Aloitan keskustelun perimästä, eli mitä piirteitä vanhemmilta tulee lapsiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nti tutkija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nti tutkija

Vieras
Eli jos nyt aloitan että molemmilla vanhemmillani on vihreät silmät. Silti siskollani on siniset ja mulla taas vihreät silmät. Molemmat vanhempani ovat tummahiuksisia, mutta meillä on taas maantienruskean väriset hiukset. Siskoni on äitini näköinen minä taas isäni.

Mulla ja miehellä on vihreäsilmäisiä lapsia ja olemme molemmat myös vihreäsilmäisiä. Hiukset on kahdella tummemmat ja kahdella vaaleammat. Yhden lapsen iho selkeästi tummempi.

Siskollani ja hänen miehellään on kaikki lapset sinisilmäisiä. Hänen miehensä on tummahiuksinen kuten yksi pojista. Tytöt taasen ovat vaaleampihiuksisia. Ja yksi lapsi myös hivenen tummaihoisempi.

Hauskinta täsä on että siskoni yksi lapsi on äidinäidin miehen sekä äidinäidin isän näköinen. Sekä oma poikani myös on saanut piirteitä sekä äitini että isäni puolelta sukua.

Eli siis yksi siskoni lapsista muistuttaa todella paljon piirteiltään minua sekä nuorinta lastani. monet jopa huomanneet heidän yhteneväisen ulkonäön.

Kuinka kaukaa perimä voi tulla. Jos ajatellaan hiusten väriä tai silmien väriä. Kuinka monessa perheessä lapset oat erinäköisiä, tai silmien väri vaihtelee tai hiusten väri, vaikka vanhemmat ovat samoja. Ja oletettavasti vanhemmilla molemmilla samanvärise silmät, ja silti voi olla silmien väri vaihteleva lapsilla?

ja periikö tyttölapsi enempi äitinsä vai isänsä piirteitä, vai poikalapsi enempi jommankumman. Tämä asia nyt kiinnostaa mua valtavasti.

Peittyvät ominaisuudet voivat tulla vaikka kuinka kaukaa, eikä välissä ole näkynyt mitään. Vallitsevat ominaisuudet taas näkyy aina. Mutta monet ulkonäköön liittyvät jutut tulee monen geenin vaikutuksesta, eikä siten ole ihan yksiselitteisiä.cv

ööh.. tais olla noista lukion bilsan tunnilla... kyllähän ne voi melko kaukaakin tulla.Jotkut ominaisuudet mitä molempien suvussa ovat todennäisempiä, ja sitten ovatko dominoivia vai resessiivisiä...

Kyllä nuo asiat voi periytyä jopa monen sukupolven takaa =)

Esim. perheeseen voi syntyä tummaihoinen lapsi vaikka molemmat vanhemmat olisivat länsimaisen näköisiä jos suvussa joskus aikanaan on ollut yksikin tummaihoinen =)

Luokallani oli ala-asteella tyttö jonka äiti on Austraalian aboriginaali ja isä suomalainen ja tätä tyttö oli aivan äitinsä näköinen kun taas siskonsa oli aivan suomalaisen näköinen sinisineen silmineen :D ja tämä pikkusisko saataa saada joko tummaihoisia lapsia vaikka menisi naimisiin suomalaisen kanssa tai sitte vaaleita lapsia .... ja jos ajatellaan että hän saa vaalean lapsen niin tämä lapsi saattaa saada tummaihoisen lapsen sitten aikanaan tai sitten hänen lapsensa :D

Vastaan tuohon yhteen kysymykseen: sekä tyttö-että poikalapset perivät hieman enemmän geenejä äidiltään (tämä on kuitenkin pieni ero, prosentin luokkaa..). Tytöt perivät isältään kuitenkin hieman enemmän geenejä kuin pojat, sillä tyttö saa isältä X-kromosomin (tuhansia geenejä..), kun taas poika saa y-kromosomin (jossa tutkimusten mukaan vain alle 100 geeniä..). Muista kromosomeista, joita on 22 (autosomit..), tytöt ja pojat perivät saman verran kummaltakin vanhemmaltaan geenejä, osa peittyviä ja osa vallitsevia piirteitä =)

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Vastaan tuohon yhteen kysymykseen: sekä tyttö-että poikalapset perivät hieman enemmän geenejä äidiltään (tämä on kuitenkin pieni ero, prosentin luokkaa..). Tytöt perivät isältään kuitenkin hieman enemmän geenejä kuin pojat, sillä tyttö saa isältä X-kromosomin (tuhansia geenejä..), kun taas poika saa y-kromosomin (jossa tutkimusten mukaan vain alle 100 geeniä..). Muista kromosomeista, joita on 22 (autosomit..), tytöt ja pojat perivät saman verran kummaltakin vanhemmaltaan geenejä, osa peittyviä ja osa vallitsevia piirteitä =)

ilmankos olenkin sitte niin isäni suvun näköinen...

