Anemia, alkuraskaus, maltofer, maha sekaisin...APUA kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv9+4
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv9+4

Vieras
Elikkä nyt ois rv 9+4 ja alle kuukaudessa tipahtanu rautaarvot 116sta 102:een.. :( Aina ollut anemiaan taipumustakin, aiemmissa raskauksissa ja muutenkin, mutta nyt tipahtanut nopeammin kuin aikasemmin. Retaferit ym ei ole ikinä passannut ja viime vuonna passasi hyvin maltofer.. tosin pienemmällä annoksella. (2x 10 tippaa)

Eilen sitten nla:ssa suositeltiin jotta maksimi-annoksella aloitan (80 tippaa, eli 40 aamulla ja 40 illalla), ajattelin kuitenkin muutaman päivän aloittaa sillä 20 ja 20. No, otin mehun kanssa ne 20 tippaa illalla ja koko yön sainkin ravata vessassa, järkyttävät selkä-ja vatsakivut. :O piti käydä varmaan 4 kertaa ja vieläkin tuntuu siltä että sekaisin menee. :( Ja aivan mustaa ripulia. Voiko se siis noin nopeesti laittaa sekaisin ja miten se aikasemmin on sopinut ja nyt ei? Ja kun haluaisin ne hemot nousemaan! :( Mikä avuksi? Joku vahva maitohappobakteeri? :( Kokemuksia? :(

Kokeilepa jotain Floradixia tai Floravitalia tms. Ne on mulle vatsaystävällisiä. Tosin noin alussa (jos ei pahoinvointi estä) keskittyisin nostamaan rauta-arvoja ruokavaliolla, en rautavalmisteilla. Mansikkaa, rusinoita, täysjyväleseitä, parsakaalia, pinaattia ja jopa pari kertaa kuussa maksaa.

Ei tuo vielä ihan anemia ole.
Mulla ekassa raskaudessa hemppari laski 78:aan ja silloin oli anemia.
Ei auttanut oikein mitkään rautavalmisteet. Ruokavalioon kehotan minäkin kiinnittämään ennemmin huomiota, koska vatsa vaivatkaan ei oloa paranna.

Maitotuotteitahan ei pitäs ottaa pariin tuntiin, jos ottanut rautaa, mutta mites noi maitohappobakteerit? Ruokavaliosta voi myös karsia niitä ruokia, jotka heikentävät raudan imeytymistä ja lisätä niitä, jotka avustavat raudan imeytymistä.

Ei tuo vielä ihan anemia ole.
Mulla ekassa raskaudessa hemppari laski 78:aan ja silloin oli anemia.
Ei auttanut oikein mitkään rautavalmisteet. Ruokavalioon kehotan minäkin kiinnittämään ennemmin huomiota, koska vatsa vaivatkaan ei oloa paranna.

Anemian raja on 110. Eli kyllä ap:lla jo anemian puolella mennään.

Toisille sopii joku rautavalmiste ja toiselle ei. Mulla on nyt käytössä obsidan ja on vähän kovettanut vatsaa, tai siis ulostetta. Ei kuitenkaan ihan ummetusta.

Ja lisään vielä että rauta kannattaa ottaa tyhjään vatsaan, ja totta tosiaan tuo että kalsium heikentää raudan imeytymistä. C-vitamiini taas edistää sitä raudan imeytymistä. Eli kannattaa nauttia raudan kanssa vaikkapa appelsiini tai jotain muuta joka sisältää C-vitamiinia.

Mulla ollut krooninen anemia yläasteikäisestä, eikä raskauden aikanakaan päästä mua helpolla. Veritankkauksessa olen ollut myös. Itelleni sopi Maltofer purutabletteina, mutta parhaiten nostaa noi yrttijuomatyyppiset Floradixit, viimeksi kuuri sitä ja nousi sieltä sadan korvilta 132 asti.

Hei!

Oletko kokeillut ottaa Maltoferin ruokailun yhteydessä? Maltofer on kolmiarvoinen rauta, joka imeytyy jopa paremmin ruokailun yhteydessä kuin tyhjään vatsaan otettuna (toisin kuin kaksiarvoiset rautavalmisteet). Jos vatsasi ei siltikään kestä Maltoferia, voit kokeilla jotain muuta rautavalmistetta.

Maitohappobakteereja löytyy myös maidottomia versioita, joita voit huoletta ottaa samaan aikaan raudan kanssa. Valitettavasti vatsavaivat ovat yleisiä haittavaikutuksia rautavalmisteissa. Joskus valmisteen vaihto toiseen voi helpottaa oireita.

Jos et pysty ottaa tyhjään vatsaan niinnotat sitten ruoan kanssa. Kuitupitoinennruoka ja maitotuotteet heikentää imeytymistä eniten.
Maksaa en kyllä söis. Rautaa saat parhaiten verituotteista esim veriletut, verimakkara jne. Veren rauta on paremmin imeytyvässä muodossa kuin noissa apteekin valmisteissa.

kiitos vastauksista! <3 juu pitää kokeilla muuttaa ruokavaliota + että jotain muuta rautavalmistetta! :) ja vaikka mulla vielä satasen yläpuolella onkin hemot, niin nää oireet ei kivoja. (tykytys,hengenahdistus,huimaus,väsy jne) ja kotona kuitenkin ihmisiä jotka mua enemmän kunnossa tarvitsee :D vielä tosiaan vaan ihmetyttää että noinko äkkiä se vatsa jo reagoi :/ ja mitäs jos tiputtaisin nyt siihen 10 tippaan asmuin illoin? :/

Kokeilepa jotain Floradixia tai Floravitalia tms. Ne on mulle vatsaystävällisiä. Tosin noin alussa (jos ei pahoinvointi estä) keskittyisin nostamaan rauta-arvoja ruokavaliolla, en rautavalmisteilla. Mansikkaa, rusinoita, täysjyväleseitä, parsakaalia, pinaattia ja jopa pari kertaa kuussa maksaa.

