Annatteko 5v pyöräillä yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oikea ammattivalittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"oikea ammattivalittaja"

Vieras
Mä olen antanut tuon meidän pojan olla 4v asti vähän aikaa aina yksin pihalla sinne näkee tuosta meidän ikkunasta ja hyvin on pärjännyt. Mietityttää vaan tuo naapurin poika joka 5v pyöräilee pitkiä matkoja tuossa aika vilkkaalla autotiellä yms´. Itse annan pojan hakea postin itse mutta menen tuohon tienpäähän varmistamaan ettei autoa tule osaa katsoa kyllä jo joka suuntaan ja varoa. Minä en uskalla päästää poikaa ajelemaan yksin tai naapureihin yms. Olenko liian varovainen?

No en minäkään todellakaan anna 4-vuotiaan yksin kulkea/ajella. Meillä lapsi on semmoinen, että osaa kävellä ja pyöräillä hienosti tien reunassa, mutta saattaa katsoa vaikka metsään jotain lintua tms. ja ajautuu kokoajan keskelle tietä ja häntä pitää muistutella asiasta. Tai pysähtelee keskelle risteyksiä, kun tuleekin yhtäkkiä jotain asiaa mikä pitää juuri sillä hetkellä sanoa.

Meillä saa 5 vuotias ja 3 vuotias pyöräillä meidän rivitalojen pihalla. Pääsevät ympyrää pyöräilemään talojen ympäri, mutta esim. parkkipaikan lähelle eivät saa mennä eikä mihinkään muualle yksin.

5v saa pyöräillä " omalla tiellä" eli umpikadun päässä olevalla pätkällä, nyt on saanut lisävaltuuksia, eli saa pyöräillä n. 400m matkan pyörätietä kotiin, kun on saatellut ekaluokkalainen bussille.
Asutaan maalla ja täällä on tosi vähän liikennettä, lisäksi tyttö on ihan ylivarovainen, jää odottamaan auton/mopon, jos vähän valoja jostain näkyy

Asutaan pientaloalueella päättyvän kadun lopussa, jossa viimeisen 100 m matkalla ei ole erikseen kevyenliikenteenväylää. Olen antanut 5-vuotiaan pyöräillä tällä osuudella, koska autoliikennettö on vain vähän. Kauemmas jos haluaa lähteä, pitää olla aikuinen mukana.

Yhteistyössä