annoin viikon ikäselle korviketta kun ei 4 tunnin tissilläroikkuminen tuntunut loppuvan.... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rintakumi nyt tuhoaa imetyksen yhtä varmasti kuin se pahamainen tutti eli ei mitään eroa.

Todellakin! Omaa tutin syöjääni imetin 1v3kk josta täysimetystä 6kk, kuopusta jolla alkuun käytin rintakumia kun en muuten kestänyt noita pitkiä imetyssessioita (sama juttu kuin ap:lla, vauvan ollessa viikon ikäinen oli nännit niin kipeät että toinen vaihtoehto olisi ollut korvike) imetän yhä 1v7kk ikäisenä, täysimetystä hänelläkin 6kk.

Esikoisen imetys oli vaikein paikka (vammainen lapsi joka ei jaksanut imeä), pakko ottaa käyttöön alkuun rintakumien lisäksi myös se pullo, pumppaaminen ja jopa kahtena ekana päivänä korvike. Tuloksena 10kk imetys mistä täysimetystä 4,5kk.

Ilman rintakumia olisi sekä esikoisen että kuopuksen imetykset jääneet kokonaan väliin ja ilman tuttia... en tiedä mitä olisin keskimmäisen kanssa tehnyt. Todella arvokkaita välineitä siis kumpikin. :)

Ja ap:lle; pakkohan sinun oli jotain tehdä! Toivottavasti sait itse tankattua ja levättyä ennen seuraavaa imetystä. Tsemppiä jatkoon!

(toivottavasti pop eksyy ketjuun, saisit asiallisia neuvoja ja tukea...)

ap, miksi sinulla on rintakumit? Osaako vauva imeä oikealla imuotteella? Kartoittaisin vain tuota tilannetta kun sinuun sattuu ja rinnanpäät ovat rikki.

Onnea pienestä ja kyllä se imetys varmasti lähtee sujumaan.

Suosittelen käymään
Maitolaituri - Etusivu
Imetystukilista.net - Etusivu
Imetyksen tuki ry

(anteeksi näin aamusta ei kirjoittaminen tämän sujuvammin vielä pelaa) :)

no herranjestas mitä hommaa!!

Mulla on tasan ollut kaikista vauvoista nännit rikki ja kipeät,verta vuotavat.

Eikä kyse oo ollut mistään imuotteesta. syynä a. se että nännit ei ollu tottunut b. vauva imi tissiä sellaset 12-16tuntii vuorokaudessa... ja kovaa.

heti työntämässä jotain imetyspropagandaa! miks?

ja ps ite oon imettänyt yli 1,6v kaikkia, että imetys on hyvä juttu, mutta ei pääasia äitiydessä!

pps.itse käytin niitä kumei koska nännit oli niin kipeet. Yhden lapsen jouduin totuttaa tissiin ilman sitä rintakumia, toiset ei ollut milläskään sen pois jätöstä.

ps meillä sai vauva jo laitoksella lisämaitoo... kun oli roikkunut 4tuntia tissillä yhtämittaa mä marssin hakee lisämaitoo, että sain ite ees syötyy ja käytyy vessassa. eikä mennyt imetys pilalle.

Käyttäkää esim. Purelania rohtuneisiin rinnanpäihin. Ja opettakaa ihmeessä lapsi myös pullolle, meillä annettiin joka päivä kertaalleen maito pullosta (korviketta, kun ei rintapumpulla mulla tullut mitään) ja niin tehdään myös tulevan lapsen kanssa :)

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Vauvat ON tllasia, niiden KUULUU roikkua tissillä vastasyntyneinä.

Et sä tolla varmaan imetystä pilannu, mut altistit nyt sitte vauvaparan suoliston lehmänmaidolle; suoliston bakteerikanta on peruuttamattomasti muuttunu ja mahdollisuus lehmänmaito/laktoosi allergioihin/ongelmiin on suurentunu. Että älä ihmettele, jos muksu saa laktoosi-intoleranssin tms muita "kivoja" pikku riesoja.

Joo, niinhän se on, pilalle mennyt koko lapsi! :laugh: Meillä ei ole mitään allergioita ja alusta asti vauva sai kerran päivässä pullosta korviketta, muuten imetin noin 10kk. Lopeta toi hysteria, sitä kukaan jaksa kuunnella!

Rintakumi nyt tuhoaa imetyksen yhtä varmasti kuin se pahamainen tutti eli ei mitään eroa.

En allekirjoita, joskin ärhäkkä ja nälkäinen esikoiseni nassutti rintamaitonsa aina rintakumin avulla. Ei kärsivällisyys riittänyt oikean imuotteen saamiseen ja raivarit saatuaan syömisestä ei tullut enää mitään. Kyllä siitä hetkellisesti voi löytää isonkin avun jos rinnat on todella kipeät. Toki lansinohit ja ilmakylvyt siihen vielä lisäksi.

