annoin viikon ikäselle korviketta kun ei 4 tunnin tissilläroikkuminen tuntunut loppuvan.... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olen synnyttänyt vauvamyönteisessä sairaalassa molemmat lapseni. Tietoa, taitoa ja tukea imetykseen on ollut tarpeeksi. Siltikään imetys nuoremman kohdalla ei vain onnistunut, muutaman kk vain. Aina se ei välttämättä onnistu, turha siitä on lannistua. En siis tarkoita, että aplla ei onnistu! Piti vaan sanoa tuohon kouluttamattomaan henkilökuntaan ja opastuksen, tiedon puutteeseen. :)

[QUOTE="hmmm";26741831]Ainakin Kättärillä annettiin korviketta v.2011. Tosin jotain apteekin, mutta korviketta kuitenkin.

[/QUOTE]

Ai, Tyksissä annettiin luovutettua maitoa vuonna 2005 ja 2008 ainakin, muusta en tietty tiedä kuin omasta kokemuksestani.

Jeesusteluun en ota kantaa, omat kirjoitukseni tuskin olivat sitä ;)

[QUOTE="bbb";26741656]Lisäyksenä vielä ettei mielestäni ole isoa merkitystä imettääkö äiti vai antaa korviketta. Surullista on se, että äidit jotka haluaisivat imettää eivät siinä onnistu. Juurikin tiedon puutteen vuoksi. Huomaa, että ko. aihe aiheuttaa aikamoisia mielipiteitä.. Sekä puolesta, että vastaan.

En oikein ymmärrä mitä fanaattisuutta on tuossa edellä lainaamassani lauseessa? Onko se fanaattisuutta, että puhutaan siitä miksi imetykset epäonnistuvat? Ei mielestäni. Muut ko. nimimerkin kommentit ovat ehkä hiemän kärjistäviä ;) Oikeasssa hän kuitenkin on syistä miksi imetyskset epäonnistuvat. Vaikka kuinka olette erimieltä, te omanlaisenne korvikefanaatikot ;)[/QUOTE]

Juu kyllä totuus varmasti piilee mm. laiskuudessa ja tietämättömyydessä. Mutta jos vauva on roikkunut tissillä 4tuntia, niin kuin ap:n tapauksessa, niin ei se parikyt milliä korviketta imetystä pilaa vaan pelastaa kun äiti ei väsy siihen. Eli ei toi lause oikein tähän tapaukseen sopinut..

Alkuperäinen kirjoittaja Olen imettänyt;26741898:
Ai, Tyksissä annettiin luovutettua maitoa vuonna 2005 ja 2008 ainakin, muusta en tietty tiedä kuin omasta kokemuksestani.
Nyt kesäkuussa annettiin luovutettua maitoa teholla oleville ja olleille, muut sai lisämaidoksi korviketta.

Ja mitä ap:n aloitukseen tulee, niin jos vauva on halunnut ja saanut olla rinnalla tuntikausia ja toistuvasti, ja sitten annoit hänelle hieman korviketta, niin imetystä ei kyllä siten saa sössittyä. Älä nyt ihmeessä sitä sure, että annoit lapsellesi tilkan korviketta :). Pakko äidin ja/tai rintojenkin on saada välillä pitää pientä taukoa.

[QUOTE="mona";26741900]Juu kyllä totuus varmasti piilee mm. laiskuudessa ja tietämättömyydessä. Mutta jos vauva on roikkunut tissillä 4tuntia, niin kuin ap:n tapauksessa, niin ei se parikyt milliä korviketta imetystä pilaa vaan pelastaa kun äiti ei väsy siihen. Eli ei toi lause oikein tähän tapaukseen sopinut..[/QUOTE]

Se on ihan selvä, että tuollaisen maratonin jälkeen väsyy ja miettii, onko tämä nyt normaalia. Minäkin olen sitä mieltä, ettei imetystaival nyt ole varmastikaan mennyt pilalle.

