annatko lapsen syödä niin paljon kun haluaa

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
?
meillä 5v tyttö...on varmaan hiukka liikaa painoa...
käytiin iltalenkillä, n. 2,5km käveltiin,joten voi olla että tästäkin syystä oli nälkä...
mut iltapala sit... kolme ruisleipää, danonino jogurtti, kaksi banaania ja mandariini...lisäksi joi maitoa.kuulostaa tosi paljolta,mut voinko kieltää syömästäkään?
 
Antaisin syödä niin paljon kuin jaksaa, mutta keskittyisin siihen että MITÄ se lapsi syö. Mä oisin syöttänyt lautasellisen puuroa (miksei jopa toisenkin), ruisleipää kera salaatin, tomaatin, kurkun, leikkeleen ja paprikan, sekä hedelmiä olisi voinut vielä ottaa jos olisi jaksanut. Ja maitoa päälle.

Danoninon olisin jättänyt väliin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Antaisin syödä niin paljon kuin jaksaa, mutta keskittyisin siihen että MITÄ se lapsi syö. Mä oisin syöttänyt lautasellisen puuroa (miksei jopa toisenkin), ruisleipää kera salaatin, tomaatin, kurkun, leikkeleen ja paprikan, sekä hedelmiä olisi voinut vielä ottaa jos olisi jaksanut. Ja maitoa päälle.

Danoninon olisin jättänyt väliin.
leipä oli ruisleipää (muuta meillä ei syödäkään) ja päällä oli broilerleike ja kurkkua. mietin tuota banaania...??? onko se huono?
 
Yritän vähän katella mitä ja miten paljon suuhunsa laittavat. Meillä kans poika on pyöreä, ni yritän vähän hienotunteisesti ja "salaa" rajottaa syömisiä. Mieluummin täysjyvää/ruista, hedelmiä ja vihanneksia, vähärasvaista...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Antaisin syödä niin paljon kuin jaksaa, mutta keskittyisin siihen että MITÄ se lapsi syö. Mä oisin syöttänyt lautasellisen puuroa (miksei jopa toisenkin), ruisleipää kera salaatin, tomaatin, kurkun, leikkeleen ja paprikan, sekä hedelmiä olisi voinut vielä ottaa jos olisi jaksanut. Ja maitoa päälle.

Danoninon olisin jättänyt väliin.
leipä oli ruisleipää (muuta meillä ei syödäkään) ja päällä oli broilerleike ja kurkkua. mietin tuota banaania...??? onko se huono?
Banaani on aika kaloripitoista (finelin sivuilta näkee tarkemmin kalorit ja ravintoarvot) jotta ennemmin vaikka 1 banaani, 1 omena ja 1 mandariini jos haluaa noin paljon hedelmiä popsia. Tai itseasiassa porkkana olisi parempi vaihtoehto sillä hedelmissä on todella paljon hiilareita.

Ja leivän päälle kannattaa koota IIIIIISO keko kurkua, salaattia yms.
 
vieras
niin ja ap, vaikka täällä jotkut ovatkin sitä mieltä että lapsi ei saa koskaan mitään "hyvää" kuten jugurttia, niitä voi kyllä ainakin ravitsemusterapeutin mukaan antaa ihan huoletta aina välillä.
proteiini on se joka auttaa nälkään joten ehkä joku juusto tai kinkkuviipaleet sen leivän kanssa olisi kuitenkin hyvä, pitää paremmin nälkää kuin pelkkä leipä
 
juu
toki voit kieltää
kiellä naapuriasikin antamasta ruokaa
katsele kuinka lapsi kuolaa ruokaa, näkee nälkää koko lapsuuden ja hyvä muisto hällä näin nälkää näin ja hän painaa aikuisena,
omat ruokarahansa tienanneena sen 100kg :lauhg:
 
maissihiiri
Annan syödä, paitsi en tietenkään herkkuja. Meillä molemmat lapset hoikkia ja esikoinen ollut liiankin laiha joskus. Toki jos olis paino-ongelmaa niin varmaankin vähän rajoittaisin, kyllä tuo ap:n lapsen iltapala kuulostaa aikamoiselta...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niin ja ap, vaikka täällä jotkut ovatkin sitä mieltä että lapsi ei saa koskaan mitään "hyvää" kuten jugurttia, niitä voi kyllä ainakin ravitsemusterapeutin mukaan antaa ihan huoletta aina välillä.
proteiini on se joka auttaa nälkään joten ehkä joku juusto tai kinkkuviipaleet sen leivän kanssa olisi kuitenkin hyvä, pitää paremmin nälkää kuin pelkkä leipä
ja mun mielestä ruisleipäkin on ihan yhtä hyvä kun puuro... voi olla,että olen väärässä.
 
vieras
Annan syödä, mutta tosiaan katson mitä syö. Joskus on ahmimiskausia ja silloin lisään lihan määrää. Samaan aikaan poika usein kasvaa mittaa, joten taitaa mennä tarpeeseen :D Samoin papuja, linssejä yms. lisään ruokavalioon, mutta niitä tuo ei ihan lusikkatolkulla syö. Tavallisen liha ja kinkku maistuu paremmin.
 
Periaatteessa annan lasten syödä niin paljon kuin jaksavat... mutta en mitä tahansa sillä "herkut" (jogurtti, lihapiirakat, pahvipizzat jne), joita mie toisinaan tarjoilen väli- ja iltapaloiksi myös, on rajoittettu määrällisesti.
Lisäksi saa sit leipää, hedelmiä, juureksia, salaattia jne tai vaikka puuroa, jos oikein hiukoo.
 
