amk liiketalous, taloushallinto, kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piitu"

Vieras
kertokaa opiskelusta kokemuksia? onko kaikilla kursseilla läsnäolopakko ja kuinka helppoa on suorittaa itsenäisesti opintoja? oma tilanne se että olen yhden lapsen yksinhuoltaja eikä pelkällä opintotuella kituuttaminen huvita.
töitä minulla olisi tehdä niin paljon kuin huvittaa mutta kun on lapsi huollettavana niin päivät ei voi venyä mahdottoman pitkiksi..
mietin että onnistuiskohan tehdä vaikka niin että pari arkipäivää viikossa olis töissä ja kolme koulussa sekä joka toinen vloppu ja lomat töissä. onkohan ihan mahdotonta :D

Kannattaa selvittää lähialueesi monimuoto AMK- opinnot. Niiden ohella voit tehdö töitä, itse suoritan parhaillaan liiketalouden AMK tutkintoa, kolme päivää kuukaudessa koulua, muut työt tehdään kotoa käsin. Vaatii paljon itsekuria ja viitseliäisyyttä, mutta onnistuu kun päättää, että onnistuu.

ouluun olen hakenut. yliopisto minulla on ollut haaveena, mutta sanotaanko näin että en usko pääseväni sisään.. suunnitelmissa olisi käydä tuo amk taloushallinto ja sieltä jatkaa mahdollisesti yliopistoon, jos vielä siinä vaiheessa koen sen tarpeelliseksi tai edes järkeväksi :D

ihan kokonaan itsenäisesti en halua kokopäivätyön ohella tutkintoa suorittaa ja nuorten koulutukseen haen.

[QUOTE="a.p";23513595]ouluun olen hakenut. yliopisto minulla on ollut haaveena, mutta sanotaanko näin että en usko pääseväni sisään.. suunnitelmissa olisi käydä tuo amk taloushallinto ja sieltä jatkaa mahdollisesti yliopistoon, jos vielä siinä vaiheessa koen sen tarpeelliseksi tai edes järkeväksi :D

ihan kokonaan itsenäisesti en halua kokopäivätyön ohella tutkintoa suorittaa ja nuorten koulutukseen haen.[/QUOTE]

oulussa on ainakin ollut niin päin, että yliopistoon on ollut helpompi päästä kuin amkiin liiketaloutta lukemaan. arvostetaan jostain syystä oulussa enemmän tuota amkin puolta.

[QUOTE="a.p";23513595]ouluun olen hakenut. yliopisto minulla on ollut haaveena, mutta sanotaanko näin että en usko pääseväni sisään.. suunnitelmissa olisi käydä tuo amk taloushallinto ja sieltä jatkaa mahdollisesti yliopistoon, jos vielä siinä vaiheessa koen sen tarpeelliseksi tai edes järkeväksi :D

ihan kokonaan itsenäisesti en halua kokopäivätyön ohella tutkintoa suorittaa ja nuorten koulutukseen haen.[/QUOTE]

Hmm, käsittääkseni nuorten puolella on aika paljon läsnäolopakkoa, riippuen tietenkin oppilaitoksesta. Mutta jos päivätyötä meinaat tehdä opintojen ohella, luulen, että saisit parhaimman tuen opinnoillesi aikuisopiskelun- eli monimuoto-opintojen kautta. Ne on kuitenkin suunniteltu sillä tavalla, että kotona opiskellaan opettajien ohjauksella tietyt asiat ja vain osa käydään luennoilla.

[QUOTE="vieras";23513612]Hmm, käsittääkseni nuorten puolella on aika paljon läsnäolopakkoa, riippuen tietenkin oppilaitoksesta. Mutta jos päivätyötä meinaat tehdä opintojen ohella, luulen, että saisit parhaimman tuen opinnoillesi aikuisopiskelun- eli monimuoto-opintojen kautta. Ne on kuitenkin suunniteltu sillä tavalla, että kotona opiskellaan opettajien ohjauksella tietyt asiat ja vain osa käydään luennoilla.[/QUOTE]

aloittaja oli ouluun hakemassa ja oulussa ei ole juurikaan läsnäolopakkoa.

