Allergisia ei ole tarkoitettu lisääntymään?

  • Viestiketjun aloittaja en kehtaa mustana
  • Ensimmäinen viesti
Kaulin
[QUOTE="katmat";23894416]Eikö sinun suvussa oo mitään sairautta jonka sun lapset saattais saada? TOivottavasti ei koska muutoin sun säälisi kyseisen äidin lapsia kohtaan on hukkaan heitettyä. se, että yksi tai kaksi lasta on allergisia, ei tarkoita että kaikki lapset välttämättä olis allergisia. eihän tuo äiti oo etukäteen voinu tietää asiaa. Eri olis jos 100% varmuudella tietäis että jokainen lapsi on moniallerginen mutta sellasta ei voi tietää etukäteen. Ihan hyvin olis voinu olla 1 allerginen lapsi ja 4 tervettä mutta heillä nyt kävi huono tuuri.[/QUOTE]

Eiköhän jokaisen suvussa ole.

Mutta en usko että tekisin viittä lasta, mikäli sairastumisriskit olisivat erittäin todennäköiset. Ainahan voi kuolla syöpään tai tukehtua siihen omenaan, mutta tietoisen riskin ottaminen on aina hieman eri asia.

Jos olisin allerginen esim. sitrushedelmille, niin eipä se lastentekoa haittaisi. Mutta jos olisin astmaatikko, joka on allerginen lähes kaikelle suuhunpantavalle, sekä muutamille lääkkeille ja miltei joka laadun siitepölylle sekä jos minulla olisi periytyvä rakennevika, en ensimmäisenä ajattelisi perustavani suurperhettä.
 
"katmat"
En tarkoittanut mitään heinänuhaa vaan sellaista ettei saa syödä mitään normaalia ruokaa eikä koskea mihinkään normaaleihin asioihin. Ja halusin tuoda tämän näkökannan esiin tuon "lapsettomia ei ole tarvkoitettu äideiksi"- aloituksen vuoksi. Yhtä sairaita ajatuksia siis molemmat.

Sinulla taitaa itsellä olla älykkyydessä vikaa kun et osaa lukea mitä kirjoitetaan.
No sellaisia lapsia jotka ei saa syödä MITÄÄN normaalis ruokaa eikä koskea MIHINKÄÄN normaaleihin asioihin, on erittäin vähän!! NIitä on niin vähän että mun mielestä asiasta ei kannata edes keskustella. Lievästi allergisiahan on paljon, sillee, että on allerginen yhdelle tai muutamalle jutulle, mutta noita vaikeasti allergisia on tosi harvassa ja lisäksi heitä löytyy myös täysin terveiden vanhempien lapsista. se on sellainen vaiva jota ei tiedä että tuleeko sitä vai eikö. Se, että on allerginen vaikka maidolle (mutta ei millekään muulle), ei vielä suuresti vaikuta elämänlaatuun. Lisäksi suurin osa allergisista lapsista paranee iän myötä, kouluiässä ei enää ole monellakaan mitään allergiaoireita. Maailma on täynnä monia paljon vakavampia sairauksia, olisit tehny aloituksen sellaisesta. Mitäs mieltä oot perheestä jossa kumpikin vanhempi on sokeita ja heillä on diabetes ja ovat saaneet tytön jolla myös on diabetes ja vasta tämä pari sai toisenkin lapsen. heidän ois siis pitäny pysyä lapsettomina koska diabetes saattaa periytyä, tai pitäytyä ainakin yhdessä lapsessa eikä hankkia toista?
 
"katmat"
Eiköhän jokaisen suvussa ole.

Mutta en usko että tekisin viittä lasta, mikäli sairastumisriskit olisivat erittäin todennäköiset. Ainahan voi kuolla syöpään tai tukehtua siihen omenaan, mutta tietoisen riskin ottaminen on aina hieman eri asia.

Jos olisin allerginen esim. sitrushedelmille, niin eipä se lastentekoa haittaisi. Mutta jos olisin astmaatikko, joka on allerginen lähes kaikelle suuhunpantavalle, sekä muutamille lääkkeille ja miltei joka laadun siitepölylle sekä jos minulla olisi periytyvä rakennevika, en ensimmäisenä ajattelisi perustavani suurperhettä.
Mutta kun ei ne sun lapset välttämättä oo allergisia vaikka sinä olet. Oletko nyt sitte tarkistanut sukusi ettei teillä oo mitään perinnöllistä sairautta joka voi vaikkapa hypätä sun yli ja iskeä sun lapsiisi? Kannattaa tehdä vähä tutkimuksia asian suhteen.
 
