Allergisten lasten vanhempia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tapiontytär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tapiontytär

Aktiivinen jäsen
26.08.2009
5 149
3
36
:attn:

Meidän vajaa 6kk vauva on ilmeisesti jollekin allerginen, tilanne on nyt se että poika alkoi sairastaa oudon sitkeää limaa sisältävän flunssaa jo kolme viikkoa sitten, kaksi viikkoa sitten iski näpyt ja nyt meillä on jo antibiootit menossa pahan atopian takia.

Terveyskirjasto.fi sanoo näin:
Ruoka-aineallergian oireet voivat olla moninaiset. Tärkeimmät oireet ovat ihottuma ja suun ympärille ilmaantuva kutiseva punoitus. Joskus esiintyy nokkosrokkoa. Atooppisen ihottuman ulkonäöstä ei voida päätellä, onko lapsella ruoka-allergia. Suolisto-oireina voi esiintyä suun kutinaa, ripulia, oksentelua, vatsakipuja ja ilmavaivoja. Lapsen kasvaessa taudinkuva muuttuu hitaasti ilmaantuviksi vatsakivuiksi, äkilliseksi ripuliksi tai ummetukseksi. Osalla lapista esiintyy myös hengitysteiden limaisuutta ja nuhaa.

Tämä kuvaus sopii täysin meille.
Olen nyt kolme päivää syöttänyt vauvalle vain rintamaitoa, banaania, avokadoa ja bataattia mutta mitään paranemisen merkkejä ei näy.
Kuinka pian pitäisi huomata, jos allergeeni on poistettu ruokavaliosta?

Olisiko syytä nyt alkaa olettamaan, että syypää onkin rintamaito? Syön tosi vähän viljoja, hapanmaitotuotteita käytän kyllä paljon..voiko esimerkiksi vauvan lehämnmaitoallergia tehdä noin pahan reaktion jos se tulee mun rintamaidon kautta?
Kokeilisin kyllä, mitä tapahtuu jos rintamaito vaihdetaankin korvikkeeseen, mutta siinä on kolme ongelmaa..
Se, että vauva ei suostu pullolle.
Mun rinnat ei syty ollenkaan rintapumpulle vaan lakkaavat tuottamasta maitoa.
Ja mä en halua lopettaa imetystä vielä |O

Ennen vauva söi rintaa pitkäänkin, mutta nyt menee pari minuuttia ja alkaa itku, röyhtäisee ja oksentaa.
Maha veti ripulille nyt aamulla, mutta se voi yhtälailla johtua varmaan antibiootista..
Lima mitä vauvan nenästä tulee (paljon), on liki valkoista, tosi paksua ja sitkeetä tavaraa, en ole aiemmin tuollaiseen edes törmännyt.

Toki vauva voi reagoida sun käyttämään maitoon. Älä nyt ainakaan korviketta anna, se tod näk pahentaa jos on maitoallergia. Jätät kaiken maidon omasta ruuasta pois ainakin viikoksi a mielellään myös kananmunan, jos haluat imetystä jatkaa.

• Tykkää
Reactions: Tapiontytär
Viikossa pitäisi näkyä, kolmessa päivässä ei vielä. Välttämisdiettejä suositellaan jatkettavan pari viikkoa. Onko vauvalla suolisti-oireita? Tiedätkö varmasti että avocado sopii? Voisko olla vain flunssasta johtuvaa allergista oiretta tai siitä antibioottikuurista? Kannattaisko mennä uudelleen lääkäriin? Me saatiin atopiassa parasta hoitoa ihan kunnan kautta erikoislääkäriltä. Yksityiselta ei löydetty apua.

meillä maitoallerginen vauva, ihossa ei ollut mitään oireita, vatsavaivoja, ripulia, suolisto-oireita sitäkin enemmän. soijakorvike käytössä, ja ah, tätä rauhaa...oireita oli niin kauan kun imetin (6kk) ja paheni huomattavasti kun sai korviketta. ja siis nimeonomaan lehmänmaidolle allerginen, eli kokeile nyt itse jättää KAIKKI lehmänmaitopohjaiset tuotteet pois. imetystä ei tarvi lopettaa.

