aminkä merkkisiä vauvanvaattetita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ElliOdottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä ostin 2 kpl h&m:n 50cm bodeja ennen vauvan syntymää. Tyttö oli 51cm syntyessään ja oli mukava kun oli jotain sopivaa laittaa päälle. Ei siis olleet liian pieniä. Lisäksi ostin tietysti jonkin verran 56cm ja 62cm -bodeja, puolipotkaretia, potkareita, housuja, jotta päästäis alkuun. Suurin osa vaatteista h&m:ltä ja joitakin tokmannilta (fixoni ja tutta) ja stokkalta (nameit ja bogi). Kaikista muista olen tykännyt ja ovat kestäneet, paitsi bogi on jotenkin huonon mallinen meidän ipanalle.

Alkuperäinen kirjoittaja ei mene jakeluun:
Täh, mitenkä niin hävyttämön kalliita nämä p.o.p:in vaatteet? Paidat jotain 20e niin eihän ne kalliita ole?!?

Niin, ei kai sitä koko garderoopia kannata PO.P:tä ostella. Hankin vauvalleni niitä pari, itseni ja muiden iloksi, vähän paremmaksi vaatteksi kylään ym. Toisaalta ne ovat erittäin hyvälaatuisia ja kestävät useammallakin käyttäjällä.

Tutta lörpähtää, samoin H%M:n ohuet puuvillavaatteet ja Ciraf. Ciraf on pienempi kin muut vastaavat koot.

Itse olen tykännyt Lindexin, Kappahlin ja Espritin vaatteista. Marimekko myös hyvä. alennusmyynneistä saa joskus edullisesti hyviä merkkivaatteita.

Jaa no kyllä mun mielestä 20€ paidasta joka mahtuu vastasyntyneelle max 2 viikkoa on paljon! Ja vielä kun sillä yhdellä paidalla ei pärjää mitenkään, eli miellä ainakin vaatteet oli pieneltä vaihdettava vähintään kerran päivässä niin kalliiksi tulee jos vaikka neljä ostaa ja vauva kasvaa niistä muutamassa viikossa ohi. Mutta on toki ihmisiä joille tuo 100€ viikossa parin viikon vaatteisiin ei tunnu missän kun rahaa on pajon. Me siis ostelimme ihan vastasyntyneelle ihan mistä sattui edullisia, nättejä ja käytännöllisiä vaatteita löytymään, ei siis tosiaan satsannut mihinkään tiettyyn merkkin kun niiden pienien vaatteiden käyttöikä tosiaan on todella lyhyt. Nyt voi sitten jo laatuun panostaa kun lapsella ikää vuosi ja kasvu on tasaantunut.

Mäkin katselin POPin vaatteita, mutten kyllä raaskinut niihin investoida. Olisi ollut kivoja kirkkaita värejä (punaista ja keltaista), joita olisi voinut käyttää pojallakin, kun niissä ei ollut mitään kukka/perhoskuvioita. Meille tämä vauva tulee kyllä jäämään viimeiseksi ja kun olen laiska vaatteita myymäänkään, niin kyllä tämä kolmaskin joutuu pääasiassa Lindexin ja H&M:n vaatteissa kulkemaan.

Vähän aiheen vierestä, mutta pojalle on todella vaikea löytää kivoja, värikkäitä vaatteita. Kaikki on vain pliisua vaaleasini-vihreää tai ruskeaa. Välillä törsäänkin ja ostan jonkun vähän kalliimman ihanuuden. Halpismerkeissä ainoat väripilkut ovat usein joitan sarjakuvahahmoja ja se ei taas miellytä silmääni lainkaan. Toisaalta vauvat ovat suloisia ihan missä vaatteessa hyvänsä.

Periaatteessa on ihan sama, minkä merkkisiä ihan pienen vauvan vaatteet ovat, kannattaa kiinnittä huomiota vain vaatteiden puettavuuteen. Vastasyntyneen heikompilaatuinenkaan vaate ei kovasti ehdi kulua käyttöaikanaan. Ihan parhaita asuja meillä olivat tutan yökkärit ja muut lahkeisiina sti avautuvat kokopuvut. Kovassa käytössä olivat myös kaiken merkkiset kietaisubodyt ja puolipotkarit. Hankalat pujotettavat potkupuvut ja leikkiasut jäivät käyttämättä.