[QUOTE="jossu";23513623]aloittaja oli ouluun hakemassa ja oulussa ei ole juurikaan läsnäolopakkoa.[/QUOTE]

Joo, sanoinkin, että riippuu oppilaitoksesta. Epäilen vain opintojen edistymistä, jos joutuu kovasti olemaan luennoilta pois ja opinnot ovat suunniteltu nimenomaan paikalla olon perusteella. Mutta kuinka vain, on kuitenkin olemassa myös vaihtoehtoja.

[QUOTE="jossu";23513611]oulussa on ainakin ollut niin päin, että yliopistoon on ollut helpompi päästä kuin amkiin liiketaloutta lukemaan. arvostetaan jostain syystä oulussa enemmän tuota amkin puolta.[/QUOTE]

tarkoitatko siis kauppatieteitä yliopistossa? eikös sinne nimenomaan ole vaikea päästä?

mistä tuollaisen tiedon olet saanut? amk liiketaloutta kyllä haetaan opiskelemaan todella paljon, mutta suurimmalle osalle se on sellainen "vararatkaisu" eli hyvin moni peruu opiskelupaikan tai vastaanottaa jonkun muun. minulla on yksi tuttu joka pääsi sisään 65. varasijalta viimevuonna.
toki nämä minun tiedot ei ole mitään 100% varmoja faktoja

[QUOTE="a.p";23513634]tarkoitatko siis kauppatieteitä yliopistossa? eikös sinne nimenomaan ole vaikea päästä?

mistä tuollaisen tiedon olet saanut? amk liiketaloutta kyllä haetaan opiskelemaan todella paljon, mutta suurimmalle osalle se on sellainen "vararatkaisu" eli hyvin moni peruu opiskelupaikan tai vastaanottaa jonkun muun. minulla on yksi tuttu joka pääsi sisään 65. varasijalta viimevuonna.
toki nämä minun tiedot ei ole mitään 100% varmoja faktoja[/QUOTE]

minun tieto tästä asiasta on n. 5 vuoden takaa. silloin asia oli näin. ouluun amkiin haetaan paljon, mutta en ole kyllä mistään kuullut, että se olisi mikään vararatkaisu. toki voi päästä kaukaakin varasijoilta, vuodesta riippuen, mutta on aika huima määrä hakijoita, jotka eivät pääse sisään ja joutuvat sitten "kärvöttelemään" jossakin syrjäisemmän seudun amkissa opiskeluaikansa. mutta kannattee ihmeessä hakea sekä yliiopistoon että amkiin, eihän siinä mitään häviä, jos myös yliopistoon hakee. ja mulla on sellainen käsitys näistä amkin kursseista, että jos omaa motivaatiota ja itsekuria löytyy, pärjää hyvin myös tenttimällä.

[QUOTE="vieras";23513612]Hmm, käsittääkseni nuorten puolella on aika paljon läsnäolopakkoa, riippuen tietenkin oppilaitoksesta. Mutta jos päivätyötä meinaat tehdä opintojen ohella, luulen, että saisit parhaimman tuen opinnoillesi aikuisopiskelun- eli monimuoto-opintojen kautta. Ne on kuitenkin suunniteltu sillä tavalla, että kotona opiskellaan opettajien ohjauksella tietyt asiat ja vain osa käydään luennoilla.[/QUOTE]

onko siinä aikuisopiskelussa mitään kriteerejä minkä perusteella voi tulla valituksi?

nopeasti mitä olen lueskellut niin ainakin 2-vuoden työkokemus vaaditaan, minulla ehkä juuri ja juuri se täyttyisi jos saisin jostain kaiveltua kaikki tehdyt työtuntini. olen siis ollut pitkään erilaisissa osa-aika töissä opiskeluiden, äitiysloman ja hoitovapaan aikana. nyt vasta viimeiset puolivuotta olen ollut kokoaikatyössä.

olen itse vasta 22-vuotias nuori nainen, joten nuorten koulutus houkuttelee myös koulukavereiden, ryhmätöiden ja uusien ystävien takia. vaikkei se nyt mikään pääasia tietenkään ole. :)

