Aloitan nyt laktoosittoman kokeilun, neuvoja???

• Viestiketjun aloittaja vinkkejä kaipaan
  • Ensimmäinen viesti
vinkkejä kaipaan
Ostan koko perheelle laktoositonta, en jaksa alkaa vain yhdelle..
Eli mitä tuotteita mun pitää tarkastaa, missä sitä laktoosia voi olla muussa kuin maidossa, kermassa, jäätelössä jne?

Kun tuntuu et sitäkin on joka paikassa...

Työäiti
Valmisruuat, leivät, pullat, keksit, maustesekoitukset, juustot. Ihan kaikki paketit jotka kaupassa otat käteesi.

Onneksi mulla toi laktoosin sieto on taas kasvanut ja riittää kun isoissa maitomäärissä on laktoositon/hyla...

ap vielä
Kannattaisko mun kokeilla ensin hylalinjaa?
Kun tää on ihan oma kokeilu lapsen vatsan takia, ei olla lääkärissä käyty tms.

Lukeeko se ihan siis että laktoosi siinä tuoteselosteessa?

meillä vähän samanlainen kokeilu meneillä, lääkärin ja terkn kanssa kyllä oon neuvotellu, ja tuntuu et helpoin keino on että ensin täysin laktoosittomaksi joksikin aikaa että saadaan vatsa ja suolisto kuntoon, sen jälkeen pikkuhiljaa kokeileen käykö hylatuotteet.

ja yleensä laktoosittomissa lukee päällä että laktoositon, ei kylläkään aina

lukee että laktoosi.
Mut sit joissain tuotteissa ei lue laktoosista mitään, mut tuoteselosteestahan sen viimestään näkee. Hoksaa myös, et yleensä laktoosi-intolerikoille ei sovi myöskään hera. Ite oon ollu laktoosittomalla ruokavaliolla jo monen monta vuotta, ja osaan jo suht hyvin lukea tuotteita, mut työtä se vaatii edelleen, sitä todellakin laitetaan melkeen joka paikkaan.
Isona plussana nykypäivänä on tosin se, et suurimmassa osassa tuotteita se laktoositon lukee jo siin etupuolella tai paketin takana isolla, ettei tartte rueta sitä pikkuprinttiä lukeen läpi.

Kannattaa myös kokeilla näitä vaihtoehtoisia tuotteita, soijaa esim. Soijamaito on ihan hyvää etenkin kaakaossa ja se on halvempaa kuin laktoositon maito. sama homma ruokavalmisteissa, mm. go green valmistaa ruokakermaa,vispikermaa yms ja maitoja löytyy kaura, soija tai riisimaito vaihtoehtona.Soija-ja tofujugurtit ja jäätelöt on myös paljon maukkaampia ja edullisimpia ja niissä on laajemmat makuvaihtoehdot kuin laktoosittomissa tuotteissa.

Ei muuta ku onnea kokeiluille ja mars kauppaan ihmettelemään :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap vielä:
Kannattaisko mun kokeilla ensin hylalinjaa?
Kun tää on ihan oma kokeilu lapsen vatsan takia, ei olla lääkärissä käyty tms.

Lukeeko se ihan siis että laktoosi siinä tuoteselosteessa?
Laktoositon voi lukea tuoteselosteessa tai mitä vaan maitoa, maitojauhetta tms. sisältävä sisältää tietysti laktoosia.

Voit ensin kokeilla hylaakin (paljon helpompaa) ja jos ei oireet kk tai parissa häviä niin sitten täysin laktoositonta. Tai toisinpäin. Testeihin ei tosiaan kovin helposti pääse, lääkäri kehottaakin aina testaamaan ruokavaliolla itse.

Yhteistyössä