Annatteko lapsillenne...

08.07.2005
243
0
16
...muita vitamiineja kuin D-vitamiinia??? Meillä poika 1,8-vuotta,aloitti syksyllä päiväkodissa ja kärsii vähän väliä flunssasta ja siitä sitten tuli mieleen että voiko tuon ikäiselle antaa jo esin SanaSol-vitamiiniä,mitä saa apteekista ja on lapsille tarkoitettu??? Miten muilla,annatteko te tms.?? Mielipiteitä kaipailen!!! Kyllähän aikuisetkin syövät esim. C-vitamiiniä flunssan ehkäisemiseksi!?!?

sanasolissa on ikäraja 2v. Etkö voi antaa lapsellesi esim. hedelmiä ja marjoja yms."normaaleja" vitamiinin lähteitä, pitääkö kaikki antaa pullosta?

Meillä käytössä d-vitsku, poika 1,4v.

Mulla kans juniori 1,8v.marjat ovat hyvä idea vitamiinilähteeksi,vaikka sanasolia meillä käytetään kans:mutta vain 11 ja 17v muksut.Ihan sen ikärajan vuoksi.Kyl ne ehtii sitä tosiaan pullosta vetämään myöhemminkin.

ei paljoa auta vitamiinit tarhalapsen flunssiin,tarhassa on vaan niin paljon nuhaneniä, että aina tulee jotain.itselläni on myös 1,5 v tarhassa, ollut nyt 5kk ja alku oli yhtä nuhaa ja räkää.
olen myös kuullut useamman lääkärin kommentoineen, että vitamiinipillereistä saa vain kallista pissaa. d-vitamiini on vissiin ainut, jota ei täällä pimeässä pohjolassa saada tarpeeksi.

d-vitamiinia vain tarvitaan, jos saa muuten tarpeeksi marjoista ja hedelmistä. On paljon tutkittu c-vitamiinin ja flunssan yhteyttä ja on todettu että c-vitamiini ei ehkäise flunssalta.
C-vitamiini lieventää flunssan oireita ja lyhentää taudin kestoa, siis vain hyötyä jos syö c-vitamiinilisää taudin aikana.
C-vitamiini on muuten tarpeen, siis ihan luonnollisista lähteistä, sillä esim. rauta ei imeydy ilman c-vitamiinia.

enpä anna muuta kin D-tippoja. uskon monipuoliseen, ihan tavalliseen ruokavalioon.
Poikani on ollut oikeinterve ( kop, kop). Toki päivähoidon aloitettuaan sairasteli, kuten asiaan kuuluu...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2006 klo 09:19 joku vaa kirjoitti:
Mä En Anna d-vitamiinia Lainkaa....Oon Pelänny Yliannostusta :ashamed: Poika Kuiteki Juo Maitoo Melkee Litran Päivässä Ja Ikää 1v1kk!!Oonko Tosiaan Ainut?
Et ole. Mä olen oikeesti unohtanu koko dee tipat. Mut ei hätää kun juo paljon maitoa, siihenhän on lisätty sitä. En ole niin kauaa muillekkaa lapsilleni antanut d-vitamiinia ja ihan normaalin terveitä ovat. Nykyään kyllä kehoitetaan aikuisiakin d-vitamiinin nauttimiseen ainakin talvella. Pitäis kai hakea vähä tippoja ettei vaan riisitauti iske.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2006 klo 09:19 joku vaa kirjoitti:
Mä En Anna d-vitamiinia Lainkaa....Oon Pelänny Yliannostusta :ashamed: Poika Kuiteki Juo Maitoo Melkee Litran Päivässä Ja Ikää 1v1kk!!Oonko Tosiaan Ainut?

Minäkään en tahdo muistaa antaa :ashamed: ja pojalla ikää myös 1v1kk ja maitoa menee paljon!

D-vitamiinin saantisuositus alle 3-vuotiaille on 10 mikrogrammaa päivässä. Litrassa maitoa on vain puolet siitä eli 5 mikrogrammaa. Aika paljon pitää syödä lisäksi kalaa ja margariinia että vitamiinia saisi tarpeeksi, jos ei halua antaa lapselleen niitä tippoja...

Helppo tapa muistaa D-vitamiinit on syöttää KOKO PERHEELLE vaikka Minisuneja talviaikaan. Samalla sujauttaa lapselle kun itse nappaa pillerin, ja maistuvat hyvältä :p

Yhteistyössä