ampiainen pisti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelästynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelästynyt äiti

Vieras
Vauvaa, no 1 vuotias jo, pisti ampiainen. Ärsyttävä elukka pörräs pikkusen ympärillä ja heti hätistin pois mutta jälistä pätellen kerkes ötökkä pistää.
Tälle äipälle iski ihan kamala hätä paniikki pelko. Samantien soitto lääkäriin mutta lohdutteli vain että ei mitään hätää jos ei turpoa.
Just yks päivä ajattelin että enpä ole tänä kesänä montaakaan ampiaista nähnyt ja sitten tulee ensimmäinen ja pistää pientä keskelle naamaa.
Vieläkin puistattaa äitiä. Pikkunen on niin iloinen, ei pieneintäkään itkua tullut.

Mitenhän on, onko allergiat tässä tapauksessa periytyviä...? Olen hengenvaarallisesti allerginen amppareille ja mehiläisille, ja pelkään jos lastani pistää... Siksipä ollaan ikävä kyllä oltu tääkin kesä aika tiukkaan sisätiloissa... Ennemmin sisällä suojassa kuin vaarassa ulkona ;jos minua pistää vaikka kesken vaunulenkin, tai jos tyttöä pistää. Rajoittaa elämää muutenkin kun ei voi pukeutua "lyhythihaisiin" asusteisiin vaan joutuu kulkemaan pitkissä lahkeissa ja hihoissa, eihän sitä voi sitten näillä helteillä ulkonakaan olla...

No juu, meni jo sivuraitelle... Mut onko tietoa periytyvyydestä?

Ai niin ja musta tänä kesänä on ollut erityisen paljon näitä ikäviä kumppaneita ulkona pörräämässä... Lehdessäkin oli että ovat innostuneet helteen vuoksi oikein kovasti tekemään pesiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Itse allerginen:
Mitenhän on, onko allergiat tässä tapauksessa periytyviä...? Olen hengenvaarallisesti allerginen amppareille ja mehiläisille, ja pelkään jos lastani pistää... Siksipä ollaan ikävä kyllä oltu tääkin kesä aika tiukkaan sisätiloissa... Ennemmin sisällä suojassa kuin vaarassa ulkona ;jos minua pistää vaikka kesken vaunulenkin, tai jos tyttöä pistää. Rajoittaa elämää muutenkin kun ei voi pukeutua "lyhythihaisiin" asusteisiin vaan joutuu kulkemaan pitkissä lahkeissa ja hihoissa, eihän sitä voi sitten näillä helteillä ulkonakaan olla...

No juu, meni jo sivuraitelle... Mut onko tietoa periytyvyydestä?

Itse olen allerginen ampiaisen pistolle, mutta tuosta periytymsiestä en varmasti osaa sanoa muuta kuin sen, että meidän poikaa, reilu 1v, oli ampiainen luultavasti pistänyt, kun jalkapöytä oli muutaman päivän lievästi turvoksissa, ei onneksi hänellä sen vakavampaa.

Jos ampiainen pistää kaulan alueelle (aikuinen tai lapsi, allerginen tai ei), on saman tien lähdettävä lääkäriin. Kaulan alueen kudokset turpoavat herkästi ja henkitorvi voi silloin tukkeutua.

En tiedä periytymisestä mutta isäni äiti (mummoni) kuoli ampiaisen pistoon. Pisti käsivarteen). Isäni on niin allerginen ampiaisen pistolle että heti on pistettävä joku lääkepiikki ja sitten samantien suoraan sairaalaan, jos ampiainen pistää. Kerran oli jo läheltä piti- tilanne kun kaulaan pisti.
Minulle tulee jo itikan pistoista ihan kamalan isot, kuumat, punaiset, läiskät. Ampiainen ei ole minua koskaan pistänyt.
Eilen isäni kanssa tästä tapahtuneesta puhuttiin. Mutta pikkuiselle ei pistosta tullut yhtään mitään. Punainen läiskäkin hävisi 2 tunnissa. Iloinen ja reipas, kuten aina!