No ei kovin kannustavia vastauksia taas osa, niin kuin nyt aina jos imetyksestä on kyse... Mutta tosiaan, et yhdellä kerralla varmasti pilannut vielä mitään. Jos vauva tilaileekin lisää maitoa, niin hän voi jatkaa tilailua seuraavilla imetyskerroilla kun olet taas itse levänneempi.

Jouduin itse nuoremmalle antamaan korviketta osittain jopa yli kuukauden ajan syntymän jälkeen, koska mulla oli nännit niin rikki jatkuvasta imetyksestä. Rintakumit auttoivat jonkin verran, mutta muutaman kerran sain niillä itse asiassa kunnon veriset vesikellot aikaisiksi jo valmiiksi rikkinäisiin nänneihin kun kumi oli väsyneenä imettäessä lipsahtanut huonoon asentoon... Eikä niitä voi yöllä imettäessä käyttää, jos itse nukkuu (ja ainakin mun oli pakko nukkua imettäessä tai muuten en olisi nukkunut ollenkaan). Mutta kun alkurumbasta päästiin niin korvike jäi pikkuhiljaa pois ja päästiin vielä "täysimetykselle".

Mulla molemmat vauvat saaneet ekan kerran korviketta jo sairaalassa, koska vauvojen paino on laskenut liikaa(mulla kestää maidonnousu, eikä sitä ennen sitä esimaitoa tule oikeastaan ollenkaan), esikoinen oli lisäksi keltainen eikä oikein jaksanut imeä.

Ei se imetys nyt yhdestä 30 millistä pilalle mene. Eri asia sitten jos alat jatkuvasti antamaan ja suurentamaan annoksia niin tietysti sun tissien maidontuotanto kärsii siitä. Mutta jos nyt joskus antaa vähän korviketta niin ei se nyt siihen tyssää.

Niin ja lisään vielä - SILLÄ ÄIDINKIN HYVINVOINNILLA ON VÄLIÄ !!!

Aivan. Mulla alkoi molemmista lapsista maito herua kunnolla vasta, kun ymmärsin vähän relata ja antaa sitä lisämaitoa pahimpaan tarpeeseen.

Lisämaitoa tarvittiin ehkä 1-2 viikkoa ja sen jälkeen mentiinkint täysimetyksellä seuraavat lähes 4 kk molempien kohdalla.

Kuopus sai lisämaitoa jo sairaalassa, imetettyäni jotain 3 tuntia putkeen tuli hoitaja ottamaan lapsen ja sanoi että nyt sinä nukut välillä, minä huolehdin lapsen. Toi takaisin 5 tunnin päästä ja kertoi, että lapsi oli edellisen imetyksen päälle syönyt kaikkiaan 80 ml (!) lisämaitoa, nukkunut sen 5 h ja nyt olisi taas nälkä.

Vaikka miten päin olisin syöttänyt, niin sitä 80 ml ei mun rinnoista olisi siinä vaiheessa tullut. Onneksi oli kokenut hoitaja joka tiesi mikä on parasta. :)

Kannataa laittaa nänneihin esim. Lansinohia niin ei mene rikki. Se on ihan normaalia että niihin sattuu aluksi. Varmaan kellään se ei ole kivutonta. Vaikka imuotteessakaan ei olisi mitään vikaa, se voi alkuun sattua mutta tilanne tasoittuu kyllä.

Mun esikoisen maitotilausennätys oli 6 tuntia putkeen. Siitä kasvoikin aika iso :D
Mutta mitään ei ollut vialla. Muutaman päivän se tilauksen laatiminen kestää. Kyllä se siitä.

Ps. Ei se pikkutilkka korviketta mitään pilaa. Jos ei sitä usein anna.

[QUOTE="Lissu";26741182]Aivan. Mulla alkoi molemmista lapsista maito herua kunnolla vasta, kun ymmärsin vähän relata ja antaa sitä lisämaitoa pahimpaan tarpeeseen.

Lisämaitoa tarvittiin ehkä 1-2 viikkoa ja sen jälkeen mentiinkint täysimetyksellä seuraavat lähes 4 kk molempien kohdalla.

Kuopus sai lisämaitoa jo sairaalassa, imetettyäni jotain 3 tuntia putkeen tuli hoitaja ottamaan lapsen ja sanoi että nyt sinä nukut välillä, minä huolehdin lapsen. Toi takaisin 5 tunnin päästä ja kertoi, että lapsi oli edellisen imetyksen päälle syönyt kaikkiaan 80 ml (!) lisämaitoa, nukkunut sen 5 h ja nyt olisi taas nälkä.

