Annatteko vauvanne nukkua mahalleen?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viivi-85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

viivi-85

Jäsen
11.02.2008
326
0
16
Siinähän se kysymys sitten tulikin...
Meillä poika on oppinut selältä mahalleen kääntymään vajaa kuukauden päivät sitten. Nyt ikää reilu 4kk. Nyt hän tekee sitä alvariinsa. Myös vaikka olisi nukahtanut selälleen tai kyljelleen...
Mietin vain, että "nousenko turhaan" kääntämään sen mahalta selälleen takaisin?!

Voiko sitä "kätkyt kuolemaa" pois lukea!? :/

Pelkään.... :( :kieh:

Meillä poika oppi kääntymään mahalleen 3kk iässä. Siitä lähtien nukkunut aina mahallaan. Ei auttanut kääntämiset selälle, hetken päästä oli taas kääntynyt mahalleen.
Parhaimmat unet tulee mahallaan nukkuen.

Meidän tyttö nukkui syntymästä 5kk ikään aina masullaan, sekä yöllä että päivällä. Nyt ikää 7kk ja nukkuu millon selällään, kyljellään tai masullaan.
Anna pojan nukkua masullaan, jos sillain hyvät unet saa :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja kotikurppa:
olen antanut nukkua mahalleen, kun parhaiten nukkuu niin. jos käännän selälleen tai kyljelleen niin kohta on taas mahalleen.

Näin myös....n. 3kk ikäisestä asti nukkunut VAIN ja ainoastaan mahallaan, myös vaunuissa :kieh: :D

Meillä opittiin 2,5kk kääntymään masulle, ja noin 3kk iästä nukuttu suurimmaksi osaksi masullaan. Ei auta kääntämiset, kun itse kuitenkin kääntyy melkein heti takaisin masulleen. Anna nukkua jos niin haluaa :wave: . Varmasti jaksaa jo päätäänkin kannattelaa, joten eiköhän ole ihan turvallista.

Kiitoksia!
Vaikka lapsi on toinen ( :ashamed: ) niin en muista kuinka tytön kanssa mentiin näissä hommissa eteenpäin... :/ Yritän saada "selkoa" ajatuksiin yms ja soitella neuvolaan, niin siellä päässä on "typerä täti" (en tiedä mistä, muropaketista saanut lupansa ;) ), niin ei osaa sanoa juuta tai jaata... Ympäri pyöreetä! :kieh: :headwall:
Tuntuu, että täältäkin saa paremmin vastauksia irti kun meidän neuvolasta! :laugh: :D
Tytön jälkeen, meidän neuvola tädit on menny kyllä alas päin kun lehmän häntä... :(

Meillä oppi poitsu 3kk iässä kääntyy mahalleen ja selälleen takas, mut ikinä ei oo mahalleen nukkunu.. Ei sillä et en ois antanu nukkuu, mut se nukahti aina kylelleen.. Nyt tosin alkanu (5,5kk) nukkumaan mentäessä väkisin vääntää ittesä mahalleen mut pakko kääntää aina takas kun se menee vaan leikkimiseks kun oppinu jo vähä menee eteenpäin :)

Mei poika nukkuu lähes kaikki unet masulleen...näin syntymästä asti koska niin uni on rauhallisempaa ku ei pääse säpsähtelemään käsien kanssa...nyt ikää 2kk.

En oo koskaa pelännyt nukkuma-asennon takii kätkytkuolemaa...myös mei 3 isompaa nukkuivat vauvoina mahallaan.

Meidän poika nyt n. 7,5kk. Vänkää aina itsensä mahalleen nukkumaan. Aina olemme pojan kääntäneet takaisin selälleen jos olemme huomanneet että on pyörähtänyt. Toki nukkuu mahallaan varmasti keskellä yötä.

Sori nyt että vasten tapojani nassutan mutta kuulostaa vähän typerältä noi ohjeet että "ei hätää meillä nukkuneet aina vatsallaan". Ei kai se sitä tarkoita että jos teillä siitä on hengissä selvitty niin ei muillakaan vaaraa ole. Vähän sama homma kuin "mäkin vedin viinaa raskaana ollessa ja normaali 10vuotias tuosta kasvoi, vedä säkin". Okei se siitä...

Mä oon vainoharhaisuudessani lukenut kaikki sitä k-sanaa käsittelevät jutut ja niistä kävi selvästi ilmi, että vatsallaan nukuttaminen on riski. Siksi juuri että vauva nukkuu paremmin ja sikeämmin jolloin on isompi mahdollisuus unohtaa hengittää. Sen takia kätkytkuolemat ovat nykyään vähentyneet kun suositus on muuttunut selälleen/kyljelleen nukuttamisen puoleen.