Paöjon mahdollista, että lapsesi on allerginen jollekin. Allergeenit välittyy rintamaidon kautta lapselle. Jos lapsella on pahan allergia, niin pienikin määrä rintamaidon kautta aiheuttaa selkeät ja joskus vaikeatkin allergiaoireet. Meillä lapsi raapi kasvonsa pahimmillaan verille kovan kutinan takia ennen kuin saatiin kuriin minun ruokavaliolla. Mene lääkäriin ja pyydä lähetettä eteenpäin tai suoraan yksityiselle allergialääkärille. Itse imetin maita, vehnä ja muna allergista lastani 8kk. Ja olin dietillä. Jouduin siis karsimaan lapselle allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet omasta ruokavaliostani. Ne vaikuttivat aivan selvästi lapsen ihoon. Rintamaidon puhdistuminen kokonaan saattaa viedä pari viikkoa. Jos jätät siis joitain ruoka-aineita pois niin vaikutus ei näy välttämättä heti.

Itse lähtisin kyllä lääkärin kautta selvittämään lapsen allergioita. Ja jos lapsi on maidolle allerginen, niin tavallinen kaupan korvike ei tietenkään käy. Apteekista saa korvikkeita, jotka ovat kalliita, ennen kuin lääkäriltä saa maitoallergiadaignoosin ja sen jälkeen Kela-korvausta noista maidoista.

Viikossa pitäisi näkyä, kolmessa päivässä ei vielä. Välttämisdiettejä suositellaan jatkettavan pari viikkoa. Onko vauvalla suolisti-oireita? Tiedätkö varmasti että avocado sopii? Voisko olla vain flunssasta johtuvaa allergista oiretta tai siitä antibioottikuurista? Kannattaisko mennä uudelleen lääkäriin? Me saatiin atopiassa parasta hoitoa ihan kunnan kautta erikoislääkäriltä. Yksityiselta ei löydetty apua.

Ei ole ollut suolisto-oireita ennen tätä aamua, vauva on myös aiemmin ollut tosi siisti-ihoinen, ei ole koskaan tarvinnut rasvata.
Avokadoa annoin ekaa kertaa eilen, ei tykännyt joten se avokadosta :)
Nää oireet on jotain kyllä ihan muuta kun flunssasta johtuvaa, vauva on tosi pahan näköinen ja tuohon oireiluun se lääkäri sen antibiootinkin määräsi kortisonin kanssa.

[QUOTE="...";26504883] kokeile nyt itse jättää KAIKKI lehmänmaitopohjaiset tuotteet pois. imetystä ei tarvi lopettaa.[/QUOTE]

Koskeeko tämä myös tuotteita, joissa on hieman jotain maitoproteiinia?

[QUOTE="Siiseli";26504909]Paöjon mahdollista, että lapsesi on allerginen jollekin. Allergeenit välittyy rintamaidon kautta lapselle. Jos lapsella on pahan allergia, niin pienikin määrä rintamaidon kautta aiheuttaa selkeät ja joskus vaikeatkin allergiaoireet. Meillä lapsi raapi kasvonsa pahimmillaan verille kovan kutinan takia ennen kuin saatiin kuriin minun ruokavaliolla. Mene lääkäriin ja pyydä lähetettä eteenpäin tai suoraan yksityiselle allergialääkärille. Itse imetin maita, vehnä ja muna allergista lastani 8kk. Ja olin dietillä. Jouduin siis karsimaan lapselle allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet omasta ruokavaliostani. Ne vaikuttivat aivan selvästi lapsen ihoon. Rintamaidon puhdistuminen kokonaan saattaa viedä pari viikkoa. Jos jätät siis joitain ruoka-aineita pois niin vaikutus ei näy välttämättä heti.

