Anoppi poltti lapseni nenän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Raivotar

Aktiivinen jäsen
27.11.2005
3 665
0
36
Anoppi oli hoitamassa torstaina iltapäivän meidän vajaa 2-vuotiasta taaperoamme. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain hän onnistui pitämään poikaamme sen verran auringossa, että pojan nenä paloi auringosta. :o Arvatkaas olenko vihainen! Minä olen joka aamu rasvannut poitsun kriittisimmät kohdat aurinkorasvalla (ne mitä ei saa vaatteilla piiloon) ja oltiin tähän asti vältytty auringon palamiselta. Anoppi kertoi "sipaisseensa" poitsun kasvoihin jossain vaiheessa Bepanthenea, koska pojallamme on melko kuiva iho. Ettei vain hän olisi sipaissut sitä sitten juuri ennen ulos menoa???!!! :headwall: Ai, että harmittaa ja olen vihainen!!! Itsekin palan helposti auringossa ja nyt sitten paloi poikakin jo. Ja vielä alle kaksivuotiaana! Voi helv...

Vahinkoja sattuu, anopeillekin. Jospa hän ei ihan tosissaan hoksannut laittaa aurinkorasvaa? Ja minäkään en kyllä tiennyt, ettei bepanthenia saa laittaa juuri ennen ulosmenoa -miksi ei?

Niinhän se on, että itse sitä oman lapsensa tarpeet parhaiten tietää ja itse on paras hoitaja, jos ei hyväksy sitä, että "vieras" hoitaja ei ole yhtä hyvä, niin sitten pitää hoitaa vain itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Muistitko sanoa lähtiessäsi, että pihalle mennessä aurinkorasvaa nassuun?
Eihän anoppi voinut tietää.

no mut eiks se ole aika itsestäänselvä asia että aurinkorasvaa laitetaan kun mennään ulos kesällä?

Läheskään kaikille ei ole itsestäänselvää, monet pitää niitä ihan turhina, hankalina tms.
En mä tuosta ihan suuttuis, varsinkin jos en ois ollenkaan sanonut asiasta etukäteen. Mutta eihän se palaminen hyvä juttu ole, jokainen kerta jää "ihoon muistiin" ja mitä enemmän pahaa aurinko ehtii elämän aikana iholle tehdä, sitä suurempi ihosyöpäriski. Käyn vuosittain ihotautilääkärillä vähän niinkuin noiden asioiden takia...

Ja tuosta otsikosta vielä; ilmeisesti anoppi ei ole muutoinkaan mieleisesi? Otsikon mukaan anoppi poltti lapsen nenän, väität ikäänkuin että tahallaan. Tuskinpa vain. Ja jos oikein saivarrellaan, niin aurinko sen poltti, ei anoppi.

Paranemista pienelle.

no mut eiks se ole aika itsestäänselvä asia että aurinkorasvaa laitetaan kun mennään ulos kesällä?
paitis alle kaksvuotiaille ei suositella aurinkorasvan käyttöä

Alkuperäinen kirjoittaja mellan:

No huh!!
Mä täällä jo mietiskelinkin olevani taas huono äiti, ku en oo ajatellukkaa laittaa aurinkorasvaa vuoden ikäselle pojalleni

:whistle:

paitsi että on niitä semmosia rasvoja olemassa mitä saa käyttää pienillekin

Otsikosta tulee mielikuva että anoppi tosissaan polttanut jollain nenän.
Pojalle hieman vajaa 4v en ole käyttänyt mitään aurinkorasvoja toistaiseksi.
Lippis päässä ja tarpeen mukaan varjoon jos liian paljon porottaa.

