Anopin pohjaton mielyttämistarve lapsenlapsille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marinakoko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marinakoko

Vieras
Anoppi oli taas vajaan vkn meillä, kun asuu sen verran kaukana et on kerralla pidempään. Taas meinas hermot mennä erään kerran. Ei noudata meidän kasvatusperiaatteita ollenkaan. Antaa lasten (2 ja 3 vee) pompottaa ihan mennen tullen. "En antanut puuroa, kun sanoivat etteivät halua." Käy pk:sta hakiessaan ostaa lapsille jädet, vaikka on puhuttu että mennään kotiin syömään ruokaa ennen mitään jätskiä. Antaa karkkia, vaikka me ei todellakaan anneta karkkia. Ei pidä rytmeistä kiinni. Noh, vastaavia esimerkkejä on miljoona. Ei osaa sanoa mitään jämäkästi vaan lapset vie 6-0.

Paljonko pitää sietää "mummien etuoikeuksia"? Kuitenkin jos kun ihminen on viikon meillä, niin tuollaisella sekoittaa jo normaalikuviot. Onneksi lapsilla on sentäs taju siitä, että omilta vnahemmilta ei tuollaista palvelua tipu, vaan että mummia pystyy viemään. Eri asia on joku muutaman tunnin setti, mutta että viikko tuollaista menoo.

Anopilla paha masistausta, josta lääkityksen turvin tosi hienosti toipunut. Mut tuon taustan takii olen antanut vähän armoa, mut nyt on kyl alkanut sieppaa. Että pitäiskö tässä nyt vaan ärähtää?

Muutama päivä sinne tai tänne... mummot usein hemmottelevat lapsenlapsiaan... ongelmia tulee lähinnä siinä vaiheessa, jos asutaan lähekkäin ja karkki/herkkutuputus on päivittäistä... muutamassa päivässä lapset ja rytmit eivät mene pilalle.

Jos koko viikko menee herkutteluksi eikä lapset syö kunnolla tavallista ruokaa, kannattaa sanoa, mutta jos herkkuttelpäivia mummon kanssa on vain silloin tällöin, antaisi asian olla, vaikka ärsyttäisikin. Medän lapsi on vasta vauva, mutta tulen varmasti ärähtämään, jos seinän takana asuvat, lasta joka päivä näkevät isovanhemmat eivät kunnioita meidän ruokailurytmiä ja -tottumuksia, vaikka joskus saavat toki antaa herkkuja.

Hmmm... Käykö anoppi teillä tuon viikon (tai muun vähän pidemmän ajan) kyläreissun useinkin? Ite varmaan antaisin höösötä ja hössöttä, ostella jäätelöitä yms. jos kävisi pari-kolme kertaa vuodessa... ei lapset rikki mene, jos viikon verran (harvoin) on rytmit sekasin, puurot syömättä ja jädet kourassa - veikkaisin, että saattaa jollekin lapselle olla hyväksikin pieni "loma" arkirutiineista ja normaalikuvioista..
Tietty, jos vaikka joka kuukausi tai edes joka toinen kuukausi kävis, ni sanoisin khyl jo kovan sanan... eihän siitä mitään tule, jos jatkuvasti tuollanen meno on päällä.. (toki, jos näkis, että se arkirutiinien höllentyminen sais lapsen ahdistumaan/muuttumaan kiukkuiseksi/tms. ni sit pistäisin hössötykselle stopin tietenkin heti...mutta varmaan aika harvassa on lapset, jotka romahtaa heti, kun sysyteemit vähän muuttuu hetkeksi...:D)
Ja varmaan pitäisin kiinni siitä, että jos lasta käsken jotain tekemään, niin mummolla ei todellakaan siihen asiaan ole enää mitään sanomista.. (vanhemmat vanhempina ja mummot mummoina!)

Oliko anoppi siis teillä hoitamassa lapsia ja itse olitte muualla?

Ei, vaan oltiin ihan kotona. Ja itse asiassa lapset pk:ssa, mutta mummi vei myöh. ja haki aiemmin (siksi pk:ssa kun ovat niin vilkkaitta ettei anoppi pärjäis lasten kaa pv...siis oikeesti).

