Aloitin juuri uudessa työpaikassa ja nyt sain tietää olevani raskaana...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muumimamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muumimamma"

Vieras
Mulla ei taida olla koeaikana juurikaan toivoa, että työt jatkuisi kun kerron raskaudestani?
Olen ollut samassa firmassa jo pari vuotta epäsäännöllisesti tuuraamassa eikä kirjallista työsopimusta ole koskaan ollut. Suomalainen firman on kuitenkin kyseessä joka maksaa kaikki lisät sun muut ennenkuin joku alkaa arvostelemaan.
Nyt olisin tarvinnut saikkua, mutta minulle sanottiin ettei ensimmäisen kuukauden aikana ole palkallista saikkua joten ei auta ku kärsiä ja vaikka olen ollut talossa aiemminkin niin minua pidetään uutena työntekijänä. Olen pitkin kesää tuurannut enemmän ja enemmän kunnes nyt syyskuun alusta tarjottiin täydet tunnit (työpaikkaa tarjottiin elokuun puolessa välissä) ja otin ne vastaan. Sain kaksi viikkoa työtarjouksen jälkeen tietää olevani raskaana.
Voiko tä mennä näin, että aiemmista työvuoroista huolimatta olen ns uusi työntekijä vaikkei aiemmista tuurauksista ole kuin suullinen työsopimus?

[QUOTE="muumimamma";29040028]
Olen ollut samassa firmassa jo pari vuotta epäsäännöllisesti tuuraamassa eikä kirjallista työsopimusta ole koskaan ollut. Suomalainen firman on kuitenkin kyseessä joka maksaa kaikki lisät sun muut ennenkuin joku alkaa arvostelemaan.
Nyt olisin tarvinnut saikkua, mutta minulle sanottiin ettei ensimmäisen kuukauden aikana ole palkallista saikkua joten ei auta ku kärsiä ja vaikka olen ollut talossa aiemminkin niin minua pidetään uutena työntekijänä. Olen pitkin kesää tuurannut enemmän ja enemmän kunnes nyt syyskuun alusta tarjottiin täydet tunnit (työpaikkaa tarjottiin elokuun puolessa välissä) ja otin ne vastaan. ...
Voiko tä mennä näin, että aiemmista työvuoroista huolimatta olen ns uusi työntekijä vaikkei aiemmista tuurauksista ole kuin suullinen työsopimus?[/QUOTE]

Aika hurjaa. Meillä olisit saanut palkallisen sairasloman, jos se vaan olisi musta riippunut. Todella kurja juttu.

Kuulostaa sellaiselta firmalta, että kirjallinen työsopimus äkkiä etkä missään nimessä kerro raskaudesta koeaikana, ellei se ala näkyä niin että on ihan pakko myöntää.

Mullehan kävi vähän sama tilanne, olin sitten pari päivää saikulla ja lääkäri laittoin diagnoosin raskauspahoinvointi. Siihen asti oli puhuttu varmana jatkosta, mutta ylläripylläri ton saikun jälkeen ilmoitettiin, että valitettavasti tilanne on se, että työt eivät mulla jatku, kun firman tilanne on sellainen, että väkeä vähennetään muutenkin. Eivätkä kyllä vähentäneet muits kuinmut ja palkkasivat pian sen jälkeen toisen tyypin tilalle. Kyllä vähän otti päähän.

No, minusta jo otsikkosi esitti vastauksen. Kirjoitit, että aloitit uudessa työaikassa... eli siis uusi työtekijä, eikö. Kun vanha soppari loppuu, vaikkakin suullinen, uusi alkaa, näin se menee. Tylsää ehkä.

Ja muista kun kerrrot asiasta että kaikki miehet ihan ensimmäiseksi miettii millaista olisi panna sun kanssa! Vasta sitten tulee työsuhdeasiat mieleen ja siltikin kaikki miettii vaan sitä tilannetta kun tulit raskaaksi.

No, minusta jo otsikkosi esitti vastauksen. Kirjoitit, että aloitit uudessa työaikassa... eli siis uusi työtekijä, eikö. Kun vanha soppari loppuu, vaikkakin suullinen, uusi alkaa, näin se menee. Tylsää ehkä.

Kyllä meillä yksi pitkään lyhyitä pätkiä töitä tehnyt (esim sijaisti useampaa työntekijää aina uudella osa-aikaisella sopparilla) sai sairaslomansa palkallisen apitää. Ja kun sai meiltä vakiduunin niin samat oikeudet oli kuin muillakin pitkään talossa olleilla työntekijöillä. uusi hän oli silloin kun tuli ekaa kertaa töihin, vanha kun oli pyörinuyt mukana muutaman kuukauden.

