Annatteko lapsen katsoa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä vaan

Vieras
Salattuja Elämiä? Mun 5 vee poika on jotenki kauheen kiinnostunu siitä ohjelmasta ja toinen on Kotikatu. Salkkareis kyllä tapahtuu paljon enemmän asioita kuin Kotikadussa. Silti mä mietin et onks kauheen hyvä ku poika kattoo niitä ja just tällä viikolla ku se Aaro meinas ajaa Saulin päälle ni se kiinnosti kovasti...selitin sit et se vain kaasutteli. Mut jos joku oikein raju kohtaus tulis niin kyl vaihtasin kanavaa nopeesti. Ja ei poika nyt joka päivä sitä katso mut mä olen salkkarien fani.
Että mites teillä muilla? Ja mitä videoita teillä ton ikäset katsoo? Meillä nyt piirretyn Peppi Pitkätossun suurkulutus päällä =)

Meillä aina ollut tapana, että iltapala syödään 19.00. Sit katsotaan salkkarit ja mainoskatkolla on iltapesut. Kun ohjelma loppuu niin menevät jo automaattisesti sänkyyn. Lapset nyt 3v4kk ja 1v8kk. Ei lapset niitä aina katso, mutta jos haluavat niin senkun katsovat. Ei se niin "raaka" sarja ole. Jos jokin jää heitä mietityttämään niin kyllä keskustellaan asiasta. Lapset katsovat muumeja, teletappeja, himpuloita, peppiä ja muita lastenohjelmia. Ei mitään sotajuttuja.

Meillä on lapset 2x 7v, 4v ja 2v. Yleensä meillä katotaan salkkarit, paitsi tuo kaikkein pienin. En koe sitä pahana, jutellaan jos joku jää kaivelemaan mieltä.
Muuten meillä katotaan astrid lindgrenin videoita, nyt pojilla on uusi villitys turleseihin ja sitten disneyn piirrettyjä.

No mä en kyllä anna! Pienten lasten ei tod. tarvi tietää aikuisten maailmaan kuuluvista asioista, kuten esim. homoudesta, joista käsittääkseni kyseisessä sarjassakin puhutaan. Olen aina ollut tätä mieltä ja käsitykseni vahvistui luettuani jostain Jari Sinkkosen haastattelun. Hän oli aivan samoilla linjoilla siinä, että lapsia pitää suojella liian varhaiselta tiedolta.

En anna. Mun mielestä ehtivät hyvin myöhemminkin oppia ihmisten pahuudesta, miten toisia puukotetaan selkään, kirotaan, puhutaan pask*a toisista, juorutaan takanapäin, petetään kumppania, eletään irtosuhteissa, lyödään. Mua ei kiinnosta salkkarit, en ole koskaan katsonut (joskus on televisio jäänyt auki edellisesta ohjelmasta ja sitten olen sammuttanut kun olen huomannut, ja joskus on kyläpaikassa ollut auki), mutta kauniista ja rohkeista pidin, mutta koska mun mielestä sekään ei ole lastenohjelma, olen lopettanut sen katsomisen, koska asumme pienessä asunnossa, enkä voi katsoa ilman että lapsetkin katsovat. Mun mielestä aikuisuus on sitä, että asettaa lasten tarpeet etusijalle, ja mun mielestä heidän tarve on tulla suojelluksi.

Meilläkin 5v poika katsoo salkkareita toisinaan. Tosin harvemmin mitenkään intensiivisesti seuraa, usein leikkii siinä samalla. En ole nähnyt syytä kieltää katsomista.

Minä en anna leikki-ikäisen lapsemme katsoa Salkkareita,koska siinä on paljon pahoja asioita,jotka eivät kuulu lapsen maailmaan. Lapsihan on utelias olento ja haluaa katsoa mitä vaan ,mutta aikuisen tehtävä on asettaa rajat.
Joskus katsoo osia Kotikadusta,mutta se ei olekaan jatkuvaa riitelyä,kuten Salkkareissa.
Semmoiset ohjelmat,joita en halua lapsen katsovan pistän nauhalle ja katson ,kun hän nukkuu...
Minusta lapsuutta saa varjella,sillä se on nykyaikana katoava luonnonvara,joka ei palaa takaisin.
Lapsemme katsoo Tv kakkoselta lastenohjelmia ja musiikkiohjelmia,mutta ei mitään musiikkivideoita.
Jos ei rajoitettaisi niin kaikki menisi läpi....