[QUOTE="a.p";23513659]onko siinä aikuisopiskelussa mitään kriteerejä minkä perusteella voi tulla valituksi?

nopeasti mitä olen lueskellut niin ainakin 2-vuoden työkokemus vaaditaan, minulla ehkä juuri ja juuri se täyttyisi jos saisin jostain kaiveltua kaikki tehdyt työtuntini. olen siis ollut pitkään erilaisissa osa-aika töissä opiskeluiden, äitiysloman ja hoitovapaan aikana. nyt vasta viimeiset puolivuotta olen ollut kokoaikatyössä.

olen itse vasta 22-vuotias nuori nainen, joten nuorten koulutus houkuttelee myös koulukavereiden, ryhmätöiden ja uusien ystävien takia. vaikkei se nyt mikään pääasia tietenkään ole. :)[/QUOTE]

Joo, meillä ainakin vaadittiin muistakseeni 3 vuoden työkokemus. Mutta ei ollut ihan ehdoton. Opiskelijat ovat meidän ryhmässä 25-58 vuotiaita, keski-ikä on alle 40, että ei meillä ihan mummoja kaikki ole.:D Ajattelin vain tuota aikuispuolta sen vuoksi, että sen opinnot ovat suunniteltu nimenomaan työnohessa suoritettaviksi. Mutta itsehän sen päätät kuitenkin. Ja ryhmätöiä saa ainakin meidän yksikössä tehdä ihan niin paljon kuin haluaa.

[QUOTE="jossu";23513650]minun tieto tästä asiasta on n. 5 vuoden takaa. silloin asia oli näin. ouluun amkiin haetaan paljon, mutta en ole kyllä mistään kuullut, että se olisi mikään vararatkaisu. toki voi päästä kaukaakin varasijoilta, vuodesta riippuen, mutta on aika huima määrä hakijoita, jotka eivät pääse sisään ja joutuvat sitten "kärvöttelemään" jossakin syrjäisemmän seudun amkissa opiskeluaikansa. mutta kannattee ihmeessä hakea sekä yliiopistoon että amkiin, eihän siinä mitään häviä, jos myös yliopistoon hakee. ja mulla on sellainen käsitys näistä amkin kursseista, että jos omaa motivaatiota ja itsekuria löytyy, pärjää hyvin myös tenttimällä.[/QUOTE]

olet kyllä ihan oikeassa siinä etten mitään häviä vaikka hakisin molempiin yliopistoon ja amk:hon. tosin yliopiston pääsykoemateriaali on hieman laajempi :D ja yliopistoon en saa todistuspisteitä juurikaan, eli voisin tulla valituksi pelkän valintakokeen perusteella valittavien kiintiössä.
amk:hon taas saan loistavat lähtöpisteet eri todistuksella. mutta ehtisihän tässä vielä hyvin lueskella ne yliopistonkin kirjat läpi ja katsoa mihin rahkeet riittää. voihan sitä vaikka vuoden päästä yrittää uudelleen jos vielä haluja on.

aivan, en siis ajatellutkaan että siellä ne muut olis jotain mummoja :D ja toki olen avoin kaikenikäisille ystäville. sitä ajattelin että kun aikuispuolella sitä koulussa istumista ei juurikaan ole, niin se tutustuminen ja ystävystyminen jää pois?
no tämä menee jo väärään tärkeysjärjestykseen, mutta kun itse sain todella nuorena lapsen ja vielä yksin ,niin jotenkin ne ystävät jäi eri elämäntilanteiden jalkoihin.. :)

[QUOTE="a.p";23513690]aivan, en siis ajatellutkaan että siellä ne muut olis jotain mummoja :D ja toki olen avoin kaikenikäisille ystäville. sitä ajattelin että kun aikuispuolella sitä koulussa istumista ei juurikaan ole, niin se tutustuminen ja ystävystyminen jää pois?
no tämä menee jo väärään tärkeysjärjestykseen, mutta kun itse sain todella nuorena lapsen ja vielä yksin ,niin jotenkin ne ystävät jäi eri elämäntilanteiden jalkoihin.. :)[/QUOTE]

