Anoppi oli sanonut murkullemme, että lapsilisät kuuluisi maksaa lapsen tilille!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nonnih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nonnih

Vieras
Ja siitäkös poika lähes metakan nosti, että ne ovat HÄNEN rahojaan. No ei tasan ole. Ne on tarkoitettu lapsen elämiseen; vaatteisiin, ruokaan jne.

Surkuhupaisaa on, että anoppi ei itse koskaan laittanut senttiäkään (silloisia pennejä ja markkoja) poikansa, eli mieheni tilille... ;) Se oli mieheni mummo eli anopin äiti, joka miehen tiliä kartutti kuolemaansa saakka. RIP.

Kukin omalla tavallaan käyttää ne.Minä sain ne omalle tilille,kun täytin 15.Mutta mun tulikin sitten ostaa vaatteet ja koultarvikkeet,karkit,lehdet yms.itse.Ihan hyvä tapa oli opetella rahankäyttöä :)

Mä nostaisin metakan ja käskisin anopin pitämään suunsa kiinni.. Teidän perheen raha-asiat on teidän perheen ei anopin ja sen pitäisi pitää naamansa ummessa vallan.. Varsinkin jolleen teinille ei tollasta mennä laukomaan.. Suttuisin ja isosti tuollaisesta

[QUOTE="ella";29711709]Kukin omalla tavallaan käyttää ne.Minä sain ne omalle tilille,kun täytin 15.Mutta mun tulikin sitten ostaa vaatteet ja koultarvikkeet,karkit,lehdet yms.itse.Ihan hyvä tapa oli opetella rahankäyttöä :)[/QUOTE]

Meillä on omia menoja varten lapselle rahaa tietty summa/viikko. Sen tulee riittää karkkeihin, leffaan ym. "Talon puolesta" tulee vaatteet, ruoka ja niiden kustannuksista osa taas tulee lapsilisistä :)

Jokainen käyttäkööt nuo lisät kuten parhaaksi katsoo, mutta minusta vaan on huvittavaa, että ihminen joka itse toiminut toisin (ja kuten varmasti suurin osa suomalaisista tälläkin hetkellä tekee), neuvoo tekemään jotain ihan muuta.

No, kai voit murkulle selittää, että ne rahat käytetäänkin hänen hyväkseen? Lapsilisää saadaan tämän verran, murkun vaatteisiin menee tuon verran, koko talouden ruokakulut ovat tämän verran ja tietty osuus siitä menee myös murkun elämiseen. Murkun puhelinlasku ja viikkoraha (?) ovat vielä jonkin verran, ehkä vielä harrastuksiakin maksatte. Ihan hyvä tilaisuus synnyttää keskustelua ja kasvattaa sitä murkkua miettimään taloutta ja rahankäyttöä (ainakin omalta osaltaan).

Möläyttelevälle anopille taas on vaikeampi tehdä mitään.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
[QUOTE="vieras.";29711732]No faktaa on että olette ostaneet kaikkea muutakin kuin vaatteita ja ruokaa.[/QUOTE]

Joo. Pesuaineita, lapselle lääkkeitä (osasta Kela-korvaus 100%)... So? Meillä ei tosin eritellä, että tämä maksu meni näistä rahoista ja tuo toinen palkasta. Tilillä on rahaa summa X ja siitä maksetaan kaikki.

Saan pojasta myös vammaistukea. Pitäiskö sekin maksaa lapselle, vaikka minun rahoistani menee matkakulut lääkäriin jne?

[QUOTE="vieras.";29711752]Aina on mahdollista jos vain tahtoa löytyy. Parit turhat ulkomaanmatkat ja yksi keittiöremppa vai säästöjä lapsille.[/QUOTE]

lähden leikkiin mukaan!
viimeisen viiden vuoden ulkomaanmatkojen yhteenlaskettu summa: 0€
viiden vuoden keittiörempat: 100€

ihan totta! me oltas sikarikkaita!

[QUOTE="tii-";29711751]No, kai voit murkulle selittää, että ne rahat käytetäänkin hänen hyväkseen? Lapsilisää saadaan tämän verran, murkun vaatteisiin menee tuon verran, koko talouden ruokakulut ovat tämän verran ja tietty osuus siitä menee myös murkun elämiseen. Murkun puhelinlasku ja viikkoraha (?) ovat vielä jonkin verran, ehkä vielä harrastuksiakin maksatte. Ihan hyvä tilaisuus synnyttää keskustelua ja kasvattaa sitä murkkua miettimään taloutta ja rahankäyttöä (ainakin omalta osaltaan).

Möläyttelevälle anopille taas on vaikeampi tehdä mitään.[/QUOTE]

Juuri näin selitimmekin. Laskimme pojan kanssa yhdessä mm. vaatekustannuksia, ruokakauppaan menevää rahaa, hänen harrastuksensa kulut, puh.laskut jne. Jos pojan pitäisi pelkän lapsilisän turvin pärjätä, niin miinukselle menis ;)

Ulkomaanmatkoja emme harrasta (kun ei ole varaa) ja rempatkin aika pienimuotoisia (isommat tehty jo ajat sitten).