[QUOTE="katmat";23894620]Mutta kun ei ne sun lapset välttämättä oo allergisia vaikka sinä olet. Oletko nyt sitte tarkistanut sukusi ettei teillä oo mitään perinnöllistä sairautta joka voi vaikkapa hypätä sun yli ja iskeä sun lapsiisi? Kannattaa tehdä vähä tutkimuksia asian suhteen.[/QUOTE]

No kyllä minulla nyt ainakin on jonkinlainen käsitys suvun sairaustilanteesta. Tai ainakin uskon, että mitään äärettömän vakavaa ei olisi jäänyt vahingossa huomaamatta.
 
No jopa Jehnnyä nyt lynkataan. Ei kannata tarttua nyt mihinkään yhteen tiettyyn tapaukseen eikä olettaa että tässä ollaan keltään mitään kieltämässä. Kyllä minustakin on erittäin fiksua perinnöllistä sairautta (tai useampaa) kantavana vähän miettiä ennenkuin niitä lapsia tekee. Ei se tosiaankaan tarkoita, etteikö niitä saisi tehdä, mutta jos vakavaa ja todennäköistä tautia kantava pykää vaan sairasta lasta toisensa perään yhtään ikinä pysähtymättä edes miettimään asiaa, niin kyllä se mielestäni helvetin tyhmää on.

Itse olen likinäköinen ja laktoosi-intolerantti. Nämä eivät huononna elämänlaatua kovasti. Mutta jos noita pikkujuttujakin alkaisi olla tusinaa niin kyllä sitä voisi lapsen hankinnassa ryhtyä jos miettimään sitä adoptiotakin vaihtoehtona. Olen myös lähes varma, että jos kantaisin jotain hengenvaarallista tai vakavaa vammaisuutta tms. aiheuttavaa tautia ja sen periytyvyys olisi enemmän kuin parin prosentin luokkaa, niin adoptiota tai luovutettuja munasoluja tms. olisi mietitty jo ihan tosissaan.

Minulla on yksi diabeetikkokaveri, joka ei ole ihan varma haluaako biologista lasta, koska saattaa antaa tautinsa lapselle. Eipä ole käynyt mielessänikään, etteikö tuo kaveri saisi tehdä biologisia lapsia ihan rauhassa, mutta mielestäni kertoo ihmisen älystä jotain se, että on edes hoksannut koko asiaa miettiä.
 
  • Tykkää
Reactions: Thyme
Olen astmaatikon lapsen äiti ja voin kyllä sanoa, että astma rajoittaa elämää. Välillä kovastikin. Jos lapsella on astman aiheuttaman keuhkokuumeen vuoksi hengenlähtö lähellä, niin kyllä sitä pitkään miettii, yrittääkö saada lisää lapsia. Toinen lapsi syntyi noin 7 kuukautta sitten. Lasten ikäero on yli kolme vuotta. Vanhemman lapsen astma alkaa nyt hiukan helpottaa, mutta jännityksellä odotan, onko tällä nuoremmalla astmaa tai allergioita. Jos on, kyllä se lapsiluku on sitten täynnä. En siltikään ole sitä mieltä, että muiden täytyisi ajatella samalla tavalla.

Meilläkään ei ole suvussa mitenkään erityisen allergista tai astmaattista porukkaa, joten ihan puskista tämä pojan astma tuli. Astma ja allergia ovat lisääntyneet samaa tahtia kuin tulehdustaudit ovat vähentynee. Eräässä dokumentissa joku tutkija esittikin (valitettavasti en muista mikä ohjelma), että ihmisillä käynnistyy ns. allergialinja elimistössä, kun tulehduslinjalla ei tapahdu yhtä paljon kuin ennen.
 
..
Meillä on useampi tosi allerginen lapsi. Tosin oireet eivät ole hengenvaarallisia vaan suolioireita. Itsekin olen joskus miettinyt että onko järkevää/oikein lapsia kohtaan tehdä lapsia kun tietää niistä tulevan allergisia.

Toisaalta pahimmat allergiat katoavat kouluikään mennessä ja sen jälkeen lapsi on "normaali". Mutta ei voi tietää, kaikkien allegiat ja vaivat ovat olleet vähän erilaisia, osa pahempia, osa helpompia. Ainahan sitä toivoo että voi kun tämä tuleva lapsi ei olisi allerginen.

