Aloittelijan tyhmiä kysymyksiä vaunuista/rattaista, en tajua mitään :P

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aloittelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aloittelija"

Vieras
Apua!
Sain erään mutkan kautta ilmaiseksi suurinpiirtein kuvanmukaisen kapistuksen:
Myyd

Saamani vaunut/rattaat (kummat nuo nyt ovat, vai yhdistelmät?) ovat ehkä vanhemmat, ja toki eriväriset jne. Mutta omaan silmääni malli näyttää aika samalta kuin kuvassa, Emmaljunga on merkkikin ja muistaakseni sivussa oli teksti City Cross.

Mutta.
-Onkohan istuinosa tarkoitus laskea alas? En saa sitä omista rattaista laskettua, voiko olla ettei se ole mahdollista? (tai mekanismi vaan on rikki) Siis että onko noissa vakiona se, että istuinosa menee alas? Se olisi loogista..
-Minkäikäiselle lapselle nuo on tarkoitettu? Onko ideana hommata tuohon pikkuvauvalle semmoinen koppa jossa se voi alkuun pötköttää, vaiko (jos istuinosan saisi alas) käyttää noita heti vauvasta lähtien?
-Oliko kyseessä hyvä löytö koska en tosiaan maksanut noista mitään, eli ovatko hyvälaatuiset vaunut?
-Onko vaunuja/rattaita tapana lukita pikku lukolla kuten pyöräkin, jos ne jättää johonkin ulos vartioimatta? Varastetaanko vaunuja ylipäänsä paljon?

Toki istuinosa pitää saada alas. En nyt muista millainen mekanismi Emmaljungissa on, ootko katsonut selkänojan takaa onko siellä joku lukitussysteemi. Ja vauvalle voi hommata erillisen kovan tai pehmeän kopan sinne rattaisiin. Rattaitahan voi käyttää sitten niin kauan kuin lapsi niihin sopii, ei ole ikärajoja.
Lukituksesta en tiedä, en ole sellaista käyttänyt.

Selkänoja pitäisi mennä vaakatasoon, jos meinaat vauvalla käyttää. Vauvalle voi ja kannattaa hommata kantokoppa noihin. Yhdistelmärattaat taitaa olla. Virallinen termi. Koskaan en ole vaunuja jättänyt mihinkään vartioimatta, eli lukkoasiaan en osaa vastata.

Sivussa on jotkut muoviosat mitkä pyörii (mitähän nekin on), mutta ei niistä ainakaan mitään tapahdu vaikka painais samalla selkänojaa alas :P. Jarrut löysit :D. Kyllä voi ihminen tuntea itsensä hölmöksi, mutta en tosiaan ikinä aikaisemmin oo lastenvaunuihin koskenut ja en ois ikinä arvannut kuinka teknistä puuhaa tää voi olla...

Pitää katsoa selkänojan takaa vielä ja tutkia tarkemmin, kiitos! Niin minäkin järkeilin, että mukavampihan se olis jos sen sais alas...

Vielä: Ok, koppa tarvittaneen. Meneeköhän kaikki (Emmaljungan) kopat kaikkiin vaunuihin, vai pitääkö olla just joku tietty malli? Noita on varmaan huutonetissä kasapäin...Tai ehkä ostan vaan vaunut erikseen vielä ja odotan että istuvan mukulan voi laittaa noihin rattaisiin (mistä lähtien lienee mahdollista?)

Tää vaunuosio on vauvantarvikehankintojen pahin keissi, ihan ku olis autokaupassa :D.

Sähän voit googlettaa "Emmaljunga city cross" ja sitten lukea mitä valmistajan mukaan niissä on ominaisuuksia. Tuskin on hirveästi muuttuneet. Samalla näet noihin rattaisiin tarkoitetut "lisäosat" eli kopat, sadesuojat ym.

En ole koskaan lukinnut vaunuja mutta kuulema niitä varastetaan joten itse meinaan hankkia noihin uusiin vaunuihin sellaisen polkupyörä vaijerin.

