Aloitus jota en uskonut koskaan tekeväni =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pesky Pixie

Aktiivinen jäsen
11.09.2008
26 526
2
36
Tarvitsen käännösapua suomesta englanniksi! :o Mitä sanaa käytetään englanniksi kanteleesta? Mulla tuli mieleen harmony, mutta kai se on ennemminkin haitari? :D Koitin jotain nettisanakirjaa, mutta siellä sanottiin sen olevan finnish zither, ja sellaista en ole koskaan kuullutkaan. :p Justiinsa kesällä skotlantilainen kaveri mulle selitti, mikä on kannel, mikä haitari ja mikä se... seisova soitettava vehje jossa on kielet niinkuin kanteleessakin. :D Sitä mä en muista edes suomeksi. Järki seisoo. :ashamed:

kyllä se zither on ainua sana joka on sitä vastaava. lap harp on sitten kanssa yks mutta se ei ole läheskään sama kun kantele (eestiksi siis kannel :D )

Alkuperäinen kirjoittaja Möhkö:
Eikös suomalainen kantele ole ihan kantele, niin kuin sauna on sauna.

no periaatteessa kyllä. kantele kuuluu samaan soitinsukuun kun esim. saksan, slovenian ja itävalta-unkarin vastaavat sylissä soitettavat kielinäppäinsoittimet :)

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Kyllä sen pitäis ihan vaan kantele olla enkukskin.

Riippuu vähän missä yhteydessä sitä käytetään. Englanninkieliselle ihmiselle se ei sano mitään, joten jos ei ole kuvaa samassa yhteydessä, on hyvä selittää se jotenkin eli kannattaisi sanoa vaikka "kantele (Finnish zither)".

Alkuperäinen kirjoittaja Arethusa:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Kyllä sen pitäis ihan vaan kantele olla enkukskin.

Riippuu vähän missä yhteydessä sitä käytetään. Englanninkieliselle ihmiselle se ei sano mitään, joten jos ei ole kuvaa samassa yhteydessä, on hyvä selittää se jotenkin eli kannattaisi sanoa vaikka "kantele (Finnish zither)".

Peesi tähän. Eikä haittais, vaikka sitä soitinta vähän kuvailisi (jos siis ei ole kuvaa) lisäksi.

Yhteistyössä