Meillä katsotaan kakkosen illan lastenohjelmat eikä mitään muuta lasten ollessa hereillä. Tv:tä ei edes avata ennen lasten nukkumaanmenoa ( menevät nukkumaan viim. klo 20.00 ja ovat 3v, 5v ja 8v).

Meillä ei jostain syystä kukaan katso Salkkareita ja hyvä niin, lasten kannalta. Kylläpä nuo sitten oppivat ajan mittaan, minkälainen on "aikuisten maailma". Mun mielestä pienten lasten ei tarvi katsoa vielä aivan kaikkea!!!

Telkkari on usein iltasella auki, vaikka itsekin katson sitä vain toisella silmällä, jos silläkään. Olen opettanut 2 vuotiaallemme, että ohjelmat eivät ole totta. Hän sanoo aina itsekkin, että " ei ole totta".Jos näkyy jotain raakuuksia, seksiä yms, niin silloin telkka kiinni. Itse olisin ilman telkkaria, mutta mies haluaa että on telkkari. Ja onhan se joskus ihan mukava asia, mutta paljon on haittaakin.
Toisaalta on ehkä "hyvä" että lapsi saa pienestä pitäen media valistusta. Joskushan hän kuitenkin näkee niitä ohjelmia, mutta varovainen pitää olla, kaikenlaista sontaa sieltä telkasta tulee, mikä ei ole hyvä lapsen silmille.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 23:10 joo kirjoitti:
Telkkari on usein iltasella auki, vaikka itsekin katson sitä vain toisella silmällä, jos silläkään. Olen opettanut 2 vuotiaallemme, että ohjelmat eivät ole totta. Hän sanoo aina itsekkin, että " ei ole totta".Jos näkyy jotain raakuuksia, seksiä yms, niin silloin telkka kiinni. Itse olisin ilman telkkaria, mutta mies haluaa että on telkkari. Ja onhan se joskus ihan mukava asia, mutta paljon on haittaakin.
Toisaalta on ehkä "hyvä" että lapsi saa pienestä pitäen media valistusta. Joskushan hän kuitenkin näkee niitä ohjelmia, mutta varovainen pitää olla, kaikenlaista sontaa sieltä telkasta tulee, mikä ei ole hyvä lapsen silmille.

Tuli vaan mieleen, että ymmärtääköhän 2-vuotias oikeasti asian, kun sanot, että ei ole totta? Lapsi kokee kokonaisvaltaisesti, oppii ja elää kokonaisvaltaisesti, eli ne tunnetilat välittyy lapselle, oli totta tai ei: Pelko, rumat sanat, ilkeät kohtaukset sieltä täältä. Hän joutuu käsitellä noita asioita jotenkin, siitä huolimatta että sanot että ei ole totta.

Mitä tarkoitat mediavalistuksella? Millaista mediavalistusta on se, että 2-vuotias altistuu asioille, jotka eivät hänen elälmäänsä rikastuta vaan lyhentävät hänen lapsuuttaan? Ehtiikö lapsesi elää lapsuuden, jkun joutuu jo 2-vuotiaana käsitellä aikuisen elämää? Sitten jos lapsesi elää kuin lapsi vielä 30-50-vuotiaana, ei ota vastuuta, pettää, ym. niin voisiko syy olla, että ei ole saanut elää lapsuuttaan lapsena?

Kyllä meillä saa salkkarit katsoa.Pienempiä se ei kiinnosta ja isommille siinä ei minusta ole mitään outoa.Kyllä noita homopareja ihan oikeestikin näkee ja olen sen lapsilleni selittänyt.Pienemmät ei ehkä selitystä ymmärrä, mutta ymmärtääköhän silloin asiaakaan ihmetellä.Huumeet on asia johon lapsi törmää viimeistään yläasteella ja onhan silloin sitten jo hyvä niiden vaaroista tietää.Maailma on mikä on ei lapsia voi säkissäkään kasvattaa.Kuolussa kavereilta oppii paaaaaljon sellaista mitä me vanhemmat ei osata edes pelätä.Minusta on parempi kertoa asioista lapsille itse kuin se että kaverit kertoo.