Alkuperäinen kirjoittaja kajat:
Jaa no kyllä mun mielestä 20€ paidasta joka mahtuu vastasyntyneelle max 2 viikkoa on paljon! Ja vielä kun sillä yhdellä paidalla ei pärjää mitenkään, eli miellä ainakin vaatteet oli pieneltä vaihdettava vähintään kerran päivässä niin kalliiksi tulee jos vaikka neljä ostaa ja vauva kasvaa niistä muutamassa viikossa ohi. Mutta on toki ihmisiä joille tuo 100€ viikossa parin viikon vaatteisiin ei tunnu missän kun rahaa on pajon. Me siis ostelimme ihan vastasyntyneelle ihan mistä sattui edullisia, nättejä ja käytännöllisiä vaatteita löytymään, ei siis tosiaan satsannut mihinkään tiettyyn merkkin kun niiden pienien vaatteiden käyttöikä tosiaan on todella lyhyt. Nyt voi sitten jo laatuun panostaa kun lapsella ikää vuosi ja kasvu on tasaantunut.

No kyllä varmaan 20 € on liikaa nopeasti kasvavalle vastasyntyneelle. Mutta minä olen ostanut Kampista P.O.P:n bodyja reilulla kympillä. Ostin esim. 3kpl 62cm IHANIA bodeja, joita olen käyttänyt jo mooontaaa kuukautta. On niin vahvakankainen ja hyvänmallinen body, että pystyi käyttämään jo 56 senttisenä ja menee vieläkin kun tyttö kohta 7kk ja 65cm (lyhyt kyllä). Eli ei todellakaan ole ollut turhaan. Jotain henkkamaukkaa olisi saanut ostaa varmaan sata, että olisi näin kauan kestänyt.
Kukin tyylillään. Meillä ei rahaa ole liikoja. Myöskään laittaa halpisvaatteisiin, jotka saa muutaman viikon kulutuksella heittää pois.

Meillä on henkkamaukat kestäneet tosi hyvin, suurin osa on perinnöksi saatuja eli meillä "toista kertaa" käytössä. Niissä on sekin hyvä puoli, että useimmat vaatteet saa pestä 60 asteessa, kun muissa merkeissä usein 40. Se on aina välillä ihan tarpeeseen.. ;)

Muuten ollaan käytetty Name it, Exit, Kapp Ahl, Esprit, BomBitt, Friends... Kapp Ahlin housut oli meidän pikkuneidin takamukselle liian kapeat vaikka olivat collegea eli periaatteessa joustavaa. Ilman vaippaa olisivat mahtuneet, mutta (yllätys yllätys!) eipä tullut pidettyä. Toki niillä on muunkin mallisia, ei kaikki ole yhtä kapeita. Esprit on yllättänyt, kun itselle ostamani T-paidat yms ovat olleet hintaansa nähden aika huonoja, mutta lastenvaatteet tuntuvat olevan parempaa laatua kun kestävät paremmin. Muut ok, ei ole ollut ongelmia oikeastaan minkään merkin kanssa. Joskus värit kulahtaa nopsaan, mutta en ole huomannut mitään yhteyttä merkin kanssa eli lähinnä yksittäisistä eristä kysymys.

Meillä on pieni poika (syntyessä 47 cm), nyt hoikka mutta pitkä, ja parhaiten on sopineet H&M:n ja Lindexin vaatteet. H&M:n myymälöissä on suurempi valikoima ku nettikaupassa, ja aivan mielettömän ihania vaatteita ollaan löydetty! Lindexillä on taas ihania kuoseja, vähän retro-meininkiä.. MinioCiraf (eli suomalaisen Marlonin) vaatteet on olleet liian leveitä meidän pojalle. Tutalta ei taida olla kuin muutama vaate, ja ne on kamalan isoja.. Onko Tutta muuten vielä Suomessa valmistettu? Tiedän että on suomalaisessa omistuksessa, mutta koitin ettiä missä vaatteet valmistetaan enkä löytänyt mistään..