Muistan muuten esikoisesta sellaisen, että noin viiden kuukauden iässä hänellä oli ensimmäinen eroahdistus, enkä voinut poistua hänen viereltään juuri ollenkaan, söin iltapalankin sängyssä. Toimin täysin hänen ehdoillaan, mutta kuopuksen kanssa olin sitten jo "viisaampi" ja otin asiat rennommin ja ajattelin enemmän itseäni ja tietysti kuopusta.

Mutta kun on väsynyt, monet asiat tuntuvat kaatuvan päälle, ja silloin on syytä pyytää apua. En muuten ole ymmärtänyt koskaan sitä, että tulevan äidin pitäisi olla heti laitteilemassa kahvipöytää koreaksi vieraille, jotka haluavat tulla vauvaa katsomaan hyvinkin pian, olen siis tällaista kuullut. Mä tein kyllä ruokaa pakkaseen valmiiksi, mutta kahvit sai keittää mies ja hakea pullat kaupasta. Ennen vanhaan vastasyntyneen äitiä hoidettiin lapsivuodeaikana, hänestä huolehdittiin tuomalla ruokaa jne.

Liian paljon monet äidit tuntuvat vaativan itseltään liikaa (kuten itsekin juuri esikoisen aikaan) ja on selvää, että sellainen väsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Olen imettänyt;26741935:
mutta kuopuksen kanssa olin sitten jo "viisaampi" ja otin asiat rennommin ja ajattelin enemmän itseäni ja tietysti kuopusta.

Siis tietysti esikoista kuopuksen lisäksi, piti sanomani.

Et ole pilannut mitään! Silloin tällöin korvikkeen antaminen ei varmasti vaikuta imetykseen, mutta jos antaa esim. kolmen tunnin välein korviketta ni tottakai silloin oma maidon tuotanto alkaa hiipumaan.

Vauvoilla on tiheän imun kausia ja noinkin pienet tosiaan saattavat roikkua rinnalla lähes KOKO ajan ja se on normaalia, hakevat maidon lisäksi läheisyyttä.

Muista pyytää imetysapua/tietoa terkkarilta jos hän osaisi neuvoa tai netistä löytyy myös tietoa. Mutta kaikkinensa LUOTA itseesi ja maidon riittävyyteen, painon nousu kertoo riittääkö oma maito joten punnituksiin mars jos maidon riittävyys mietityttää. Mielestäni ei kuitenkaan ole mitenkään väärin jos haluat antaa korviketta oman jaksamisesi vuoksi, mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

Terveisin: ensimmäisen lapsen täysin korvikkeella ruokkinut äiti ja nyt täysimetyksellä kasvaneen vauvan äiti (voi kun joku olisi ekan kohdalla sanonut etten ole huono äiti vaikka korviketta vauva saikin)

Alkuperäinen kirjoittaja Olen imettänyt;26741946:
Ahaa, no voi tietty johtua siitäkin, ettei luovutettua maitoa ole sitten saatavilla.
Siitäpä hyvinkin. Sitä ei ole saatavilla tarpeeksi, ja tarjolla oleva määrä menee tietysti keskosille ja tehohoidossa oleville tai sieltä jo vierihoitoon päässeille.

[QUOTE="hmmm";26741831]
Jokainen voi jeesustella mistä vain, itse voisin sanoa että lapselle on tärkeää asua ydinperheessä eikä missään polyamorisessa suhteessa, jossa isä panee äitiä ja äidin kaveria ja äiti kaveriaan. Milloin siis isä sattuu kotona olemaan eikä kavereiden kanssa missä lie ja äiti palauttaa pulloja että lapsi saa edes vähän ruokaa. Mutta en siis sano.[/QUOTE]

Täys peesi tälle :D

[QUOTE="madame";26740973]no herranjestas mitä hommaa!!

Mulla on tasan ollut kaikista vauvoista nännit rikki ja kipeät,verta vuotavat.