Vaikka miten päin olisin syöttänyt, niin sitä 80 ml ei mun rinnoista olisi siinä vaiheessa tullut. Onneksi oli kokenut hoitaja joka tiesi mikä on parasta. :)[/QUOTE]

Niiden kuuluukin asua tissillä. Ei juuri kenenkään rinnoista tule paljoa mitään vielä ensimmäisinä päivinä. Ja määrä ei ole sama kuin laatu. Se on vähän kuin vertaisi kermaa ja rasvatonta maitoa. Joillakin synnäreillä torpataan juurikin hyvin tehokkaasti imetystä. Meidän annettiin esikoisen kohdalla nukkua koko perheen joku 7 tuntia putkeen ensin. Vauvankin. Tokan kohdalla toisella synnärillä yritettiin parhaan mukaan torpata imetystä antamalla koko ajan hirveitä määriä korviketta, syöttöpunnituksia, ihme häsläystä ja huonoja neuvoja (anna vain 15min/tissi). Jos olisin ollut ekaa kertaa liikkeellä niin varmasti olisi mennyt metsään.

Äidin väsymys on tietty eri asia, eikä sitä pidä väheksyä.

Väärin. Imetyksen pilaa liian vähäinen tieto, ihmisten laiskuus ja kouluttamaton terveydenhuoltohenkilökunta.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Imetystietous on aivan naurettavan huono Suomessa. Ihmiset eivät oikeasti tiedä imetyksestä juuri mitään. Hyvä neuvo jollekin ketjun äidille annettu neuvolan toimesta: "älä anna lapsen olla rinnalla yli kahta tuntia putkeen, anna korviketta. Rinnat ei kestä.. " tms.

Aluksi imetys sattuu, toisilla vähemmän kuin toisilla. Rinnat tottuvat tähän kovettuvat, eivätkä enää satu ja vuoda. Itselläni repesi toinen nänni, mutta parani aika nopeasti.

Aluksi vauvat ovat tissillä tuntikausia, varsinkin ilataisin. Neljä tuntia ei ole vielä mitenkään hirmuisen pitkältä tuntuva aika. Lapsi TILAA maitoa tulevia kuukaisia varten. Ensimmäisen kuukauden "tilaukset" vaikuttavat koko imetyksen onnnistumiseen.

Et pilannut missään tapauksessa imetystä, ellet päätä antaa korviketta joka ilta. Silloin maito määrä ei trodennäköisesti tule riittämään ja ihmettelet muutaman kuukauden kuluttua miksei maito riitä. Vauva voi myös pullosta saatuaan ruveta hyljeksimään rintaa, joka taas aiheuttaa ketjureation > maito eui riitä..

Tosiasia on se, että korvike on lähes yhtä hyvää kuin äidinmaito, mutta syyt imetyksen loppumiseen ovat valitettavan usein muualla kuin maidon loppumisessa. Lähes kaikilla naisilla imetys onnistuu jos tietoa ja tahtoa on tarpeeksi.

Tsemppiä imetykseen!! Tilanne kyllä tuosta helpottuu piakkoin. Ja menee taas välillä vaikeammaksi ;)

Lisäyksenä vielä ettei mielestäni ole isoa merkitystä imettääkö äiti vai antaa korviketta. Surullista on se, että äidit jotka haluaisivat imettää eivät siinä onnistu. Juurikin tiedon puutteen vuoksi. Huomaa, että ko. aihe aiheuttaa aikamoisia mielipiteitä.. Sekä puolesta, että vastaan.

En oikein ymmärrä mitä fanaattisuutta on tuossa edellä lainaamassani lauseessa? Onko se fanaattisuutta, että puhutaan siitä miksi imetykset epäonnistuvat? Ei mielestäni. Muut ko. nimimerkin kommentit ovat ehkä hiemän kärjistäviä ;) Oikeasssa hän kuitenkin on syistä miksi imetyskset epäonnistuvat. Vaikka kuinka olette erimieltä, te omanlaisenne korvikefanaatikot ;)

Kiitän oman sairaalani imetysohjaajaa ja kätilöitä. Koen, että imettämisestä annettiin riittävästi tietoutta, ja asennekaan ei ollut fanaattinen. Omalla kohdallani fanaattisuus olisi saanut imettämisaloituksen pois raiteiltaan. Ei siis tiedonpuute, laiskuus tai osaamaton henkilökunta.

