Aloitteleva karppaaja kaipaa kommentteja ja tsemppiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Noviisi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Noviisi"

Vieras
Olen tässä pikkuhiljaa ruvennut noudattamaan vähähiilarista ruokavalioita. Tarkoituksenani on ensin pudottaa reippaasti painoa (liikakiloja n. 30) ja sen jälkeen jatkaa oman hyvinvoinnin vuoksi mahdollisimman vähähiilarisesti, taustalla migreeniä ja atopiaa joiden oireilua olisi oikein mukava helpottaa.

Olen lukenut Atkinsin kirjan, Dahlqvistin Karppaus-kirjan, Varpu Tavin pari opusta ja Uusi Atkins, Uusi sinä kirjan. Eli perustiedot on oletettavasti joten kuten hanskassa.

Otin pehmeän laskun tähän touhuun ja vähentelin hiilareita hiljakseen. Reilun viikon olin aika tiukalla linjalla, hiilarit n. 20-50g/päivä, mutta mitään merkittävää muutosta ei tapahtunut painossa. Paino tippui "vain" vajaan kilon, mutta senteistä oli kyllä selvästi lähtenyt ja mahan turvotus laskenut. Tuli ahdistus ja lannistus, mitä jos tämä ei toimikaan. Viikonlopun elinkin sitten melkein normaalisti, tosin ainoa huono hiilihydraatti jota käytin oli sokeri.

Nyt otin itseäni niskasta kiinni ja päätin olla lannistumatta. Tällä kertaa tavoitteena päästä ketoosiin, mutta mietityttää osaanko mä sittenkään toimia oikein. En haluaisi heti alkumetreillä lannistua, jos paino ei putoakaan jonkun pienen virheen vuoksi. Voiko olla, että huonoilla yöunilla (vuoden ikäinen taapero herättelee ja valvottaa vielä toisinaan öisin) on niin suuri vaikutus painon putoamiseen?

Tässä tämän päivän syömiset kommentoitavaksenne.

Aamiaisella kaksi voissa paistettua kananmunaa.

Lounaaksi voissa paistettuja pakastevihanneksia (parsakaali, porkkana, romanopapu, pikkumaissi ja paprika), maisseja yritin vältellä, jauhelihakastiketta (tomaattimurskaa ja ruokakermaa suuruksena kylläkin vehnäjauho)

Välipalaksi kupillinen kahvia kevytmaidolla ja 20g saksanpähkinöitä kun iski himo johonkin.

Päivälliseksi paistettua pekonia ja 3 paistettua munaa. Juomana vissyvesi.

Kirjasin Kiloklubiin ateriat ja se antoi seuraavat tiedot:
HH 18,3g
Rasva 150,3g
Prot. 86,39g

Miltä näyttää? Olenko edes yhtään oikeaan suuntaan menossa? Tämän päivän ruokailut ovat toki aika munapainotteisia. Ajattelin nyt alkuun jättää nuo maitotuotteetkin vähemmälle, jotta pääsiisin siihen ketoosiin. Olisin vinkeistänne ja kommenteistanne erittäin kiitollinen!

Mun silmään näyttäis ihan kohtuullisen "oikealta" noi määrät jne. Kasviksia tietty vois olla enemmänkin ja se vehnäjauho pois mut ei muuten pitäis olla mitään "vikaa". Oisko proteiinia vähän liikaa, joku kokeneempi karppaaja vois neuvoa? Mulla meni aikoinaan karpatessa pari viikkoa ennenku paino alko putoomaan kunnolla. Ja toi kilo viikossa on mun mielestä jo aika hyvin, varsinkin jos ei oo ihan hirveen isoa ylipainoa.

Mulle ei oo koskaan oikeen muna maistunut joten multa jäi se lähes kokonaan pois..;D Mutta jos maistuu niin mikäs siinä.

Vaihda ruokakerma kunnon kuohukermaan, jota lorautat kahvisikin sekaan.
Karppaus ei olekaan mikään pika-dieetti, mutta nopealtahan toi sulla kuulostaa...

