Annatteko 1,5-vuotiaan "syödä niin paljon kuin jaksaa"?

  • Viestiketjun aloittaja liikaa ruokaa?
  • Ensimmäinen viesti
liikaa ruokaa?
Siis luotatteko siihen, että osaa itse arvioida, milloin on täynnä -siis ettei syö liikaa?? Kun meidän muksu saattaa useinkin haluta aina lisää leipää tms ja olen kyllä antanut syödä niin paljon kuin jaksaa... Tai vastaavasti, jos ei joskus halua syödä, en pakota. Onko ihan ok toimia näin? Siis vaikka tuntuisi, etät lapsi saattaa joskus syödä hurjiakin määriä? On nimittäin tullut neuvoja, ettei pitäisi antaa lapsen syödä noin...
 
ViErAs
Lapsella on kasvupyrähdyksiä jolloin ruoka tosissaan maistuu ja sitten taas jaksoja jolloin ei niin syö. Kyllä ehdottomasti antaisin lapselle ruokaa niin paljon kuin haluaa, leipääkin, kunhan tuo leivänsyönti ei sitten rajoita lämpimän ruoan maistumista.
 
mörö
Tottakai annan, ruokaa siis.

Mutta tutullani lapsi ei saa syödä niin paljon kuin haluaa, hän ei osaa oikeasti sanoa, milloin on täynnä. Jos antaa syödä niin paljon ko jaksaa, nii oksentaa lopuksi kun söi aivan liikaa. (luulen, että johtuu siitä kun lapselle on AINA tuputettu ruokaa... :/)

Itse uskon, että kun lapselle ei tuputeta ruokaa yms. niin hän huomaa luonnollisesti kylläisyyden tunteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Ruoka- ja välipala-aikoina annan syödä niin paljon kuin haluaa. Mutta ylimääräisiä välipaloja pyrin välttämään. Luotan siihen, että osaa säädellä omaa syömistään.
On se aika lapsikohtaista varmaan.. Mut meillä näin myös :) kun maha tulee täyteen, niin sitten tulee kertakaikkinen stoppi syömiseen eli eiköhän tiedä milloin on kylläinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niini:
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Ruoka- ja välipala-aikoina annan syödä niin paljon kuin haluaa. Mutta ylimääräisiä välipaloja pyrin välttämään. Luotan siihen, että osaa säädellä omaa syömistään.
On se aika lapsikohtaista varmaan.. Mut meillä näin myös :) kun maha tulee täyteen, niin sitten tulee kertakaikkinen stoppi syömiseen eli eiköhän tiedä milloin on kylläinen.
Mie luulen, että siihen oppiiko lapsi itse tunnistamaan kylläisyyden tunteensa, liittyy myös se, että lapsen kylläisyyttä kunnioitetaan. Eikä tuputeta lisää, kun lautaselle vähän jäi vielä ruokaa.
Meillä on poika vasta yksi vuotias, mutta väillä tuntuu syövän isompia annoksi kuin minä. Ja vastaavasti välillä syö, kuin linnunpoika.
 
Peppi81
Antaisin mielelläni syödä niin paljon kuin jaksaa. Jos vain söisi jotain. Olisipa minullakin pienokainen, joka syö...syö...mutta meillä EI HALUTA SYÖDÄ:...no joo, meni kysymyksesi vierestä...mutta uskon lapsen tietävän milloin on täynnä. Ainakin meidän neiti tuntee olevansa täynnä todella, todella vähästä ruoasta...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Ruoka- ja välipala-aikoina annan syödä niin paljon kuin haluaa. Mutta ylimääräisiä välipaloja pyrin välttämään. Luotan siihen, että osaa säädellä omaa syömistään.
Noh meillä ei ainakaan osaa säädellä samanikäinen, olisi päivänkin syömättä jos ei ruokaa hänelle tarjoaisi. Ei huomaa eikä älyä ruoan perään kysellä, syö kuitenkin kun ruoka on pöydässä.

Ja vastaus ap:lle, annan syödä ruokaa sen verran mitä annos on, kyllä se sitten tökkii jossainvaiheessa ja ei enää jaksa. Jos ruoka menee hyvin niin laitan lisää. Välipalojakin meillä välillä syödään, syönhän niitä itsekin niin siinä samassa saa lapset kans.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Ruoka- ja välipala-aikoina annan syödä niin paljon kuin haluaa. Mutta ylimääräisiä välipaloja pyrin välttämään. Luotan siihen, että osaa säädellä omaa syömistään.
Noh meillä ei ainakaan osaa säädellä samanikäinen, olisi päivänkin syömättä jos ei ruokaa hänelle tarjoaisi. Ei huomaa eikä älyä ruoan perään kysellä, syö kuitenkin kun ruoka on pöydässä.

Ja vastaus ap:lle, annan syödä ruokaa sen verran mitä annos on, kyllä se sitten tökkii jossainvaiheessa ja ei enää jaksa. Jos ruoka menee hyvin niin laitan lisää. Välipalojakin meillä välillä syödään, syönhän niitä itsekin niin siinä samassa saa lapset kans.
No niinhän tuo meidänki poika on vasta viime aikoina oppinu ilmaisemaan nälkäänsä muuten kuin itkulla ja ärtyneisyydellä (kiskoo sormesta keittiöön tai sanoo uukaa!=ruokaa) . Mutta eihän tässä siitä ollu kysymys, tottakai ruokaa pitää tarjota ennen kuin tietää meneekö se vai ei ja kuinka paljon sitä menee :)
 

Yhteistyössä