Vahingosta viisastuu, yleensäkkin. Jos poika on kipeä ni anna särkylääkettä, muutenhan tuossa ei oo mtn haittaa. Siis yhdessä ihonpalamiskerrassa, eri asia jos jatkuvasti iho ois palanu tai isoja alueita. Mä oisin tyytyväinen jos anoppi ois semmonen joka hoitaisi lapsia, johon vois luottaa niin paljon. Mun anoppi on esim näyttänyt 3-6vuotiaille kuolleen miehensä kuvia, ja tän jälkeen lapset pelänneet ja alkaneet pissaan öisin alleen. (mukana muitakin vanhempia lapsia jotka kerto tän) Haukkunu mua lapsille jne
Kökkönen, minkämerkkisiä rasvoja voi käyttää pienillä?

Meilläkin ns. auringon siedätys hoitoa pienissä määrin, että iho tottuis pisteeseen. Sitten rannalle mentäessä kun päällä uikkarit ja hattu, niin paljaat paikat on suojattu lasten aurinkorasvalla. Niin ja ikää tytöllä on kohta 2½.. Päiväkodissa on aina ilman rasvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja veiras:
Vahingosta viisastuu, yleensäkkin. Jos poika on kipeä ni anna särkylääkettä, muutenhan tuossa ei oo mtn haittaa. Siis yhdessä ihonpalamiskerrassa, eri asia jos jatkuvasti iho ois palanu tai isoja alueita. Mä oisin tyytyväinen jos anoppi ois semmonen joka hoitaisi lapsia, johon vois luottaa niin paljon. Mun anoppi on esim näyttänyt 3-6vuotiaille kuolleen miehensä kuvia, ja tän jälkeen lapset pelänneet ja alkaneet pissaan öisin alleen. (mukana muitakin vanhempia lapsia jotka kerto tän) Haukkunu mua lapsille jne

Apteekista saa Favora merkkistä aurinkovoidetta, jota saa laittaa pienillekin lapsille (näin minulle siis apteekilta sanottiin ja olenkin tuota voidetta käyttänyt lapsella jo 1-vuotiaasta lähtien). En mä tietysti pelkästään voiteeseen luota, vaan meillä lapsella on aina ulkona sellanen hattu päässä mikä vähän suojaa kasvojakin, eikä ihan alasti hillu :)

Siis anoppi näyttäny kuolleen miehen kuvia lapsille? :O äly hoi.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja veiras:

dailylla ainakin on (myydään s-kaupoissa) siinä lukee, että antaa fysikaalisen suojan tms, ja se käy jo ihan pienillekin. eilen juuri laitoin meidän 1vlle sitä

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

Mä mietinkin jo, että oonko ainut, jonka lapset ei oo vielä käyttäneet aurinkorasvaa yhtään. Ulkoilut aamusin tai joskus kolmen jälkeen enimmäkseen tai/ja sitten(kin) varjosammassa.

paitsi että on niitä semmosia rasvoja olemassa mitä saa käyttää pienillekin

Juu, on. Mutta ei niitä silti suositella kuin toissijaisesti. Ts. silloin, jos vaatteella ja aurinkoa välttämällä ei saa suojattua.

Oliko lapsen oma voide edes annettu mukaan? Jos ois vetässyt nassuun aikuisten aurinkovoidetta niin siitä se riemu vasta olisi revennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

Mä mietinkin jo, että oonko ainut, jonka lapset ei oo vielä käyttäneet aurinkorasvaa yhtään. Ulkoilut aamusin tai joskus kolmen jälkeen enimmäkseen tai/ja sitten(kin) varjosammassa.

Ei ole tullut vielä rasvojen käyttö edes mieleen,mutta voi olla vaistomaista kun itsekkin vihaan suoranaista auringonpaisteta ja hakeudun varjoon.
Ei meillä kyllä kummankaan puolella ole mitään auringonpalvojia,vaikka osa ei kyllä pala lainkaan.
Mutta jos nyt anoppilassa esim.nenä kärvähtäisi niin vahinko se olisi,siitä olen täysin varma.Tahallaan ei olisi varomaton.

Yhteistyössä