AMK-koulutuksen aloituksen siirto? Vai äitiyslomalla jo opiskelemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AMK-hakija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AMK-hakija

Vieras
Sain opiskelupaikan nuorten puolelta ammattikorkeakoulusta (tekniikka). Vauvan laskettu aika on kahden viikon päästä. Haluaisin aloittaa koulun jo, suorittaa edes jotain äitiysloman aikana esimerkiksi jotain etäopetusjaksoja. Onnistuuko, siis koulun puolesta? Olen ennenkin opiskellut äitiyslomalla (avoimessa yliopistossa), enkä siis usko että olisi ongelmaa paitsi jos vauva on superhankala tapaus...

Jos haluat opiskella vaikka vain muutamankin kurssin, sun pitää ilmoittautua läsnäolevaksi ja se kuluttaa sun opiskeluaikaa, ts. sun pitää opiskelun loppuvaiheessa anoa lisää lukukausia.

[QUOTE="alkup.";24115500]Miten helposti/vaikeasti noita lisälukukausia saa? Jos selityksenä on vauva, joka syntyi käytännössä samoihin aikoihin kuin opinnot alkoivat?[/QUOTE]

Niin ne sanovat sulle että miks vitussa et ilmoittaunut ekoille lukukausille poissaolevaksi, kun se 4 lukukautta kuitenkin saa käyttää milloin vaan.
Sun täytyy olla yhtä läsnä- tai poissaoleva 1&2 periodeina ja 3&4 periodeina.

Meidän amkissa ei ton takia tarvi anoa mitään. Esim. mun koulutus amkissa kestää periaatteessa 3,5 vuotta, siis opintosuunnitelman mukaan, mutta opiskeluoikeutta mulla on muistaakseni silti 4 tai 4,5 vuotta. Eli itsekin olen nyt opintojen loppuvaiheessa äitiyslomalla, mutta ei mun tarvi mitään anoa lisää. Vasta jos ylittyy tuo opinto-oikeus aika. Opintotukiin nämä tietty vaikuttaa, eli jos opiskelet vain vähän, et siihen ole välttämättä oikeutettu. Tosin jos saat äitiyspäivärahaakin, en sitä varmaan muutenkaan sitten saisi... Rahajutuista en tiedä kun itselläni ei tuota tilannetta ole ollut.

Mutta onnistuu kyllä yleensä siis :) Sitä paitsi vauva toimii hyvänä syynä opintojen pitkittymiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24115538:
Niin ne sanovat sulle että miks vitussa et ilmoittaunut ekoille lukukausille poissaolevaksi, kun se 4 lukukautta kuitenkin saa käyttää milloin vaan.
Sun täytyy olla yhtä läsnä- tai poissaoleva 1&2 periodeina ja 3&4 periodeina.

Mut jos hän haluaa opiskella, ei voi olla poissaolevana.

Meillä ollaan muuten läsnä- tai poissaolevia joko kevät/syksylukukausilla, ei erikseen periodeilla. Voi tietty olla koulukohtaista, en tiedä.

[QUOTE="Blushing";24115568]Mut jos hän haluaa opiskella, ei voi olla poissaolevana.

Meillä ollaan muuten läsnä- tai poissaolevia joko kevät/syksylukukausilla, ei erikseen periodeilla. Voi tietty olla koulukohtaista, en tiedä.[/QUOTE]

1&2=syyslukukausi ja 3&4=kevätlukukausi, mutta ihan miten vaan haluaa asian ilmaista. Pointti oli ettei voi olla läsnäoleva ykkösjaksossa ja poissaoleva kakkosjaksossa.

Kyllä opiskeluoikeutta saa aika helposti vuoden tai kaksi lisääkin, sullahan on vielä ihanan hyvä syy :)

Eri asia sitten, miten voit "joitakin kursseja" suorittaa. Riippuu tietty alasta, mut yleensähän se opintosuunnitelma etenee tietyn kaavan mukaan ja esim. 1+2 lukukausina tarvittuja tietoja tarvitset opiskellessasi 3+4 lukukausina. Avoin puolihan on hieman eri asia.

