Annatteko lastenne puhua päälle jos juttelette jonkun kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huili

Vieras
Mulla pari kaveria joiden kanssa puhuminen on nykyään mahdotonta, kun siinä hääri lapsi tai useampi (kouluikäisiä) puhua pälpättämässä aikuisten päälle alvariinsa, ja ei siinäkään vielä mitään mutta kun se lapsen/lasten äiti alkaa sitten joka kerta vastailemaan tai selostamaan takaisin sille jälkikasvulle.

Todella raivostuttavaa! Ja kun kyse ei ole mistään satunnaisesta asiasta, vaan tätä tapahtui eilen parin tunnin vierailun aikana kymmeniä kertoja. Joku "äiti, saanko ottaa mehua" nyt olis vielä ihan ok mutta kun jutut oli tyyliin "äiti, et ikinä arvaa mitä meillä on huomenna koulussa ruokana"

Eikä tuo lasten syytä ole, jos kukaan ei ole ikinä sanonut että on epäkohteliasta keskeyttää toistuvasti toisten puhetta.

Huomautan, ettei saa keskeyttää kun puhutaan. Voi olla, että joskus ihan ajattelematta vastaan nopeasti jotain (virhe!), mutta pyrin todellakin opettamaan tuommoiset peruskäytöstavat parhaani mukaan. Ärsyttää ihan sama homma nimittäin...

• Tykkää
Reactions: Lispetti
En. Kerron lapselle jos tulee keskeyttämään, että puhun nyt MarttaIrmelin kanssa, jutellaan kohta. PAITSI jos asia mitä lapsi sanoo on oikeasti tärkeä.

Tärkeää on myös se, että oikeasti sitten juttelee sen lapsen kanssa. Välillä teen niin että kun aihe on ystävän kanssa käyty läpi, pyydän lapsen sitten kertomaan oman asiansa. Eikä niin että lapsi joutuu olemaan vaikkapa kolmen tunnin kyläilyn ajan tuppisuuna "koska aikuiset keskustelee nyt" ja sitten kotona ehkä muistaa kysyä mitä asiaa lapsella olikaan.

Tuossa onkin yksi oppimisen paikka! Jatkuva rällääminen ja toisten puheen keskeyttäminen on lasten yleinen ongelma ja sehän johtuu aikuisista Eli ensin aikuisten on tajuttava, että lapsen on opittava asioita.

En todellakaan. Lapsi odottaa vuoroaan, ellei nyt sit ole jostain vessa-asiasta kyse ;)

Äsyttää ihan suunnattomasti ihmiset, jotka keskeyttää koko ajan keskustelun vastatakseen lapselle. Ja nämä lapset on usein vaatimassa huomiota tauotta, jos äiti puhuu jonkun kanssa. Toinen yhtä ärsyttävä tapa on, että lapsen annetaan huutaa ja mölistä siinä vieressä (esim puhelimessa) niin että on vaikeuksia saada puhekumppanin puheesta selvää, saati että pää räjähtäisi siihen kaaokseen.

Opettakaa lapset odottamaan ja jos ei asia muistu mieleen, hankkikaa nyt sen verran auktoriteettia, että hiljenivät kun pyydätte/käskette!

Olen ottanut nykyään tavaksi hiljentyä puhelimessa, jos joudun kilpailemaan lapsen huomionhaun kanssa. Odotan, että toisessa päässä hiljenee ja jatkan keskustelua sitten. Sama juttu kasvotusten, totean vain että "puhutaan myöhemmin kun sulla on aikaa". En jaksa kymmeneen kertaan toistaa sanomani asiaa, kun keskusteluseura ei voi hetkeä keskittyä, enkä myöskään lähde huutamaan toisen yli.

en anna puhua päälle, mutta kyllä meillä lapsetkin saavat keskusteluun osallistua esim. kahvipöydässä. Meillä on 3 lasta ja ainahan nuo äänessä ovat, mutta silloin kun keskustelen jonkun toisen aikuisen kanssa, niin en juuri lasten "höpötyksiin" vastaile. Sanon, että menkäähän leikkimään, äiti juttelee nyt aikuisten juttuja. Toki vähän kuulostelen, onko asia oikeasti tärkeä vai ei (esim. pikkusisko on juuri tippumassa yläsängystä/äiti, arvaa minkä värinen mun mielikuvitusapina on just nyt tms.).

