Anoppi juo joka ilta ½ pulloa viiniä! Joka ilta...

• Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";26893291]Suomi on kovin ihmeellinen maa alkoholin suhteen... kuinkahan monta kertaa olen tälläkin palstalla nähnyt kysymyksen "apua, olen raskaana miten salata sen ystäviltä/työkavereilta kun juhlat ovat tulossa ja en voi juoda mitään"....

Eli se että ei juo on outoa ja siitä saa kysyä ja ihmetellä... mutta jos joku juo liikaa, niin se onkin ns. oma asia, josta ei kystytä eikä puututa...[/QUOTE]

Voi hyvänen aika kun täällä keskusteltaisiinkin yhtä kiihkeästi tupakoinnista ja "liika tupakoinnista"!!

Carnival
[QUOTE="vieras";26893291]Suomi on kovin ihmeellinen maa alkoholin suhteen... kuinkahan monta kertaa olen tälläkin palstalla nähnyt kysymyksen "apua, olen raskaana miten salata sen ystäviltä/työkavereilta kun juhlat ovat tulossa ja en voi juoda mitään"....

Eli se että ei juo on outoa ja siitä saa kysyä ja ihmetellä... mutta jos joku juo liikaa, niin se onkin ns. oma asia, josta ei kystytä eikä puututa...[/QUOTE]

Kieltämättä yllätyin itsekin ketjun vastaajien suhtautumisesta.

iX
Mun omat vanhemmat polttavat tosi paljon tupakkaa, varmaan yli aski päivässä joka päivä per henkilö. Joskus stressasin siitä ihan kamalasti ja ahdistuin ja yritin heille tolkuttaa että huolestuttaa ja vaarallista ja mitävielä. Mutta sitten joskus opin ymmärtämään että heillä on heidän elämä ja minulla minun, ja vaikka haluaisinkin että he eläisivät terveellisesti ja savuttomasti niin minä en voi siihen vaikuttaa. On vain elettävä ja annettava elää ja koetettava olla liikaa ahdistumatta muiden ihmisten asioista, vaikka se tiukkaa tekisikin.

jannakke
Ap. Kaikella rakkaudella tähän vielä yhteenveto. Puoli pulloa viiniä ei todellakaan tapa ketään. Oma äitini joi 40 vuotta todella paljon tuohon verrattuna ja on elossa edelleenkin. Ja kun sanon paljon, niin tarkoitan paljon. Olisin todella onnellinen jos kulutus olisi ollut luokkaa puoli pulloa viiniä illassa. Mutta ei; se oli pikemminkin puoli pulloa kossua illassa. Joten ja edelleenkin; jos määrät nousevat radikaalisti, niin sitten huolestu, älä ennemmin....

"vieras"
[QUOTE="Maisku";26893258]Kannattaa perehtyä viimeisimpiin tutkimuksiin aiheesta. Mikäli pysytään tuossa annostuksessa, se nimenomaan on terveydelle edullisempaa kuin haitallisempaa. Tätä mieltä ovat useat lääkärit ja tutkijat. Annostuksen ylittäminen on sitten jo ihan toinen tarina. Jopa se alkoholi kohtuullisesti nautittuna on itsessään hidastamassa ja estämässä monen sairauden kehittymistä. Liiallisena käyttönä vastaavasti taas lisäämässä.[/QUOTE]

Mutta eivät läheskään kaikki. Tutkimustuloksia on puolesta ja vastaan, ja nuo puolesta-tulokset, niissäkin "suositus" 2-3 annosta viikossa, ei 1-2 annosta päivässä.
(itse en ole absolutisti, mutta en silti puolustele juomistani, että se olisi terveellistä)

"vieras"
Mä en toisaalta ymmärrä tätä muihin maihin vertaamista. Monissa etelän maissahan sekin on yleisempää kuin täällä, että hypätään rattiin vaikka on tullut juotua vähän liikaa viiniä.
Näin. Ja ranskalaisetkin ovat vähentäneet alkoholinkäyttöään, takavuosina ainakin maksakirroosi oli siellä erittäin yleinen kuolinsyy. Tarkkaa tietoa nykytilasta en tiedä.

Mä en toisaalta ymmärrä tätä muihin maihin vertaamista. Monissa etelän maissahan sekin on yleisempää kuin täällä, että hypätään rattiin vaikka on tullut juotua vähän liikaa viiniä.
Ihan sama. Mun mielestä normaalia touhua juoda se pari lasia esim ruoan kera. Suomessahan ihmiset luulee et on ok tukistaa ja vetää litsareita koska "eihän siihen lapseen satu"
Ja jos joku juo lasin tai pari niin se on muka väärin?

[QUOTE="hehe";26894018]tytsi the paljon elämää kokenut täällä taas viisaana.. kirjastako luet vastauksesi... hankkisit hyvä ihminen elämän..[/QUOTE]

Täällä harvoin ymmärretään kohtuuden rajoja. :D Koski asia sitten mitä tahansa.

Mun mielestä ap on ihan oikeassa ollessaan huolissaan anopistaan.On kaunista olla huolissaan,oli huoli sitten tarpeen tai ei.:) Puoli pulloa viiniä ylittää kyllä selkeästi kohtuuden rajat,eikä ole varmastikaan hyväksi elimistölle,joskaan ei nyt heti tapakaan ihan. Oleellista tietenkin on,että pystyykö anoppi hallitsemaan juomistaan,toisin sanoen olemaan ilman päivittäistä alkoholiannostaan vai onko se pakko saada?Vaikuttaako juominen hänen tai hänen läheistensä elämään?

näin
Puoli pullollista JOKA ILTA? Ongelma on varmasti siinä, jos ja kun anoppi ei pysty olemaan yhtään iltaa ilman alkoholia. Eri asia on sitten se, miten ap voi puuttua asiaan. Lasten hoitamiseen tuo ei välttämättä tällä hetkellä vaikuta mitenkään. Mikä ei poista sitä, että kohtuukäyttö ylittyy ja anopilla on ongelma.

• Tykkää
Reactions: Saametar
Miehen kanssa ollaan puhuttu että sitten kun päästään eläkeikään aletaan polttelemaan ... tupakkaa ja siemaillaan viinejä syksyiltaisin omalla terassilla. Vaikkapa joka ilta! Nyt nautitaan täysin päihteetöntä ja vastuuntuntoista arkea. Eläkkeellä elämä risaseksi! ;D

Yhteistyössä