älytöntä rumbaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton äiti

Vieras
Nyt tarttis hyviä vinkkejä ja taustatukea tämä äiti :wave:

Meidän 2,2v. pojan kanssa kaikki on nykyään niiiiin vaikeeta. Laittaa siis melkein kaikessa vastaan ja varsinkin pukeutumisessa ja nukkumaan menossa.

Meillä on suht säännöllinen päivärytmi ja jäähyt käytössä. Eli ensin sanon vaikka että mennään nukkumaan. Ja kun se ei käy niin sitten vielä että ole kiltti ja tule minun kanssa. Noh, seuraavaksi vielä että minä haluan että mennään nyt nukkumaan. Kun poika edelleen vastustaa ja kiukkaa, saa mennä 2 minuutiksi jäähylle toiseen huoneeseen jonka jälkeen sama asia käydään läpi. Parhaina päivinä pari jäähyä riittää, mutta esim. tänään meni puolitoista tuntia ennen kun sain pojan rauhottumaan nukkumaan :/

Asiaa ei helpota se että pikkusisko 5kk nukkuu tai siis yrittää nukkua samassa huoneessa (näillä helteillä ei voi nukkua parvekkeella, omaa huonetta ei ole ja makkarissa meillä on sellanen ilmastointipömpeli joka viilentää jonkun verran).

Ei siis kysellä että mennänkö tms. ja aina valmistellaan tulevat asiat samalla tavalla. Kauanko tätä siis voi jatkua? Jäähyllä ei uhkailla koska se ei ole varsinainen rangaistus, vaan paikka jossa saa huutaa ja purkaa pahaa oloa. Sen jälkeen halataan ja rauhoitutaan yhdessä, mutta toisin kun toivoisin ei yleensä tehdä niin kuin pitäisi vaan sama vastustelu alkaa uudelleen. Yritän rauhottaa itsenikin noiden jäähyjen aikana etten huutaisi tms. kun se ei kuitenkaan auta, mutta välillä sorrun itsekkin samaan kun poika :ashamed:

Ja poika tarvitsee vielä päiväunet koska on ihan väsynyt ja kun nukahtaa, nukkuu helposti parikin tuntia. Tosin sama rumbahan meillä on illallakin... Valveilla ollessa ollaan mahdollisimman paljon ulkona ja poika touhuaa paljon, joten energiaa varmasti kuluu. Ja ennen nukkumaan menoa otetaan rauhallinen sylittely ja lukuhetki ettei ihan suoraan touhuista tartte sänkyyn kaatua.

Vinkkejä, neuvoja ja ennen kaikkea vertaistukeanne kaipaisin!

Onpas tutun kuuloista :D Itse asiassa mä laitoin aiheesta pari päivää sitten aloituksen "onko muilla samanlaista taantumista nukkumaan menossa". Eli meillä poika 2v3kk ja on aina ollut tosi hyväntuulinen ja reipas ja mitään ongelmia ei ole ollut koskaan nukkumaanmenon kanssa. Meillä iltaisin aivan mahotonta rumbaa nykyään :kieh: Nyt on muutamana iltana huutanut ja raivonnut kun pitäisi mennä nukkumaan. Tai eilinen lähti siitä kun ei päässyt enää ulos...vastusti sitten suihkuun menoa,rasvausta,yöpuvun laittoa eli siis kaikkea :whistle: Meidän piti miehen kanssa taas pitää molempien pojasta kiinni,että saatiin ne vaatteet päälle. Poika ei ole aikoihin enää nukkunut päivisin kuin ihan joskus satunnaisesti,mutta silti jaksaa nykyään tinttailla illalla,väsyneenä siis. Eilen sitten annoin pojan aikansa piehtaroida tuossa lattialla ja yritin vähän olla huomioimatta koko kiukuttelua ja rauhottui se sitten kun aikansa huusi. Hermojahan tämä koettelee,mutta kaipahan joskus ohi menee :o Ja siis tällanen käyttäytyminen alkoi meillä kuin salama kirkkaalta taivaalta,täysin yllättäen. Meidän ihanan helposta pojasta tuli äkäinen kiukkupussi :/ :headwall:

Tyypillistä uhmaikään kuuluvaa käytöstä. Menee ohi kunhan uhmavaihe helpottaa. Voi siis kestää kuukausia. Kamalaa aikaa, hermoja rassaa. Niin lapsellla kuin vanhemmilla. Jämptit toimintatavat joista pidetään kiinni, paljon sylitystä ja yhdessäoloa. Lapselle tehtävä selväksi mikä käytös hyväksyttävää ja mikä ei. Eli rajat. Vanhemmat päättää, ei lapsi. Voit antaa pukiessa esim kaksi vaihtoehtoa; pukeeko itse tai sitten äiti pukee. Yritä itse pysyä viilipyttynä(vaikeeta, tiedän..!) huutamalla ja raivoamalla vanhempi vain pahentaa tilannetta. Tyynen rauhallisena vain kerrot lapselle mitä seuraa jos ei tee niinkuin siinä tilanteessa pitäisi. Kerro muutoksista päivän mittaan ajoissa, varoittamalla. Esim leikkivälle lapselle 15min ennen lounasta kerrot että kohta syödään, sitten mennään päikkäreille. Sen jälkeen taas leikitään. Toistat samaa ruokailuun asti,vaikka 5min välein. Anna lapsen osallistua mahdollisimman paljon kotiaskareisiin. Kun pyyhit pölyjä, anna hänelle oma rätti. Anna hänen tehdä itsenäisesti asioita; esim pesee ja kuivaa kädet, vetää vessan. Kehu lasta kun edistyyy tai osaa itse tehdä jotain. Sano kuinka reipas on kun syö itse tms. , mieluummin kuin sanot että naapurin Lasse se vasta hieno poika on kun syökin itse, sinä vaan ruikutat...
Perustele. Esim miksi jotain tehdään. Kerro vastustelevalle lapselle mitä seuraa jos ei tottele. Esim lapsi ei suostu lähtemään sisälle ulkoa ennakkovaroittelun jälkeenkään tai ei pysy sängyssään iltarutiinien jälkeen; Otat yhden suosikkilelun pois määräajaksi tai ette esim. lähde luvattuun paikkaan. (meillä tehoaa kun sanon ulkona lapselle että sitten äiti menee sitten yksin sisälle,heihei, jää sinä tänne.) Tässä jotain vinkkejä, poimi itselle sopivia täältä saatuja ohjeita, neuvoja. Kokeilemalla tiedät mikä tehoaa juri sinun lapseesi. Juttele neuvolassa, sieltäkin saat neuvoja. Ja sieltä saat vaikka perheavustajan katsomaan miten teillä yhteispeli tahtoikäisen lapsen kanssa sujuu, sitten hän supernannyn tapaan kertoo mitä temppuja voisi kannattaa kokeilla lapseesi. Voimia, kyllä tuo vaihe loppuu aikanaan! Niinhän ne kaikki.... ;)

Yhteistyössä