Kun olin itse raskaana, kävi pari kertaa niin, että töistä tultua torkahdin sohvalle, ja ekaluokkalainen käyti tilaisuutta hyväkseen ja katteli salkkareita. Tämän jälkeen hän esim. kirjoitti kavereiden ystäväni-kirjoihin lempiohjelmakseen salkkarit. Kyllä minulla oli selittämistä kavereiden äideille. Minusta salkkarit on aika huonoa viihdettä eikä todellakaan mikään lastenohjelma!

voisin kysyä vastakysymyksen, ketkä mietitte onko salatut elämät lastenohjelma: haluatko selittää lapselle miksi Inka viilteli ranteitaan? Haluatko selittää lapselle mitä tarkoittaa abortti? Järki käteen, surullista että pikkulapset saa sellaisia ohjelmia katsoa. Tottakai ne kiinnostaa kotikadun kanssa lapsia, kun ovat suomalaisia.

HOHHOIJAA....Nämä jotka uikuttavat tv:n vaarallisuudesta niin hui, kuinka uskallatte laittaa lapsenne ulos...lapsennehan saattaa nähdä kun naapurin pariskunta suukottelee...*apua* tai toisen naapurin Ville-Viikari saattaa pissata ulos....*apua...pippeleitä....*. Meillä lapset on saanu aina kattoo Salkkareita....ja silti ovat kilttejä, tasapainoisia lapsia. (12 vee, 4 ja 3vee!!!!) Että näin!! (Aijoo, hieman repesin kun joku kirjoitti että avaavat telkkarin vasta kun lapset nukkuvat....pitäkää nyt lapset 4:n seinän sisällä ettei ne vaan nää mitään pahaa...oikeesti....!!) Ihan pelottaa että kun lapsenne on iässä kun alkaa "se" kiinnostaa niin mitä te niille satuilette....juu, haikara tuo lapset savupiippuun jnejnejne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 10:02 dedefilus kirjoitti:
No mä en kyllä anna! Pienten lasten ei tod. tarvi tietää aikuisten maailmaan kuuluvista asioista, kuten esim. homoudesta, joista käsittääkseni kyseisessä sarjassakin puhutaan. Olen aina ollut tätä mieltä ja käsitykseni vahvistui luettuani jostain Jari Sinkkosen haastattelun. Hän oli aivan samoilla linjoilla siinä, että lapsia pitää suojella liian varhaiselta tiedolta.
Onko homous sitten jotenkin paha asia,jolta lasta on varjeltava?Itselläni on lesbopari ystävänä,eikä kolmivuotias tyttäreni ole ikinä ihmetellyt asiaa,vaikka suukottelisivat hänen nähden.Minusta ainakin on hyvä,että lapsi oppii suvaitsevaiseksi ja siihen,että meitä on moneksi.En ainakaan halua lapsiani pumpulissa kasvattaa..Television suhteen väkivaltaa ja selvää seksiä sisältävät ohjelmat ovat kiellettyjä,mutta ohjelmat,joihin sisältyy elämän tosiasioita ovat ok.Täytyy vain sitten selittää asiat lapsen tasoisesti,jos huomaa,että jotain selitettävää jossain asiassa on.Ei lapsen tarvitse aina edes itse kysyä vaan on aikuisen tehtävä valvoa,mitä lapsen silmät näkevät..

nimim. satulinna; hassu juttu että olet jo 12-vuotiaan lapsen äiti, olisin kyllä tekstisi pitänyt sinua ihan kakarana. Tokihan 4-vuotiaan pitää saada olla vielä lapsi, eikä tietää salkkareiden itsemurhista MITÄÄN!!!!!

kuka ääliö viitsii edes tunnustaa että lapset katsovat AIKUISTEN ohjelmia..ei kaks tai neljävuotias osaa tunnistaa mikä on lastenohjelma.eikä hänen tarvi sitä tehdä,koska aikuisen vastuulla on mitä lapsi näkee.ei hän ymmärrä "elokuvaksi"kaikkea huutoa ym mitä mm salkkareissa on. te jotka annatte lastenne katsoa salkkareita ym menkää esim jari sinkkosen luennolle tai lukekaa hänen kirjojaan ja ymmärrätte kuinka VÄÄRIN lapsillenne teette!!

Yhteistyössä