Aloitteleva puutarhan perustaja kysyy..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viherpeukalo hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viherpeukalo hukassa

Vieras
Olen tekemässä kukkapenkkiä. Nyt on jo kesäkuu, ehdinkö saada kukkia vielä täksi kesäksi? Jos istutan esim. liljoja niin laitetaanko ne taimina vai siemeninä... :) Hävettää mutta en tiedä näistä mitään, ainoa mitä olen joskus kylvänyt on pääsiäisruoho...

Tämänhetkinen tilanne on se että kaivoin pihaan kuopan johon perenna/kesäkukkapenkki tulee... huoh. melkoinen homma ilmeisesti vielä edessä.

Perennoja löydät hyvin tähän aikaan puutarhaliikkeistä. Ehdit kivasti tehdä kukkapenkin vielä, kunhan valitset lajit oikein. Kyllä ne kaupassa neuvoo :) Jos oikein iso kuoppa, ni laita joku puska taustalle niin saat täytettä nopsemmin..

Liljoja laitoin itse mukuloista.. kai niitä vielki ehtii tunkea, mutta myöhään menee kukinta sitten. En ole ihan varma noista muuten, kun tänä vuonna liljoja kokeilin ekaa kertaa.

Taimista laitetaan. Siemenistä eivät kasvata kuin kukkaharrastajat ja ne kylvetään keväällä yleensä purkkiin ensin. Edullisimmalla pääset, kun pyydät jakotaimia erilaisista perennoista tutuilta.

Muista kastella taimia ensimmäisenä kesänä tarpeeksi. Myöhemmin eivät tarvitse samalla tavalla hoitoa, paitsi oikein kuivana aikana, koska juuret ovat jo kehittyneet.

Yhteistyössä