Ruis Herkkusuu
ja ns. ruisleipiäkin on niin kamalan monenlaisia, että sinänsä ei ole ihan harmiton neuvo kehottaa syömään esimerkiksi leipää niin paljon kuin jaksaa. Suomen suosituimmat ruisleivät ovat jotakin ihan muuta, kuin sitä terveellistä täysjyväruista. Ne ovat pääosin silkkaa vehnäjauhoa, eli tosi huonoa ravintoa kenelle tahansa.

Kannattaisi siis panostaa vähäsuolaiseen, laadukkaaseen ruisleipään, joka siis on todellakin tehty vähintäänkin 70 % täysjyvärukiista. Vehnäleipääkin voi silloin tällöin syödä, kunhan katsoo, että se on todellakin täysjyvävehnästä leivottua, eikä mitään pullaleipää.

Puuroissakin kannattaa katsoa, että siinä on sitä hyvää ravintokuitua riittävästi.

Banaaneja ei kannata ylipainoiselle kamalasti syöttää. Jos oppisitte (koko perhe, esimerkkihän se on se joka lapsiin parhaiten tehoaa) syömään iltapalalla ja välipaloilla kotimaisia juureksia ja vihanneksia, olisitte jo ison askeleen lähempänä terveempää elämäntapaa.

Mitä taas Danoninoon tulee, niin vaikka se maitopohjainen tuote onkin, niin enimmäkseenhän se kuitenkin on sokeria, ja sokeri siinä on se ainesosa, jota lapsesi himoitsee. Se ei siis ole mielestäni hyvä naposteltava jokaiselle iltapalalle.

Siis laatu ratkaisee mielestäni lapsen ruokatottumuksissa enemmän kuin laatu. Hyvä ravinto tuo aidon kylläisyyden tunteen aikaisemmin kuin epäterveellinen huttu.

Onnea ruokailuihin, toivottavasti lapsi tottuu helposti uusiin ruokatottumuksiin, mikäli niitä päätätte muuttaa. Liikunta on tietenkin se toinen ihan yhtä tärkeä osa terveyttä, hyvä että sitä tulee runsaasti.
 
En ole mikään ravitsemusterapeutti mutta kyllä minua kauhistuttaa se, että oikeasti ihmiset miettii jotakin banaanien kaloreita 5-vuotiailla lapsilla. Se sokerinen jugurtti on sellaista, jonka voi toki jättää väliinkin, joskaan sekään ei tapa, mutta kyllä nyt penskat voivat normaalia ruokaa syödä vaikka kuinka paljon ja kuluttavat sen poiskin. Jos on oikeasti ongelmaa lihavuuden kanssa, se tuskin johtuu banaanien syönnistä, ja silloin olisi parempi olla yhteydessä siihen ravintoterapeuttiin eikä palstamammoihin.
 
Sirkkeli
No joskus olen joutunut sanomaan, kun on tokaa-kolmatta pikkusta jogurttipurkkia ottamassa, että vaihtaa sen leipään. Muuten saa syödä just niin paljon kun uppoaa, jos se on järkevää syötävää.
Mutta jos lapseni olisi ylipainoinen, niin varmasti rajoittaisin syöminkejä.

Sun tossa esimerkissä olisin antanut vain muutaman leipäpalan, jogurtin ja yhden hedelmän.
 
Mieluusti antaisin enemmänkin ruokaa kuin mitä jaksavat syödä, kun niin vähäruokaisia molemmat ovat. Hyvä, jos edes syövät lautasensa tyhjäksi, vaikka yleensä molemmilta jääkin puolet lautasesta syömättä. Hedelmiä ottavat itse aina kun haluavat, enkä todellakaan vähentäisi hedelmien saantia, hedelminä meillä onkin aina vähintäänkin banaania, omenaa, mandariinia, yleensä myös rypäleitä, nektariineja jne. Saavat itse ottaa niitä aina silloin, kun maistuu. Ja iltapalaksi mieluummin sitä puuroa, hedelmä ja maitolasi kuin jogurttia ja leipää.
 
vieras
mulla on hyvin syövät lapset ja joudutaan vähän rajoittelemaan, etteivät alkaisi ihan kovasti pyöristyä.. eli tarkkaan katsotaan ruuan laatu, ja tosiaan, että mitä saa ottaa lisää ja kuinka paljon.. on vaan pakko, kun koko ajan tulee valitusta painosta :( herkkuja meillä syödään vain kerran viikossa ja muuten terveellistä ruokaa, vaikka neuvolatäti varmaan luulee että ovat karkilla pyöristyneet :(
 
Toistaiseksi juu. Lapsi reilut 9kk ja painokäyrällä pikkuisen miinuksella. Kunhan lapsi varttuu niin pyrin tarjoomaan terveellistä ruokaa kuten tähänkin asti. Toiviottavasti kasvikset maistuu myöhemminkin kun omaa tahtoa tulee. Tällä hetkellä on kaikkiruokainen ja toivottavasti on myöhemminkin. Sokeria tosin rajoitetaan mutta eihän lapseni ole vielä päässyt sokerin makuun.
Jotenkin ap'n lapsen ruokamäärä kuulostaa paljolta, itse en jaksaisi noin paljon syödä kerralla. Jos ylipainoon on aihetta niin ehkä varovasti annoskokoa pienentämällä kannattaa aloittaa. Ehkä lapsen mahalaukku on venynyt niin sinne mahtuu nuin paljon ruokaa. En todellakaan ole mikään ravitsemusasiantuntija, nämä on vaan mun omia arveluja
 

Yhteistyössä