Et kysynyt muiden mielipidettä :D mut kuulostaa stressaavalta. Sinuna odottaisin, et vauva on vuoden ennen kuin menet, niin saat itsestäsikin enempi irti.

[QUOTE="alkup.";24115500]Miten helposti/vaikeasti noita lisälukukausia saa? Jos selityksenä on vauva, joka syntyi käytännössä samoihin aikoihin kuin opinnot alkoivat?[/QUOTE]

Tuossa tapauksessa lisäkausia saa ilman muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24115580:
1&2=syyslukukausi ja 3&4=kevätlukukausi, mutta ihan miten vaan haluaa asian ilmaista. Pointti oli ettei voi olla läsnäoleva ykkösjaksossa ja poissaoleva kakkosjaksossa.

mulle sanottiin että voi. Näin aikon puolella ainakin hakutoimisto infosi mua.

Oon läsnä syksyn, haen sitten muutosta läsnäololle ja oon kevään poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24115839:
Ai että voit olla puolet samasta syksystä läsnä ja puolet poissa? Jaa, minun aikanani ei olisi onnistunut.

Siis oon läsnä jouluun asti ja poissa sit kevään. Kuulema mahdollista hyvällä syyllä, esim.mammaloma.

Siis oon läsnä jouluun asti ja poissa sit kevään. Kuulema mahdollista hyvällä syyllä, esim.mammaloma.

Toihan nyt on ihan normaalia. Ainakin itse ole aina joutunut erikseen ilmoittamaan olenko läsnä koko lukuvuoden (kevät+syksy) vai jomman kumma vai en kumpaakaan.

Molemmilla lukukausilla on kaksi periodia, joista toista en voi olla läsnä ja toista poissa, eli siis aina puoli vuotta pitää olla läsnä, ei 1/4-osa vuosia.

Niin, lukuvuosi-ilmoittautuminen pitää tehdä joka vuosi, ja enintään 2 vuodeksi eli 4 lukukaudeksi voi ilmoittautua poissaolevaksi, ei tarvitse mitään syitä ilmoitella. Kannattaa vaan olla sen verran avarakatseinen, että jos ilmottautuu 1/2 tai 1,5 vuodeksi poissaolevaksi, niin onko talvella aloittanut uutta ryhmää, jonka tahtiin voisi jatkaa opiskeluja? Kaikki kurssit kun eivät todellakaan pyöri koko aikaa.

Edelleenkään lukuvuosi-ilmoittautumista ei voi tehdä jaksokohtaisesti, vaan se tehdään aina lukukausittain.

Viimeksi muokattu:
mie voisin aivan hyvin olla koko ajan läsnä mutten jaksa tapella sitten kelan kanssa että oonko opiskeija vai äitiyslomalla pääsääntöisesti- läsnäolopakkoa ei ole kun tenteissä. Itselleni mukavaksi koen että aloittelen nyt, jään pois ja jatkan taas syksyllä.

mie voisin aivan hyvin olla koko ajan läsnä mutten jaksa tapella sitten kelan kanssa että oonko opiskeija vai äitiyslomalla pääsääntöisesti- läsnäolopakkoa ei ole kun tenteissä. Itselleni mukavaksi koen että aloittelen nyt, jään pois ja jatkan taas syksyllä.

Täytyy sun kuitenkin lukuvuosi-ilmoittautuminen tehdä joka vuosi. Miten olet päässyt amk:hon kun et näin yksinkertaista asiaa oivalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24115996:
Täytyy sun kuitenkin lukuvuosi-ilmoittautuminen tehdä joka vuosi. Miten olet päässyt amk:hon kun et näin yksinkertaista asiaa oivalla?

Öö missä vaiheessa sanoin ettei tarvii tehdä?
Olen ilmoittanut olevani läsnä. Haen muutosta kevääksi.
Syksyksi 2012 ilmoitan että olen taas läsnä.

Vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24116027:
Ei siinä ole mitään vaikeaa, jos kerran talvella 2012 aloittaa uusi vuosikurssi, jonka mukana voit jatkaa. Jos ei ala, niin se on toinen juttu.