Todella harvinaistahan se on, ettei todellakaan tarvitsisi yöuniaan menettää nukkuma-asennon suhteen. Mä nukutan silti aina selällään, ei osaa vielä kääntyä itse vatsalleen onneksi. Joskus jos aamuyöstä meinaa olla vatsavaivaa niin laitan vatsalleen jolloin nukkuukin paremmin. Itse sitten kyllä tulee tarkisteltua koko ajan :ashamed: Mutta mä olenkin vainoharhainen :snotty:

Tottakai annan nukkua. Meil oli pienempänä pojalla vatsavaivoja kovasti, niin lastenlääkäri kehoitti nukuttamaan mahalleen. Samoin lastenosastolla kun vauva oli 9-16vrk:n ikäisenä, niin hoitajat laittoi sen aina vatsalleen nukkumaan.

jeps, mahelleen nukkuu melkein aina, eihän tota saa enää muuten nukutettua ku mahelleen :whistle: jos selälleen laittaa ni heti kiepsahtaa mahalleen ja päikkäritkin nukkuu mahalleen ja paremmin nukkuu jopa 5 tuntia :whistle: ja poika kohta 4kk :)

Alkuperäinen kirjoittaja Anu-78:
jeps, mahelleen nukkuu melkein aina, eihän tota saa enää muuten nukutettua ku mahelleen :whistle: jos selälleen laittaa ni heti kiepsahtaa mahalleen ja päikkäritkin nukkuu mahalleen ja paremmin nukkuu jopa 5 tuntia :whistle: ja poika kohta 4kk :)

Ei kun kyttää vaan että aina kun se kääntyy mahalleen, niin käännät takas selälleen sen :laugh: Et nuku ite yöllä ollenkaan, että oot skarppina kääntelemään sitä :D
Ootas, laitan sulle yv.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Anu-78:

Ei kun kyttää vaan että aina kun se kääntyy mahalleen, niin käännät takas selälleen sen :laugh: Et nuku ite yöllä ollenkaan, että oot skarppina kääntelemään sitä :D
Ootas, laitan sulle yv.

joo, hyvä neuvo :D pitääkin ruveta kytikseen :laugh: nyt ku se tuol sängyssä jo nukkumas :D

Mä lueskelin tätä ketjua eilen illalla ja mietin et mitähän mä tekisin jos tyttö kääntyis itse mahalleen. No menin sitten nukkumaan ja tapani mukaan vilkaisin pinnasänkyyn. Siellähän meidän neiti oli sänkyssä poikittain ja mahallaan!! Vähän näytti olevan ahdasta kun sänky on 55cm leveä ja tyttö 62cm pitkä :laugh: No annoin olla mahallaan, käänsin tytön vaan toistepäin. Vähän se kyllä siinä mietitytti, ennen kuin olin nukahtanut... mut tyttö nukkui paremmin kuin koskaan. Heräs ekan ja ainoan kerran syömään vasta pikkaisen ennen viittä =) Joten mun puolesta saa jatkossakin nukkua mahallaan.

Meitin vauva oli ekat vuorokaudet valopedissä, jossa käännettiin 3h välein selälleen ja mahalleen. Kun päästiin kotiin, oli lonkkavaljaat ja taas pystyi nukkumaan vain selälleen ja mahalleen.

Poika nukkuu melkein pelkästään mahallaan. Ihan alkuaikoina nukkui kyljellään, mutta jo parin kkden iässä vatsallaan. Ja oli tällöin vielä sairaalassa, jossa sairaanhoitajat ja lääkärit sanoivat, että mahaallaan nukkumisen riski on lähinnä tukehtuminen, mutta että terve lapsi osaa kääntää päänsä niin ettei tukehdu.
Eli kun kerran lekurit + muut ammatti-ihmiset jo silloin pitivät vatsallaan niin minä olen jatkanut, nukkuu paremmin niin.

Käyppäs kattomassa käpy ry:n sivuilta tietopaketti kätkytkuolemasta niin oot viisaampi sen asian suhteen =)
Itse luettuani sen sain mielenrauhan ja annoin tytön nukkua mahallaan ihan pienestä pitäen.

Oon antanu Roopen nukkua aika pienestä pitäen masulleen ku nukkuu sillee paremmin..
Vaikka siitä kätkytkuolemasta on juttua..Onko se muuten todistettu että vauvat ketkä nukkuu mahalleen kuolis siihen useammin..? Roope on koht 5kk =)

Meillä poika on kääntyillyt kuukauden päivät mahalleen, mut illalla/yöllä jos on sängyssä kääntynyt, niin sitten on ähissyt siinä asennossa hädissään. Eli oon joutunu auttamaan pinteestä ja kääntämään takas kyljelleen ennen kun on nukahtanut.. kunnes eilen illalla olikin nukahtanut mahalleen ja en minä kääntelemään toki alkanut. Hyvin nukkui :)
Meidän esikoinen nukkui pikkuisesta asti mahallaan, mutta hällä olikin masuvaivoja.

Yhteistyössä