Allergiset reaktiot raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Sain ensimmäisen allergisen reaktion kun vaihdoin silmämeikinpoistoaineen toiseen merkkiin, mikä tosin oli nivea ja tarkoin testattu tuote, mutta minulle siitä tuli silmä kulmiin punasta syheröläikkää ja pientä turvotusta.
Seuraavalla kerralla silmän alle laitettiin laput missä oli jotain geeliä mikä poistaa väsymyksen merkkejä ja vähentää ryppyjä --> silmäkulmat alkoivat ensin kutittamaan jonka jälkeen silmän aluset menivät kirkuvan punasiksi ja turvonneiksi niiltä kohdin missä laput oli ollut. Läikät ja turvotus lähtivät pikkuhiljaa noin viikossa.
Nyt sitten silmänympärys voide mikä on tarkoin testattu ja on hypoallergigoille suunnattu aiheutti saman reaktion kun ylläolevat laput.
Olen ihan ymmällään kun ikinä minulle ei tälläsiä vaivoja ole ollut eikä ikinä myöskään ole ollut mitään allergiaa, ainut syy minkä keksin on että raskaus olisi altistanut jotenkin. Voiko se edes olla mahdollista? Onko kelleen muulle käynyt näin ja jos on niin onko vaiva poistunut raskauden myötä? Miten ihmeessä noita turvonneita tomaatteja silmän alla pitäisi hoitaa että ne sais pois edes alle viikkoon?! Onko jotain muita neuvoja tai kokemuksia??

Itsellä on ollut aina lievää kemikaaliyliherkkyyttä - esim jotkut shampoot tai rasvat saaneet naaman kirjavaksi.
MUTTA raskauden myötä tämä on mennyt ihan hurjaksi. Meikkejä en voi käyttää yhtään tai lähtee iho ja silmät irti päästä. Shampoona menee vain tietyt merkit ja silti olen joka suihkun jälkeen tomaatti. Myös puskista tulee "kohtauksia", että silmät polttaa ja nenä vuotaa.
Eli itse ratkaisin asian poistamalla kaikki kemikaalit käytöstä ja rupeamalla käyttämään silmänkostutustippoja.

Otan osaa! On tämä vaan ihmeellistä aikaa.

Voi ei, kuulostaa aivan hirveältä! Mä oon jo ihan loppu näiden "pikkujuttujen" takia, voin kuvitella että sielä rassaa pikkasen enemmän :/ Ärsyttää kun tänhän pitäis niin olla sitä naisen onnellisinta aikaa; aika kaukana ollu siitä fyysisten oireiden takia ja nyt vielä tälläsetkin.. No kai se kohta helpottaa :(

Auttaako sulla mikään rasva punotuksiin? Musta tuntuu et bepanthen lisää vaan turvotusta silmien alla ja samoin kortsioni, muutenkaan en sitä niin haluis naamaan käyttää.

Rasva ei kyllä punotusta helpota mutta pakko on rasvailla, ettei iho hilseile irti. Mä olen käyttänyt vauvoille tarkoitettuja voiteita, koska ne ovat varmimmin neutraaleja. Kortisonia en ole uskaltanut käyttää raskauden aikana, koska se vaikuttaa mm vauvan keuhkoihin jne (tuskin tosin pieninä määrinä voiteena - mutta olenpa nyt ollut aika varovainen)

Itse olen päätynyt siihen, että tämä raskaus ei ainakaan omalla kohdallani ole mitään "onnellista ja naisellista" aikaa. Näytän kamalalle ja olo on sen mukainen. Jos puhutaan baby-bluesista niin omalla kohdallani voisin kyllä puhua raskaus-bluesista.

Joo, raskaus altistaa ja herkistää vaikka mille. Etköhän sä pysty sen aikaa olemaan ilman kaiken maailman silmänympärysvoiteita, kokeilet sit kun vauva on syntynyt niin jonkun ajan päästä uudestaan jos tarvetta on.