Mielestäni voisi kysyä: Perinnöllisiä sairauksia sairastavia ei ole tarkoitettu lisääntymään? Mutta mites sitten alkoholistit? Steriloidaanko heidät? Mihin raja vedetään?

Pitäisikö perimää laajentaa ja velvoittaa perinnöllisiä sairauksia sairastavat hakemaan puoliso ulkomailta? Vähentäisi sairastumisen mahdollisuutta.

Vai onko sittenkin näin vaan paree, kukin taplaa tyylillään.
 
..
Tiedätkö mitä? Mulla ei ole mitään allergioita, lapsen isällä ei ole mitään allergioita, en polttanut odotusaikana tms. ja lapsella on astma ja varmaan 100 eri allergiaa. Ruokavalio todella niukka..
 
Keittiönoita
Suomalaiset alkavat olla niin sisäsiittoista kansaa, että järkevintä olisi risteytyä muun maalaisten kanssa. Siskollenikin sukututkimusta tehdessään selvisi, että hänen poikansa on itsensä "lähin omainen". Ts poika on i"tsensä serkku" kymmenennessä polvessa ja systeri sekä hänen miesvainaansa serkuksia 9:nnessä polvessa.

Meidän suvussa pyörii kaikenlaista perinteistä kansantautia, mutta niin vaan pyörii exänkin suvussa, vaikka hänen vanhempansa Karjalan evakkolapsia ovatkin. Coctail on mitä on.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
En tarkoittanut mitään heinänuhaa vaan sellaista ettei saa syödä mitään normaalia ruokaa eikä koskea mihinkään normaaleihin asioihin. Ja halusin tuoda tämän näkökannan esiin tuon "lapsettomia ei ole tarvkoitettu äideiksi"- aloituksen vuoksi. Yhtä sairaita ajatuksia siis molemmat.

Sinulla taitaa itsellä olla älykkyydessä vikaa kun et osaa lukea mitä kirjoitetaan.
Mutta miten tämän sitten saataisiin kuriin? Nimittäin, esimerkiksi oma sukuni on aina olleet hyvin terveitä, ei mitään allergioita eikä astmaa, syöpää yms. Mutta oma Imani sairastui aikuisiällä vakavasti allergioihin...pahenee vain mitä vanhemmaksi tulee. Minun yli se hyppäsi, tosin nyt vanhemmiten olen herkistynyt kalalle, siitepölylle....omat lapseni sairastavat eri asteisesti. Esikoinen luontaisesti gluteeniton ja vaikeasti hoidettava astma (nyt teininä ei oireita paitsi pahimpina flunssaaikoina), keksimmäinen hypersuper allerginen (sai vain bataattia ja poroa) nyt teini-iän kynnyksellä kaikki kadonneet paitsi koivu, nuorin sairasti refluxiaa jonka aiheuttajana oli maito....nyt 2 vuotiaana täysin terve.
Nuorimman isä vaikeasti allerginen mutta hänen sisaruksensa ja vanhempansa taas terveitä....
Ei ole niin helppo sanoa, että minä en saa tehdä lapsia kun ei tiedä tuleeko terve vai sairas...
 
Itse pohdin vastaavaa ongelmaa vähän aikaa sitten. Kyse ei ollut allergioista, vaan sydän- ja verisuonitaudeista. Meillä sukurasite noihin sekä diabetekseen on paha ja lääkäriltä sain vasta kuulla, että vielä pystyn elintavoilla niihin vaikuttamaan, mutta neljänkympin korvilla peli on niin sanotusti menetetty. Esim. isän suvussa noihin on viidenkympin korvilla kuoltu vielä muutama vuosikymmen sitten ja nykyään kaikki yli nelikymppiset suvussa popsii jos jonkinlaista nappia. Joten siis: pohdin sitä, että onhan se vähän väärin lisääntyä ja tehdä tällaista sekundaa lisää. Nuo nyt kuitenkin suht hoidettavia vaivoja, mutta ei se kivalta tunnu jo etukäteen tietää pian syövänsä kourakaupalla lääkkeitä.
 
