Almiron sopi aluksi, ei enää???

Kysynpä taas teiltä palstalaisilta, kun olen täältä ennenkin avun saanut... Voiko 9kk tyttö allergisoitua Almironille, jos se on ennen sopinut?

Vauvamme kärsii suolisto-oireisesta maitoallergiasta, jota ei ole toistaiseksi testattu/altistettu lääkärillä, mutta allergologilla kävimme ensimmäisen kerran kun tyttö 2,5kk, sain silloin imetysdieettiohjeet ja reseptin Almironiin. Korviketta ei juuri tarvittu eikä tyttö sitä suostunut juomaan pitkiin aikoihin. 4,5kk iässä aloitimme kiinteät ja Almironiakin tyttö alkoi pikkuhiljaa juoda. Hän oli kuitenkin osittaisimetyksellä aina 7 kk ikään asti. Silloin siirryimme antamaan hänelle Almironia, jota hän suostui vihdoin juomaan kunnolla, ja se tuntui sopivan parin ekan viikon "siirtymäoireitten" jälkeen.

Aikoinaan olin varma että tyttö on allerginen tosi monille ruoka-aineille, ja näin varmaan alussa olikin. Tyttö oireili helposti monille ruoka-aineille (viljat, sitrushedelmät), jos niitä sai äidinmaitoni kautta. Sen vuoksi olinkin pitkään imetysdieetillä. Mutta iän karttuessa oireilut hävisivät selkeästi, ja uskalsin antaa jopa viljoja. Kaikki muut kiinteät ovatkin toistaiseksi sopineet, paitsi kaura.

Tästä innostuneena ajattelin tuossa nelisen viikkoa sitten kokeilla, että miten hänelle sopisi ihan tavallinen Tutteli. Aluksi tuntuikin sopivan, mutta sitten tuli liejukakka ja pulauttelut takaisin. Joten vaihdoimme kiireesti takaisin Almironiin. Mutta nämä oireet eivät ole nyt hävinneet mihinkään!! Kakka on mennyt koko ajan vain huonompaan suuntaan, ihan selvää ripulikakkaa ollut nyt vajaan viikon. Ja kakka tulee heti kun on saanut Almironia. Pulauttelutkin vain jatkuvat!

Lisäksi tyttö on nyt ollut jo jonkin aikaa ja enenevässä määrin ärtyisä, poikkeuksellisen väsynyt (herää päikkäreiltä väsyneenä, hieroo silmiään, haukottelee, kitisee heti) ja ruokahalu tuntuu kadonneen tyystin. Kun vielä reilu viikko sitten hän saattoi syödä yhdellä aterialla 2,5 pientä purkillista sosetta, niin nyt hirveän taistelun jälkeen saan tuurilla menemään puoli purkillista. Jskus tyttö jättää koko aterian väliin ja juo vain maitoa. Ei siis ihme, että tyttö on laihtunut, ja ennen nollakäyrällä kulkenut paino on pudonnut miinuskäyrälle kun toissapäivänä oli neuvola.

Missä ihmeessä on siis vika?? Meillä on lääkäri varattuna ensi viikon lopulle mutta olisipa taas tosi hyvä kuulla palstan vakkareitten ja muitten kokeneempien näkemyksiä ja mahdollisia kokemuksia asiasta? Tyttöraukka on ihan surkeena kun olo on huono, ei saa syötyä, ja on vain väsynyt ja huonotuulinen... :'(
 
Monta päivää Almironia on nyt mennyt? Jos on vaan muutamasta päivästä kyse, voi olla että vielä oireilee Tuttelin kokeilun jäljiltä.

Mulle tuli mieleen, että olisiko se Tuttelin kokeilu ärsyttänyt maitoallergiaa niin että Almiron Pepti ei vaan enää sovi? Almironhan sisältää pilkottua maitoa. Olen lukenut, että joillekin on käynyt maitoaltistuksen seurauksena niin, että aikaisemmin sopinut pilkottua maitoa sisältävät erityiskorvike ei enää sovikaan. On sitten usein otettu käyttöön tässä tilantessa esim. aminohappopohjainen Neocate. Tai sitten voi olla sattumalta juuri nyt vatsatauti, joka aiheuttaisi oireet eikä tilanteella ole mitään tekemistä Almiron sopivuuen kanssa. Toivotaan niin. Hyvä että teillä on lääkäri varattuna.
 
Mulla tuli mieleen sama kuin Ahmuttarella eli olisiko nyt sitten herkistynyt Almironin pilkotulle maidolle tuon Tutteli kokeilun myötä? Kannattaa jutella lääkärin kanssa asiasta ja mahdollisesti kokeilla sitä Neocatea, jossa ei ole maitoa missään muodossa.
 

Yhteistyössä