Amatööri haluais keskustella ekologiasta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yks tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yks tietämätön

Vieras
Eli mitä kaikkea mä voin tehdä? Mä kierrätän biojätteen, paperin, lasin, metallin ja käyttämättömät vaatteet vien keräykseen. Autoilua on vähennetty. Mutta mitäs muuta? Kestositeitä olen miettinyt mutta miten te niiden käyttäjät pesette ne? Jotenki tuntuis ilkeältä laittaa niitä lakanoiden kans pesuun eikä niitä erikseenkään ekologista ole pestä.

Ja entä ne maissivaipat, onko ne oikeasti ekologisia? Tuleeko kestovaipat oikeesti ekologisemmiksi ku niiden teko ja pesu? Tai kestositeet?

Mistä vaatteet pitäis ostaa et olis mahdollisimman ekologista? Entä pesuaineet?
 
-Pesupähkinät! http://www.biona.tv/Suomi/pesupahkina.html
-Kuukautiskuppi tai kuukupiksihan sitä sanotaan..
-Muovipussit pullonpalautuskoneen luona olevaan muovipussien keräyspisteisiin, voidaan käyttää uusiksi lähes kokonaan.
-Osta vain mitä todella tarvitset ja mieti silloinkin 2 kertaa.
 
Nyt monet vaatevalmistajat tarjoavat ecovaatteita. Ainakin Nanso, H&M, Lindex, Timberland ja POP, noihin olen törmännyt. Lisäksi pitäisi varmasti tukea lähituotantoa, joten kaikki kaukoidässä tehdyt vaatteet pitäisi jättää kauppaan.

Ruuasta lähiruokaa ja ei hävikkiä.
 
Matkustelussa kannattaa huomioida se, mikä on ympäristöystävällisintä. No, arvannet, että istä on kotiin jääminen... Mutta mahdollisimman vähän lentokoneella menoa jne.

Googleta ekologinen selkäreppu, jos termi ei ole tuttu ja valitse tuotteita sen mukaan, minkä reppu on pienin.

Voitko itse tuottaa ruokaa?
 
Kiitos. Nettiä ei ole ku tää kännykän netti vaan niin ei viitsi googlata, anteeks ku kyselen täällä enkä etsi tietoa... Tää puhelimen näyttö vaan tähän touhuun ihan ok.

Rivitalossa asun palveluiden lähellä (eiks se muuten ole aika good ;) :D ) enkä voi tuottaa itse ruokaa. Tai on meillä just istutettu marjapensaita ja omenapuu tuohon pihaan.

Matkustelua olenkin miettinyt, ja pitäis oikeasti harrastaa ihan kotisuomessa matkustelua...

Kun puhutaan että mahd. vähän jätettä, niin miten ostatte esim. lihat? Entä voiko esim. puuropaketin käyttää biojätteen astiana? Miten pesupähkinät toimii? Peseekö ne oikeasti? Mitä ne maksaa?
 
"Ekologinen selkäreppu kertoo kiloina sen materiaalimäärän, jonka tuotteen aikaansaaminen, käyttö ja jätehuolto ovat kuluttaneet jossakin vaiheessa jossakin päin maailmaa.

MIPS (Material Input Per Service unit) suhteuttaa materiaalinkulutuksen siitä saatuun hyötyyn. Se eroaa ekologisesta selkärepusta siten, että siinä on mukana myös tuotteen oma paino. MIPS-luvuilla arvioidaan kulunutta luonnonvarojen määrää tiettyä hyötyä kohden. Näin voidaan helposti vertailla saman palvelun tuottamista eri tavalla.

Esimerkiksi linja-autolla matkustaminen kuluttaa Suomessa keskimäärin 320 grammaa uusiutumattomia luonnonvaroja, 3,2 litraa vettä ja 60 grammaa ilmaa yhtä matkustajakilometriä kohden. Henkilöautolla samaan tarkoitukseen kuluu 1,44 kg uusiutumattomia luonnonvaroja, 14,5 litraa vettä ja 140 grammaa ilmaa."
http://www.sll.fi/luontojaymparisto/kestava/mips
 
Nostan tätä..
Aihe kiinnostaa minuakin, kysymyksiä tuntuu pulpahtelevan päähän mullaki.. =)
Pesupähkinöitä täytyy kokeilla! Muutkin linkit laitoin kirjanmerkkeihin, pitää lukea..