Eikä kyse oo ollut mistään imuotteesta. syynä a. se että nännit ei ollu tottunut b. vauva imi tissiä sellaset 12-16tuntii vuorokaudessa... ja kovaa.

heti työntämässä jotain imetyspropagandaa! miks?

ja ps ite oon imettänyt yli 1,6v kaikkia, että imetys on hyvä juttu, mutta ei pääasia äitiydessä!

pps.itse käytin niitä kumei koska nännit oli niin kipeet. Yhden lapsen jouduin totuttaa tissiin ilman sitä rintakumia, toiset ei ollut milläskään sen pois jätöstä.

ps meillä sai vauva jo laitoksella lisämaitoo... kun oli roikkunut 4tuntia tissillä yhtämittaa mä marssin hakee lisämaitoo, että sain ite ees syötyy ja käytyy vessassa. eikä mennyt imetys pilalle.[/QUOTE]

Löysääpäs hieman nutturaa :)
Tarjosin ap:lle asialliset tiedonlähteet mistä etsiä itse uusinta tietoa, apua ja missä keskustella imetyksen eri vaiheista, mahdollisista ongelmista ja onnistumisista. Kuten varmasti tämän ketjun aikana olet nähnyt, täältä ei aina todellakaan saa asiallisia neuvoja ja muutamat urbaanilegendat elää vahvoina. Se ei ole propagandaa eikä fanatismia.

Jos haluat vertailla imetyskokemuksia, omani on hyvin erillainen. Esikoisen aikaan minullakin oli rinnat hajalla, verta valui, itkin ja purin hammasta ensimmäiset kolme viikkoa. Lopulta vikakin löytyi, lapsen imuote ei ollut tarpeeksi laaja ja syvä, sillä herumisen käynnistyttyä maitoa suihkusi kunnon paineella.

Mielestäni imetyksen ei kuulu sattua alun jälkeen, eikä rinnanpäiden kuulu mennä rikki, mutta nämä ensimmäiset viikot ovatkin sitä opettelun aikaa (joten on ihan suotavaa löytää ratkaisut jotta äitiin ei satu ja hän jaksaa, kun ilmeisesti imetyksen jatkuminen oli kuitenkin ap:n toiveena)

• Tykkää
Reactions: Salla07
Ei mitään hätää ap, tuskin olet mitään lopullisesti pilannut :) selvästi haluat kuitenkin panostaa imettämiseen, ja niin voit tehdäkin vaikka lapsi olisi nyt saanut korviketta. :) Mitä noihin suoliston bakteerioosuhteiden pilaantumiseen tms. tulee, niin voin kertoa omia kokemuksia kahdesta lapsesta. :) Esikoinen lakkasi omasta halustaan tissittelyn siinä kolmen kuukauden paikkeilla, sitä ennenkin sai lisämaitoa. Kolmesta kuukaudesya eteenpäin siis vain korviketta. Lapsella ei koskaan ollut mitään mahavaivoja, allergioita eikä yhtään mitään ongelmia. Seuraava lapsi sitten taas oli täysimetyksellä sinne 7-8kk:n ikään saakka, ei koskaan saanut korviketta, lehmänmaitoa vasta joskus vuoden iässä. Hänellä sen sijaan oli hyvin vaikea laktoosi-intoleranssi, jonkun verran viitettä myös lehmänmaitoallergiasta, muitakin allergioita jonkin verran, vatsavaivoja aika paljonkin. Näistä kaikista kuitenkin selvittiin, jos päättää saisin, imettäisin ilman muuta korvikkeen antamisen sijaan, mutta tulipa nyt mieleen että ei se silkka imettäminen aina ole mikään autuaaksi tekevä asia.

Voi herranen aika että äidit voivat olla kylmiä ihmisiä toisilleen. Toinen on aivan loppu ja pitää päästä sanomaan "älä sitte ihmettele..."-lauseita. Taas olen vähän järkyttynyt ihmisten pahuudesta ja empatiakyvyttömyydestä. :(
Tosi paljon voimia ap sinulle! Minulla oli myös yksi vauvousta hankalampi tapaus ja kyllä siinä itkut sai itkettyä.