Suosittelen myös Floradixia, nostaa hb:n nopeasti, on vatsaystävällinen ja luonnollinen rautavalmista!!!!Kokeile!!!

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:);28442806:
kiitos vastauksista! <3 juu pitää kokeilla muuttaa ruokavaliota + että jotain muuta rautavalmistetta! :) ja vaikka mulla vielä satasen yläpuolella onkin hemot, niin nää oireet ei kivoja. (tykytys,hengenahdistus,huimaus,väsy jne) ja kotona kuitenkin ihmisiä jotka mua enemmän kunnossa tarvitsee :D vielä tosiaan vaan ihmetyttää että noinko äkkiä se vatsa jo reagoi :/ ja mitäs jos tiputtaisin nyt siihen 10 tippaan asmuin illoin? :/

Kannattaa muistaa että rauta vaikuttaa myös sikiön hermoston kehittymiseen jne, et siis syö sitä pelkästään oman hemoglobiinisi takia. Sinulla on ollut raudanpuuretta todennäköisesti jo ennen raskautta kun lähtöhb on noin matala.

[QUOTE="Vieras";28442855]Kannattaa muistaa että rauta vaikuttaa myös sikiön hermoston kehittymiseen jne, et siis syö sitä pelkästään oman hemoglobiinisi takia. Sinulla on ollut raudanpuuretta todennäköisesti jo ennen raskautta kun lähtöhb on noin matala.[/QUOTE]

No se hb heitteli ennen raskautta. Parhaimmillaan oli sen 119. Mutta alempanakin ollut, mutta varsinkin raskausaikana menee aina alas. :/ otan lisäksi niitä multitabs raskaus plus vitamiineja..että vaavi ainakin saisi kaikki tarvittavat foolihapot ym. Mut siinä taas niin pieni määrä sitä rautaa ettei auta. :/

Aamuäree: Kyllä, jotkin maitohappobakteerit voivat sisältää maitoa/maidon jäämiä/maitoproteiinia/laktoosia ym. Jos haluat maidottomia maitohappobakteereja, on syytä tarkistaa pakkausseloste. Esimerkiksi CellaVien maitohappobakteerit sisältävät maitoa ja Sana-Solin maitohappobakteerit sisältävät jäämiä maidosta. Että kaikki ei aina ole niin musta-valkoista.

Mulle ei sovi mikään apteekin rautavalmiste, vetävät vatsan ihan sekaisin eikä arvot edes nouse. Jätä maito ja kananmuna hetkeksi ruokavaliostasi pois ja syö runsaasti linssejä, punaista lihas ja täysjyväruosleipää. Leivän päälle kannattaa laittaa paprikaa, sillä sen ainesosat edistävät raudan imeytymistä. Lisäksi syö ja juo c- vitamiinipitoisia tuotteita, mutta ei lehtivihanneksia.

Täällä myös yksi kroonisesti aneeminen. Mullakin kaikki muu paitsi Floradix/Kräuterblusaft tulevat heti mustana ripulina läpi. Ei kannata jatkaa yrittämistä, jos käy kuten ap:llä, koska se pilaa suoliston pitkäksi aikaa niin että ripuli voi jatkua vaikka lopettaisit raudan! Mulle kävi niin, mutta onneksi en ollut raskaana silloin.

Aamuäree: Kyllä, jotkin maitohappobakteerit voivat sisältää maitoa/maidon jäämiä/maitoproteiinia/laktoosia ym. Jos haluat maidottomia maitohappobakteereja, on syytä tarkistaa pakkausseloste. Esimerkiksi CellaVien maitohappobakteerit sisältävät maitoa ja Sana-Solin maitohappobakteerit sisältävät jäämiä maidosta. Että kaikki ei aina ole niin musta-valkoista.

No ei ei... ei ole mustavalkoista ei.
Maitohappobakteereita ei valmisteta maidosta- maitojämät ovat tulleet muuta kautta tuotteeseen.
Kuuluisi kai sanoa, että maitohappobakteerivalmiste sisältää jäämiä maidon ainesosista?

Mä olen ikäni käyttänyt luontaistuotekaupasta saatavia valmisteita ja nyt kun googlettelin apteekkitavaraa, huomasin kuin huomasinkin, että monessa mainitaan maitojämät, etenkin purutableteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28442828:
Siis MAIDOTON maitohappobakteerivalmiste??

WTF?

Eihän niitä maidosta valmisteta? Niitä saatetaan lisätä maitoa sisältäviin tuotteisiin (Gefilus) mutta muuta tekemistä niillä ei harhaanjohtavasta nimestään huolimatta ole maidon kanssa.

Kyllä gefilus maitohappobakteereitakin on ilman maidon proteiinia jos on maidon proteiinille allerginen.Se on myös laktoositon.

Yhteistyössä