En. Onneksi lapset ovat jo sen ikäisiä että oppi on mennyt perille.

Palleroina ollesaan toi kiusas hyvinkin usein ja ärsytti ihan vietävästi!

Hmmm...muistampa että olen minä niinkin tehnyt että puheen vuoron saa kättä nostamalla. Kokeile sitä.

Juu ja siis tosiaan jos kyse on "mua pissattaa!!" Joudun kyllä keskeyttämään jutun aikuisen kanssa. :D 4v kyllä osaa käydä itsekin, mutta jos ollaan esim ravintolassa tms...

Yleensä en anna keskeyttää, näytän kädellä sellaista stop-merkkiä ja isomman pitäisi jo tietää että se tarkoittaa oman puheenvuoron odottamista. Pyrin siihen, etten itsekään sitten keskeytä kun lasta kun hän puhuu minulle.

Poikkeustapauksia totta kai on, mutta periaate on minulla tuo.
Ja se ON todella raivostuttavaa, kun aikuiset antaa lapsen keskeyttää. Yhdenkin tutun lapsi karjui täyttä kurkkua vieressä ja sitten tuttuni sanoi "X ei lopeta, ennen kuin saa suunvuoron" :headwall:

• Tykkää
Reactions: Pin
Yleensä en anna keskeyttää, näytän kädellä sellaista stop-merkkiä ja isomman pitäisi jo tietää että se tarkoittaa oman puheenvuoron odottamista. Pyrin siihen, etten itsekään sitten keskeytä kun lasta kun hän puhuu minulle.

Ja se ON todella raivostuttavaa, kun aikuiset antaa lapsen keskeyttää. Yhdenkin tutun lapsi karjui täyttä kurkkua vieressä ja sitten tuttuni sanoi "X ei lopeta, ennen kuin saa suunvuoron" :headwall:
"Meidän Liisa on vaan niin tempperamenttinen, ettei se kestä odottaa vuoroaan :) :) :) "

No voi hellanlettas...

Meillä on kuus lasta ja oon ollu todella tiukka tuon kanssa. Jos aikuiset puhuu niin ei tulla väliin huutelemaan jos ei oikeasti jotain pakollista asiaa.
MUTTA nyt kuopus meni eskariin ja aloitti tuon. Ihan säännön mukaisesti kun juttelen jonkun kanssa tulee kyselemään omiaan. Joka kerran kyllä sanon että odottaa. Mutta raivostuttavaa sekin. Ja keksii koko ajan tikusta asiaa. Ja aina se kuitenkin keskeyttää aikuisten puheen vaikkei siihen reagoiskaan.
Toivottavasti aika ja miljoona toistoa auttaa tuohon.

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Näin. Ja mulla on kans toi käsiliike käytössä :D

Mä en voi sietää sitä että mun päälle puhutaan, tais vähän jäädä traumoja ku eksä ja hänen sukunsa teki sitä jatkuvasti ja sehän ihan suoraan vihjas ettei ne arvosta mua sen vertaa että voisivat kuunnella loppuun. Joten (riippuu tietysti asiasta) mä opetan lapset siihen ettei aikuisten puhetta saa keskeyttää.

Kauheen julmia "äitejä" olette! :O Ei lasta saa tukahduttaa!!!! Mä en ikinä käske mun lapsia hyh mikä sana muuten KÄSKEÄ lasta jolla on oma TAHTO ja LUONNE ja SIELU!!! Huom!!! En siis ikinä pyydä lastani olemaan hiljaa. Jos niitä vaientaa niin tulee traumat ja masentunut aikuisena! Miettikääs sitä! Mun lapset saa ilmentää itseään VAPAASTI, ne on onnellisia. Mä oten niiden luonteen huomioon ja ne on kaikki puheliaita ja herkkiä jotk kärsisi jos ei saisi olla esillä ja äänessä! Mä EN sitä tukahduta. Rohkaisen heitä ja tuen luonteen kehittymistä edelleen, sosiaalisiksi jotka on esillä. Mä en mitään arkoja paskahousuja haluaisikaan lapsikseni! :x