Itse lähtisin kyllä lääkärin kautta selvittämään lapsen allergioita. Ja jos lapsi on maidolle allerginen, niin tavallinen kaupan korvike ei tietenkään käy. Apteekista saa korvikkeita, jotka ovat kalliita, ennen kuin lääkäriltä saa maitoallergiadaignoosin ja sen jälkeen Kela-korvausta noista maidoista.[/QUOTE]

Tuota kasvojen raapimista on täälläkin..

Ja voi pöljä mun kanssani, siis onhan tuo vauva saanut korvikettakin, sillä olen tehnyt puurot aina korvikemaitoon..

Eli vauvalta maidot pois, minulta vilja+maito+muna pois ja lääkärille uusi aika jatkoa varten.
Uskallanko syöttää tuolla naperolle muuta kun sitä bataattia ja banaania? :D

Nostan vielä, jäi kahteen kysymykseen saamatta vastauksia, eli:

-Jos omasta ruokavaliosta pitää poistaa maitopohjaiset tuotteet, koskeeko se myös ruoka-aineita joissa voi olla jotain pieniä määriä maitoproteiniia, heraa, kaseiinia tai vastaavaa?

-Uskaltaisinko antaa lapselle muutakin ruokaa taas kuin pelkkää banskua ja bataattia? Vai odottaisinko vielä ainakin pari päivää ja sitten pikkuhiljaa lisäisin uusia ruokia?

Itse poistin ruokavaliosta kaikki tuotteet, jotka sisälsivät maitoproteiinia, pahimmillaan myös naudanlihan. JOnkin ajan kuluttua palautin naudanlihan omaan ruokavalioon ja käytin myös tuotteita joissa luk i"saattaa sisältää". Lapselle en antanut naudanlihaa vaan meillä oli ensimmäisenä lihana uuden seelannin lammas.

Uusia ruokia kannattaa allergiselle lapselle ottaa varovaisesti käyttöön. Vain yksi uusi ruoka-aine viikossa. Kukkakaali, parsakaali voisi olla vaikka seuraavia muutaman päivän kuluttua. Itse ainakin nyt hetkeln odottelisin uusien ruoka-aineiden kanssa.

Meillä allergiat helpottivat hiljalleen vähän sen jälkeen kun lapsi ole täyttänyt 2v. Nyt enää pähkinälle reagoi lievästi.Yleensä, siis yleensä, nämä varhaislapsuuden allergiat helpottavat siinä 2-3v ikäisenä.

Kukka- ja parsakaali voisi tosiaan olla se seuraava siirto ja pikkuhiljaa taas lisätä..
Me oltiin jo siis ehditty puolitoista kk sitten aloittamaan nuo kiinteät, mutta nyt tuli stoppi kun en uskalla riskeerata.
Kiitos Siiseli.

Onko vauvan kiinteissä ruuissa siis nyt muuta kuin banaani ja bataatti? Suosittelisin aloittamaan riisin seuraavaksi ruokavalioon, se on todella harvoin allergisoivaa. Riisi on meilläkin ollut molempien allergisten lasten perusta ruokavaliossa, kun tuntuu ettei mikään sovi. Kaupan nalle riisihiutaleista saa veteen tehtyä puuron, saa vauva vatsan täytettä. Toinen hyvin siedetty on kesäkurpitsa. Meillä on siis "perusmössönä" vauvalle riisi&kesäkurpitsa ja siihen sitten kokeilen sekaan erilaisia kasviksia ja lihaa. Meillä maitoallergia näkyi imetyksen kautta jo kuukauden iässä, imetin 6kk ja sitten siirryttiin apteekin korvikkeeseen. Yksityisellä käytiin maitoaltistuksessa.