Jos miettii minkä kokoisia vaatteita kannattaa hommata, niin meillä oli onneks muutama 50 cm vaate valmiina, ja nekin oli liian isoja pienelle pojalle alkuun. En ois voinut kuvitellakaan laittavani jättisuuria 56 cm vaatteita pikkuiselle!! Käytiin ostamassa sitten myöhemmin lisää niitä 50 cm, ja nyt kahden kuukauden iässä ne rupeaa olemaan pieniä (hihat ja lahkeet olleet jo vähän aikaa, mutta keskikropasta menneet). Eli suosittelen, että muutama 50 cm vaate ois valmiina, vaikka sit kirpparilta tai muualta, voihan se olla ettei niitä tartte ollenkaan!

Äitiyspakkauksen lisäksi hain pienimmät vaatteet kirpparilta. Ostin uutena vain yhden haalarin ennen synnytystä. Sitten tuli paljon vaatteita lahjaksi. En näe mitään syytä ostaa vauvalle kaikkea uutena. Tässä mielestäni kyllä punnitaan vanhempien ekoajattelu. Turhamaiset tuhlarit ostavat lapsilleen merkkivaatteita ja vain omaa egoaan pönkittämään. Vauva kas kun ei sellaisesta juuri perusta, yllätys yllätys! Mutta liekös tuo ihme, kun vauvaa jotkut pitävät näyttelykapineena.

Surkeimpia merkkejä olivat Tutta ja Name It. Tutta ei ole todellakaan hintansa väärti, vaan oikeasta pesusta huolimatta nyppyyntyvää sontaa. Name it -bodyt taas olivat niin ala-arvoisia, etten viitsi edes kommentoida enempää. Kirppiksiltä löysin jotain vanhaa Tuttaa, joka oli vielä laadukasta.

Tuttan unipuvut ihan ykkösiä, ostan halvalla aleista, viimeksi maksoin niistä 3,5e. Vastasyntyneellekin käteviä, kun on tosiaan se vetskari. Meilla myös muuta tuttaa paljon käytössä (kaikki aleista halvalla) ja osa kestää tosi hyvin, osa nukkaantunu nopeammin.

Myös lindexin retrot ihania. Lahjaksi on tullu virolaista vaatetta, ihan karseeta. Myös benetton hyvin epätasallatuista, trikoot huonoja. HM ok, suht halpaa, toiselle lapselle ei kestä. Kalliit merkit, jota lahjaksi, esim. burberry, pop eivät hintalaatusuhteeltaan järkeviä, laatu ei ole niiiiin hyvää kuin luulisi.

Ylipäätään suosittelen ihan pienille kietaisupaitoja neppareilla ja puolipotkareita. Helpoimpia pukea.

Alkuperäinen kirjoittaja Säästö-Sanni:
Turhamaiset tuhlarit ostavat lapsilleen merkkivaatteita ja vain omaa egoaan pönkittämään. Vauva kas kun ei sellaisesta juuri perusta, yllätys yllätys! Mutta liekös tuo ihme, kun vauvaa jotkut pitävät näyttelykapineena.

Ihmeellisä päätelmiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Säästö-Sanni:
Äitiyspakkauksen lisäksi hain pienimmät vaatteet kirpparilta. Ostin uutena vain yhden haalarin ennen synnytystä. Sitten tuli paljon vaatteita lahjaksi. En näe mitään syytä ostaa vauvalle kaikkea uutena. Tässä mielestäni kyllä punnitaan vanhempien ekoajattelu. Turhamaiset tuhlarit ostavat lapsilleen merkkivaatteita ja vain omaa egoaan pönkittämään. Vauva kas kun ei sellaisesta juuri perusta, yllätys yllätys! Mutta liekös tuo ihme, kun vauvaa jotkut pitävät näyttelykapineena.

