ammattina PERHEPÄIVÄHOITAJA

• Viestiketjun aloittaja töihin
  • Ensimmäinen viesti
Ä
Meillä lapset pphoitajalla vuoroviikoin joko 5.30-14.30 ja 10-17.30 toisen perheen lapset ovat siellä ilmeisesti säännöllisesti klo 06.30-14.30.

Oon aina kyllä ajatellut, etten itse jaksais tuollaisia päiviä mitä meidänkin hoitsulle tulle.

pph
olen kohta ex-pph. En vain jaksa enää. Alan opiskella ihan toiselle alalle :)

Mutta päivät ovat pitkiä! Ja jos sinulla on omia lapsia - teet työtä heidän kustannuksellaan. Omilla lapsilla ei ole mitään rauhaa eikä kavereitakaan saisi kouluikäisillä käydä muutamien vanhempien mukaan. Kotisi on kuin rautatieasema: aina joku tulossa ja menossa. Aina saa siivota ja kokata. Ja yhtä hymyä silti pitäis olla vaikka tulee haukkeita päin naamaa tai jos hoidat kuumeista lasta, jota vanhemmat eivät ehdi hakemaan. Hymyillä pitää silloinkin kun perjantaina lasta tullaan hakemaan myöhässä ja värjöttelet viimeisen lapsen kanssa pakkasessa. Vaatteet ovat mitä sattuvat: likaisia tai niitä on liian vähän ja liian pieniä! Kun huomautat niin silti ei tapahdu mitään.

Ainut plussapuoli on se, että saat olla kotona ja hoitaa omia lapsiasi, mutta hekin kärsivät tästä työstä. Lapset ovat kivoja ja saat heiltä varmasti hellyydenosoituksia, jos itse vain jaksat niitä antaa. Kiitoksia saat vanhemmilta harvoin, vaikka raataisit selkä verellä.

Tässä niitä työn ominaisuuksia, ota tai jätä, joka tapauksessa onnea urallesi :)

heli
minulla on tässä vieressä pph.n (meillä kaksi lasta menossa helmikuussa pphoitajalle). palkka 540?/kk per lapsi (reilu 200 maksaa vanhemmat ja kela loput), jos on 4 lasta niin sehän tekee jo yli 2000?, tosin siitä lähtee aika paljon veroja (olet silloin yrittäjä - sulla pitää olla Y-tunnukset ym).
Ei tarvitse olla koulutusta välttämättä.
Se joka alkaa pphoitajaksi täyttää kaikenmoisia lappusia ja heidän kotona käy pph.n ohjaaja tms. kattoo että kaikki on ok.
Lapsia voi olla 4+ yks puolikas/eskarilainen, 2 alle 2v.

mitähän muuta osaisin sanoa...

heli
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
olen kohta ex-pph. En vain jaksa enää. Alan opiskella ihan toiselle alalle :)

Mutta päivät ovat pitkiä! Ja jos sinulla on omia lapsia - teet työtä heidän kustannuksellaan. Omilla lapsilla ei ole mitään rauhaa eikä kavereitakaan saisi kouluikäisillä käydä muutamien vanhempien mukaan. Kotisi on kuin rautatieasema: aina joku tulossa ja menossa. Aina saa siivota ja kokata. Ja yhtä hymyä silti pitäis olla vaikka tulee haukkeita päin naamaa tai jos hoidat kuumeista lasta, jota vanhemmat eivät ehdi hakemaan. Hymyillä pitää silloinkin kun perjantaina lasta tullaan hakemaan myöhässä ja värjöttelet viimeisen lapsen kanssa pakkasessa. Vaatteet ovat mitä sattuvat: likaisia tai niitä on liian vähän ja liian pieniä! Kun huomautat niin silti ei tapahdu mitään.

Ainut plussapuoli on se, että saat olla kotona ja hoitaa omia lapsiasi, mutta hekin kärsivät tästä työstä. Lapset ovat kivoja ja saat heiltä varmasti hellyydenosoituksia, jos itse vain jaksat niitä antaa. Kiitoksia saat vanhemmilta harvoin, vaikka raataisit selkä verellä.

Tässä niitä työn ominaisuuksia, ota tai jätä, joka tapauksessa onnea urallesi :)
Ylityökorvaus jokaiselta alkavalta tunnilta 13?

vierastelia
voithan määritellä itsellesi hoitoajan ja ottaa sen mukaan lapset, meidän hoitaja määritteli omat hoitoaikansa klo 7 ja 15.30 välille ja kaikki lapset tuodaan/haetaan siinä välissä.
tai jos sulla on omia lapsia kaksi ja kaksi muuta tulossa niin ottaa vaikka samasta perheestä..
tosin tälläinen kikkailu onnistuu vain jos on tarjolla mistä valita.