[QUOTE="joo";25967124]Rasva ei kyllä punotusta helpota mutta pakko on rasvailla, ettei iho hilseile irti. Mä olen käyttänyt vauvoille tarkoitettuja voiteita, koska ne ovat varmimmin neutraaleja. Kortisonia en ole uskaltanut käyttää raskauden aikana, koska se vaikuttaa mm vauvan keuhkoihin jne (tuskin tosin pieninä määrinä voiteena - mutta olenpa nyt ollut aika varovainen)

Itse olen päätynyt siihen, että tämä raskaus ei ainakaan omalla kohdallani ole mitään "onnellista ja naisellista" aikaa. Näytän kamalalle ja olo on sen mukainen. Jos puhutaan baby-bluesista niin omalla kohdallani voisin kyllä puhua raskaus-bluesista.[/QUOTE]

Joo sama juttu, en ole ikinä tuntenut olevani näin kamalan näköinen kun nyt tässä raskaudessa, mikä vaikuttaa todella paljon mielialaan kun muutenkin on niin paljon ollut ongelmia tän raskauden kanssa. Mut kai se siitä sitten helpottaa :(

Kortisoonia lääkäri määräs mulle toiseen outoon ihottumaan raskaudenaikana joten sillä uskalsin sitä käyttää, lääkäri vakuutti että pienillä pinta-aloilla vähäiset määrät ei vaikuta milläänlailla.

[QUOTE="vieras";25967128]Joo, raskaus altistaa ja herkistää vaikka mille. Etköhän sä pysty sen aikaa olemaan ilman kaiken maailman silmänympärysvoiteita, kokeilet sit kun vauva on syntynyt niin jonkun ajan päästä uudestaan jos tarvetta on.[/QUOTE]

Joo pystyn varmaan, mutta eipä mulle tullut mieleenikään että tälläsiä voisi tulla kun ikinä ei ole aikasemminkaan tullut edes aikaisemmissa raskauksissa. Ja kun raskaus on muuten stressaava ja masentava muilta osin niin olisi se kiva että voisi itselleen/ulkonäölleen jotain mukavaa tehdä, ei kyse siitä olekaan että niitä voiteita nyt välttämättä tässä juuri nyt tarvitsisi.

Mulla samantapainen kokemus.¨
Aiemmin en ole ollut millekään allerginen, mutta nyt raskaana ollessa, kun vaihdoin kasvovoidetta uuteen merkkiin, niin viikon käytön jälk. tuli kasvoihin ihottumaa, enimmäkseen just silmien ympäristöön. Silmänaluset turposivat ja kutisivat ja olivat punaiset. Muutaman päivän rasvasin bepanthenilla ja lopetin sen voiteen käytön, niin meni ohi.

kortisonia ei muutenkaan kannata käyttää silmänympäryksiin, kun iho on niin ohutta ja herkkää kortisonin haitoille. apteeksita saa ilman reseptia vitA-pos ministä silmävoidetta jota voi luomiin käyttää, samoin bepanthenia voi käyttää.
myös kynsilakalle voi herkistyä ja joskus se oireilee juuri kaikkein herkimmmällä silmänympärysiholla, sormilla kun tulee kosketeltya silmänympärysihoa aika usein esim just rasvatessa. koita siis lopettaa kynsien lakkaus jos sellaista teet.

Mulla on ihan samantapaista "syheröä" silmäkulmissa kun ap:llä, oliskin kiva tietää mikä aine sen aiheuttaa. Jouduin just antamaan kalliimman rasvan miehelle, kun en voi käyttää:/

Nyt raskauden ja imetyksen jälkeen olen kyllä käyttänyt vähemmän kemikaaleja, eikä ole pahasti punoitellut.
Vichyn kasvorasva on ainakin hyvää! Ja sitten joku Erisanin kevyt kasvorasva.

Kiitos vastauksista! Menen lääkäriin käymään tänään jos jonkun voiteen tähän saisin kun tuntuu että bepenthen ei hirveästi auta, ja tää reaktio on tosissaan nyt jo kolmas, ja aina tullut eri tuotteista. Kynsiä en ole lakannut joten en usko että se siitä voisi olla..
Kerron lisää käytyäni lääkärissä! :)

Joo eli aivan turha lääkärissä käynti raskauden takia, määräsi kortisoni voidetta vaikka sanoin että ei se ole auttanut mitään enkä haluaisi turhaan tuollaisia käyttää.

Ei auta muuta kun odotelle oireiden katoamista ja katsoa tilanne uudestaan raskauden jälkeen.

Yhteistyössä