Ei ala.
Jatkan oman ryhmäni mukana syksyllä 2012. Näin edelleenkin hakutoimistosta minulle sanottiin puhelimitse + silloin kun kävin paikan päällä viemässä koulutodistukseni.
Oma ryhmäni tekee etätehtäviä ja on työharjoittelussa kevätlukukauden 2012 joten ei mitään ongelmia liittyä mukaan remmiin taas syksyllä 2012 koska suurin osa työharjoittelusta kuittaantuu työhistoriallani.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24115946:
Niin, lukuvuosi-ilmoittautuminen pitää tehdä joka vuosi, ja enintään 2 vuodeksi eli 4 lukukaudeksi voi ilmoittautua poissaolevaksi, ei tarvitse mitään syitä ilmoitella. Kannattaa vaan olla sen verran avarakatseinen, että jos ilmottautuu 1/2 tai 1,5 vuodeksi poissaolevaksi, niin onko talvella aloittanut uutta ryhmää, jonka tahtiin voisi jatkaa opiskeluja? Kaikki kurssit kun eivät todellakaan pyöri koko aikaa.

Edelleenkään lukuvuosi-ilmoittautumista ei voi tehdä jaksokohtaisesti, vaan se tehdään aina lukukausittain.

Meidän luokan mukaan ainakin ekana vuonna joulun jälkeen hyppäsi muutomia opiskelijoita jotka ei arkeijan takia voineet syksyllä aloittaa. Normaalisti osallistuivat niille tunneille sitten jotka ei vaatineet mitään esitietoja (aikasempia kursseja) ja muuten heillä oli henkilökohtainen HOPS.

Tosin meidän koulussa muutenkin tuohen henk.koht. HOPSia ollaan lähes tunkemassa jokaiselle, eli painotetaan erityisesti että jokainen voi oman tilanteensa mukaan koota sellaisen HOPSin kun haluaa. Tosin meidän linjalla pystyy suorittamaan ilman mitään ongelmia useita erilaisia kaksoistutkintoja.

Mutta meiläkin kyllä on lukukausikohtaista läsnäoloilmoitukset. eli jos ei pysty koko syksyä olemaan läsnä on kai parempi alottaa koulu sitten myöhemin ja ilmottautua poissaolevaksi ennen kun pystyy olemaan koko lukukauden läsnä.
Sitä en kyllä tiedä voisiko esim vapaastivalittavia opintoja suorittaa jos ei ole läsnäolevaksi ilmottautunut. Vapaastivalittaviin kun käy aikaisemminkin suoritetut opinnot.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;24116027:
Ei siinä ole mitään vaikeaa, jos kerran talvella 2012 aloittaa uusi vuosikurssi, jonka mukana voit jatkaa. Jos ei ala, niin se on toinen juttu.

Meillä ei alkanut uutta kurssia nyt tammikuussa 2011 ja silti uusia opiskelijoita tuli meidän linjalle. Juurikin noiden henk.koht. HOPSIen ansiosta tämä on mahdollista.

ap:n kannattaisi ottaa yhteyttä omaan AMKiinsa ja kysyä onko heillä madollista tuo. Meidän AMKssa se olisi mahdollista.

Avoimen puolella voit lukukausimaksulla opiskella niin paljon kuin haluat, ja sitten kun aloitat oikein opiskelun saat niistä suoritetuista opinnoista hyväksiluvun. Seamkissa lukukausimaksu on 125e.

Ei ala.
Jatkan oman ryhmäni mukana syksyllä 2012. Näin edelleenkin hakutoimistosta minulle sanottiin puhelimitse + silloin kun kävin paikan päällä viemässä koulutodistukseni.
Oma ryhmäni tekee etätehtäviä ja on työharjoittelussa kevätlukukauden 2012 joten ei mitään ongelmia liittyä mukaan remmiin taas syksyllä 2012 koska suurin osa työharjoittelusta kuittaantuu työhistoriallani.

No sittenhän se on selvä jos ei teillä kerran ole mitään lähiopetusta k2012.

Yhteistyössä