Mikäs ongelma nyt sitten on selittää lapselle asioita? En minä suuttuisi anopille tuollaisesta, koska en näe mitään ongelmaa siinä, että lapselle nämä asiat selitetään.

Murkun kohdalla toki voisin tehdä niin, että hän saisi sen 100 €/kk kuukausirahaa ja ostaisi sillä peruskäyttövaatteet, maksaisi puhelinlaskunsa, karkit ja vapaa-ajan viettokulut. Tai oikeastaan tehtäisiin yhdessä budjetti, minkä verran mihinkin pitää varata rahaa ja sen mukaan teini saisi rahaa käyttöönsä. Ei siis välttämättä tasan lapsilisän määrää, vaan enemmän tai vähemmän, riippuen mitä kuluja hän itse maksaisi.

Minä en lapselle suuria säästöjä kerää, vaikka tällä hetkellä olisi mahdollisuus lapsilisät hänen tililleen laittaa. Ensinnäkään perheemme työtilanne ei ole niin vakaa, etteikö olisi mahdollista että joskus niitä säästöjä tarvittaisiin elämiseen. Ja toisekseen ei voi tietää, olisiko lapsi 18-vuotiaana niin vastuullinen rahankäyttäjä, että hänen määräämisvaltaansa kannattaa kymppitonneja luovuttaa. Ties vaikka menisi sitten vaan bilettämiseen ne rahat.

Mielestäni Kela jopa jonkin verran kontrolloi sitä ETTEI rahoja laiteta menemään suoraan lapsen tilille. Joskus (useita vuosia sitten) oli oikein uutisissa juttu, että rahoja ei saisi ohjata suoraan lapsen tilille.
Voit tarkistaa mikä on Kelan nykyinen kanta asiaan ja perustella sitten vaikka sillä lapsellesi asia.

Kiva anoppi...

[QUOTE="äide";29711833]Kiva anoppi...[/QUOTE]

Anoppi on oikeasti ihan jees, mutta vähän pihalla lapsiperheiden elämästä kun itse viettää leppoisia eläkepäiviä eikä ole rahahuolista tietoakaan. Ei ole koskaan ollut.

Voithan myös sanoa murkulle, että ok, mutta lapsilisän vähenetään sitten muita "avustuksia" kuten viikko-/kuukausi rahaa tai täytyy alkaa itse maksamaan puhelinlasku ja muita kuluja ;)

Mä en kyllä ymmärrä miksi mun pitäisi säästää lapselle mieluummin kuin käydä ulkomaanmatkoilla tai tehdä keittiöremppaa. Mä kyllä säästän lapselle, mutta jos pitäis valita niin mieluummin sitten en. Nyt kun lapset on alakoululaisia, eivätkä suoranaisesti kuluta itse juurikaan, osa lapsilisästä menee heidän säästöihinsä, mutta sitten kun kuvaan tulee leffareissut kavereiden kanssa, kahvittelut ym niin sitten tilanne muuttuu. En aio itse nuukailla sen takia, että lapseni pääsisi joskus hamassa tulevaisuudessa helpommalla.

Ihan vertailun vuoksi, 80-luvulla äitini sai minusta (2. lapsi) 500 markkaa lapsilisää. Palkkaa hän sai 1600 markkaa.

Miettikääpä, siis lapsilisä on ollut kolmasosa hänen palkastaan, ja sillä on saanut helposti 3-4 viikon ruuat katettua. Kauppareissulle meni aina neljän hengen perheellä noin 200 markkaa, eli lapsilisä on ollut TODELLA merkittävä tulonlähde.

Miettikääpä nyt sitten miten nykyinen lapsilisä on suhteessa palkkaanne, ja miten paljon sillä saa ruokaa ostettua.

Mielestäni jos perheessä kulutetaan rahaa viinaan, niin sitten lapsilisät pitääkin laittaa lapsen tilille. Jos taas talous on tiukalla, ja joudutaan leivät ym. tekemään itse, on oikeutettua käyttää lapsilisä lapsen elättämiseen.

[QUOTE="Ofelia";29711903]Mä en kyllä ymmärrä miksi mun pitäisi säästää lapselle mieluummin kuin käydä ulkomaanmatkoilla tai tehdä keittiöremppaa.[/QUOTE]

Lapselle säästetään jotta lapsella olisi pienempi opintolaina ja pääsisi nopeammin jaloilleen. Äidin hieno keittiö EI lohduta siinä vaiheessa kun lapsi muuttaa omilleen.

[QUOTE="vieras.";29711974]Et ole ap. Ap on törsännyt lastensa rahat ja nyt omatunto kolkuttaa.[/QUOTE]

Törsännyt? Ostamalla ruokaa, vaatteita, maksanut puhelinlaskut, harrastukset ym huvitukset. Just :laugh:

Ulkomaanmatkat viimeisen 15 vuoden ajalta: 0€
Keittiöremppa yli 10 vuoden takaa: en edes muista kun elettiin markka-aikaa, mutta lapsilisillä sitä ei maksettu.

Yhteistyössä