Kyllä pääsee myös kunnalliseksi perhepäivähoitajaksi, vaikkei ole koulutusta. Mutta silloin ei saa vakinaista työtä. Mun äiti on ollut jo useamman vuoden pph, työsoppari on aina elokuusta-toukokuuhun.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja tuntipalkkaa ei tietenkään makseta näistä extra-tunneista? Että kehtaavat vanhemmat olla törkeitä! Kyse on kuitenkin toisen kodista, ei mistään 24h abc-huoltsikasta. No, mä jättäisin varmaan oven avaamatta... Vaikka siitä sitten saisi huudot niskaan.
Meidän pk:n pitäisi aueta klo 7, mutta monesti tulee ensimmäinen työntekijä vasta 15-20 yli paikalle avaamaan ovia (bussi myöhässä - voisihan se aikaisemmallakin lähteä niin ehtisi mutta ei viitsi). Eihän se ole kiva niinkään päin, mies on monesti myöhästynyt töistä sen takia, mutta eipä ne ovet siellä aukea ainakaan liian aikaisin.
Ei tietenkään. Tuttu tekee säännöllisesti 10h työpäiviä.

Alkuperäinen kirjoittaja töihin:
haluaisin tietää tästä muutaman asian:

* voiko kuka tahansa alkaa? Vai mikä koulu pitää käydä?
* Onko hirveän raskasta? Kokemuksia..?
*Montako lasta voi olla hoidossa jos itsellä esim. 2lasta?
* Onko mitään rajaa minkä ikäisen oman nuuorimmaisen pitää olla vai voiko olla vaikka vaan 1v tai allekin?
* Minkälainen palkka noin? Pohjois-pohjanmaalla?
*päivien pituudet?
* Oletko tykännyt tehdä?

Kiitoksia jos joku jaksaa vastata :)
Tuossa nyt edellä tulikin tietoa ihan mukavasti, joten viimeiseen voisin vastata:

Pidän tästä työstä. Tämä työ on todella palkitsevaa päivittäin. Lasten kans touhuuminen muutenkin on mukavaa ja ihanaa seurata lasten touhuja ja leikkejä. Ainoa työ missä olen viihtynyt ihan oikeasti. Vuoden olen jo tehnyt täydellä ryhmällä 4+1/2. Toki todella yksinäistä tämä on jos omalla alueella ei ole toisia hoitajia. Monet hoitajat työskenteleekin pareittain ja se helpottaa päivittäisissä rutiineissa ja ideoita tulee kaksin verroin. Omat lapset saattaa ainakin alussa olla mustasukkaisia ja vaatii huomioita kaksin verroin, mutta sekin tasaantuu ajan kuluessa. Meillä omat lapset saattaa lomallakin ja viikonloppunakin kaipailla hoitolapsia.

:wave: Täällä kans pph. Mä olen tykänny tehdä töitä kotona, ja viihdyn mainiosti tässä työssä. Onhan tämä alipalkattua, yksinäistä ja raskasta, mutta lapsista toisaalta saa niin paljon, heihin pystyy luomaan tosi läheiset välit ja osa hoitolapsista tuntuu kuin omille lapsille. Saan olla oman työni herran, eikä kukaan ole työpäivän aikan huohottamassa niskaan, ja kyttäämässä kellon kans, et mitä mihinkin aikaan tehdään. Toki on tietty päivärytmi, millä mennään, mutta jos on 15min liukuma suuntaan tai toiseen, niin maailma ei siihen kaadu. Tammikuun alusta lähti 4.vuosi käyntiin tässä hommassa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
:wave: Täällä kans pph. Mä olen tykänny tehdä töitä kotona, ja viihdyn mainiosti tässä työssä. Onhan tämä alipalkattua, yksinäistä ja raskasta, mutta lapsista toisaalta saa niin paljon, heihin pystyy luomaan tosi läheiset välit ja osa hoitolapsista tuntuu kuin omille lapsille. Saan olla oman työni herran, eikä kukaan ole työpäivän aikan huohottamassa niskaan, ja kyttäämässä kellon kans, et mitä mihinkin aikaan tehdään. Toki on tietty päivärytmi, millä mennään, mutta jos on 15min liukuma suuntaan tai toiseen, niin maailma ei siihen kaadu. Tammikuun alusta lähti 4.vuosi käyntiin tässä hommassa.
niin onko ihan normit lomat? missä päin suomea työskentelet? ja paljonko jää käteen kuussa?