"Lila"
Yhden naisen tiedän, joka on valinnut lapsettomuuden perinnöllisen sairautensa vuoksi. Hänen lapsellaan olisi fifty-sixty-mahdollisuudet saada sama sairaus kuin hänellä itsellään on, eikä hän toivo osaansa kenellekään muulle. Sairaus tekee hänen ihostaan hyvin helposti rakkuloituvaa ja se on varhain vienyt hänet pyörätuoliin.
Olisi voinut raskautua lahjamunisten avulla.
 
täh?
Tää on kyllä ihan uskomaton ketju :D

Mä en ymmärrä miksi ap säälii allergisia lapsia. Siis täh??? Ymmärrän kyllä jos joku on vaikkapa harmissaan siitä että toinen on allerginen, mutta että sääliä? Eikä mulla kyllä tullu mieleenkään kun alettiin miehen kanssa lapsista keskustelemaan, että joku tosiaan aattelee että onhan NOILLAKIN samanlainen oikeus lisääntyä kuin terveilläkin :D :D :D Ei pysty ymmärtämään tällästä ajatusmaailmaa, ei....
 
Mä luulen, että on ihmisiä joiden mielestä mun sairashistorialla ei saisi saada yhtäkään lasta.

Pienin ongelmista on siitepöly- ja heinäallergia. Maitotuotteita on kestä kauhian paljon, mutta asiaa ei ole ikinä testattu. Olen kuitenkin sairastanut kahdesti syövän joka voi uusiutua monta kertaa. Eihän se periytyvä ole, mutta joku voi ajatella, että siinä on lapsella riski menettää vanhempansa.

Mä en kuitenkaan ajattele noin vaan siitäkin huolimatta teen lisää lapsia jos vain saan mahdollisuuden.
 
"wesuwius"
Allergiat johtuu siitä että nykyihminen on ylihygieeninen ja täysin erkaantunut luonnosta ja sen bekteereista ja ympäristömyrkyt ja kemikaalit KAIKKIALLA (pyykinpesuaineet, puhdistusaineet, kosmetiikka...) aiheuttaa niitä allergioita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23896176:
Suomalaiset alkavat olla niin sisäsiittoista kansaa, että järkevintä olisi risteytyä muun maalaisten kanssa.
Eikö toisaalta joissain väitetä, että länsisuomalaiset ja karjalaiset ovat geneettisesti kauempana toisistaan kuin länsisuomalaiset ja keskieurooppalaiset? Jos exälläsi on käynyt tuossa vaan huono säkä.
 
[QUOTE="vieras";23896328]Miksi sitten rajan takana venäjän puolella ei ole allergiaa vastaavasti kuin suomessa rajan pinnassa? Suurin ero on hygieniassa, ei ympäristösaasteissa.[/QUOTE]

Niillä ei ole niin monilla dieselkoneella varustettua uutta henkilöautoa, niin kuin suomalaisilla.
 
"minä"
minulla on lapsuusiän diabetes ja sisätautilääkäri sanoi minulle että ei ole osoitettu periytyväksi sairaudeksi. Ainut haitta olisi raskausajan aikana tulevat ongelmat esim. selkärankahalkio ja sikiön suuri koko, raskausmyrkytys, ennenaikainen syntymä ja istukan vajaatoiminta viimisellä raskauskolmanneksella, joihin voi itse vaikuttaa...

sen sijaan aikuistyypin diabetes olisi "periytyvämpää" sillä on useimmiten elintapasairaus. Elintavathan usein opitaan lapsuuden kodissa. mutta siis periytyvämpää myöskin geneettisesti..
 
-----
[QUOTE="minä";23902651]minulla on lapsuusiän diabetes ja sisätautilääkäri sanoi minulle että ei ole osoitettu periytyväksi sairaudeksi. Ainut haitta olisi raskausajan aikana tulevat ongelmat esim. selkärankahalkio ja sikiön suuri koko, raskausmyrkytys, ennenaikainen syntymä ja istukan vajaatoiminta viimisellä raskauskolmanneksella, joihin voi itse vaikuttaa...

sen sijaan aikuistyypin diabetes olisi "periytyvämpää" sillä on useimmiten elintapasairaus. Elintavathan usein opitaan lapsuuden kodissa. mutta siis periytyvämpää myöskin geneettisesti..[/QUOTE]

Vieläkö puhutaan noilla termeillä :O

Pilkunviilausta anteeksi, mutta kyseessähän lienee kuitenkin ykkös- ja kakkostyypin diabetes, lapsuus- ja aikuisiän diabetestä ei ole olemassakaan... Tai no, puhekielessä kyllä, mutta....
 

Yhteistyössä