Anoppi + Minä the Nipo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Argh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Argh

Vieras
Anoppi hoitaa koko kesän mieheni siskon lapsia 3 kpl.

Meidän lapsia ei ehdi/jaksa.

Nyt meidän lapset ois menossa yhdeksi päiväksi mummolaan ihan vaan siksi, että ajateltiin, että mummo ilahtuisi. Olen itse kotona, koska olen joutunut lomat näin järjestämään, koska vaihtoehtoja ei ollut. Mummo suostuu ottamaan heidät vastaan, mutta haluaa kuljettaa heidät miehen siskon kotiin 25 kilometrin päähän. Mummo ei aja autoa juuri koskaan, ehkä kerran vuodessa. Ei ole turvaistuimia, lapsemme ovat 7 ja 9 vuotta.

Oonko nipo, jos sanon, että meidän lapset ei mene ollenkaan. Jollei ole tätä yhtä päivää aikaa keskittyä meidän lapsiin, näyttää heille kaupunkia jossa asuu (oli puhunut, että menevät mummon kanssa torille yms). Enkä tykkää, että ei-autoileva mummeli kuljettelee noinkin pitkää matkaa meidän lapsia. Ikää kohta 80 vuotta.

Muuten mummo on oikein kiva ja tullaan hyvin juttuun, mutta tasapuolisuus tässä asiassa on unontunut aivan totaalisesti. Monta kesää on jo hoitanut toisia lapsenlapsia, mutta meidän lapsille ei ole aikaa/jaksamista, edes sen vertaa, että yhden etukäteen sovitun päivän tulisivat.

Jättäisin viemättä, koska tuohan olisi jo ihan turvallisuusriski lapsille. Muutenkin voisin ottaa vähän etäisyyttä mummoon, joka ei osaa lapsenlapsiaan kohdella tasapuolisesti. Katsoisin, missä vaiheessa alkaa itse ihmettelemään ja ottamaan yhteyttä, pyytämään luokseen.

Mies vaan sanoi, että mitä sä taas alat vauhkoamaan. Vauhkoamista tai ei, niin tuo epätasapuolisuus kyllä häiritsee, kun vain oman tyttärensä lapsista tuntuu välittävän. Plus että mun mielestä on selkeä turvallisuusriski, että lähtis ajelemaan meidän lasten kanssa tuossa tilanteessa, kun ajaminen on käynyt niin harvinaiseksi eikä ole laitteita, eikä matkakaan ole ihan lyhyt. Hänellä oli kymmeniä vuosia välillä, ettei ajanut ollenkaan, mutta nyt jäätyään leskeksi on taas alkanut viritellä ajamista.

Kiitos kamut tuesta.... tulee tarpeeseen. Mies tuskin edelleenkään ei suostu sanomaan äidilleen.

No mä taas varmaan antaisin mennä, ja hyväksyisin epätasapuolisen tilanteen ja ottaisin mitä annetaan, mutta itse tunnet omat tunteesi ja mikä on lapsille parhaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
No mä taas varmaan antaisin mennä, ja hyväksyisin epätasapuolisen tilanteen ja ottaisin mitä annetaan, mutta itse tunnet omat tunteesi ja mikä on lapsille parhaaksi.

Mut oikeasti - hänellä on kymmeniä vuosia väliä, ettei ole ajanut lainkaan. Nytkin ajaa hädin tuskin koskaan. Meillä ei voi käydä, koska ei uskalla ajaa. Ikää lähes 80 vuotta... ei turvaistuimia. Vanha auto. Plus että lapsilta jää näkemättä kaikki se, mitä piti yhdessä kaupungilla käydä katselemassa. Eivätkä saa tätä kesäistä päivää yhdessä mummon kanssa, mistä oli kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja tea:
Et ole, tekisin varmasti samoin. Ja jos turvaistuimista puhutaan vielä, niin lakisääteisesti jokaisella alle 12-vuotiaalla tulee olla turvaistuin allaan autossa.

