Älyllisen kehitysvammaisuuden periytyminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emppu"

Vieras
Kuinka vahvasti älyllinen kehitysvamma yleensä periytyy? Veljeni on kehitysvammainen (ei siis mikään down) ja jossain kaukana suvussa äidin pikkuserkku tms. on vammainen, mutta mitään geenitestejä ei ole kukaan teettänyt. Olen raskaana ja vammaisuus on alkanut ahdistaa minua. Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

No perinnöllistähän se valitettavasti on :(
Meidän suvussa on nämä asiat lakaistu ns maton alle ja niistä ollaan shhhh Kun minulle syntyi lapsi joka myöhemmin 3v todettiin vaikeasti älyllisesti keh.vam koetti äitini (jonka puolella tätä siis on)
syyttää minua itseäni että olen tehnyt jotakin väärin raskaudessani tai sitten lapsen isän puolella on tällaista mutta meidän (eli minun äidin puolelta) ei missään nimessä olisi.
Siellä kuitenkin aika moni valitettavasti on jollain tavalla ja asteella älyllisesti kehitysvammainen :(
Eli kyllä se periytyvää on siinä missä muutkin sairaudet. Kehitysvammaa kun ei ultraäänissä sun muissa pystytä vielä tänäpäivänäkään toteamaan.
Minulla nyt 4 lasta ja tosiaan esikoiseni on vaikea älyllinen keh.vamma :/

Meillä äiti ei edes suostu puhumaan tuon vammaisuuden perinnöllisyydestä. Väittää, että veljeni vammautui synnytyksessä, vaikka ei ollut edes hankala synnytys ja vauvat selviävät hyvin vaikka olisi pientä hapenpuutettakin. Pikkuserkun kehitysvammaisuus tulee muka jostain ihan muusta suvusta jne. On suvussa pari mielestäni hieman vajaatakin tyyppiä eli eivät ole ihan kehitysvammaisia, mutta vaikeat oppimishäiriöt tms. ja erikoisia ovat. Kaikki vammaiset ja oudot nimenomaan miespuolisia. Luin joskus X-kromosomin kautta tulevasta vammaisuudesta, joka ilmenee vain miehillä. Toivottavasti lapseni on tyttö :(

Tuo vammaisuus on ollut siihen aikaan kai suurikin häpeä :(
Meillä on ollut jopa oma enoni hoitolaitoksessa kun häntä ei kotona jaksettu hoitaa. Mutta edelleen syitä keksitään muualta :D
Minusta on hyvä että olet ottanut asioista selkoa.
Valitettavasti en osaa auttaa muuten kuin toivomalla sinulle tervettä lasta mitä jokainen toivoo.
Arpapeliä tämä on ja helpolla olen päässyt kun minulla on vain yksi neljästä sairas.
Vaikka ei se sairaan lapsen hoito koskaan helppoa ole.
Ehkä koettaisin nyt sinun sijassasi vain nauttia raskaudesta ja otat sen vastaan mitä tulee. Valitettavasti sellaisia testejä ei ole joissa selviäsi onko sikö kehitysvammainen vaiko ei.
Jos nyt hyvää etsitään tilanteesta niin tiedät että tallai saattaa käydä ja osaat itse olla silloin valppaana ja vaatia heti testeihin kun kaikki ei ole kuten pitää.
Itse luotin sokeasti neuvolan vanhaan tätiin joka ei moisiin kiinnittänyt huomiota, itse kiinnitin kun kaverien vauvat jo jotain osasi.
Mitä nopeammin saadaan diaknoosi sen nopeammin saadaan apu lapselle ja perheelle eli mahdolliset terapiat ym. :)
Oli lapsi mitä tahansa on hän varmasti yhtä rakas kun hänet syliisi saat <3

Yhteistyössä