Annatko lasten juosta kirkossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Olenko vähän nipo kun harmistun tällaisesta asiasta...
Ei toki ole iso juttu mutta mietin vain.

Meillä oli häät kirkossa ja erään vieraan lapsi juoksenteli alttarilla kesken toimituksen. En tajua miksi päästivät sinne, itse olisin pitänyt tiukasti sylissä tai vaikka poistunut siksi aikaa jos em saisi lasta pidettyä nätisti. Lapsi siis 2 v ainoa lapsi ja oli molemmat vanhemmat paikalla... Meillä on 2 v ollut monissa häissä ja aina istunut nätisti meidän kanssa. Ja olen ollut valmis poistumaan jos olisi alkanut hölmöillä tms. Minusta on tärkeää opettaa lapselle hyvää käytöstä ja kirkossa juoksu vihkimisen aikana ei ole sitä. Minusta hän hieman häiritsi toimitusta ja sain pelätä että kaatuu tai esim astuu mun helman päälle tms.

Sama lapsi nousee aina ruokapöydästä vaikkei ole edes maistanut ruokaa ja vsnhemmat antavat keksejä sitten. eivätkä vanhemmat koskaan pyyhi hänen suutaan, nytkin kaikissa hääkuvissa hänellä ihan likainen naama...
Kun ovat meillä, hän kulkee suklaakeksit käsissä ja sotkee niillä. Meidän lapset syö vain pöydässä ja sit pestään kädet ja naama.

Olenko nipo, onko tuo normalia?

Häissä en antaisi, enkä hautajaisissa (***) enkä tavallisessa jumalanpalveluksessa.
Ristiäiset ja perhejumalanpalvelukset sitten eri asia, kun niihin usien nimenomaan "tepsutusta ja helinää" toivotaankin.

*** Tästä poikkeuksena sitten joskus aikanaan omat hautajaiseni. Niihin toivon paljon pikkuväkeä melskaamaan mahdollisimman paljon, sotkemaan kaiken muodollisuuden, leikkimään papin "multaämpärillä" ja nyppimään kukkia kransseista yms.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
en todellakaan anna. Ei se lapsen viihdyttäminen niin paljon vaadi, että siihen ei pysty. Minulla käsilaukussa aina jotain mielenkiintoista puhelin, koruja, rahapussi yms. että hyvin jaksaa 1,5v niitä penkoa puoli tuntia jos tuntuu, että ei jaksaisi istua paikoillaan.

Mutta tämä on ihan tyypillistä nykyään. Oli sitten elokuvissa, lastenteatterissa, näytelmät, joulu ym. juhlat, niin aina siellä näyttämöllä kirmaa jonkun lapset :O En ymmärrä en!

Mun mielestä on jotenkin outoa kunvanhemnatvei pidä lapselle kuria eikä
Opeta tapoja? Nää antaa sen kotona esim piirteillä seinään ja ottaa isän kännykän ja heitellä sitä! Ei tulis itsellä mieleenkään... Sit kulkee ilman vaippaa kun äiti ei jaksa laittaa vaippaa. Eivät myöskään ulkoile, käyvät vain kaupoilla ja sit ihmettelee kun lapsi huutaa siellä. Eit kiellä jos ottaa kädestä yms. Antavat meillä kylässä arvailla kaappeja ja ottaa tavaroita... Ihan mahdotonta menoa. Onko tämä tavallistakin?

no johan sinulla oli aikaa seurata muiden vieraiden tekemisiä kun vihittävänä olit, olisit vaan keskittynyt siihen hetkeen mikä teillä on etkä seurailemaan muiden touhuja. Se tuskin pahemmin ketään muuta häiritsi.

Perus luterilaisessa ei oikein sovi liikkua juurikaan, mutta ortodoksikirkossa lapset ja muu väki saa vaeltaa, tulla ja mennä, lapset leikkivät lattialla jne. eikä silti häiritse ketään :) Olipa taas niin ahdistunut olo kun kävin luterilaisissa "menoissa".. Mutta se on mihin totutaan, jokaisella tapansa :)

En anna juosta kirkossa. En antanut edes lastenjumalanpalveluksessa jossa toisilla tuntui olevan vähän löyhempi ote lapsiinsa. Toisten häissä en todellakaan antaisi ja hautajaisiin harkitsisin lasten mukaanottamista muutenkin.