Eipä niissä ikärajaa ole vaan pituus...

Ei meidän 11 vuotias enään tarvitse koroketta kun vyö tulee jo ihan oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaaMahtavaa:
ihmettelen, miksi niitä sun lapsia pitää edes lähteä viemään mihinkään sieltä mummolasta? nauttisivat päivästä siellä. todella ärsyttävää toimintaa.

No kun ei halua, että hänen kodissaan on niin iso lauma lapsia kerrallaan. 5 kpl.

Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Et ole, tekisin varmasti samoin. Ja jos turvaistuimista puhutaan vielä, niin lakisääteisesti jokaisella alle 12-vuotiaalla tulee olla turvaistuin allaan autossa.

En tiedä, mikä se pituusraja on, mutta pienempi on n. 120 cm.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jättäisin viemättä, koska tuohan olisi jo ihan turvallisuusriski lapsille. Muutenkin voisin ottaa vähän etäisyyttä mummoon, joka ei osaa lapsenlapsiaan kohdella tasapuolisesti. Katsoisin, missä vaiheessa alkaa itse ihmettelemään ja ottamaan yhteyttä, pyytämään luokseen.

Testasin tätä viime elo tai syyskuussa, ei ole vielä kertaakaan mummo soittanut lapsia käymään "muuten vaan". kaksilla synttäreillä on oltu..

Alkuperäinen kirjoittaja Argh:
Alkuperäinen kirjoittaja nii:

130cm taitaa olla.

no sano mummolle että se on nykyään laitonta ajaa lasten kanssa ilman lastenistuimia tai koroketta! Mummos ei kyllä osaa sitä mistään tarkistaa joten pakko uskoa sua. Mutta eikös se ole 130cm, jonka lapsi pitää olla että saa olla ilman koroketta tms... (mulla vain taaperoita vasta)

Kolme syytä miksi en antaisi lapsia tuollaiseen kyytiin
1)ei ole turvaistuimia
2)Harvoin ajavat ihmiset ajaa huonommin kuin ammattiautoilijat tai autoiluun muuten tottuneet.Eli tulee kolari tai muu huolimattomuusvirhe melko varmasti.
3)iäkkäät ihmiset tekevät kaikkein eniten ajovirheitä. Luultavasti Enemmän kuin vastakortin saaneet koska heillä on reaktiokyky heikentynyt. Samoin näkö ja kuulo ja liikeratojen laajuus ohjatessa ja jalkoja käytettäessä.

Mummon luo kyllä muuten yrittäisin viedä. Mene vaikka lasten kanssa sinne päiväksi ja kuskaile niitä itse? Mummo on jo niin vanha että alkaa olla ylittänyt naisten keskimääräisen kuolin iän. Eli ei elä kyllä enää kauaa. Olisi kiva jos lapset ehtisivät tutustua mummoonsa ennen kuin se kuolee. Ja jäisi edes joku muisto.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
Lapsesi varmaan käyttävät korokeistuimia jotka olisi helppo siirtää mummon autoon...

Siis me asutaan eri paikkakunnalla. Lapseni lähtevät junalla mummolaan. En kyl jaksa alkaa heille pakata korokkeita mukaan. Tulee turhan raskas päiväkin, ensin junalla ja sitten mummolaan ja sitten autolla ja taas illalla sama homma takaisin. Ei ole enää kivaa. Idea oli lähteä mummon kanssa tutustumaan kesäiseen kaupunkiin, torille ostaan mansikoita yms., päivä mummelin kanssa.

135 cm on se pituusraja. Laita lapsille mukaan korokkeet tai turvavyöistuimet, ne on helppo siirtää mummon autoonkin.

Miten se mummo noin harvoin ajelee, jos kuitenkin hoitaa niitä siskon lapsia jatkuvasti?

Lapsesi varmaan käyttävät korokeistuimia jotka olisi helppo siirtää mummon autoon...

