ALS-pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neuvoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neuvoton"

Vieras
Olen 25-vuotias 2 lapsen äiti ja minulla on todettu pakko-oireinen häiriö ja ahdistuneisuutta. Syön Seronilia 20mg aamuisin ja Mirtazapinia 7.5mg iltaisin unen vuoksi.

Pelkään kamalasti, että mulla on ALS. Olen pelännyt sitä jo pari vuotta aikaisemminkin. Eilen havahduin siihen, että kieleni oikeaa sivustaa nyki 4-5 s. Nykimisiä tuli 5-6 kertaa sen päivän aikana. Mä säikähdin ja netissä oli sitten juttua ALS:ta. Mulla on ollut lihaksissa elohiiriä, mutta ei mitenkään häiritsevästi, raskaana ollessa oli enemmän. Tein tästä eilen avauksen tänne.
Soitin tänään lääkärille, joka sanoi sen olevan normaalia eikä viittaa ALS:n. Kielikin on lihas.

Olin eilen aika kauhuissani, enkä ottanut Mirtazapinia. Menin nukkumaan ja kun rentouduin, alkoi kehossani tuntua ympäriinsä nykäyksiä. Sitten kurkussa tuntui kummalliselle. Nukahdin sitten joskus ja aamuyön nukuin hyvin.

Tänään ei ole ollut huomattavaa nykimistä kielessä ja kun koitin nukkua päikkäreitä ja rentouduin, kehossani tuntui taas nykimisiä ja kurkussa tuntui oudolle, nielaisin myös tahattomasti kesken unen. Voiko nykimiset tuntu kurkun sisässä vai kuvittelenko vain?? Nyt on palan tunne kurkussa enkä uskalla mennä yöllä nukkumaan. Kaikki tää alkoi yhdessä päivässä eikä mulla ole aikaisemmin ollut kurkussa tuollaisia tuntemuksia. Olen jotenkin pelännyt, että ALS alkaa mulla nielussa ja se surkastuu..

Voisiko joku antaa mulle neuvoja, kiitos!

Syö magnesiumia ja b-vitamiinia. Se auttaa. Rassi aiheuttaa nykinöitä. Itellä ollu kans ja ne menee pois kun syö noita vitamiineja. Ei sulla ALS:a ole. Rentoudu ja unohda koko tauti :)

Psyykkiset sairautesi tuovat usein mukanaan fyysisiäkin oireita. Kyseessä taitaa olla psykogeeninen oireilu. ALS- potilaita usein nähneenä ja hoitaneena voin kertoa, ettei sinulla ole sitä tautia.

Kiitos. Kyllä mä sisimmässäni tiedän ettei mulla tautia ole mutta tunne ja pelko siitä taudista on niin voimakas että se menee järjen äänen ohi. Mulla on kyllä hartiassa jumiutta ja varmasti taitaa oma tarkkailu pahentaa nykimisiä. Vihaan tätä ahdistuneisuutta kun pää keksii vaikka mitä. :(

OIREET
Se, mistä lihasryhmästä ALSin oireet alkavat sekä oireiden eteneminen lihaksistossa vaihtelee yksilöllisesti. Raajoista alkavan sairauden alkuvaiheen oireita ovat tavallisesti jalassa ja/tai kädessä tuntuva lihasheikkous, lihasnykäykset ja krampit. Neljänneksellä ALSiin sairastuvista oireet alkavat nielun alueelta. Tällöin oireena on puheen epäselvyys ja nielemisen vaikeus. Hengityslihasten heiketessä sairastunut saattaa tarvita koneellista hengitystukea.
Pelkät lihasten elohiiret eivät yksin esiintyessään ole merkki ALS-taudista.

ALSin diagnoosi perustuu oirekuvaan, lihassähkötutkimukseen (ENMG) ja muiden syiden poissulkuun.

Tuossa nyt hieman tietoo tuosta sairaudesta.

TAUDIN KUVAUS
ALS on aikuisten sairaus, jota esiintyy kummallakin sukupuolella. Kyseessä ei ole hankittu sairaus, vaan etenevä motoneuronitauti. Se rappeuttaa lihasten toimintaa ohjaavia liikehermosoluja eli motoneuroneja. Vähitellen lihakset menettävät hermoyhteytensä ja sen seurauksena heikkenevät ja surkastuvat. ALSin aiheuttaja on tuntematon – itse prosessia on todennäköisesti käynnistämässä usean tekijän vuorovaikutus.

ALS vahingoittaa lähinnä liikehermoja. Se ei vaikuta näköön, kuuloon, haju-, maku- eikä tuntoaistiin. Samoin verenkierto sekä ruoansulatus ja eritysjärjestelmät säilyvät vahingoittumattomina – myös sydän, vaikka se onkin lihas. Myös seksuaalinen toimintakyky säilyy.

Vajaalla puolella ALS-potilaista sairauden voidaan todeta vaikuttavan myös älyllisiin toimintoihin. Tästä saattaa seurata toiminnan suunnitelmallisuuden laskua, kielenkäytön sujuvuuden häiriöitä ja apatiaa. Osalla voi esiintyä myös käytöshäiriöitä ja persoonallisuuden muutoksia. Näiden ei-lihasperäisten oireiden katsotaan johtuvan siitä, että yksi ALS-taudin yleisimmistä muodoista on itse asiassa tietynlaisen jatkumon ääripää. Jatkumon toisessa ääripäässä on tietyntyyppinen dementia - frontotemporaalidementia FTD. Potilaalla voi siis olla ALS, FTD, tai näiden jonkinasteinen välimuoto. FTD on eri sairaus kuin esimerkiksi Alzheimerin tauti. FTD:ssä ei todeta Alzheimerin taudin tapaan lähimuistin nopeaa heikkenemistä. Toisinaan potilaalla todetaan ensiksi dementia, jonka jälkeen kehittyy ALS tai päinvastoin. Kaikista ALS-potilaista vain pieni osa dementoituu.

Sairaus etenee hyvin yksilöllisesti. Elinikä on 3-5 vuotta diagnoosin saamisen jälkeen. Viidennes sairastuneista elää yli viisi vuotta ja 10 % yli 10 vuotta sairastumisen jälkeen.

Minulla myös jotain ahdistuneisuutta... Jo pari viikkoa on kieleni ollut kipeä, kihelmöinut ihmeellisesti lähes koko ajan. Alsin ja muiden tautien pelko on. Mään magneetti otettu ja kahdesta raajasta enmg. Silti pelottaa..