Tässä ketjussa ei tarvinne aloitaa tappelua, joka ei edes koske alkuperäistä aihetta varsinaisesti... Mutta. Pakkohan tuohon on kommentoida, että naurettavaa todella. Tuskinpa äidit, jotka haluavat pukea vauvansa kauniisti, pitävät vauvaa näyttelykapineena. Sorry jos pidän itse laittautumisesta ja pidän myös kauniista ja kestävistä vauvan vaatteista!!! Se, että sinä ja vauvasi pukeudutte kulahtaneisiin kirpparikapineisiin ei ole mielestäni mikään eettinen uroteko tai tee minusta sinua huonompaa ihmistä - niin kuin yrität sanoa. En ole turhamainen tuhlari vaan nimenomaan vältin sen sadan henkkamaukka-kledjun ostamisen, kun ostin tyyrimpää kuin laadukasta. Ja tuosta ekoajattelusta sen verran, että ei sitä kyllä pelkillä vaatevalinnoilla punnita. Enkä todella ole ostanut vauvalle kaikkea uutena. Käytettyä ja kierrätettyä on lähes kaikki muu paitsi vaatteet.

Tätyy kyllä todeta tähän väliin, että ainakin täällä meillä päin kirppareilla myytävä tavara on suoraan sanottuna roskaa. Käsittämätöntä että ihmiset kehtaavat tuoda myyntiin tarhraisia, likaisia, reikäisiä, täysin muotonsa menettäneitä tai epämääräisen värisiksi menneitä vaatteita. Niitä en lapselleni huoli, vaikka ilmaiseksi saisin. Tosin niiden hinnatkin on jotain aivan järkyttävää. En todellakaan maksa tahraisesta ja kulahtaneesta bodystä viittä (jopa kymmentä) euroa, oli se kuinka marimekkoa tai muuta "hienoa" merkkiä tahansa, kun samalla hinnalla ellei jopa halvemmalla saa uusiakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Senni75:
MiniCiraf!!! Sehän se oli. Ostelin niitä muistaakseni ohikulkumatkalla prismasta joskus (kauan sitten) odotusaikana. Edullisia ja erittäin käyttökelpoisia vaatteita vastasyntyneelle, värimaailma taisi vain olla aika pliisu. Isommista Ciraf vaatteista ei sitten olekaan enää kokemusta, sillä eipä oli ko. kauppaa meillä tässä ihan lähellä.

Oliskohan nuo ihan eri merkit? MiniCiraf on muistaakseni Marlonin valmistama. Vaatteet kai tehdään myös Suomessa. Meillä on noita ja ne raitavaatteet kestää iän kaiken. Ihan loputtomasti. Sen sijaan "numeropuu"-kuvioisiin en ole ollut ihan tyytyväinen.

Ciraf kai on Prismojen vastine Citymarkein Naperolle. Näistä kumpaakaan ei meille enää tule. Lindexiä en myöskään osta sen takia, että heillä näyttää olevan lähes kopioita pienten valmistajien vaatteista. En halua tukea sellaista.

ostin popilta tänään tämän ketjun innoittamana 2 62cm bodya ja pienen myssyn-ihania=)
erittäin herkut kuosit ja värit, hyvänoloinen laatu.kiitti vinkeistä.

Alkuperäinen kirjoittaja --------:
MiniCiraf!!! Sehän se oli. Ostelin niitä muistaakseni ohikulkumatkalla prismasta joskus (kauan sitten) odotusaikana. Edullisia ja erittäin käyttökelpoisia vaatteita vastasyntyneelle, värimaailma taisi vain olla aika pliisu. Isommista Ciraf vaatteista ei sitten olekaan enää kokemusta, sillä eipä oli ko. kauppaa meillä tässä ihan lähellä.

Oliskohan nuo ihan eri merkit? MiniCiraf on muistaakseni Marlonin valmistama. Vaatteet kai tehdään myös Suomessa. Meillä on noita ja ne raitavaatteet kestää iän kaiken. Ihan loputtomasti. Sen sijaan "numeropuu"-kuvioisiin en ole ollut ihan tyytyväinen.

Ciraf kai on Prismojen vastine Citymarkein Naperolle. Näistä kumpaakaan ei meille enää tule. Lindexiä en myöskään osta sen takia, että heillä näyttää olevan lähes kopioita pienten valmistajien vaatteista. En halua tukea sellaista.