En myöskään anna lasten juosta kaupoissa, ravintoloissa, keskellä vilkasta katua, juhlissa... mutta olenkin ihan vähän vain natsi tässä asiassa.

En anna juosta jne. Siksi ei yleensä ton kanssa sinne mennä missä täytyy olla aloillaan. Ei osaa vieläkään toi 5v eikä itseasiassa pystykään. Kovasti kesken vielä oppiminen. En tykkää itekään siitä että lapset menee ja on miten vaan. Perustavat tuo osaa kylässä jne mut kirkossa se ei kykene olemaan paikallaan ja hiljaa.

[QUOTE="Vieras";27510349]Mun mielestä on jotenkin outoa kunvanhemnatvei pidä lapselle kuria eikä
Opeta tapoja? Nää antaa sen kotona esim piirteillä seinään ja ottaa isän kännykän ja heitellä sitä! Ei tulis itsellä mieleenkään... Sit kulkee ilman vaippaa kun äiti ei jaksa laittaa vaippaa. Eivät myöskään ulkoile, käyvät vain kaupoilla ja sit ihmettelee kun lapsi huutaa siellä. Eit kiellä jos ottaa kädestä yms. Antavat meillä kylässä arvailla kaappeja ja ottaa tavaroita... Ihan mahdotonta menoa. Onko tämä tavallistakin?[/QUOTE]

kyllä meillä kotona on aika vapaata. Romut on vain romua mulle, rahakaan ei ole tärkeää. On saanut harjoitella kaukosäätimien käyttömistä ja muiden koneiden ihan pienestä. kamerat jne, on saaneet käsiinsä, vaipat jääneet aikaisin pois.

Mutta raja menee siinä että kasvatan siihen, että kunnioittaa muiden omaisuutta ja muita ihmisiä. Kylässä ei mennä kaapeille eikä toisten tavaroita oteta luvatta, kukaan muu ei ole mun kersoja halunnut kuin minä ja mies. Siksi kirkossa ei todellakaa juosta, meistä toinen poistuu välittömästi jos jotain haittaa alkaa olla meidän lapsista jollekin.

En ymmärrä että vanhemmat eivät kasvata kersojaan. Ja todellakin lapsemme ovat tajunneet kyllä vauvasta saakka ovatko kotona vai eivät, aika pöllö pitää olla jos ei esim. 1v tajua onko kotona vai jossain vieraassa paikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja äide;27510383:
Perus luterilaisessa ei oikein sovi liikkua juurikaan, mutta ortodoksikirkossa lapset ja muu väki saa vaeltaa, tulla ja mennä, lapset leikkivät lattialla jne. eikä silti häiritse ketään :) Olipa taas niin ahdistunut olo kun kävin luterilaisissa "menoissa".. Mutta se on mihin totutaan, jokaisella tapansa :)

Lutikkajumalanpalveluksissakin , samoin kuin muissa seremonioissa, on yksilöllisiä eroja sen mukaan mitä kulloinkin kirkkoväki toivoo.
:)

no johan sinulla oli aikaa seurata muiden vieraiden tekemisiä kun vihittävänä olit, olisit vaan keskittynyt siihen hetkeen mikä teillä on etkä seurailemaan muiden touhuja. Se tuskin pahemmin ketään muuta häiritsi.

No kyllä mäkin huomaisin jos joku lapsi kävelis alttarilla ku olisin siinä vihittävänä ja häiritsis mun keskittymiskykyä myös. Olis se oma tai vieras.

Niin ja en anna omieni juoksennella kirkossa paitsi lapsille tarkoiteuissa toimituksissa (esim. lasten joululauillat yms) saavat liikkua. Keksin jotain viihdykettä tai sitten poistutaan..

tämän vuoksi me teimme jopa vuorosanat ja tarkat klo ajat juhlaohje sääntöihin mitä laitoimme kutsujen mukana :) Näin ei kukaan päässyt puhumaan päällekkäin ja kaikki sujui käsikirjoituksen mukaan :) suosittelen muillekin niin ei tarvitse hermoja menettää huonotapaisten vieraiden takia.

