Hei!
Täällä ei olekaan keskusteltu vielä ollenkaan =)
Tämmöistä kyselisin...
Meidän 4v. pojalla on todettu nyt erinäisiä hahmotushäiriöitä, tarkin "diagnoosi" on vielä selvittämättä. Mitään kovin selkeesti heti päällepäin näkyvää ei ole, kyse on lähinnä kehonhahmottamisessa, avaruudellisessa hahmottamisessa, ehkä suunnissa, kynän ja saksien käytössä ongelmia jne. Eri käsitteet ovat myös hakusessa ja puheenymmärryksen osuutta mietiskellään. Poika on nyt kotihoidossa kun on pikkuveikka vasta vuoden vanha ja mahdollisesti perheenlisäystäkin suunnitellaan tässä jossain vaiheessa. Itse en siis olisi töihin vielä lähdössä. Alustavasti tässä on nyt vihjailtu suositusta pojan laittamisesta päiväkotiin, itse en kuitenkaan olis kovinkaan halukas. Olen ajatellut kattella josko kehitystä tapahtuis ihan kotona harjotellen, seurakunnan kerhossa sekä liikuntakerhossa. Mutta, mutta... kovasti mietityttää, että teenkö mä nyt tässä jonkun virheen, etten pistä poikaa päiväkotiin? Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa?
Itse päiväkodeissa (erityisryhmissäkin) työskennelleenä en katso, että päiväkodissakaan varsinaista liikunnallista ohjausta ole kuin kerran viikossa (vastaa liikuntakerhoa), paitsi tietenkin aamupiirit laululeikkeineen, mitä on sitten 2 kertaa viikossa seurakunnan kerhossakin. Mutta onhan päiväkodissa noin muuten sitten kädentaitoja, mitä mun kanssa ei välttämättä aina ole halukas harjottamaan (kaverien seura ois motiivina), näitäkin kyllä seurakunnan kerhossa...5- vuotiaana pääsee jo monenlaisiin muihin harrastuksiin ja kerho alkaa 3 krt. viikossa. Toki näissä aina se riski, että taso on liian vaativa ja itsetunto saa kolauksen kun ei pystykään samaan kuin muut :/
Niin, tätä nyt kovasti pohdiskelen, että jos kuitenkin odottelisin lapsen kasvamista ja kypsymistä, ehkä pikku hiljaa taidot harjaantuis ja jos ei niin käy niin sitten kattois sitä päiväkotia. Mutta teenkö virheen?
Täällä ei olekaan keskusteltu vielä ollenkaan =)
Tämmöistä kyselisin...
Meidän 4v. pojalla on todettu nyt erinäisiä hahmotushäiriöitä, tarkin "diagnoosi" on vielä selvittämättä. Mitään kovin selkeesti heti päällepäin näkyvää ei ole, kyse on lähinnä kehonhahmottamisessa, avaruudellisessa hahmottamisessa, ehkä suunnissa, kynän ja saksien käytössä ongelmia jne. Eri käsitteet ovat myös hakusessa ja puheenymmärryksen osuutta mietiskellään. Poika on nyt kotihoidossa kun on pikkuveikka vasta vuoden vanha ja mahdollisesti perheenlisäystäkin suunnitellaan tässä jossain vaiheessa. Itse en siis olisi töihin vielä lähdössä. Alustavasti tässä on nyt vihjailtu suositusta pojan laittamisesta päiväkotiin, itse en kuitenkaan olis kovinkaan halukas. Olen ajatellut kattella josko kehitystä tapahtuis ihan kotona harjotellen, seurakunnan kerhossa sekä liikuntakerhossa. Mutta, mutta... kovasti mietityttää, että teenkö mä nyt tässä jonkun virheen, etten pistä poikaa päiväkotiin? Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa?
Itse päiväkodeissa (erityisryhmissäkin) työskennelleenä en katso, että päiväkodissakaan varsinaista liikunnallista ohjausta ole kuin kerran viikossa (vastaa liikuntakerhoa), paitsi tietenkin aamupiirit laululeikkeineen, mitä on sitten 2 kertaa viikossa seurakunnan kerhossakin. Mutta onhan päiväkodissa noin muuten sitten kädentaitoja, mitä mun kanssa ei välttämättä aina ole halukas harjottamaan (kaverien seura ois motiivina), näitäkin kyllä seurakunnan kerhossa...5- vuotiaana pääsee jo monenlaisiin muihin harrastuksiin ja kerho alkaa 3 krt. viikossa. Toki näissä aina se riski, että taso on liian vaativa ja itsetunto saa kolauksen kun ei pystykään samaan kuin muut :/
Niin, tätä nyt kovasti pohdiskelen, että jos kuitenkin odottelisin lapsen kasvamista ja kypsymistä, ehkä pikku hiljaa taidot harjaantuis ja jos ei niin käy niin sitten kattois sitä päiväkotia. Mutta teenkö virheen?