Angiina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä

Vieras
Miten angiina on teillä ilmennyt???

Mulla alkoi eilen kurkkukipu ja nyt on vähän pahentunut, ei ole kuitenkaan mitenkään järkyttävän kipeä, eikä ole kuumetta, nuhaa tai muuta. Huomasin vain että kurkussa näkyy jotain valkoista.. on ehkä peitteitä tai sitten vaan limaa.

Ottaa vaan pattiin jos on angiinaa, kun tyttären synttärit ylihuomenna ja koko suku tulossa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vielä ehtii terkkariin antamaan nielunäytteen.

Ei ainakaan täällä Helsingissä. Olisi pitänyt soittaa aamukasilta "akuuttiaika". Nyt on kaikki ajat menneet ja joko päivystykseen tai yksityiselle täytyy mennä.

Sinuna menisin sit vaikka sinne yksityiselle heti tänään. Se nimittäin voi paheta äkkiä ihan kamalaksi, kokemusta on.. Mulla oli vähän aikaa sitten angiina ja ku en heti siihen kiinnittäny huomiota kun kurkkukipu alkoi, seuraavana aamuna olikin jo niin kipee etten pystyny puhumaan ja nielussa oli peitteiden lisäks verenpurkaumia :o

Heti vaan lekuriin niin saat lääkekuurin ennenku ehtii mennä pahaks.

Varsinaiseen angiinaan kuuluu kuume (A-tyypin angiina). Se on streptokokin aiheuttama ja streptokokkeja on eri tyyppisiä. Jos sulla on jonkin muun kuin a-tyypin streptokokki niin silloin ei välttämättä ole kuumetta ja se selviää nieluviljelyllä, mutta ei sillä pikaviljelyllä eli vastausta et saisi ennen maanantaita. A-tyypin saat selville pikaviljelyllä. Virustauteihinkin voi liittyä valkoinen peite nielussa. Streptokokeissa on tyypillistä että ei tule sitä nuhaa. Toisaalta sulle voi vielä nousta se kuume ja nuha olla tulollaan. Nuo streptokki tartunnat voi ilmetä monella tavalla ja eri ihmisillä eri tavalla.

T: nimim. 30 vuotta streptokokkikierteessä ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Sinuna menisin sit vaikka sinne yksityiselle heti tänään. Se nimittäin voi paheta äkkiä ihan kamalaksi, kokemusta on.. Mulla oli vähän aikaa sitten angiina ja ku en heti siihen kiinnittäny huomiota kun kurkkukipu alkoi, seuraavana aamuna olikin jo niin kipee etten pystyny puhumaan ja nielussa oli peitteiden lisäks verenpurkaumia :o

Heti vaan lekuriin niin saat lääkekuurin ennenku ehtii mennä pahaks.

Voi kökkö, tätä mä vähän pelkäsinkin.

Kuinka nopeesti sulla alkoi lääkekuuri tepsimään?

Voi kökkö, tätä mä vähän pelkäsinkin.

Kuinka nopeesti sulla alkoi lääkekuuri tepsimään?

Perjantaina illalla alotin ja kyllä siihen kolmatta päivää meni, oli niin paha se angiina.. Lääkärikin vaan sano ettei oo ennen tällasta kurkkua kellää nähny.. Et kannattaa vaan käydä siel lekuris, se kuuriki alkaa tepsii sit nopeempaa jos ei ehdi päästä kauheen pahaksi. Ja oikeesti, se kipu oli jotai ihan järkyttävää! Mä jo aloin harkitsemaan että syljen ulos kaiken suussa muodostuvan syljen ku nieleminen sattui niin paljon, tuntu ku ois partakoneen teriä nielly.. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja paitsi jos asuu Hesassa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vielä ehtii terkkariin antamaan nielunäytteen.

Ei ainakaan täällä Helsingissä. Olisi pitänyt soittaa aamukasilta "akuuttiaika". Nyt on kaikki ajat menneet ja joko päivystykseen tai yksityiselle täytyy mennä.

Päivystävälle terveydenhoitajalle pääsee! Ei siinä näytteesä lääkäriä tarvi edes Helsingissä.

http://www.poliklinikka.fi/?page=5230241&id=0661753&

"Kouluun ja hoitoon voi mennä vuorokauden kuluttua siitä kun antibioottihoito on aloitettu jos muu vointi sen sallii."

Äkkiä vaikka yksityiselle, niin ylihuomenna voi varmaan jo tavata ihmisiä...

Mulla on ollut angiina tietääkseni kerran ja kärsin jälkeenpäin ajatellen ihan tarpeettoman monta päivää korkeaa kuumetta, kun olin liian saamaton menemään ajoissa lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Varsinaiseen angiinaan kuuluu kuume (A-tyypin angiina). Se on streptokokin aiheuttama ja streptokokkeja on eri tyyppisiä. Jos sulla on jonkin muun kuin a-tyypin streptokokki niin silloin ei välttämättä ole kuumetta ja se selviää nieluviljelyllä, mutta ei sillä pikaviljelyllä eli vastausta et saisi ennen maanantaita. A-tyypin saat selville pikaviljelyllä. Virustauteihinkin voi liittyä valkoinen peite nielussa. Streptokokeissa on tyypillistä että ei tule sitä nuhaa. Toisaalta sulle voi vielä nousta se kuume ja nuha olla tulollaan. Nuo streptokki tartunnat voi ilmetä monella tavalla ja eri ihmisillä eri tavalla.

T: nimim. 30 vuotta streptokokkikierteessä ollut.
Kannattaiskohan mennä leikkauttamaan ne nielurisat?

Mulla leikattiin 2001 parin paiseen jälkeen (angiinojen jälkitauteina saatuja, angiinoja oli säännöllisesti noin kerran vuodessa), helppo juttu paikallispuudutuksessa yksityisellä (noin 500mk), ja kaikki sairastelemiset väheni ehkä noin kymmeneen prosenttiin siitä mitä ennen leikkausta oli. Ja kurkku ei ole enää kipeä melkein koskaan.

Ap:lle sanon että yritä silti päästä sinne terveyskeskukseen, mutta itse olen kyllä tapellut angiinan läpi pari kertaa ihan lääkkeittäkin itsenäisesti, valkosipulin ja aspiriinin voimin. Ei se välttämättä pahene kovin pahaksi - mutta sitten on tosiaan pari kertaa ollut tuo paise, ihan antibioottikuurista huolimatta.

Yhteistyössä