Siis me asutaan eri paikkakunnalla. Lapseni lähtevät junalla mummolaan. En kyl jaksa alkaa heille pakata korokkeita mukaan. Tulee turhan raskas päiväkin, ensin junalla ja sitten mummolaan ja sitten autolla ja taas illalla sama homma takaisin. Ei ole enää kivaa. Idea oli lähteä mummon kanssa tutustumaan kesäiseen kaupunkiin, torille ostaan mansikoita yms., päivä mummelin kanssa.

Ja sitten perillä hyppäävät mummon kyytiin ilman niitä istuimia. ja huristelevat mummolaa, torille jne?!

Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
no sano mummolle että se on nykyään laitonta ajaa lasten kanssa ilman lastenistuimia tai koroketta! Mummos ei kyllä osaa sitä mistään tarkistaa joten pakko uskoa sua. Mutta eikös se ole 130cm, jonka lapsi pitää olla että saa olla ilman koroketta tms... (mulla vain taaperoita vasta)

Kolme syytä miksi en antaisi lapsia tuollaiseen kyytiin
1)ei ole turvaistuimia
2)Harvoin ajavat ihmiset ajaa huonommin kuin ammattiautoilijat tai autoiluun muuten tottuneet.Eli tulee kolari tai muu huolimattomuusvirhe melko varmasti.
3)iäkkäät ihmiset tekevät kaikkein eniten ajovirheitä. Luultavasti Enemmän kuin vastakortin saaneet koska heillä on reaktiokyky heikentynyt. Samoin näkö ja kuulo ja liikeratojen laajuus ohjatessa ja jalkoja käytettäessä.

Mummon luo kyllä muuten yrittäisin viedä. Mene vaikka lasten kanssa sinne päiväksi ja kuskaile niitä itse? Mummo on jo niin vanha että alkaa olla ylittänyt naisten keskimääräisen kuolin iän. Eli ei elä kyllä enää kauaa. Olisi kiva jos lapset ehtisivät tutustua mummoonsa ennen kuin se kuolee. Ja jäisi edes joku muisto.

Ihana kirjoitus, kiitos!

Itse olin juuri auto-onnettomuudessa, jossa vanhus aiheutti kolarin, jossa viimeisillään raskaana oleva halvaantunut nainen joutui aivan shokkiin. Eli tässä yksi syy...

Haluaisin vaalia hyviä suhteita. Kumminkin oma äitinikin on 4-raajahalvaantunut, hän vaatii valtavasti huomiota. Tiedostan erinomaisesti, että kauaa ei kukaan isovanhemmista elä. Siksi ajattelinkin laittaa lapset anopille kesällä päiväksi. Mut fakta on, että en ala viemään sinne päiväksi, kun siellä on miehen siskon 3 lasta, jotka perinteisesti vievät kaiken huomion. Aina kun käydään mummolassa, niin hän vaan näiden lasten elämästä raportoi. OK, he ovat hänelle tärkeitä.... hieno homma. Vaikka toivois, että leikkisit nyt edes yhden minuutin näidenkin lastenlasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja niinkö:

Ja sitten perillä hyppäävät mummon kyytiin ilman niitä istuimia. ja huristelevat mummolaa, torille jne?!

Ei, vaan mummo asuu aivan rautatieaseman vieressä.

No, musta on kyllä aika ristiriitaista muiden ajatustesi kanssa, että tuon ikäiset lapset matkustavat kaksin junassa.

Minä en omiani uskaltaisi laittaa vaan ajaisin viemään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

135 cm on se pituusraja. Laita lapsille mukaan korokkeet tai turvavyöistuimet, ne on helppo siirtää mummon autoonkin.

Miten se mummo noin harvoin ajelee, jos kuitenkin hoitaa niitä siskon lapsia jatkuvasti?

Siskonlapset tuodaan hänelle hoitoon. Asuvat samalla paikkakunnalla. Me hieman kauempana. Mutta nyt hän ei halua olla kotonaan, kun meidänkin lapset tulevat....

Yhteistyössä