Annatteko 1-vuotiaalle pieniä sormen pään kokoisia paljoa esim. leivästä, omenasta vai

  • Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti
:)
Semmoisia ns. tikkuja? Koska lapsi itse ymmärtää minkä verran suuhun voi pistää kerralla eikä tukehdu? Sillä vaikka kuinka vieressä vahtisi niin vaaratilanteita sattuu silti.. Mietin koska uskaltaisin antaa vaikka sormen kokoisen viipaleen omenaa lapselle enkä enää pienisi niin pieniksi paloiksi?

Sekava sepustus mutta ehkä joku ymmärtää mitä tarkoitan :)
 
meillä on 9kk ikäisestä syönyt niin että annan leivän puolikkaan ja nassuttaa siitä. omenoita, hunajamelonia, kurkkua jen. olen antanut viipaleita ja siitä sitten pureskelee/imeskelee..nyt poika on 1v3kk
 
itse olin ja olen edelleen todella tarkka noissa ruoanpalojen antamisessa.

tukehtuminen on suomalaislasten yleisin kuolinsyy jos oikein muistan :(

pääasia ettet anna juuri sen kokoista palaa, mikä luiskahtaa sopivasti kurkkuun ja tukkii hengitystiet.

tikkuina annoin mm. hedelmät.

lihat palon edelleen sellaisiksi sormenpään kokoisiksi
 
r
Meillä harjotellaan nyt (poika 7 1/2kk) päärynän palojen ja puolikasta leipää imeskellään ja nakerretaan. Sehän on hyvin pitkälti siitä kiinni mihin lapsen opettaa ja millanen sihtikurkku tämä lapsi on, et minkälaista palaa minkäkin ikäiselle uskaltaa/voi antaa.
 
Moi
Alat antamaan kunnon paloja, puolikas omena, leipäviipale. Niihin pieniin paloihin se just tukehtuu kun työntää sen kokonaan suuhun ja siitä kurkkuun.

Olen antanu varmaan puolivuotiaasta hedelmä paloja ja vähän vanhempana leivän viipaleen. Nyt 1v3kk syö kokonaisen leivän tai banaanin, ilman et mitenkään pilkon sitä.
 
vieras
ei meillä 1v vielä tajunnut että leipään vois tukehtua, jos sille antoi koko leipäpalan se olis tunkenut kaikki kerralla suuhun
joten annoin sellasia reilu sentti kertaa sentti paloja

oppi sitten varmaan jotain 1,5v pureksimaan paloja leivästä ja pystyi antamaan leipäpalan
 
Meilläkin annetaan aika reiluja paloja tuolle 11kk (5 hammasta). Pojalla on kyllä arveluttava tyyli sulloa suu täyteen esim. banaania. :/ vieressä tietysti ollaan koko ruokailun ajan, eikä ainakaan vielä ole ollut mitään köhimistä edes.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
riippuu lapsesta. jotkut muksut tunkee suun aivan täyteen ja sitten ollaan ihmeissään kun henki ei meinaa kulkea. sellasille en anna muutakuin säännöstellysti palasia eteen. riippuu siis ihan lapsen tyylistäsyödä.
Meillä on tällä hetkellä aika ahne lapsi, siksi tuota mietinkin... Mielellään tunkisi suun vaikka kuinka täyteen palasiakin. Ajattelin että jos pikku hiljaa jotenkin opettaisi syömään ns. itse. Ottaa siis itse lautaselta pieniä palasia (vahdin vieressä että ei 5 kerralla kuten hän mieluiten tekisi) mutta olisi kiva antaa isompi palanen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hörölä:
riippuu lapsesta. jotkut muksut tunkee suun aivan täyteen ja sitten ollaan ihmeissään kun henki ei meinaa kulkea. sellasille en anna muutakuin säännöstellysti palasia eteen. riippuu siis ihan lapsen tyylistäsyödä.
Meillä on tällä hetkellä aika ahne lapsi, siksi tuota mietinkin... Mielellään tunkisi suun vaikka kuinka täyteen palasiakin. Ajattelin että jos pikku hiljaa jotenkin opettaisi syömään ns. itse. Ottaa siis itse lautaselta pieniä palasia (vahdin vieressä että ei 5 kerralla kuten hän mieluiten tekisi) mutta olisi kiva antaa isompi palanen..
anna vaan isompi palanen ja sitten kaivetaan suusta jos meinaa liian isoja lohkoa =)
 

Yhteistyössä