Kaalilaatikko vinkkinä, maistuu koko perheelle ja on karppaajalle erinomainen valinta. Ilman riisiä tietysti, jauhelihaa reilusti + itse laitan vielä fetajuustoakin.

meinaan, jos koet ketoosin tavoittelun hankalaksi.

mä kans nyt tovin karpannu tässä.
osaisko joku kommentoida mun tän päivästä ruokalistaa.
aamulla ruispuuro(ilmainen kun on koulussa), voisilmällä.
lounaaks tonnikala-raejuusto-tomaatti-ananas-sötkösalaatti.
päivälliseks kukkakaalia, parsakaalia, 2 normikokosta ite tehtyä jauhelihapihviä( ei jauhoja, smetanaa, sika-naudasta) vihersalaattia ja turkkilaiseen jugurttiin tuunattua tsatsikia.
illalla ehkä viel marjoja( luonnonjugun kera).
sit kun mun vaikeus noi limpparit ollu, niin juon semmosta karpalomehua, jossa ei oo sokeria ollenkaan. siis sitä livautan veden sekaan niin maistuu joltain.
että miltä kuulostaa.

Kiitos teille kommenteista ja vinkeistä!

Millä te muuten suurustatte kastikkeen vai suurustatteko ollenkaan? Täytyy vaihtaa ruokakerma kuohuversioon ja kokeilla tuota kaalilaatikkoa.

Ketoosin tavoittelu on tullut lähinnä noista kirjoista. Niiden mukaan se tuntuu olevan ainoa tapa päästä painonpudotuksessa vauhtiin. Poikkeuksena Dahlqvist.
Mä olenkin varmaan lannistunut juuri siitä syystä, kun kirjoissa niin hehkutettiin että paino lähtee roimaan laskuun. Vaikka järkihän sen sanoo, että markkinamiesten puheita ne osaksi ovat. Kilo viikossa olisikin oikein hyvä tahti.

Toiselle noviisille suosittelen kirjautumista Kiloklubiin. Mulla on ainakin vaikeuksia arvioida hiilareiden, protskujen ja rasvan määrää ihan noin silmämääräisesti. Se Dahlqvistin kirja on myös hyvä opas karppaamiseen.

Rentoon karppaukseen suosittelen lämpimästi myös Antti Heikkilän kirjoja. Hyvin kansantajuista asiaa. Viljathan ei kuulu karppaukseen, joten ruispuuron syöjä voi pohtia, luopuuko siitä ;-)

Kastikkeet suurustan koskenlaskija-juustolla. Ja voi mitä herkkua ;-))

Mä en mittaile mitään muuta kun hiilarin määrää arvioiden pakettien kyljistä. Vihanneksia syön ihan vapaasti, hedelmiä rajoitetusti (1-2 päivässä omppua/ mandariinia tai ei joka päivä).

Ainii, Heikkilästähän tämä kaikki alkoi. Miten mä hänet olin unohtanut! Heikkilän Hyvä terveys oli ensimmäinen kirja jonka luin. Mä pidän myös Heikkilän tyylistä kirjoittaa ja hänen ohjeita varmaankin tulen noudattamaan, kunhan olen rutistanut nämä liikakilot pois.

Heikkilään tutustuin sikainfluenssaepidemian aikaan kun pohdin otanko vai enkö ota rokotetta. Odotin silloin kuopustani.

Se löytyy sieltä ruoka-osioista. Toimii ruokapäiväkirjana, eli etsi ruokia osioista etsit joko valmiita ruokia tai ruoka-aineita esim. jauheliha. Listan sivussa on plusmerkki, jota klikkaamalla pääset lisäämään kyseisen ruoka-aineen päivän menuun. Sivuston oikeassa ylänurkassa on sitten käyttämiesi ruoka-aineiden hiilareiden, protskujen ja rasvojen osuudet.

Tsemppiä!

Yhteistyössä