Nyt vauvamme on 8kk ja käypiä ruoka-aineita on riisi, kesäkurpitsa, maissi, mango, kana ja possu. Porkkana käy, jos ei saa sitä joka päivä. Monia muitakin annan pieniä annoksia, että siedättyisi niille pikkuhiljaa ja oppii erilaisiin makuihin, vaikka ruoka-valio onkin nyt suppea. Vuoden vanhana usein alkaa allergiat helpottaa, viimeistään parin vuoden tietämillä. Meidän esiokoisella ei nyt ole kuin omena kielletyissä, kun on nyt 3v.

Reagoi myös äidinmaidon kautta.

Oletko kuitenkin varma, ettei oireet johdu mistään noista kiinteistä?

Niitä sopimattomiahan voi olla useampia, eli sen oikean dieetin löytyminen voi kestää todella kauan. Sekin vielä, että jos lapsi oireilee herkästi lehmänmaidolle, hän voi oireilla kyllä myös korvikkeelle, eli vaihto siihen ei välttämättä sekään vielä kerro mitään.

Kyllä meillä kohtalaisen nopeasti sitten oireet lähtivät pois, kun dieetti oli kohdillaan. Mutta tosiaan, myös minä sain olla samalla dieetillä vauvan kanssa silloin.

omasta ruokavaliosta kaikki pois mikä on peräisin lehmänmaidosta, eli myös kaseiini,kaseinaatti, hera, heraproteiini, laktoosi, voiöljy jne.
ei mitään uusia ruokia nyt kokeiluun ennenkuin näkyy kuinka maidoton dietti vaikuttaa.

[QUOTE="näin meillä";26505396]Onko vauvan kiinteissä ruuissa siis nyt muuta kuin banaani ja bataatti? Suosittelisin aloittamaan riisin seuraavaksi ruokavalioon, se on todella harvoin allergisoivaa. Riisi on meilläkin ollut molempien allergisten lasten perusta ruokavaliossa, kun tuntuu ettei mikään sovi. Kaupan nalle riisihiutaleista saa veteen tehtyä puuron, saa vauva vatsan täytettä. Toinen hyvin siedetty on kesäkurpitsa. Meillä on siis "perusmössönä" vauvalle riisi&kesäkurpitsa ja siihen sitten kokeilen sekaan erilaisia kasviksia ja lihaa. Meillä maitoallergia näkyi imetyksen kautta jo kuukauden iässä, imetin 6kk ja sitten siirryttiin apteekin korvikkeeseen. Yksityisellä käytiin maitoaltistuksessa.

Nyt vauvamme on 8kk ja käypiä ruoka-aineita on riisi, kesäkurpitsa, maissi, mango, kana ja possu. Porkkana käy, jos ei saa sitä joka päivä. Monia muitakin annan pieniä annoksia, että siedättyisi niille pikkuhiljaa ja oppii erilaisiin makuihin, vaikka ruoka-valio onkin nyt suppea. Vuoden vanhana usein alkaa allergiat helpottaa, viimeistään parin vuoden tietämillä. Meidän esiokoisella ei nyt ole kuin omena kielletyissä, kun on nyt 3v.[/QUOTE]

Kiinteissä ruoissa oli jo vaikka mitä, mutta nyt ei kolmeen päivään kun en ole uskaltanut antaa. Riisipuuroa on annettu aiemmin, sen voisin lisätä takaisin jo tänään, mutta tällä kertaa ilman sitä korviketta seassa.
Jos kesäkurpitsakin on hyvin siedetty niin sitäkin voisin sitten kokeilla lähiaikoina.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;26505418:
Reagoi myös äidinmaidon kautta.

Oletko kuitenkin varma, ettei oireet johdu mistään noista kiinteistä?

Niitä sopimattomiahan voi olla useampia, eli sen oikean dieetin löytyminen voi kestää todella kauan. Sekin vielä, että jos lapsi oireilee herkästi lehmänmaidolle, hän voi oireilla kyllä myös korvikkeelle, eli vaihto siihen ei välttämättä sekään vielä kerro mitään.