Meidän emmaljungissa on oikealla selkänojan takana (aika alhaalla) semmoinen kampi mistä vedetään penkkiin päin. Helpoimmalla saat sopivan kantokopan kun meet niiden kärryjen kanssa samaa merkkiä myyvään liikkeeseen kyselemään. Sit voit huutaa vaikka huutiksesta kun tiedät mitä tarviit jos uutena et halua ostaa

voit myös hankkia vaikka halpisten Emman tai Carenan kantokopan, usein ne menee ihan kepoisesti kaikkiin vaunu- ja ratasmalleihin. Itse sain sellaisen ahdettua jopa Gracon Mosaic -matkarattaisiin :)

Tää voi olla tosi kaukaa haettu, kun itsellä ihan eri merkkiset ja malliset vaunut, mutta mulla on ihan sellainen tutina, että joskus kymmenen vuotta sitten mun hoitolapsella olisi ollut ton tyyppiset vaunut/rattaat, ja ihan kuin niissä olisi ollut takana toisessa reunassa (vasen?) sellainen musta vipu, josta painaalla selkänojan sai laskettua. Kato löytyiskö sellaistna. :D

Saakohan noista muuten käännettyä istuinosaa niin, että vauva olisi kasvot työntäjään päin. Jos ei, niin sitten ehkä ei vielä pikkuvauvalle ole toimivat.

Tsemppiä vaunuviidakkoon! :)

Sähän voit googlettaa "Emmaljunga city cross" ja sitten lukea mitä valmistajan mukaan niissä on ominaisuuksia. Tuskin on hirveästi muuttuneet. Samalla näet noihin rattaisiin tarkoitetut "lisäosat" eli kopat, sadesuojat ym.
Yritin jo katsella mutta tarjontaa oli niin hurjasti, että en oikein viisastunut. Mutta jonkunlainen nappi pitäis siis löytyä, pitää tutkia vielä tarkemmin. Koppatarjontavinkki on hyvä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26294016:
Meidän emmaljungissa on oikealla selkänojan takana (aika alhaalla) semmoinen kampi mistä vedetään penkkiin päin. Helpoimmalla saat sopivan kantokopan kun meet niiden kärryjen kanssa samaa merkkiä myyvään liikkeeseen kyselemään. Sit voit huutaa vaikka huutiksesta kun tiedät mitä tarviit jos uutena et halua ostaa
Tää oli loistovinkki :). Myyjät tosin saattaa katsoa pitkään, kun kyselen ummet ja lammet ja porhallan sit ulos huikaten "kiitos tiedoista, nyt löydän sopivan käytetyn :D"...

[QUOTE="mamis";26294028]Saakohan noista muuten käännettyä istuinosaa niin, että vauva olisi kasvot työntäjään päin. Jos ei, niin sitten ehkä ei vielä pikkuvauvalle ole toimivat.

Tsemppiä vaunuviidakkoon! :)[/QUOTE]

Kiitti! Sitä todella tarvitaan... Miksi kasvot työntäjään päin..? Joku virikejuttu? Mun toive/oletus on että kun se pukkaa vaunuihin, se nukahtaa..:D. Luulen, että olen väärässä.

Luulen että tuossa saa istuinosan irrotettua ja käännettyä työntäjään päin. Se helpottaa kummasti että näkee vauvan ja toisaalta vauvan kannalta (kuten isommankin lapsen) on hyvä että näkee hoitajansa kasvot.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;26294067:
Luulen että tuossa saa istuinosan irrotettua ja käännettyä työntäjään päin. Se helpottaa kummasti että näkee vauvan ja toisaalta vauvan kannalta (kuten isommankin lapsen) on hyvä että näkee hoitajansa kasvot.

Tuo on varmaan ihan totta :). Suurkiitos avusta ihan kaikille, tosi kiva kun autoitte!

Itse asiassa näyttihän noissa olevankin lisäkuvia, joissa istuinosa on toisinpäin. Jos siis omat vaunusi ovat samanlaiset, niin varmaan niistäkin saa käännettyä. Ja vauvalla kasvot työntäjään päin siis siksi, että vauva tuntee kyllä olonsa turvallisemmaksi, kun näkee äitinsä, ja äiti tuntee olonsa turvallisemmaksi, kun näkee vauvan ja pystyy lukemaan vauvan ilmeitä, liikehdintää jne. Tulet huomaamaan :) Ja itse asiassa mun mielestä vähän isommankin, jos istuvan vauvan/lapsen on hyvä istua kasvot työntäjään päin, kun esimerkiksi kiinnostus puheen oppimiseen kasvaa jne. Mutta se on jo kokonaan toinen (mielipiteitä jakava) aihe ;)

• Tykkää
Reactions: Empuuu

Yhteistyössä