[QUOTE="mona";26741900]Juu kyllä totuus varmasti piilee mm. laiskuudessa ja tietämättömyydessä. Mutta jos vauva on roikkunut tissillä 4tuntia, niin kuin ap:n tapauksessa, niin ei se parikyt milliä korviketta imetystä pilaa vaan pelastaa kun äiti ei väsy siihen. Eli ei toi lause oikein tähän tapaukseen sopinut..[/QUOTE]

Juu totta :) Henkiläkohtaisesti en lainkaan usko, että imetys menee piloille silloin tällöin annetuista pulloista/korvikkeista. Lähinnä ihmettelin kuinka ihmiset nousevat takajaloilleen kovinkin herkästi kun on kyse imetyksesta. Lause ei todellakaan sopinut ap:n tilanteeseen, mutta mielestäni nämä asiat noin yleisesti ottaen ovat monesti syynä imetyksen epäonnistumiseen.

Itselleni imetys on aina ollut erittäin tärkeä asia, vaikka aina se ei ole onnistunutkaan. On erittäin surullista huomata (siis ihan irl) miten usein imetykset epäonnistuvat aivan turhaan ja usei juuri tiedonpuutteen vuoksi. Tässä tapauksessa en todellakaan tarkoittanut, että imetys olisi millään tavalla menossa metsään. Anteeksi jos annoi sellaisen kuvan.

Ap:lle lue kirjaa, katso telkkua ja rentoudu. Anna vauvan imeä , niin paljon kun sinä ja vauva jaksatte. Yritä päästä kumeista eroon, vauva saa silloin paremman otteen ja nännit stimuloituvat paremmin. Samalla myös "kovettuva" nopeammin eli kohta imetys ei enää tee niin kipeää. Tarkista myös vauvan ote. Väärä imuote voi aiheuttaa turhaa nännien kipuilua.

Anna rinnoille paljon ilmakylpyjä, kulje kotona vaikka koko ajan tissin paljaina :) Käytä Lansinohia suojaamaan rintoja ja hoida niitä bebanteenilla.

Rentouttavia imetyshetkiä :)

Vauvat ON tllasia, niiden KUULUU roikkua tissillä vastasyntyneinä.

Et sä tolla varmaan imetystä pilannu, mut altistit nyt sitte vauvaparan suoliston lehmänmaidolle; suoliston bakteerikanta on peruuttamattomasti muuttunu ja mahdollisuus lehmänmaito/laktoosi allergioihin/ongelmiin on suurentunu. Että älä ihmettele, jos muksu saa laktoosi-intoleranssin tms muita "kivoja" pikku riesoja.

Sinuna olisin huolissani omista lapsistasi. Vanhempien epämääräinen seksuaalisuus kimppakivoineen se vasta vauvan pilaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Olen imettänyt;26741785:
Sama juttu mulla, ja mulla on kuin onkin vatsavaivoja (tai suolisto ärsyyntyy helposti) ja ylipäänsä herkkä vatsa, ja lisäksi mulla oli viisivuotiaana ihan reikäiset hampaat, mikä tosin voi johtua sen tuoremehun ja sen yhteisvaikutuksesta, että isosiskoni kuulemma käytti omassa suussaan lusikkaa, jolla lappasi ruokaa mun suuhuni. Hän hoiti mua paljon, koska äitini sairastui vakavasti mun syntymän jälkeen ja sisko oli jo teini siihen aikaan.

Mutta vaikea näitä on jälkikäteen selvittää, jossakin olen kyllä kuullut, että iahn pienen suolinukka voi vaurioitua lehmänmaitopohjaisista korvikkeista (ja aikanaanhan juotettiin ihan lehmänmaitoa), sairaalassakin annetaan luovutettua maitoa, jos on lisämaidon tarve, eikä korviketta.

Mutta ap, ottaisin sinuna yhteyttä neuvolaan saadaksesi tukea. Se oma jaksaminen on kuitenkin hyvin tärkeää ja kuten joku muistutti, muista juoda ja syödä hyvin. Mulla oli yöpöydällä jotakin naposteltavaa veden lisäksi.

Vielä kerran tsemppiä!

