Annatko teiniesi elää kesälomalla kuin pellossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyttäristä se teinein ( ihan kohta 13v, seuraava on 11v) vietti kuukauden hyvin intensiivisesti perheen kanssa reissussa. Nyt kun olemme "vaan" kotona lomalla, ei tyttären ensisijaisiin intresseihin kuulu kokoaikainen minun ja pikkusisarten kanssa oleilu. Ei meillekään tuota yhdessäoloaikaa, tule välttämättä tuota 6 h päivässä,
'( jos ei lasketa yöaikaa mukaan ) mutta minusta kavereitten kanssa oleilu on loma-aikaan sallittua, ellei suorastaan suositeltavaa.

[QUOTE="vieras";28751382]Synnit tehdään siis öisin muiden nukkuessa?

Itsestäni kuullostaa todella omituiselta, että lasten annetaan valvoa jatkuvasti yöt ja nukkua päivät johonkin 15-16 asti, perheen kanssa yhteistä hereillä oloaikaa jää n. 6 h.

Mitä ne tenavat syövät, kun tuossa 6 h ei millään ehdi syödä aamu-, väli- ja iltapaloja, lounaita & päivällisiä.

Samaiset tenavt elävät todennäköisesti koulun alettua samaa rytmiä myös viikonloppuisin, ei ihme että koulussa väsyttää arkena.[/QUOTE]

vaikka teinit heräis aamulla 6, ei meillä tulis yhtään sen enempää yhteistä aikaa, kun 15-16 välillä vasta töistä kotiin tullaan :xmas:

ihan yhtäpaljon sitä ehtii syömään ja nukkumaan, vaikka ne ajat ei olekkaan samat..21 nukkumaan ja viimeistään 9 ylös, eli unta 12 tuntia ja 12 tuntia aikaa syödä, ku se et mennään esim 3 yöllä nukkumaan ja noustaan 15 ylös

En halua, että perhe jakaantuu kahdeksi joukkueeksi kesäisin eli me aikuiset ja sitten lapset. Ei ole kyse siitä, etteivätkö osaisi mikroa käyttää tai nauttia lomasta. Perheen yhteiset ruokahetket ovat opetustuokio hyvien tapojen osalta samoin kuin kuulumisten vaihtamista ja yhdessäoloa. Tänäänkin Data laittoi ruokaa yhdessä lasten kanssa, viime sunnuntaina oli grillausta saaressa. Aika paljosta jää paitsi, jos unirytmit menevät aivan eri tahtiin.

Koen myös, että nuorten elämää tulee seurata siinä, että ketä tapaavat, mitä duunaavat jne. Se ei onnistu, jos lapset nukkuvat aikuisten ollessa valveilla ja päinvastoin. Lapset nukkuvat noin klo 22.30-8.30, voivat nukkua jo aiemmin ja herätäkin aiemmin tosin. Sängyissä oltava viimeistään kymmeneltä näin kesällä.

En halua, että perhe jakaantuu kahdeksi joukkueeksi kesäisin eli me aikuiset ja sitten lapset. Ei ole kyse siitä, etteivätkö osaisi mikroa käyttää tai nauttia lomasta. Perheen yhteiset ruokahetket ovat opetustuokio hyvien tapojen osalta samoin kuin kuulumisten vaihtamista ja yhdessäoloa. Tänäänkin Data laittoi ruokaa yhdessä lasten kanssa, viime sunnuntaina oli grillausta saaressa. Aika paljosta jää paitsi, jos unirytmit menevät aivan eri tahtiin.

Koen myös, että nuorten elämää tulee seurata siinä, että ketä tapaavat, mitä duunaavat jne. Se ei onnistu, jos lapset nukkuvat aikuisten ollessa valveilla ja päinvastoin. Lapset nukkuvat noin klo 22.30-8.30, voivat nukkua jo aiemmin ja herätäkin aiemmin tosin. Sängyissä oltava viimeistään kymmeneltä näin kesällä.

juu, totta tuokin, mut koska meillä ukko lähtee ma-pe töihin klo4:30 ja mä 6 jälkeen, en näe mitään merkitystä sillä monelta noi lapset herää..ei niiden tarvitse olla kasilta ylhäällä, tai vielä kymmeneltäkään, koska jos haluamme ruokailla yhdessä se on kuitenkin mahdollista vasta 16 jälkeen.

jos meillä on vapaata, kuten esim tänään, noustaan yleensä kaikki suht samoihin aikoihin, ja silloin vietetään yhteistä aikaa.Tänään olen ollut tyttöjen kans shoppailemassa ja tehtiin miesväelle ruokaa kun tultiin kotiin (me käytiin hesessä itse syömässä =) )

huomenna taas kun ollaan töissä ja nuorimmainen on kaverillaan yökylässä, saa teini mun puolesta nukkua ihan niin pitkään kuin sitä huvittaa.

Minä en koe meidän olevan kahtena joukkueena :) Sille en vaan mitään mahda, että teini haluaa olla kaverien (varsinkin tuon poikapuolisen, joka juuri taas meille saapui :heart: ) kanssa tällä hetkellä satavarmasti enemmän kuin meidän vanhempiensa. Itsekin koin tuossa iässä oleilun vanhempien kanssa lähinnä kiusalliseksi, olin mieluummin kaverien kanssa. En astrolabe tiedä, minkä ikäisiä lapsenne ovat, mutta minun mielestäni tuollainen opetustuokio ja tapakasvatus toimii paremmin vähän pienempien kanssa kuin reilu pari vuotta vajaa täysi-ikäisen.