NO, meidän lapset ovat perineet 100% kaikki isänsä puolelta! Näin ainakin on minulle tehty selväksi! Jopa leuan kuoppa, jollainen löytyy itseltäni, muttei mieheltäni, tulee silti mieheni puolelta.. JOskus olen ihmetellyt, tietävätköhän mieheni sukulaiset ollenkaan, että vauva oli minun mahassani!? Joten ainakin meillä nuo geenit on tulleet tuolta toiselta puolelta! =)

mä mietin että jos isä on sinisilmäinen, ja äiti vihreäsilmäinen mikä todennäköisyys on surempi, että lapsi perii esimerkiksi äitinsä silmien värin. tai esim. tuon hiusten tummuuden jos vanhemmilla on eriväriset hiukset? mutta toi silmien värien peritytyvyys kiinnostaa. vai onko siinäkin jokin todennäköisyys että tyttö tai poikalapsi perii suuremmalla todennäköisyydellä jommankumman silmien värin? onko tästä mitään tutkimusta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
NO, meidän lapset ovat perineet 100% kaikki isänsä puolelta! Näin ainakin on minulle tehty selväksi! Jopa leuan kuoppa, jollainen löytyy itseltäni, muttei mieheltäni, tulee silti mieheni puolelta.. JOskus olen ihmetellyt, tietävätköhän mieheni sukulaiset ollenkaan, että vauva oli minun mahassani!? Joten ainakin meillä nuo geenit on tulleet tuolta toiselta puolelta! =)

Heh, meillä kans vähän näin, väkisten miettivät että kuka vois olla vauvan näköinen heidän puoleltaan.Esikoinen olikin selvästi miehen puolen näköinen, mutta kuopus on mun mielestä tullut enemmän minuun, mutta kuulemma aivan on jonkun miehn puolellta, mutta kukaan ei tiedä kenen.
Se on katsojan silmässä kenen näköinen lapsi on =)

Meillä kaksi tyttöä, joista toinen isän näköinen ja toinen äidin näköinen. Niin suuressa määrin että sen pystyy tuntematon ihminenkin hetkessä kommentoimaan.

Molemmilla on identtisen väriset vaaleanruskeat hiukset, jotka ei ole peritty kummaltakaan meistä. Mulla ja miehellä paksut luonnonkiharat hiukset. Esikoisella piikkisuorat ja ohuet. Kuopuksella taipuisat, eli varmasti kihartuu enemmänkin murrosiässä.

Mulla on harmaat silmät, isällä siniset. Molemmilla tytöillä isän siniset silmät.

Alkuperäinen kirjoittaja pöksö:
mä mietin että jos isä on sinisilmäinen, ja äiti vihreäsilmäinen mikä todennäköisyys on surempi, että lapsi perii esimerkiksi äitinsä silmien värin. tai esim. tuon hiusten tummuuden jos vanhemmilla on eriväriset hiukset? mutta toi silmien värien peritytyvyys kiinnostaa. vai onko siinäkin jokin todennäköisyys että tyttö tai poikalapsi perii suuremmalla todennäköisyydellä jommankumman silmien värin? onko tästä mitään tutkimusta?

Riippuu mitä väriä iso- ja isoisovanhemmilla on silmät. Ruskee geeni peittää sinisen 50-50 tilanteessa, muuten riippuu ihan suhteesta; ESIM jos isän vanhemmilla on molemmilla ruskeet silmät, mut toisilla niistä on sinisilmänen vanhempi on miehen geenit RRRS. Äidillä on vaan sinisilmäsiä lähisukulaisia ja on SSSS. Tällöin lapselle tulee RSRS tai RSSS -> eli 50% todennäkösyydellä siniset silmät. Mut sattaa tulla ruskeeti, koska ruskee on niin dominoiva.

Mut tää oliki täysin lonkalta vedettyä. :D Lukiosta on ikuisuus ja bilsantunnit meni silmät auki nukkumista harjotellessa. Joksenki tontyylisellä väittämällä oon kuitenki pääsy kokeesta läpi. ;)

Se on sattumankauppaa kummalta perii, ei siinä määrää se kummalta tulee, eikä se väri.

Kiinnostava aihe. Voisiko tästä päätellä että isän osuus perimään on suurempi? Mitä tulee silmien väriin. Eli oli kyseessä tyttö tai poika niin isän ja isän suvun osuus on hallitsevampi. Mutta heitän kysymyksen että voiko vaaleahiuksisilla olla tummatukkainen lapsi. Ja tummatukkaisilla vanhemmilla taas ihan vaaleahiuksiset lapset?
ja kuinka yleistä on että sisarusten lapset muistuttavat toisiaan, vaikka sisarukset eivät ihan "identtisiä" olisikaan?

Se on sattumankauppaa kummalta perii, ei siinä määrää se kummalta tulee, eikä se väri.

Eli silmien väri voisi olla jopa ruskeakin?? Eli suvun perimä voi mennä kauaksikin?

Eli silmien väri voisi olla jopa ruskeakin?? Eli suvun perimä voi mennä kauaksikin?

No ei periaatteessa voi olla ruskeat silmät, kun se ruskea on dominoiva ominaisuus. Eli jos ei ole ruskeat silmät, ei kanna sitä geeniäkään. Eikö tuolla ylhäällä selitetty, ettei dominoivat ominaisuudet voi hyppiä yli, kun ne näkyy aina.