[QUOTE="Jessica";29859859]Kauheen julmia "äitejä" olette! :O Ei lasta saa tukahduttaa!!!! Mä en ikinä käske mun lapsia hyh mikä sana muuten KÄSKEÄ lasta jolla on oma TAHTO ja LUONNE ja SIELU!!! Huom!!! En siis ikinä pyydä lastani olemaan hiljaa. Jos niitä vaientaa niin tulee traumat ja masentunut aikuisena! Miettikääs sitä! Mun lapset saa ilmentää itseään VAPAASTI, ne on onnellisia. Mä oten niiden luonteen huomioon ja ne on kaikki puheliaita ja herkkiä jotk kärsisi jos ei saisi olla esillä ja äänessä! Mä EN sitä tukahduta. Rohkaisen heitä ja tuen luonteen kehittymistä edelleen, sosiaalisiksi jotka on esillä. Mä en mitään arkoja paskahousuja haluaisikaan lapsikseni! :x[/QUOTE]

Et onneksi ole tosissasi, luulisin. Tuollaisella tyylillä ei lapsia saisi kasvattaa nimittäin.

[QUOTE="Jessica";29859859]Kauheen julmia "äitejä" olette! :O Ei lasta saa tukahduttaa!!!! Mä en ikinä käske mun lapsia hyh mikä sana muuten KÄSKEÄ lasta jolla on oma TAHTO ja LUONNE ja SIELU!!! Huom!!! En siis ikinä pyydä lastani olemaan hiljaa. Jos niitä vaientaa niin tulee traumat ja masentunut aikuisena! Miettikääs sitä! Mun lapset saa ilmentää itseään VAPAASTI, ne on onnellisia. Mä oten niiden luonteen huomioon ja ne on kaikki puheliaita ja herkkiä jotk kärsisi jos ei saisi olla esillä ja äänessä! Mä EN sitä tukahduta. Rohkaisen heitä ja tuen luonteen kehittymistä edelleen, sosiaalisiksi jotka on esillä. Mä en mitään arkoja paskahousuja haluaisikaan lapsikseni! :x[/QUOTE]

Sun tenavilla saattaa olla aika kova paikka kun kouluun menevät... :whistle:

Lapsi ei puhu päälle, odottaa vuoroaan.
Kävelemme kadulla, vastaan tulee vanha tuttavani.
Vaihdamme muutaman sanan.
Nicomiina ja ainoleevi hömpdöttää koko ajan päälle.
Kato sitä kato tätä.
Opettakaa lapsenne kunnioittamaan aikuisia.
Ei aina tarvi lapsen ensimmäisenä olla äänessä selittämässä jotain outoa täysin tuntemattomalle.

Mäkin luulen ja toivon ainakin että tää on provo. Tosin valitettavasti näitäkin ihmisiä on aika paljon jotka tosissaan luulee että lapsi traumatisoituu siitä jos sitä kieltää. Päiväkodeissa henkilökunta on monesti ihan helisemässä kun jotku vanhemmat meinaa tulla silmille kun on lapseltaan kuullu että ope kehtasi kieltää sitä pikku kullanmurua repimästä lelua kaverin kädestä tai roiskimasta hiekkaa silmille.

Minusta kyse ei ole siitä, että lapsi ei saa keskeyttää suotta aikuista, vaan että ihminen ei saa suotta keskeyttää toista ihmistä. Lapsikin on tuon aika hyvin oppinu ja sanoi kiukkusesti että "älä keskeytä!" jos hänen päälle puhuu ihan diipadaapaa. Ja sillon kyllä pyydetään lapseltakin anteeksi. Kaikki saa osallistua keskusteluun, mutta omalla vuorollaan.

Mielestäni tämä ei koske vain lapsia. On paljon aikuisia, jotka vähät välittävät muiden puheenvuoroista. Oma kasvatusajatukseni on, että kukaan ei keskeytä toista (jos ei siis oikeasti tärkeää), oli sitten aikuinen tai lapsi.

Yhteistyössä