Näin oli. Marlonin MiniCiraf oli merkki ja raitakuosi, johon ei tullut nypyn nyppyä ja väri ja muoto pysi pesusta pesuun. Olen huomannut saman Lindexin uusretrovaatteista, jäljittelevät mielestäni jotakin muuta.

Kannattaa muistaa, että pesee Polarn o. pyretin värilliset vaatteet pesuohjeen mukaan. Useissa on 60 asteen pesusuositus ja jos ko. vaatteet pesee 40 asteessa, värit haalistuvat. Olen itse tehnyt pari kertaa sen virheen, että olen pessyt liian alhaisessa lämpötilassa ja värit ovat harmikseni haalistuneet, vaikka kangas onkin pysynyt napakkana.

Alkuperäinen kirjoittaja po. p vaatteista:
Useissa on 60 asteen pesusuositus ja jos ko. vaatteet pesee 40 asteessa, värit haalistuvat.

Miten tämä on mahdollista? Vaatteissa lukee, ettei saa käyttää pesuaineita, joissa on värin kirkastetta. Mitä ihmettä sekin on ja missä pesuaineissa näitä kirkastimia on?

Meidän 9kk neidillä on paljon henkkamaukkaa ja name it:ä. Noita olen lähinnä netistä tilannut kun ei täältä korvesta noita(kaan) saa. Olen ollut tosi tyytyväinen hinta-laatu suhteeseen noissa merkeissä.

Ainakin vaatteet kannattaa olla käytännöllisiä ja mukavia päällä. Henkan ja maukan kuteissa mua riepoo se kun vauvoille tehdään huppareita yms. Huppu on sitten mytyssä painamassa selän alla makuulla ja taskut mytyssä painamassa mahalla maatessa. Farkutkin on ihan turhia lapsella joka ei vielä liiku. Kävelevälläkin lapsella pidän farkkuja lähinnä ulkohousuina, sen verran jäykiltä tuntuu päällä.

Ihan pienellä tykkäsin käyttää tutan vaatteita, sillä potkuhousut ja body ovat masun kohdalta saumattomia ja varmasti päällä mukavia. Tosin tutan vaatteet nukkaantuu helposti pesussa.

Myöhemmin olen tykännyt Lindexin ja Kappahlin lastenvaatteista. Niissä on hinta-laatusuhde kohillaan.

Kyseessä lienee "MinioCiraf", joka ei ole itsenäinen vaatemerkki, vaan suomalaisen Marlon-firman tuotemerkki. Tällä merkillä ei ole mitään tekemistä Prismoissa muuten myytävän halpis-Cirafin kanssa. Prismat myyvät myös näitä Marlonin vaatteita, joissa tosiaan värimaailma on aika pliisu. Kannattaa myös ottaa huomioon, että Tutta ei ole kotimainen, kuten joku edellä mainitsi. Pääkonttori saattaa olla Suomessa, mutta kankaat ja valmistus on halvan työvoiman maissa. Suomalaisia vaatteita on ainakin em. Marlon ja Aution neule.

Meillä on kokeiltu Tuttaa, Cirafia, Marlonia, Aution neuletta, H&M, Lindexiä, KappAhlia ja Naperoa, Kideritiä ja Nalle-merkkiä. Kaikki ovat kestäneet hyvin, mutta vaikka Tutta on kallis, se on tosiaan nyppyyntynyt käytössä nopeasti. Samoin eristyisesti Cirafin housut ovat polvitaipeista ryömivällä lapsella aivan nyppyiset. Marlonin, Kiderit:in ja KappAhlin (tai Lindexin en muista kumman) koot ovat pienempiä kuin muiden. Mutta jos olisi paljon rahaa, ostaisin tunnettuja merkkejä ja kotimaista.

Unohdin edellisessä viestissäni mainita, että me olemme havainneet todella hyviksi Fixoni-merkkiset vaatteet. Olen löytänyt niitä Citymarketista, Haloselta ja joitakin jopa Tarjoustalosta. Kangas on niissä jotenkin todella pehmeää ja hyvän tuntuista. Ovat hintaluokassa Tutan kanssa suunnilleen samoissa.

Yhteistyössä