[QUOTE="jee";29040252]Mullehan kävi vähän sama tilanne, olin sitten pari päivää saikulla ja lääkäri laittoin diagnoosin raskauspahoinvointi. Siihen asti oli puhuttu varmana jatkosta, mutta ylläripylläri ton saikun jälkeen ilmoitettiin, että valitettavasti tilanne on se, että työt eivät mulla jatku, kun firman tilanne on sellainen, että väkeä vähennetään muutenkin. Eivätkä kyllä vähentäneet muits kuinmut ja palkkasivat pian sen jälkeen toisen tyypin tilalle. Kyllä vähän otti päähän.[/QUOTE]

Otahan ammattiliittoosi yhteyttä. Laitonta tuo. Eivät olisi saaneet palkata puoleen vuoteen uutta henkilöä tilallesi.

[QUOTE="vieras";29040339]eihän raskauden takia saa ketään irtisanoa :o[/QUOTE]

No ei saa joo mutta jos koeaikana irtisanoo ja työnantaja sanoo esim. että oli sopimaton työhön niin kyllä se läpi menee. Vaikka se todellinen syy oliskin raskaudessa.
Maailma ei oo aina niin oikeudenmukainen..

Tämä on hirveä epäkohta naisten kannalta, mutta myös kova isku etenkin pienemmälle yritykselle. Juuri tästä syystä lakia pitäisi muuttaa niin, että raskauksista koituvat kulut eivät kohdistu suoraan äidin työnantajaan, vaan kerätään työnantajilta kollektiivisesti! Parantaisi naisten asemaa työmarkkinoilla... Joko olette allekirjoittaneet sen kansalaisaloitteen???

[QUOTE="vieras";29040343]Otahan ammattiliittoosi yhteyttä. Laitonta tuo. Eivät olisi saaneet palkata puoleen vuoteen uutta henkilöä tilallesi.[/QUOTE]

ei ole laitonta! työsopimusta ei ole mikään pakko jatkaa ja "mahdollisen" jatkon saa perua ihan ilman syytä.

Ap:lle, todellakin olet uusi työntekijä, jos kerran paperilla et ole ollut sielä ennen töissä ja nyt ei auta muu kuin pitää suu kiinni siihen asti kun on pakko kertoa. Suomenlaki jopa antaa sun valehdella jos työnantaja kysyy raskaudestasi eli et myönnä mitään vaikka olisi kuinka valtava maha tahansa, ennenkuin koeaika on loppu.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Alkuperäinen kirjoittaja Työnantaja;29040463:
Tämä on hirveä epäkohta naisten kannalta, mutta myös kova isku etenkin pienemmälle yritykselle. Juuri tästä syystä lakia pitäisi muuttaa niin, että raskauksista koituvat kulut eivät kohdistu suoraan äidin työnantajaan, vaan kerätään työnantajilta kollektiivisesti! Parantaisi naisten asemaa työmarkkinoilla... Joko olette allekirjoittaneet sen kansalaisaloitteen???

Voi luoja... Se on mennyt umpeen. Näin paljon naisia kiinnostaa oma kohtelu työmarkkinoilla. 20 925 ääntä.

Ennemmin kannataa käyttää aivoja mahan piilotteluun?

Alkuperäinen kirjoittaja Työnantaja;29040496:
Voi luoja... Se on mennyt umpeen. Näin paljon naisia kiinnostaa oma kohtelu työmarkkinoilla. 20 925 ääntä.

Ennemmin kannataa käyttää aivoja mahan piilotteluun?

Eipä oo tommosta alotetta tullu eteen koskaan eli voipi olla ettei sitä oo tarpeeksi moni edes nähnyt.

ei ole laitonta! työsopimusta ei ole mikään pakko jatkaa ja "mahdollisen" jatkon saa perua ihan ilman syytä.

Ap:lle, todellakin olet uusi työntekijä, jos kerran paperilla et ole ollut sielä ennen töissä ja nyt ei auta muu kuin pitää suu kiinni siihen asti kun on pakko kertoa. Suomenlaki jopa antaa sun valehdella jos työnantaja kysyy raskaudestasi eli et myönnä mitään vaikka olisi kuinka valtava maha tahansa, ennenkuin koeaika on loppu.

Työnantajan on näytettävä, että koeajasta on sovittu, jos se haluaa siihen vedota. Jos ei ole kirjallista työsopimusta, ei käytännössä mitään mahdollisuutta vedota koeaikaan työsuhteen päättämisperusteena. Sinulla ei siten ole koeaikaa tai jos työnantaja tällaista väittäisi, se on syytä vain kiistää ettei siitä ole sovittu.

Ottamatta kantaa onko ylipäätänsä mahdollista sopia koeajasta samassa työssä, jota on aikaisemmin hoitanut. Ja edelleen, jos työsuhteesi päätettäisiin, voit helposti esittää syrjintä väitteen, jollon työnantajan tehtävänä olisi näyttää, että perusteet ovat olleet asialliset.

Eikö palkkalaskelmat oo todiste, että ihan paperilla olen ollut töissä. En oo palkkaa pimeänä saanut.

Yhteistyössä