Aloittelija kysyy tyhmiä kantorepun käyttämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eve
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eve

Vieras
Missä tilanteissa sitä on tarkoitus käyttää?
Onko hankala käyttää?
Voiko siihen laittaa vastasyntyneen?
Miten vauvan niska pysyy tuettuna?
Voiko sen kanssa harrastaa liikuntaa,esim sauvakävelyä?
Miten metsässä kävely,mitä jos kaadun vatsalleni..?

Olisin kiitollinen jos joku osaisi vastata näihin. Kantoliinaa en uskalla käyttää,pelkään että se pettää ja vauva putoaa.

Riippuu kantorepusta. Eli eri reput on eri ikäisille. Mulla on kokemusta vain Patapumista, jota voi käyttää vasta sitten kun lapsi osaa jo vähän kannatella itseään eli n 4-5 kk ikäisestä. Mutta sellaisiakin malleja on, jotka käy jo ihan pienelle. Mä kävin lähinnä kävelylenkeillä repun kanssa, joten varsinaisesta liikunnan harrastamisesta en osaa sanoa. Kantoliinaa käytin ihan pienellä ja yhden ainoan sidonnan opettelin ja siitä ei ainakaan vauva olis mitenkään päässyt tippumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mikä kantoreppu sulla on? Osa vastauksista riippuu siitä :)

Joku vanha merkitön. 10kg asti lupaa. Ostan uuden kai kohta,manducaa ajattelin.

Sulla on sitten ilmeisesti RINTAreppu, joka on ihan eri asia kuin kantoreppu. Suosittelen tosiaan ostamaan uuden. Rintarepussa lapsen asento ei ole paras mahdollinen. Siksi se on huonompi sekä kantajalle että vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mikä kantoreppu sulla on? Osa vastauksista riippuu siitä :)

Joku vanha merkitön. 10kg asti lupaa. Ostan uuden kai kohta,manducaa ajattelin.

OK. Suosittelen Manducaa, itsellänikin odottaa kaapissa se :)

Käyttö on helppoa kun saa ne säädöt kohdilleen. Manducassa voi kantaa jo vastasyntynyttä, monissa muissa kantorepuissa ei. Tossa on sellainen "pienennin" vauvalle, plus niskatuki. Lisäksi siinä on pääntuki isompaa nukkuvaa vauvaa varten. Voi harrastaa liikuntaa, mutta kävelyä reippaampaa en ole kokeillut. Meillä on käytetty Manducan edeltäjää Ergoa tosi paljon, lapsi oli siinä kävelylenkeillä, kaupunkireissuilla, kotona ruokaa laittaessa/siivotessa jne. Nukkui myös hyvin repussa ja liinassa.

1) mä oon käyttänyt; lenkillä, metsässä, siivotessa, kaupassa, missä vain tilanteissa joissa on tarvis kantaa lasta kauemmin kuin hetken.

2) No musta se ei ole hankalaa ollenkaan. Erittäin helppoa.

3) Riippuu mallista, mutta esim. manducaan voi laittaa aika pienen lapsen.

4) Manducassa on erillinen lippa sitä varten.

5) kyllä ainakin manducan ja ercon kanssa.

6) KANTOrepulla voi laittaa lapsen selkään. jolloin vatsalleen kaatuminen ei haittaa.

7) Kantoliina ON hyvä vekotin vastasyntyneelle, Ainakin minä tykkäsin siittä. Ja ei se lapsi voi pudota, sä huomaat kantoliinassa milloin lapsi on liian löysässä liinassa, siinä kun lapsi sidotaan sen liinan avulla sun kehonlähelle. Suosittelen kokeilemaan myös kantoliinoja jos lapsi on kovin pieni. Mutta kyllä kantoreppukin on ihan hyväkapistus. mutta kantorepun valintaan sitten vaikuttaakin se, että kuinkapienelle se tulee, koska kaikissa repuissa ei ole vastasyntyneelle tukia.

Lisään vielä, että kunnon kantoreppu on tosi pitkäikäinen. Meillä taapero hyppää edelleen reppuun jos väsähtää kesken lenkin, ja ihan kevyesti jaksaa häntä selän puolella kantaa. Rattaita on käytetty ihan minimaalisen vähän just siksi, että reppu on niin paljon kätevämpi ja sen kanssa pääsee mistä vaan kulkemaan.

Manducassa (ja Ergossa) voi kantaa sekä mahan puolella, lonkalla että selän puolella.

ja unohtui sanoa, Ethän nyt sekota rintareppuun????

rintareppu on varuste, jolla voi kantaa vain edessä (esim babybjörn.) ja minusta niillä varusteilla ei saanut kuin Selän ja hartiat KIPEIKSI, siis TODELLA kipeiksi. siksi ihastuin aikanaan liinaan kun siittä ei paikat todellakaan kipeytyneet. Sittemmin pitkän harkinnan jälkeen ostin manducan sen pitkien säätömahdollisuuksien vuoksi (en ole ihan niin kevyt)
ja olen tyytyväinen valintaani, kannan siis repussa 1v3kk vanhaa ja 10kg painavaa lasta, repussa on käynyt myös 3v ja 5v lapsi, ainostaan jaloissa on tuntenut seuraavana päivänä että se paino on noussut.

Mulla on Pikkolo ja käytän sitä sekä vauvan 2,5 kk että esikoisen 3,5 vee kantamiseen. Yleensä se on mukana minne menenkin siltä varalta että esikoinen väsähtää. Silloin voin lykätä joko vauvan reppuun ja esikoisen rattaisiin nokosille tai sitten nostaa esikoisen katselemaan toviksi maisemia ja antaa vaavin olla rattaissa. Älyttömän hyvä hankinta! Sen kanssa voi myös lähteä perheen kesken vaikka metsäretkelle - ei oikein onnistu rattailla!

Yhteistyössä