pph:n aviomies
en voi millään käsittää että joku edes viitsii tehdä pph:n töitä, olen monesti sanonut vaimolle että mitä jos etsisit jonkun sellaisen työn josta saisi normaalia palkkaa tuon kämäsen 600?/kk sijaan, hiukan vituttaa kun saa maksaa ihan omasta pussista hoitomuksujen ruokailuja koska se ruokaraha mitä vaimo saa ei sillä ketään ruokita ja se on fakta. olen miettinyt että saisiko pph:t palkkansa nousemaan jos ilmoittaisivat kylmästi että jos ei palkka nouse 1500?/kk niin ei tehdä töitäkään, olisi siinä kunnan isillä huuli pyöreänä kun saisivat miettiä että mitäs nyt tehdään kun pph:t aloittaisivat lakon, ei meinaan ihan nopsaan saisi mistään uusia koska ei ketään tuolla palkalla töitä tee.

pph
Alkuperäinen kirjoittaja pph:n aviomies:
en voi millään käsittää että joku edes viitsii tehdä pph:n töitä, olen monesti sanonut vaimolle että mitä jos etsisit jonkun sellaisen työn josta saisi normaalia palkkaa tuon kämäsen 600?/kk sijaan, hiukan vituttaa kun saa maksaa ihan omasta pussista hoitomuksujen ruokailuja koska se ruokaraha mitä vaimo saa ei sillä ketään ruokita ja se on fakta. olen miettinyt että saisiko pph:t palkkansa nousemaan jos ilmoittaisivat kylmästi että jos ei palkka nouse 1500?/kk niin ei tehdä töitäkään, olisi siinä kunnan isillä huuli pyöreänä kun saisivat miettiä että mitäs nyt tehdään kun pph:t aloittaisivat lakon, ei meinaan ihan nopsaan saisi mistään uusia koska ei ketään tuolla palkalla töitä tee.
Tämä on aivan totta !!!!

pph
Alkuperäinen kirjoittaja pph:n aviomies:
Tämä on aivan totta !!!!
peesi tälle

Ammattia mulla ei ole ko. hommaan. Sijaisuutta teen.
2 kokopäivästä ja sais olla yks puolikas. Mulla on 2 alle 3v omaa.
On aika henkisesti raskasta ainakin välillä ja varsinkin kun olen raskaana.
Palkka on aika surkee hommaan nähden.
Meillä ainakin mä sain toivoa hoitolasten ikiä ja muutenkin katsoa miten lasten kanssa tulee toimeen.
Ainuina huonoina puolina nään vanhemmat jotka eivät tajua ilmottaa tulostaan ja tai jos myöhästyvät hausta ja ne jotka sanovat olevansa klo.16 hakemassa lasta ja ovatkin vasta 17.00 meillä. Se on ärsyttävää! :kieh:

pph
Alkuperäinen kirjoittaja heli:
minulla on tässä vieressä pph.n (meillä kaksi lasta menossa helmikuussa pphoitajalle). palkka 540?/kk per lapsi (reilu 200 maksaa vanhemmat ja kela loput), jos on 4 lasta niin sehän tekee jo yli 2000?, tosin siitä lähtee aika paljon veroja (olet silloin yrittäjä - sulla pitää olla Y-tunnukset ym).
Se joka alkaa pphoitajaksi täyttää kaikenmoisia lappusia ja heidän kotona käy pph.n ohjaaja tms. kattoo että kaikki on ok.

Missä maksetaan nuin hyvin lapsi kohtasesti!!!! Minä muutan heti jos nuin hyvin saa per/lapsi. Ei vaan meillä päin!

juu
Alkuperäinen kirjoittaja heli:

Missä maksetaan nuin hyvin lapsi kohtasesti!!!! Minä muutan heti jos nuin hyvin saa per/lapsi. Ei vaan meillä päin!
Juu, se olikin yksityinen...sorry!

ei ei
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Kyllä pääsee myös kunnalliseksi perhepäivähoitajaksi, vaikkei ole koulutusta. Mutta silloin ei saa vakinaista työtä. Mun äiti on ollut jo useamman vuoden pph, työsoppari on aina elokuusta-toukokuuhun.
Ei oo totta. Kokemusta on:) Pitkään pompottivat pätkiä, soitto liittoon, ei kenenkään sijainen ja tarvetta on joten pakko oli vakinaistaa!

vieras
Kyllä koulutus kestää perhepäivähoitajan ammattitutkinnossa, jos työn ohella suoritat 2 vuotta ja kyllä on rankkaa jos itsellä lapsia.Itse valmistuin jouluna 2008 perhepäivähoitajaksi, mutta olen onnellinen että kävin koulutuksen ja toivonkin että jokainen joka aikoo ryhtyä pph käy koulun eikä hyppää tuosta noin vain töihin, ei minnekkään voi vaan mennä töihin jos huvittaa kyllä koulut pitää käydä.

Nostoa
Nostanpa tätä vanhaa..
Minkälainen palkka pph:lla tätä nykyään on ja minkämoisia kulukorvauksia saa ?
Ilmeisesti alueellisia eroja, joten miten mahtaapi olla E-Pohjanmaalla ?

Yhteistyössä