Annatko juuri 4v ikäisen ulkoilla yksin rivaripihalla?

  • Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti
"hei"
Olen seurannut yhden naapurin nelivuotiaan touhuja jonkin aikaa. Ulkoillut yksin jo 3v iässä. Kiipeilee esimerkiksi palotikkaille, korkeallekin. Hakee jatkuvasti muiden aikuisten huomiota ja on suuna päänä. Äitinsä kotona tekemässä kotitöitä ja isänsä töissä. Äiti käy myös osa-aikaisesti töissä, mutta illat menee kotitöiden parissa.Välillä lapsi on siskonsa 8v ja veljensä 11v hoidossa useita tunteja, pääsosin sisko hoitaa, veli menee kavereiden kanssa. Pitäisikö tilanteeseen puuttua? miten teillä muilla?
 
"vieras"
Jossain aidatulla takapihalla totta kai. Yleisellä pihalla meillä ei halunnut ulkoilla kuin 5-vuotiaana yksin ja silloin oli järkeäkin päässä sen verran että onnistui hyvin.

Lapset on erilaisia mutta pienihän 4vee vielä on. Paljon on merkitystä pihaympäristölläkin.
 
"hei"
Merenranta on 300 metrin päässä ja tie vielä lähempänä.:( Harmittaa monia äitejä tässä pihassa kun joutuvat vahtimaan toisen lasta, päivittäin. On asiasta vihjailtu mutta sama meno jatkuu.
 
jaahas
No, olen antanut tuon 4,5-vuotiaan nyt välillä juosta edeltä pihalle, kun tullaan pikkuveljen kanssa perästä. Eli on ollut siellä yksin ehkä pari minuuttia parhaimmillaan. En todellakaan laittaisi ulkoilemaan kokonaan yksinään.
 
"vieras"
[QUOTE="hei";23622648]Merenranta on 300 metrin päässä ja tie vielä lähempänä.:( Harmittaa monia äitejä tässä pihassa kun joutuvat vahtimaan toisen lasta, päivittäin. On asiasta vihjailtu mutta sama meno jatkuu.[/QUOTE]

Kannattaa jättää vihjailu ja ihan suoraan käydä sanomassa ettei ole kiinnostusta toimia lastenvahtina.
 
"vieras"
Meillä ei 4v saa ulkoilla yksin rivarin pihalla, koska se ei ole aidattu ja muutenkin tuo saattaisi saada vaikka mitä päähänpistoja. Tuossa ap:n naapurin tilanteessa yrittäisin vielä keskustella lapsen vanhempien kanssa. Ei kyllä ole myöskään oikein, että 4-vuotias on 8-vuotiaan vastuulla useita tunteja. Eikös se ala olla jo lastensuojeluasia, jos ei perhe mitenkään muutoin pysty lastenhoitoa järjestämään...
 
"minna"
Meidän 4-vuotias ulkoilee yksinään rivarin pihassa. Meillä on tuossa pihan vieressä heti leikkipaikka ja siinä on lupa leikkiä ja omassa pihassa. Pyöräillä saa tuossa niin, että mä näen hänet. Olkkarin ja keittiön ikkunat on sinne päin, joten näen hänet siitä. On kyllä koko ajan tarkkailun alla, että tiedostan missä menee. Meillä on sillain turvallinen piha, ettei pääse tuosta yhtä äkkiä autojen alla tms. Tosiaan jos laitan hänet ulos ( myös isosiskonsa yleensä on hänen kanssaan) vahdin kyllä ikkunasta koko ajan ja varmasti ei muiden äidit joudu häntä vahtimaan.

Tässäkin on niitä, jotka päästävät lapsensa yksinään jo hyvinkin pienenä tuohon leikkimään. Sitten mä pakosta joudun seuraileen heidän puuhiaan kun näen niin hyvin tuohon pihaan. Mä olen kyllä päättänyt, että en puutu asioihin, muuta kun hätätilanteessa.
 
Jarnuska harmaana
No ei kyllä tulisi mieleenkään päästää tuota omaa 3v 9kk yksin rivarin pihaan, takapihalle saa mennä silloin jos olen itse alakerrassa, ja se on aidattu alue... Tässä on kuitenkin tie lähellä, enkä ollenkaan luottais siihen ettei esim ohi ajava moottoripyörä kiinnosta herraa sen verran että lähtee katsomaan.
Lapset on toki erilaisia, mutta kyllä 4v on vielä ihan liian pieni olemaan itsestään vastuussa. (eiköhän tässä tällä viikolla ole tarpeeksi tullut nähtyä että vahinkoja sattuu.)
 
"vieras"
En antaisi. Paitsi jos olisi se oma postimerkinkokoinen aidattu piha. Yleistä pihaa eieiei.
AIka usein nää jotka ulkoilee jo tosi pienestä yksin yleisillä leikkareilla jms ,on niitä joita me muut aikuiset joudutaan sitten katsomaan perään,kun ollaan omien kanssa leikkarilla.
 
Kyllä meillä sai ulkoilla tässä omakotitalon pihassa 2.5 vuotiaasta lähtien sillain, etten aivan vieressä ole, vahdinnan alla on kyllä. Nyt on reipas 4v ja saa mennä ulos, jos siltä tuntuu ja välillä katselen ikkunasta sitten, että on yhä pihalla.
 
"tiina"
Meillä 4v8kk saa olla jonkin verran itsekseen etupihallamme/leikkipihalla, mutta on kuitenkin seuranta päällä koko ajan. Käyn vähän väliä huutelemassa tai seuraan ikkunasta.
 
Mep
Sijainti ja lapsi ratkaisevat. Meidän 6v. ei vieläkään saa olla yksin ulkona kuin menemällä edeltä keinumaan oman talon päätyyn (kunnes aikuinen ehtii mukaan).

Ulkooven edessä vilkas katu eikä takapihaa aidattu mitenkään. Söhelö poika ;-)

Ikkunasta kyylään, että menee keinulle.
 

Yhteistyössä