Tärkeitä asioita nuokin ovat ilman muuta, varsinkin kun olet itse vielä kovin nuori. Kyllä siellä aikuispuolella voi ystäviä saada, riippuu ihan kuinka kemiat natsaa. Toisaalta niinhän se on nuortenkin puolella.:) Mietin vain eniten sitä, että pystytkö viemään opintosi paljolla poissa ololla sujuvasti läpi? Jos koet, että ei ole ongelma, niin sitten ilman muuta haet nuorten puolelle. Ja työn määrästä riippuu myös, kuinka voit sitoutua opintoihisi. Hae mahdollisimman monenn eri paikkaan, niin on eri vaihtoehtoja.

Muutaman jutun kerron vielä tuosta aikuispuolesta, eli ainakin meillä saamme käydä kursseja niin paljon kuin ehdimme myös nuorten puolella, mutta nuoret eivät saa tulla kuin erikoisluvalla aikuispuolen kursseille. Pidän tuota aika isona etuna.

ehkä järkevintä on vain hakea niihin koulutuksiin ja jos satun pääsemään niin tilanteen mukaan tehdä sen verran palkkatyötä kuin pystyy ja jaksaa. tai sitten kituutella välillä. en kauheasti välitä pelkällä opintotuella elämisestä. moniin opiskelijoihin nähden olen onnellisessa tilanteessa minulla on kaksi vakituista työpaikkaa missä voin tehdä työvuoroja omien toiveiden mukaan kokopäiväisestä muutamaan tuntiin. :)

tosin näin yksinhuoltajana en kuulu opintotuen asumislisän saajiin vaan yleisen asumistuen, johon ne palkkatulot vaikuttaa melko paljon. että sekin täytyy laskea kuinka kannattavaa työnteko tulee olemaan :( tosi inhottava kun itse tekee töitä ettei tarvitsisi senttejä laskea niin ne ennestään pienet tuet otetaan pois. helposti tulee +/- 0 tilanne. eli puhutaanko nykyään siitä kannustinloukusta

Opiskelen oulussa liiketaloutta! Kyllä on välillä ollut niin, että AMK:hon on ollut vaikeampi päästä, sillä tiedän yhden tyypin, joka pääsi yliopistoon kauppatieteelliseen, mutta ei AMK:hon lukemaan liiketaloutta. Mutta tuokin tieto on muutaman vuoden takaa.
Kyllä päiväpuolella on aika vapaata. Aikuisia ihmisiähän tässä ollaan silti nuorisopuolenkin opiskelijat, joten aika paljon on omalla vastuulla opiskelu. Aika tiivistä opiskeluahan tämä on kaikinpuolin ja ensimmäisen vuoden jälkeen kurssit melko vaikeita ja saa todella tehdä töitä. Mulle on riittänyt koulun ohella aika paljonkin töitä. Taloushallintoon suuntaudun. Olen esim. yhdessä isossa firmassa hoitanut laskutuksia ensimmäisen opiskeluvuoteni aikana ja työtä oli 5-25h viikko. Sain aika paljon itse vaikuttaa työaikoihini. Nyt olen asianajatoimistossa, tosin teen taloushallinnollisia asioita ja työaika on menee kolmen viikon jaksoissa ja kolmessa viikossa tulee 70h töitä. Myös suurin osa opiskelukavereistani tekee koulun ohella ihan oman alan töitä ja ihan hyvällä palkalla.
Uskon, että opiskelusi sujuvat hyvin! Zemppiä hakuun!

T: Opiskelija 25v + tyttö 3v ja poika 5v

[QUOTE="jossu";23513611]oulussa on ainakin ollut niin päin, että yliopistoon on ollut helpompi päästä kuin amkiin liiketaloutta lukemaan. arvostetaan jostain syystä oulussa enemmän tuota amkin puolta.[/QUOTE]

Höpö höpö :laugh: Jos ei Ouluun pääse liiketaloutta lukemaan niin silloin kyseessä on niin yksinkertainen tyyppi että parempi jättää kouluhaaveilut :D Ja kyllä, olen itse hakenut ja todellakin sisään päässyt.

Yhteistyössä