Toki minun on paha puhua, kun kavereista ei tarvitse/ ole koskaan tarvinnut olla huolissaan. Parhaat ystävät ovat harrasteesta, tuttuja jo vuosien takaa. Poikakaveri on mukava, ja ovat meilläkin hyvin paljon. Mutta valvoa saavat näin kesäaikaan.

Ja toki ollaan yhdessäkin, kisareissuilla ympäri kontuja viikonloppuisin, ja ensi viikolla tehdään kahdestaan neljän yön "tyttöjen reissu." Siellä ei varmaan malteta nukkua niin pitkään kuin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28752474:
juu, totta tuokin, mut koska meillä ukko lähtee ma-pe töihin klo4:30 ja mä 6 jälkeen, en näe mitään merkitystä sillä monelta noi lapset herää..ei niiden tarvitse olla kasilta ylhäällä, tai vielä kymmeneltäkään, koska jos haluamme ruokailla yhdessä se on kuitenkin mahdollista vasta 16 jälkeen.

jos meillä on vapaata, kuten esim tänään, noustaan yleensä kaikki suht samoihin aikoihin, ja silloin vietetään yhteistä aikaa.Tänään olen ollut tyttöjen kans shoppailemassa ja tehtiin miesväelle ruokaa kun tultiin kotiin (me käytiin hesessä itse syömässä =) )

huomenna taas kun ollaan töissä ja nuorimmainen on kaverillaan yökylässä, saa teini mun puolesta nukkua ihan niin pitkään kuin sitä huvittaa.

Juu. Mie oon ollu etätöissä kotona ja nyt sitten mammalomalla, joten oon lasten kanssa joka päivä, koko päivän ainakin saman katon alla. Elämäntilanteet toki vaikuttavat, se voi olla, että tämän iltatähden ollessa teini-iässä voi säännöt olla erilaiset kuin tämän ison murkkulauman kanssa.

En minäkään koe olevani kahtena joukkueena, ainakaan siten, että joukkueena olisi aikuiset ja lapset. Mutta jos tältä teineimmältä kysytään, pyrkii hän kyllä osaksi irrotautumaankin omaksi " joukkuekseen " ( kaverit) ja välillä se jopa kirpaisee, mutta minusta se on silti aika väistämätöntä ja välttämätöntäkin.

Vaikka vielä enemmän kirpaisee se, että jos lapsella ei olekaan sitä muuta joukkuetta kuin perhe. Lapsista yhdellä on vähän kaverittomuusongelmaa.

• Tykkää
Reactions: Jätkä
Itse olen nyt lomalla valvonut puoli yhteen asti yöllä ja aamulla herännyt klo 7-8 huomattavasti ennen herätyskellon soimista. Minä olen perinyt äidiltäni tämän vähäunisuuden, joka tällä hetkellä näyttäisi periytyneen myös tuolle vanhemmalle pojalle.

En minäkään koe olevani kahtena joukkueena, ainakaan siten, että joukkueena olisi aikuiset ja lapset. Mutta jos tältä teineimmältä kysytään, pyrkii hän kyllä osaksi irrotautumaankin omaksi " joukkuekseen " ( kaverit) ja välillä se jopa kirpaisee, mutta minusta se on silti aika väistämätöntä ja välttämätöntäkin.

Vaikka vielä enemmän kirpaisee se, että jos lapsella ei olekaan sitä muuta joukkuetta kuin perhe. Lapsista yhdellä on vähän kaverittomuusongelmaa.

Osasit taas kyllä niin kiteyttää asiat juuri kuten minäkin ajattelen...

Toivottavasti kaverittomuusongelma ratkeaa pian parhain päin. Niitä kavereita ei tarvita kuin yksi hyvä. Meillä vielä pari vuotta sitten vietti aikaa vaan harrasteessa ja kotosalla. Ylkouluun siirtyessä löytyi sieltäkin tosi kivoja kavereita, joista yhdestä tuli harrasteen uilkopuolinen paras ystävä. Ja tuo poikakaverikin löytyi syksyllä omasta koulusta - ei sentään omalta luokalta.

Se on todella väistämätöntä ja välttämätöntä, se vanhemmista irtautuminen, kaikilla sitten joskus.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
[QUOTE="sipsi";28752557]Hirveästi kirjoitusvirheitä, nivelrikko pahana taas koleuden ja kosteuden vuoksi, pitäisi jaksaa oikolukea paremmin...[/QUOTE]
:| kurja vaiva, toivottavasti koleus ja kosteus väistyisivät ja vaivat vähän helpottuisivat.

( oletettavan potentiaalinen nivelrikkovaivainen olen minäkin. Paljon on suvussa sitä )

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28752588:
Meille tullaan, mutta on sen verran fiksua porukkaa lasteni kaverit, että eivät herätä minua kesken unieni.

tulevaisuudessa meillekin varmaan tullaan. Täällä en anna vielä tuon kohta 13v.n liikuskella kahden aikaan ulkosalla.

Meillä nuo opetustuokiot oli jo kauan ennen teini-ikää. Ja erilaisista vuorokausirytmeistä huolimatta olen aina tiennyt, keitä meillä on. Ts lasteni kaverit ovat tulleet oikein hyvin tutuiksi, vaikka en olekaan istunut lasteni olkapäillä jokaista sekuntia vahtimassa. Enemmän minusta kersat pääsee tekemään mitä lystäävät silloin, kun olen ollut pois kotoa (= töissä) kuin öiseen aikaan. Kyllä mä kuitenkin herään, jos talon sytyttävät tuleen.

Yhteistyössä