Mites muuten, mikä olisi paras lämmitysmuoto talossa? Mies haaveilee omasta uudesta (mulle kelpais vanhempikin)..
 
Asuminen ja liikkuminen ovat ne, joilla on suurin painoarvo tavallisen ihmisen kohdalla. Kävin kesällä asuntomessuilla ja mietin, miten ristiriitaista on puhua samaan aikaan matalaenergiasta yms. ja yli 200 neliöisistä omakotitaloista, joissa asuu nelihenkinen perhe. Noh, enpä itsekään messuille kävellyt :-)

Kun puhutaan eri osatekijöistä, ei kannata unohtaa kokonaisuutta. Esim. kirppistavarat tai ekologiset vaatteet eivä ole järin ekologisia valintoja, jos niiden ostoa varten tarvitaan omaa autoa. Kierrätyksestä ei ole mitään hyötyä, jos pakkausjätettä ei pyri vähentämään ostovalinnoillaan tai kierrätystä varten käynnistetään auto.

Nykyään kun on tarjolla paljon kaikenlaista (kuten maissivaipat, mistä en ollut kuullutkaan), helposti unohtuu kuinka paljon luonnonvaroja kuluu tuotteiden perässä laukkomiseen tai niiden kuljetusketjuihin.

Ap kysyi, mitä voisi vielä tehdä, mutta sanoisin, että suurimmat ekoteot ovat tekemättä jättämistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja OpelOnPop:
Mites muuten, mikä olisi paras lämmitysmuoto talossa? Mies haaveilee omasta uudesta (mulle kelpais vanhempikin)..

Maalämpö, aurinkopaneelit tahi ehkä pelletti. Sähkön ostat kalliimpana tuuli/aurinkosähkönä. Tosin pelletti lisää kasvihuonekaasuja, mutta eikös se ole kuitenkin ns sivutuote teollisuudesta.
Jos puuta saa edullisesti, toki ihan takan käyttö (miinuksena ne savut) on hyvä juttu. Kaikki pahvi meneekin takan sytykkeenä.

Omakotiasuja kompostoi sitten biojätteet...
 
Laajennettu itsemurha, mitä useampia synnytysikäisiä naisia kuolee sen parempi, on kaikista paras keino suojella luontoa. Kaikki muu on pelkkää näpertelyä millä ei ole mitään vaikutusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kunhan vinkkaan:
Laajennettu itsemurha, mitä useampia synnytysikäisiä naisia kuolee sen parempi, on kaikista paras keino suojella luontoa. Kaikki muu on pelkkää näpertelyä millä ei ole mitään vaikutusta.

ok. Pitänee lähteä pyssyn kans kierrokselle ja ampua lopuks itteni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja OpelOnPop:
Mites muuten, mikä olisi paras lämmitysmuoto talossa? Mies haaveilee omasta uudesta (mulle kelpais vanhempikin)..

Maalämpö, aurinkopaneelit tahi ehkä pelletti. Sähkön ostat kalliimpana tuuli/aurinkosähkönä. Tosin pelletti lisää kasvihuonekaasuja, mutta eikös se ole kuitenkin ns sivutuote teollisuudesta.
Jos puuta saa edullisesti, toki ihan takan käyttö (miinuksena ne savut) on hyvä juttu. Kaikki pahvi meneekin takan sytykkeenä.

Omakotiasuja kompostoi sitten biojätteet...

Eipä puhuta roskaa, pelletti on puuta ja näin ollen ei lisää kasvihuonekaasuja.

Mutta ilmastovouhotus on jo näin kylmän kesän jälkeen mennyttä vouhotusta, ollaan menossa jääkautta kohti. Lisätietoja www.greenfree.fi
 
Kannattaa myös vaatteita ostaessa miettiä niiden ekologisuutta, hyvää tietoa ekologisista vaatteista löytää http://www.vihreatvaatteet.com sivustolta ja kotimaisia verkkokauppoja löytyy samalta sivustolta! :)
 

Yhteistyössä