Kyllä meillä kohtalaisen nopeasti sitten oireet lähtivät pois, kun dieetti oli kohdillaan. Mutta tosiaan, myös minä sain olla samalla dieetillä vauvan kanssa silloin.

Enhän minä voi varma olla, poika kun on syönyt jo kaikenlaista. Ainakin hedelmäsoseissa näytti olevan yhteisenä tekijänä sitrusmehu..joten sitä ei ole nyt syönyt kolmeen päivään.
Maidoton dieetti on mulle kyllä kidutusta, mutta minkäs teet, pakkohan se on että muksu saadaan terveeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;26505575:
omasta ruokavaliosta kaikki pois mikä on peräisin lehmänmaidosta, eli myös kaseiini,kaseinaatti, hera, heraproteiini, laktoosi, voiöljy jne.
ei mitään uusia ruokia nyt kokeiluun ennenkuin näkyy kuinka maidoton dietti vaikuttaa.
Ja nyt se todellisuus vasta iski...tajusin, että voikin on kielletyllä listalla |O
Juhannuksena vissiin puputetaan naperon kanssa riisihiutalepuuroa molemmat :D

Älä missään tapauksessa nyt lopeta imetystä!!! Se on se yksinkertaisin keino, sillä apteekin korvikkeisiin menee tuhottomasti rahaa! 60€ /purkki josta saa 2,7l juotavaa. Kokemusta on...
Jätä itse pois ruokavaliostasi KAIKKI Maitoproteiiniakin sisältävä pariksi viikoksi.

kannattaa todellakin jättää kaikki pois missä voi vähänkään olla edes jäämiä maidosta. mm. naudanlihassa on pieniä määriä maitoproteiinia. kannattaa olla tarkkana, sitä maitoa ja niitä proteiineja on yllättävän monessa paikassa. lisäks suosittelisin jättämään kiinteistäkin mahd paljon pois, bataatti nyt on yleensä hyvin turvallinen allergikoilla. ja jos näyttää siltä että maito on yksi syy allergiaan ja syitä alkaa olla muitakin, niin siinä kohtaa suosittelen kyllä siirtymistä erikoiskorvikkeeseen. joudut itse kärsimään jos joudut pitämään hullua dieettiä, eikä sen jälkeen kyllä oma maitosikaan ole kovin ravitsevaa.

Niin ja jos olet tähän asti voinut syödä maitotuotteita ilman että lapselle tulee oireita.Epäilisin, että allergian aiheuttaja on joku muu. Mitä antibiooiitia määrättiin?

Kuulostaa siltä että kyseessä voi olla myös joku muu sairaus kuin allergia. Itse noin pienellä jättäisin kaiken muun pariksi viikoksi pois paitsi äidinmaidon ( sitähän lapsi on sietänyt tähän mennessäkin). Jos helpottaa niin sitten kiinteitä mukaan hyvin hitaasti yksi kerrallaan. Ja jätä se lehmänmaidon kokeilu hamaan tulevaisuuteen.

Älä vaan korvaa maitotuotteita soijatuotteilla,jos aloitat välttämisdieetin,sillä soija ristireagoi maidon kanssa. Ja naudanlihaa kannattaa myös välttää. Näin meitä aikoinaan ohjeisti allergialääkärimme. :) Ja uusia ruokia ei kannattaisi välttämisdietin aikana kokeilla,muuten ei oikein tiedä mitkä oireet on mitäkin.

Hyviä neuvoja jo tullut. Itse suosittelen vielä pitämään tarkkaa kirjaa omista ja lapsen syömisistä ja lapsen oireista. Sillä keinoin pystyt jälkikäteen tekemään salapoliistyötä.

Allergioiden metsästäminen ei ole hätäisen ihmisen hommaa. Viikko kaksi aina väliä muutosten välillä.