Kuten bbb kirjoittaa, imettäminen voi sattua enemmän tai vähemmän henkilöstä riippuen. Siksi en menisi kovasti arvostelemaan toisten ratkaisuja. Pääasia, että vauva saa riittävästi ravintoa (joko rintamaitoa suoraan rinnasta tai pullosta, tai korviketta) ja äiti voi stressittömästi tutustua imettämiseen, jotta voi sitten jatkaa sitä alkuhankaluuksien jälkeen niin pitkään kuin on tarve.

Et sä tolla varmaan imetystä pilannu, mut altistit nyt sitte vauvaparan suoliston lehmänmaidolle; suoliston bakteerikanta on peruuttamattomasti muuttunu ja mahdollisuus lehmänmaito/laktoosi allergioihin/ongelmiin on suurentunu. Että älä ihmettele, jos muksu saa laktoosi-intoleranssin tms muita "kivoja" pikku riesoja.

niimpä niin. kuinkahan on ennen pärjätty ;) ja katteleppa maailmalle, vaikka imettävät eivät silti kestä maitoa...

Siis oikeesti??? Te olette ihan kauheita. Jos äiti on ihan rikki jatkuvasta imetyksestä niin lapselle on parasta, että äiti saa levätä. silloin maitokin nousee paremmin. Ja mulle ja muille 70-lukulaisille on annettu appelsiinituoremehua 2viikon ikäisenä eikä mulla ainakaan mitään mahavaivoja ole. Imetys on tärkeää, mutta tärkeintä on kuitenkin selväjärkinen äiti.

• Tykkää
Reactions: narikka83
Väärin. Imetyksen pilaa liian vähäinen tieto, ihmisten laiskuus ja kouluttamaton terveydenhuoltohenkilökunta.

Näin, ja minäkin sain tukea noista yllämainituista sivustoista. En ollut mielestäni fanaatikko, vaikka halusin imettää ja se tuntui luonnolliselta. Kuopuksen kanssa lopetin hieman aikaisemmin, kun ei lopettanut puremista, eikä enää viihtynyt tissillä, sai korviketta toisinaan. Esikoista imetin ja pumppasin maitoa, jos oli jokin meno.

Tsemppiä ap!

[QUOTE="hmmm";26741720]Ja mulle ja muille 70-lukulaisille on annettu appelsiinituoremehua 2viikon ikäisenä eikä mulla ainakaan mitään mahavaivoja ole. [/QUOTE]

Sama juttu mulla, ja mulla on kuin onkin vatsavaivoja (tai suolisto ärsyyntyy helposti) ja ylipäänsä herkkä vatsa, ja lisäksi mulla oli viisivuotiaana ihan reikäiset hampaat, mikä tosin voi johtua sen tuoremehun ja sen yhteisvaikutuksesta, että isosiskoni kuulemma käytti omassa suussaan lusikkaa, jolla lappasi ruokaa mun suuhuni. Hän hoiti mua paljon, koska äitini sairastui vakavasti mun syntymän jälkeen ja sisko oli jo teini siihen aikaan.

Mutta vaikea näitä on jälkikäteen selvittää, jossakin olen kyllä kuullut, että iahn pienen suolinukka voi vaurioitua lehmänmaitopohjaisista korvikkeista (ja aikanaanhan juotettiin ihan lehmänmaitoa), sairaalassakin annetaan luovutettua maitoa, jos on lisämaidon tarve, eikä korviketta.

Mutta ap, ottaisin sinuna yhteyttä neuvolaan saadaksesi tukea. Se oma jaksaminen on kuitenkin hyvin tärkeää ja kuten joku muistutti, muista juoda ja syödä hyvin. Mulla oli yöpöydällä jotakin naposteltavaa veden lisäksi.

Vielä kerran tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Olen imettänyt;26741785:
sairaalassakin annetaan luovutettua maitoa, jos on lisämaidon tarve, eikä korviketta.

Ainakin Kättärillä annettiin korviketta v.2011. Tosin jotain apteekin, mutta korviketta kuitenkin.

Mun pointtina oli vaan se, että ei ole mitään järkeä ruoskia itseään enempää, itse toivon että olisin tajunnut antaa esikoiselle korviketta, ehkä olisin ollut onnellisempi äiti ja enemmän läsnä, kun olisin saanut nukuttua enemmän kuin 15-30 min pätkiä.

Jokainen voi jeesustella mistä vain, itse voisin sanoa että lapselle on tärkeää asua ydinperheessä eikä missään polyamorisessa suhteessa, jossa isä panee äitiä ja äidin kaveria ja äiti kaveriaan. Milloin siis isä sattuu kotona olemaan eikä kavereiden kanssa missä lie ja äiti palauttaa pulloja että lapsi saa edes vähän ruokaa. Mutta en siis sano.

Yhteistyössä