Ja mulle taas ei ole ikinä annettu korviketta vaan imetetty pitkään ja silti on paljon vatsavaivoja. Elämä ei ole niin mustavalkoista. Tietysti kannattaa mahdollisuuksien mukaan välttää asioita, jotka lisäävät riskiä sairauksiin tai muihin ongelmiin, mutta äidin jaksaminen on myös tärkeä asia.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Sinuna olisin huolissani omista lapsistasi. Vanhempien epämääräinen seksuaalisuus kimppakivoineen se vasta vauvan pilaakin.

Ai niinku homot/lesbotki pilaa ne mukelonsa? Vähän niinku tässä tää vinoon kasvanu lapsiparka kertooki;
Zach Wahls Speaks About Family - YouTube

Ja musta on kyllä aika huolestuttavaa, jos vauva/lapsi näkee mitään seksiä, millään kokoonpanolla. Meillä ei näin tapahdu, toivottavasti ei teilläkään. Toki tää asia liittyy tosi paljon tän ketjun aiheeseen, joten on varsin ymmärrettävää, että halusit asian tuoda esille. NOT.

Esikoistani imettäessä rinnanpääni olivat aivan rikki, mutta oli pakko imettää koska se maitokin piti saada sieltä aina tyhjennettyä. Kivuliastahan se oli aluksi, paljon lansinohia joka välissä ja rintakumi aina tarvittaessa helpottamassa kipua. Sitten kun rinnanpäät paranivat, imetinkin lasta melkein kaksi vuotta. Toisen ja kolmannen kohdalla rinnanpäät eivät menneet enää rikki, tuskin oli esikoisen kohdallakaan kyse imuotteesta vaan siitä, että iho ei yksinkertaisesti kestänyt alkuunsa sitä jatkuvaa lutkutusta. Sinnittelemällä siitä kyllä selviää ja alkuvaikeuksien jälkeen se on helppoa.

Ai niinku homot/lesbotki pilaa ne mukelonsa? Vähän niinku tässä tää vinoon kasvanu lapsiparka kertooki;

Ja musta on kyllä aika huolestuttavaa, jos vauva/lapsi näkee mitään seksiä, millään kokoonpanolla. Meillä ei näin tapahdu, toivottavasti ei teilläkään. Toki tää asia liittyy tosi paljon tän ketjun aiheeseen, joten on varsin ymmärrettävää, että halusit asian tuoda esille. NOT.

No, kaikkein tärkeintähän on, että lapsi saa edes jotain ruokaa. Joissain perheissähän mies saattaa käyttää kaikki rahat harrastusmatkaan ja sit äiti on kotona syömättä ja raapii jostain kokoon rahat, joilla saa lapselleen vähän ruokaa.

Ja korvikkeesta ( satunnaisestakin) on aina lapselle haittaa?

Olen itsekin pitkän imetyksen kannalla, mutta en silti näe korviketta tuollaisena mörkönä. Itseäni osittaisimetettiin 2viikkoa ja juuri selailemani neuvolakortin mukaan ohjeistettiin kiinteiden aloittamiseen alle 2kk iässä enkä nyt koe tuosta mitään kärsineeni. Hyvin terve olen aina ollut.

Ap:n kohdalla en ymmärrä miten hänen olisi pitänyt toimia, jatkaa imetystä nännit verta vuotaen? Meitä ainakin ohjeistettiin ettei vauvalle saa antaa veristä maitoa. Oma maalaisjärkeni sanoo että tuossa on saatava vähän taukoa ja rinnoille mahdollisuus parantua jotta imetys voi jatkua. Esim juuri korviketilkan ja sittemmin tutin ja ajoissa käyttöön otettujen rintakumien avulla.

[QUOTE="hmmm";26748572]No, kaikkein tärkeintähän on, että lapsi saa edes jotain ruokaa. Joissain perheissähän mies saattaa käyttää kaikki rahat harrastusmatkaan ja sit äiti on kotona syömättä ja raapii jostain kokoon rahat, joilla saa lapselleen vähän ruokaa.[/QUOTE]

Sulla on pakko olla TODELLA tylsä elämä. :hug:

Yhteistyössä