Pidä ruokavaliossa kiinteissä nyt vaan se bataatti ja banaani. Älä ota mitään kiinteitä lisää. Sitten jätä omasta ruokavaliosta kaikki yleisesti allergisoivat aineet pois, esim. tomaatti, kahvi suklaa jne, listoja löytyy netistä.

Sitten kaikki maito pois sinun ruokavaliosta, myös ne herat yms. Ota käyttöön kalkkilisä 2tabl (=800-1000) ja monivitamiini. Älä ota tilalle (jos ei aivan pakko) kaura-, riisi- tai ainakaan soijatuotteita.

Tällä ruokavaliolla kaksi-kolme viikkoa. Pitäisi helpottaa ainakin vähän.

Muista että bataatti ja banaani voivat olla allergisoivia. Meillä ainakin banaani on ollut tosi paha refluksin ja sitä myötä myös limaisuuden aiheuttaja. Ne kannattaa kans kokeilla jättää pois, teillähän on vielä niin pikkunen että pärjää hetken pelkällä rintamaidollakin. Siitä minä alottaisin.

Muista pitää koko ajan kirjaa omista syömisistä, vauvan syömisistä ja oireista. Ja varaa aika hyvälle lasten lääkärille. Jos lääkäri ei ota tosissaan tai vähättelee vaihda toiseen lääkäriin. Muista pyytää myös lähete ravitsemusterapeutille. Pikkuinen tarvitsee myös kalkki ja vitamiini lisät. Nekin pitää alottaa varovasti, murunen kerrallaan koska voivat myös aiheuttaa oireita.

Lisäksi voisi olla aiheellista aloittaa hetkeksi allergialääkitys tilanteen rauhoittamiseksi.

Ja kaikki ruuat voivat aiheuttaa oireita, riisikin. Meillä on ollut tosi paha allergian aiheuttaja parille lapselle.

äkkiä siihen siniseen keijuun/floraan tottuu, ja nimenomaan sitten siihen tummansiniseen.
suklaatakin löytyy tysin maidottomana :heart:

Meillä keskimmäinen oli multiallergikko alle vuodeniässä, sitten pikkuhiljaa helpotti ja ny on hiipinyt takaisin mm. vehnäallergia, laktoosi, guava...

Maidoton dietti on varmasti aluksi haastava, itsellä siitä on kahteen kertaan kokemusta. Ekan lapsen kanssa vuoden olin maidottomalla ja munattomalla. Silloin vaihdoin maitotuotteet soija, riisi ja kauramaito valmisteisiin. Toisen lapsen kohdalla soijakaan ei käynyt, joten kaupan valmistuotteet jäi melkeimpä kaikki pois, tuntuu että soijaa on kaikkialla! Älä ihmeessä tosiaan ainakaan heti lopeta imetystä! Apteekinkorvikettakaan ei ole välttämättä helppoa löytää, niistäkään ei kaikki aina sovi. Lähde yksin ajatuksen kanssa kauppaan, tutki tuote selosteita. Muista että se on vain väliaikaista ja saat taas kaikkia herkkuja myöhemmin. Jos vauvalle sattuisi soija sopimaan, on vielä paljon herkkujakin kaupassa tarjolla. Aluksi tuntuu että kaikki on kiellettyä, mutta muutamassa viikossa oppii, mitä voi kaupasta ostaa. Siinä tulee paluu ruuan alkujuurille, selkeitä raaka-aineita ja maustamattomia lihoja yms. Ja usko pois, se ei välttämättä ole huono juttu. Itse esimerkiksi opin vasta tämän pakon myötä maustamaan oikeasti itse lihat ja kasvisruuat. Kaurakerma korvaa hienosti normaali kerman. Tutkimalla netistä ohjeita, löytyy hyviäkin "tuorejuustokakku" reseptejä. Onnea matkaan! Vuoden tauon jälkeen suklaakin maistuu taivaalliselle, kun sitä sitten saa!!!

Yhteistyössä