Muuta en nyt oman lapseni perimästä osaa sanoa, kun että varmasti on meidän lapsi! Ja luonnetta/temperamenttia löytyy molempien vanhempien puolelta, eli toivoton tapaus tuo kakara :D Taisi mennä vähän aiheen ohi mutta temperamentti/luonnehan periytyy osittain myös.

Alkuperäinen kirjoittaja russakka:
Kiinnostava aihe. Voisiko tästä päätellä että isän osuus perimään on suurempi? Mitä tulee silmien väriin. Eli oli kyseessä tyttö tai poika niin isän ja isän suvun osuus on hallitsevampi. Mutta heitän kysymyksen että voiko vaaleahiuksisilla olla tummatukkainen lapsi. Ja tummatukkaisilla vanhemmilla taas ihan vaaleahiuksiset lapset?
ja kuinka yleistä on että sisarusten lapset muistuttavat toisiaan, vaikka sisarukset eivät ihan "identtisiä" olisikaan?

Ei ole isän tai isän suvun osuus suurempi, sattuma määrää silmien ja hiusten värin...osa geeneistä on niitä vallitsevia ja osa peittyviä.

Joku kysy että voiko tummilla olla vaalea lapsi ja toisin päin niin näin on ainakin mun tutuilla, äiti ja isä ovat todella tummia ( mustalaissukua toisella ) ja heillä on kolme lasta joista kaksi on kans todella tummia, mutta yksi on tosi vaalea ( suoraan sanottuna ei uskois heidän lapseski jos muut piirteet ei olis samoja)

Menee vähän asian vierestä, mutta...Mulla on tummansiniset silmät ja sinertävät valkuaisetkin. Tätä on ihmetelty, sillä kellään ei kai suvussa tummansinisiä silmiä ole ollut ja valkuaiset on ihmisellä normaalisti valkoiset. Vastasyntyneellä voi silmät olla sellaset. Kävi sitten niin, että lapsikin peri samanlaiset silmät kun mulla on. Sitten selvisi viime vuonna, että meidän kummankin sinertävät silmänvalkuaiset ja tummansiniset silmät johtuukin sellasesta luustonhauraussairaudesta, jonka vuoksi silmässä on ilmeisestikin sinertävä kalvo. Että joskus (varmasti hyvin hyvin harvoin) silmien väri voi riippua jostain muustakin, kun perimästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Menee vähän asian vierestä, mutta...Mulla on tummansiniset silmät ja sinertävät valkuaisetkin. Tätä on ihmetelty, sillä kellään ei kai suvussa tummansinisiä silmiä ole ollut ja valkuaiset on ihmisellä normaalisti valkoiset. Vastasyntyneellä voi silmät olla sellaset. Kävi sitten niin, että lapsikin peri samanlaiset silmät kun mulla on. Sitten selvisi viime vuonna, että meidän kummankin sinertävät silmänvalkuaiset ja tummansiniset silmät johtuukin sellasesta luustonhauraussairaudesta, jonka vuoksi silmässä on ilmeisestikin sinertävä kalvo. Että joskus (varmasti hyvin hyvin harvoin) silmien väri voi riippua jostain muustakin, kun perimästä.

No perimästähän se luustohauraustautikin johtuu, eikö ne geenit määrää siinäkin tapauksessa sen silmien värin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:

No perimästähän se luustohauraustautikin johtuu, eikö ne geenit määrää siinäkin tapauksessa sen silmien värin.

Kyllä se sairaus joo jollakin tavalla geeneihin liittyy, mutta ei välttämättä perimään. Enemmänkin sellanen joku kromosomihäiriö. Mä itse en ole perinyt sairautta mistään. Mun vanhemmat on terveitä, mutta joskus sattuu sellanen mutaatio joilloin voi saada kyseistä sairautta kantavan lapsen. Mun lapseni sitten taas on sairauden saanut perimällä multa sen.

Mielenkiintoisia väittämiä. Joskushan sitä katsoo lapsia jotka ei hiventäkään muistuta vanhempiaan. Eli vanhempien geenit eivät ole siirtyneet lapsiin. Mutta mua kummastuttaa kun sisarusteni lapsille on tullut sekä omilleni äitini isän ulkonäön piirteitä. Sekä äitini isoisä oli mustalainen. Eli voihan niinkin kaukaa tulla noita piirteitä, esim. juuri ne ruskeat silmät, vaikkakin ne periytyivät vain hänen yhdelle lapselleen, sekä tämän tyttärelle.

Ajattelin vain jos sama mies hedelmöittäisi sukulaisnaiset. esim. sisarukset mikä todennäköisyys olisi että lapsista löytyisi identtistä näköä? Ihan hypoteettinen kysymys? Jos oletetaan että sisaruksilla ei ole samaa näköä, ja heillä esim. eriväriset silmät. Tää kiinnostaa mua ihan kun olen tutkinut vanhoja sukukuvia, ja on heräillyt pientä epäilystä???