Annatteko lapsen jäädä välivuodelle ylä-asteen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tod.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä pääsin opiskeleen suoraan peruskoulusta, mutta kauppis ei ollu mua varten vaan halusin hoitsuksi. Siihen maailman aikaan piti olla 17-v täyttävä, että pääsi hoitsuksi opiskelemaan. Joten pidin puoli vuotta välivuotta ja olen ihan hyvin selviytynyt elämässä väli ajasta huolimatta.

No mä voisin antaa pitää välivuoden mikäli olis jotain järkevää puuhaa.

Mä voisin esim. suositella mun tyttärelle jos ei tietäis ysillä mitä haluais sen jälkeen tehdä niin että lähtis vaikka ulkomaille.
Tosin mun serkku asuu jenkeissä ja varmaan saisin sen sinne jonkiilaisiin harjoitteluihin ja oppis siellä samalla tota kieltä.

Mutta siis jos sillä ei sille ajalle olis minkäänlaisia suunnitelmia niin sitten en kyllä välttis antais....

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Se on hei yläaste, tai vielä oikeammin yläkoulu.

On voinu olla yläkoulu joskus..no aika kauan sitten ;)

ei tartte ku kerran googlettaa niin huomaa, että nykyään kaikki yläasteet on yläkouluja. yläasteita ei ole enää olemassa vaan se on YLÄKOULU. Turha väittää ettei olisi kun se on fakta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En. vaikka tiedän tyyppejä jotka eivät ole käyneet kuin peruskoulun mutta ovat menneet töihin heti siitä suoraan, hyväksyn sen.

Mä en tiedä kun näitä lorvijoita jotka eivät tunnu saavaan elämäänsä eteenpäin. Nykyään kun ei suomessa ilman koulutusta pärjää

Pärjää, jos on halua. Riippuu tietysti mitä haluaa tehdä, mutta kädentaitoja vaativia ammatteja voi harjoittaa ihan hyvin. Eikä palkkakaan välttämättä mikään huono jos on kunnianhimoa

En antais. Kymppiluokka viimeisenä vaihtoehtona jos muu ei maistu.
Jos jäis vaan lorvimaan niin mitään rahaa ei tulis;
ei oikeutta tietsikkaan, peleihin tms. viihteeseen.
Yhtään uutta vaatetta ei vuoden aikana tulis eikä mitään hauskaa ohjelmaa / menoa/ matkaa tms.
Lapsi on kumminkin alaikäinen joten ´sais luvan totella hyvällä tai pahalla.
Kyllä mä keksin lisääkin keinoja jos tilanne ois päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Milläs pakotatte jos ei suostu?

Pakottaisin sillä ainakin, että ottaisin yhteyttä lastensuojeluun ja lapselle järjestettäisiin koulukoti tai muu vastaava paikka, jossa voisi selvitellä ajatuksia. En suostuisi siihen, että lapsi jäisi kotiin vain makaamaan ja pelailemaan. Jos ei lapsen kanssa pärjää niin apua on haettava.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Milläs pakotatte jos ei suostu?

Pakottaisin sillä ainakin, että ottaisin yhteyttä lastensuojeluun ja lapselle järjestettäisiin koulukoti tai muu vastaava paikka, jossa voisi selvitellä ajatuksia. En suostuisi siihen, että lapsi jäisi kotiin vain makaamaan ja pelailemaan. Jos ei lapsen kanssa pärjää niin apua on haettava.

Näinhän se varmaan "unelmaelämässä" menisi, mutta voin kertoa että meidän tilanteessa välivuosi oli pienin asia josta sossu EI ollut pätkääkään kiinnostunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Sitruuna:
Kyllä antaisin

Mitä sitten, kun se välivuosi venyisi toiseen vuoteen ja sitten kohta lapsi olisi aikuinen. Koska tulisi stoppi.

Itse en hyväksyisi. Nuori ei voisi mitenkään perustella välivuotta. Hän ei pääsisi mihinkään töihinkään. Mitä nuori sitten tekisi vuoden. Makaisi, kun kaikki kaverit on kouluissa tai pahimmillaan joku kaveri keksii myös jäädä pitämään välivuotta ja yhdessä lusmuilisivat ja notkuisivat milloin missäkin. Syrjääntyisivät, kun opiskelevilla kavereilla omat jutut ja kaverit alkaa karsastella lusmuilijoita.