Ammattiliitoista ja työttömyyskassoista kysymys

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua :(

Vieras
Onko kellään tietoa, voiko ammattiliitosta erota mutta kuitenkin samalla säilyttää oman työttömyyskassansa jäsenyys? En haluaisi vaihtaa kassaa (joka on toiminut moitteettomasti), mutta ei myöskään osa-aikaisena pätkätyöläisenä kiinnosta alkaa lakkoilla vakituisten työntekijöiden etujen puolesta. Sotikoot omat sotansa, koska tulevaisuudessa meille nuorille ei todellakaan vakipaikkoja ole edes tarjolla tällä alalla. Joten lakon hyödyt jäävät meidän osalta laihaksi lohduksi menetetystä palkasta ja mahdollisesti myös lakkoilun takia menetetystä jatkosopimuksesta.

Entä jos joutuu eroamaan myös kassasta ja liittymään yleiseen kassaan, niin miten tämä onnistuu osa-aikaisena työttömänä. Voiko siis vaihtaa kassaa, jos on sovitellulla ansiosidonnaisella?
 
just olin liiton infossa mut ei kyllä tullu tollasta asiaa esiin... mut se tuli ainakin selväksi että voit liittyä toiseen liittoon, ja se sun kassahistoria säilyy eli vaan siirtyy edelliseltä kassalta seuraavalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
just olin liiton infossa mut ei kyllä tullu tollasta asiaa esiin... mut se tuli ainakin selväksi että voit liittyä toiseen liittoon, ja se sun kassahistoria säilyy eli vaan siirtyy edelliseltä kassalta seuraavalle.

Juu, tän tiedänkin sillä olin ensin yleisessä kassassa ja siirryin siitä sitten oman liittoni kautta tähän nykyiseen kassaan. Mutta en myöskään ollut tuolloin osa-aikaisesti työtön...

Tietääkö kukaan muu?
 
Arvelen, että voi olla jopa kassakohtaisia eroja. Pelkkään kassaan tuskin voi kuulua, kai aina pitää olla myös liiton jäsen (?) mutta vaihtaminen varmaan onnistuu? Sinuna soittaisin siihen kassaan/liittoon, mihin haluaisin vaihtaa ja kysyisin sieltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Arvelen, että voi olla jopa kassakohtaisia eroja. Pelkkään kassaan tuskin voi kuulua, kai aina pitää olla myös liiton jäsen (?) mutta vaihtaminen varmaan onnistuu? Sinuna soittaisin siihen kassaan/liittoon, mihin haluaisin vaihtaa ja kysyisin sieltä.

juu sitä noi kaikki on painottanu että soittakaa epäröimättä jos on jotain kysyttävää. Arvelisin kans että jos haluaa kuulua kassaan niin on sitten liiton jäsen, koska niiillä jäsenmaksuillahan se kassa pidetään siinä takataskussa.
 
Kyllä voi olla pelkkä kassan jäsen, ei tarvi olla liiton jäsen.

"Arvelisin kans että jos haluaa kuulua kassaan niin on sitten liiton jäsen, koska niiillä jäsenmaksuillahan se kassa pidetään siinä takataskussa."

Liiton jäsenmaksustahan on suurin osa tuota pelkkää kassan maksua.
 

Yhteistyössä