Tosiaan, meidon lapset erittäin vilkkaita ja huonoja tottelemaan. Meidän vanhempienkin on vaikea saada lapset järjestykseen ja sen vuoksi mua erityisesti ärsyttää anopin lepsuilu. Kun noille lapsille ei vaan normaali puhe/lässytys tehoa, vaan on pakko olla jämäkkä ja johdonmukainen. Ite kun taistelee tän asian kanssa niin veetuttaa et yks tulee lepsuilee välillä. Anoppi on meillä ehkä 1-1,5kk välein yhden viikon kerrallaan.

mun anoppi nakee lastenlapsiaan kaks ja puoli viikkoa per vuosi. Ma en anna lapsille paljo ollenkaa karkkeja tai sipseja, mutta anoppi syottakoon 24 h suklaata ja irtokarkkeja, anna niiden nauttia toisistaan :)

[QUOTE="a p";24010792]Ei, vaan oltiin ihan kotona. Ja itse asiassa lapset pk:ssa, mutta mummi vei myöh. ja haki aiemmin (siksi pk:ssa kun ovat niin vilkkaitta ettei anoppi pärjäis lasten kaa pv...siis oikeesti).

[/QUOTE]

No eikö se sitten ollut teidän tehtävä pitää rytmeistä kiinni eikä anopin.

[QUOTE="a p";24010926]No joo. Siis anoppi oli kyl välillä lasten kanssa yksinään. Esim. pk:sta haki ennen kuin tultiin töistä, ruokailut olis pitänyt hoitaa. Ja sit saatoin illalla käydä jossain ja sanoin et iltapala klo 19 ja tuun kotiin 20 eikä iltapalasta tietoakaan.[/QUOTE]

... ja miehesi oli myös jossain? Jos asia harmittaa noin paljon ja lapset ovat vaikeita hallita, niin miksi teistä ei jompi kumpi ole anopin kanssa taustatukena kotona?

Minä erehdyin arvostelemaan hemmottelevaa anoppia sillä seurauksellla, etteivät lapseni nähneet mummiaan sitäkään vähää. Näkevät toisiaan kaksi kertaa vuodessa, noin viikon kerrallaan ja on hyvin tärkeä ihminen lapsilleni. Onneksi tajusin antaa periksi niuhotuksestani ja mummi hemmotelkoot miten tahtoo, lapset tykkää ja tietää ettei kotona ole sama meininki. Ei elämä mene sekaisin vaikka rutiineista joustetaankin. Omalla kohdallamme on lopputulos ollut päinvastoin, onnellisia lapsia ja onnellinen mummi - ja sitä kautta onnelliset vanhemmat :)

[QUOTE="vieras";24010950]... ja miehesi oli myös jossain? Jos asia harmittaa noin paljon ja lapset ovat vaikeita hallita, niin miksi teistä ei jompi kumpi ole anopin kanssa taustatukena kotona?[/QUOTE]

Joo, mieskin käy kato töissä ja tekeekin muuten pitkään päivää, ettei kerkee tulee äitinsä perään vahtii.

Ja ihan vaikka siksi, että saatais 1-1,5kk välein yhden illan tehdä muutakin kuin olla lasten kanssa. Kyllä me sen takia viikkokin sitä meillä kattellaan, et saadaan siitä lasten hoitoapua kun se on oikeastaan ainoo mitä meillä on. Että toki pitää yrittää sietääkin vähän.

No jos oma anoppi tulisi tänne viikoksi niin olettaisin että hoitaisi edes lapsia.
Eli ei teillä nyt kovin sekaisin kuviot ole, jos ovat hoidossa olleet ja syöneet terveellistä safkaa, ei yksi jätski haittaa. Meillä lapset elävät lähestulkooon jätskillä kesät ja niin elin minäkin koululaisena.

Ihmiset eivät koskaan saa mitä toivovat. Itse ottaisin hemmottelevan mummon ja tekisin mitä vaan että saisin sellaisen. saisi itse pitää kovaa kuria, jos olisi joku joka hemmottelisi lapsia ja antaisi vaikka kuun taivaalta.

Mutta mummolle ontärkeintä raha ja oma napa. toiselle vain toiset lapsenlapset.

Ihmiset eivät koskaan saa mitä toivovat. Itse ottaisin hemmottelevan mummon ja tekisin mitä vaan että saisin sellaisen. saisi itse pitää kovaa kuria, jos olisi joku joka hemmottelisi lapsia ja antaisi vaikka kuun taivaalta.

Mutta mummolle ontärkeintä raha ja oma napa. toiselle vain toiset lapsenlapset.

No mun omalle äidille lapsenlapsilla on välineellinen arvo. Ei sellainen että aidosti välittäisi ja olisi kiinnostunut niiden seurasta. Surullista.

Mutta siltä pohjalta mäkin olen ksavatukseni saanut enkä voi tietää mikä on oikein ja mikä väärin ja miten pitäisi toimia. Sen takia onkin kiva saada muiden mielipiteitä siitä, mikä on hyvästä/pahasta.