Anoppi ennusti meidän lapselle kätkytkuolemaa, eiks oo kiva?

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Meillä on anopin kanssa eriäviä mielipiteitä lasten nukkumispaikoista ja tavoista..

Perheessä on unihäiriöinen lapsi, jonka vuoksi jonkin sortin unikoulua sairaalan unihoitajan kanssa kotona toteutamme. Ja ihan hyvällä menestykselläkin nyt, kun poika on viikon päivät nukkunut yönsä hyvin.. Mutta..

Anoppi täällä käydessään ennusteli, että koska meidän lapsi nukkuu yksin, omassa huoneessaan ja pinnasängyssään (jossa aivan uusi patja, säleikkö pohja, eikä ees reunapehmusteita) ja on vain 1v 4kk vanha, että hän kuolee kätkytkuolemalla. En kuulemma kuuntele hänen hengitystään yöllä jne jne... :kieh: :kieh: :kieh:

Voi pässin kives. En vois paremmin sanoa. Oikeesti.

Minä tunnun tekevän hänen mielestään _AINA_ kaiken väärin. Ja mielipiteeni ovat vääriä. Ja tämä unikoulukin on naurettavaa hänen mielestään. Eikä voi yhtään kunnioittaa sitä, miten meillä asiat tehdään ja miten toimitaan.. :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Minä tunnun tekevän hänen mielestään _AINA_ kaiken väärin. Ja mielipiteeni ovat vääriä. Ja tämä unikoulukin on naurettavaa hänen mielestään. Eikä voi yhtään kunnioittaa sitä, miten meillä asiat tehdään ja miten toimitaan.. :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:

Tämä on just niinkun omasta näppiksestäni. Muuten anoppi on ihan mukava, mutta hänen mielestä en tiedä vauvan hoidosta yhtään mitään

Voi sentään :/ Eihän nyt 1v4kk enää mihinkään kätkytkuolemaan kuole. Toivotaan lapselle pitkää ikää, niin anoppi saa pitkän nenän :kieh: Miten lapsenlapselleen voi edes tuollaisia ennustaa? :o

Mie varmaan näyttäsin tuommoselle anopille närhen munat. :ashamed:

Ei vaan oikeesti, en vaan kestäis että tullaan arvostelemaan kasvatustapoja ja hoitoa, kun jokainen äiti varmasti tietää ihan ite mikä on omalle lapselle parasta.

Jaksuja sinne! =)

:kieh: :kieh: :kieh: En tiedä kenen tässä pitäisi kasvaa ihmisenä ja kenen opetella toimeen tulemaan toisensa kanssa..Mutta siis ilmeisesti kokonaisuudessaan kysymys on jostain tuollaisesta.. Kun aina menee kaikessa sukset ristiin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Voi sentään :/ Eihän nyt 1v4kk enää mihinkään kätkytkuolemaan kuole. Toivotaan lapselle pitkää ikää, niin anoppi saa pitkän nenän :kieh: Miten lapsenlapselleen voi edes tuollaisia ennustaa? :o

Voi kyllä kuolla, mutta asiaan...
Ap:n anoppi on kyllä aika pässi :headwall:
Tollanen anoppi joutais jäähypenkille siksi kunnes osaa edes alkeellisimmat käytöstavat ja ottais edes asioista selvää!! Tai sano sille anopille, että rouva on hyvä ja tulee vahtimaan lapsen hengitystä joka yöksi, nenä ja korvat pinniksessä kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja nelly83:

Tämä on just niinkun omasta näppiksestäni. Muuten anoppi on ihan mukava, mutta hänen mielestä en tiedä vauvan hoidosta yhtään mitään

se olla että et tidäkkään vauvan hoidosta mitään. Tässä sen huomaa kuinak kiittämätöntä porukka on.
Kyllä minä otan anopin neuvot mielihyvin vastaan. Soitan hänelle tai äidilleni kun tarvitsen neuvoa.
Viihdyn mainiosti anopin seurassa välillä olen siellä kokonaisen viikonlopun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nelly83:

se olla että et tidäkkään vauvan hoidosta mitään. Tässä sen huomaa kuinak kiittämätöntä porukka on.
Kyllä minä otan anopin neuvot mielihyvin vastaan. Soitan hänelle tai äidilleni kun tarvitsen neuvoa.
Viihdyn mainiosti anopin seurassa välillä olen siellä kokonaisen viikonlopun.

Ap tuskin oli mitään neuvoa vailla? Että voisi sitä pitää joskus sen leipäläpensä ummessa jos ei muuta voi kun ennustaa oman lapsenlapsensa kuolemaa. :headwall:

No johan on anopilla puheet... Jätä ihan omaan arvoonsa.

Vähän asian ohi, mutta kuitenkin: Suomessa tapahtuneita kätkytkuolema-tapauksia tutkineena voin sanoa, että kätkytkkuolema on alle 1-vuotiaan selittämätön äkkikuolema. 1v4kk ei voi kuolla kätkytkuolemaan. Hengityselimet, lämmönsäätelyjärjestelmä, neurologia on jo niin kehittynyttä, että kätkytkuolemavaaraa ei enää ole. Tukehtua jne. tietysti voi, mutta ei teillä sellaista vaaraa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja kuukkeli:
1v4kk ei voi kuolla kätkytkuolemaan.

Käpy Ry:n sivuilta:
Kätkytkuolema on erittäin harvinainen alle kuukauden ja yli vuoden ikäisillä, yleisin se on kahdesta neljään kuukauteen vanhoilla vauvoilla.

Se on erittäin harvinainen yli 1v:lla, muttei mahdoton.

Joo siis lasten kanssa itsekin työskennelleenä ja kolmatta odottavana kyllä tiedostan missä vaiheessa lapsella on kätkytkuoleman riski suurimmillaan jne.. Mut siis pointtihan oli tosiaan se, että anopin piti päästä pelottelemaan/ahdistamaan minua ja puhumaan ikäviä, koska me ei vieläkään olla alettu nukkumaan kuopuksen kanssa perhepedissä, kuten hän haluaisi..

Olen yhden lapsen lähestulokoon täysin yksin kasvattanut vauvasta eskarilaiseksi ja hengissä ollaan selvitty molemmat.. Eikä suurempia ongelmia mielestäni ole ilmennyt, joten uskoisin tästä toisestakin selviytyväni.. Vaikkakaan en aina halua toteuttaa anopin mielipiteitä.

Niin ja jos itselläni on kysyttävää lapsiin liittyen, niin keskustelen asioista ystävieni kanssa, äitini kanssa (joka ei kylläkään useimmiten sano mitään suuntaan tai toiseen asioissa) tai soitan suoraan neuvolaan ja kysyn. B) Niin joo ja ohan tää nettikin olemassa, josta voi selvitellä asioita.. Anopin olen huomannut olevan kaikessa niin eri linjoilla, että parempi olla kyselemättä häneltä mitään. (Esimerkiksi imettäminen on ihmeellistä ja kummallista hänestä, samoin kuin kestovaippailumme tosin sen hän on _ihme kyllä_ hyväksynyt, lasten nimivalinnat on niin outoja..kuopuksen ristiäisissä hän ilmaisi kaiken kansan kuullen, ettei aio häntä sillä nimellä alkaa kutsumaan jne jne..)

Yhteistyössä