[QUOTE="morsian";27510461]rennot häät vs tiukkapipo häät
mietippä kumpiin menisit mielummin ;)[/QUOTE]

Mieluummin tiukkapipohäihin. Niin vähän on enää hiljaisia paikkoja ja kauneutta. Jopa keski-ikäiset naiset puhuvat kirjastoissa.
Kukaan ei kunnioita enää mitään.

Olemme erialisia. Omat lapsenikin kokivat elämyksen hienoissa häissä.

Kun jokin on pyhää. Joku muu on keskipiste. Nyt on morsiamen ja sulhasen aika. He saavat loistaa. Kaikki muut ovat hiljaa.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="morsian";27510461]rennot häät vs tiukkapipo häät
mietippä kumpiin menisit mielummin ;)[/QUOTE]

Palstan mukaan rennot häät = paljon viinaa, huonosti pukeutuneita vieraita, karaokea ja voileipäkakkua.

Tiukkapipohäät = jokainen noudattaa kultaista keskitietä, osaa käytös- ja pöytätavat, ei kisko viinaa kaksin käsin ja lapsetkin osaa olla.

Meillä lapset on mukana niin häissä kuin hautajaisissakin. Kummassakin ovat osanneet käyttäytyä jopa niin että äitikin on saanut olla ylpeä :). Mun mielestä lapset oppii kun niitä opettaa, eli lasten pitää päästä mukaan erilaisiin tilaisuuksiin että oppivat siellä käyttäytymään.

mina olisi varmasti kaantynyt kirkkokansaan pain ja pyytanyt ko vanhempia hakemaan lapsensa pois alttarilta ja rauhoittumaan tai menemaan ulos. ei tekis tiukkaakaan sanoa tuossa tilantessa.

Joistakin on ilmeisesti kiva mennä naimisiin, kun paikalla olevan lapset juoksevat, nauravat, leikkivät, kiljuvat, laulavat, lapset lapsia pojat poikia ja niin pois päin?
Pahan mielen voi purkaa ja pitää raivarit... ollaan kaikki ihan miten vaan, ei millään ole mitään väliä. ei haittaa jos papin puhe ei kuulu kenellekään, jos 2 vee saa jiuosta alttarilla , niin miten ymmärtää 3-vuotiaana että nyt ei saakaan, entä 15 vee että voisi ajatella muitakin.

toiset tietenkin ajattelevat että mitä se haittaa jos vain minun 2v siellä juoksee, kun muut kuitenkin pitävät omansa aloillaan.
Minusta noin ei voi ajatella, jos toivon että omissa häissäni papin puhe kuuluu tai se tahdon, niin silloin pidän omat lapset kurissa myös aina.
Ei minun lapset ole erityisiä kenellekään paitsi minulle. Ei niillä ole mitään erioikeuksia pilata muilta mitään.

häät on yksi tekopyhyyden alttari :D
Valitetaan että halutaan kuulla se papin puhe jne ja ollaan niin uskovia että mutta kun käydään miettimään milloin on viimeksi käyty kirkossa niin hups taisi olla silloin 15vuotta sitten kun pääsin ripille :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja tekopyhä;27510766:
häät on yksi tekopyhyyden alttari :D
Valitetaan että halutaan kuulla se papin puhe jne ja ollaan niin uskovia että mutta kun käydään miettimään milloin on viimeksi käyty kirkossa niin hups taisi olla silloin 15vuotta sitten kun pääsin ripille :laugh:

Silti. Vaikka hääparin viimeksi näkemä pappi olisi se, joka rippiehtoollisen antoi, niin silti. Häät ovat tilaisuus jossa sinä olet pääosassa vain jos olet morsian tai sulhanen. Häät ovat tilaisuus, jossa kunnioitetaan juhlaa ja hääparia ja muita vieraita. On myös hyvien tapojen mukaista, että olet kirkossa nätisti ja lapsesikin ovat, vaikka yksikään teistä ei olisi kirkon jäsen.

Jos haluat olla moukka, niin toki, ole rauhassa.

Yhteistyössä