Allergiset kullannuput - vol.1

Tervetuloa allergisten lasten äitien maailmaan!

Ketjussa ( ellei jopa löyhässä hirressä ) roikkuvat:

Piija ja tyttö 10/2007 (Neocate)
Krisu ja tyttö 10 /2007 (Neocate, Prepulsid)
Luppis ja poika 10/2007 (NutriSoija, Zantac)
ahmutar ja poika 05/2007 (NutriSoija, Losec)
NallePuh82 ja tyttö 07/2006 (Neocate, maito :flower: , Losec)
Helmiina82 ja tyttö 12/2007 (Neocate)
pohjolan neito ja poika 10/2007 (Neocate, Zyrtec ja Atarax)
lyyti-mamma ja poika 12/2007 (imetysdieetti)
sirpiina ja poika 12/2007 (NutriSoija, Zantac)
santtu70 ja poika 11/2007 (imetysdieetti, Neocate)
Ieva ja tyttö 01/2008 (Almiron Pepti)
anna86 ja tyttö 02/2008 (imetysdieetti)
leinikki ja poika 02/2007 (Neocate, Losec)
roosakaisa ja tyttö 09/2007 (Almiron Pepti)
Farrah ja tyttö 02/2008 (imetysdieetti)
Nallepuh ja tyttö 06/2007 (riisimaito)
Sssalla ja poika 08/2006 (riisimaito) & tyttö 11/2007 (Almiron)
Kaniini ja tyttö 08/2007 (maito)

Aikaisemmat viestiketjut löytyvät täältä:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1023252

http://kaksplus.fi/keskustelu/t997211

http://kaksplus.fi/keskustelu/t943784


B)


TERVETULOA KESKUSTELUUN MUKAAN KAIKKI HALUKKAAT!!
 
Hei vaan kaikille!

Aloitin tämän uuden ketjun koska tuli yhtäkkiä mieleeni etteivät vaan poista ketjua, jossa kamalasti viestejä.. Otsikko puuttuu mutta lisään kunhan johonkin päädytään.
Näpyt ja nuput on siis ehdotettu.

Kiirettä pitää. Fysioterapiassa siis käydään ja jumpatessa menee kaikki päivät :eek:

rotaatiosta oli joku kysellyt: Meillä aloitetaan uusi ruoka pienellä annoksella (max. 1 rkl) ja seuraavalla viikolla sitten annetaan enemmän ja ehkä noin kolmannella/neljännellä kerralla jo koko desi. Tällä tavalla homma etenee aika hissukseen, joten olen sitten ominpäin vähän soveltanut :whistle: Aika nopsaan nostan siis annosta ja alkuun annan kaksi-kolme kertaa viikossa ( 1 tl - 1 rkl - 3 rkl joka toinen päivä siis ja sitten taukoa useampi päivä ja sitten jo 0,5-1 dl, jos maistuu. Tämän jälkeen odottelen väh. 5 päivää ja jos oireita ei tule, otan mukaan rotaatioon). Toinen vaihtoehto, mitä lekuri hiljakkoin ehdotti on toi NallePuhin käyttämä kolmen päivän minialtistus ja sitten rotaatioon mukaan.

Nyt nukkumaan |O

p.s Kaivelkaas noita vanhoja ketjuja ylöspäin, jos haluatte niitä mukaan tohon ekaan viestiin. :wave:
 
Heippa :wave:
Vieläkö tuohon "hirteen"mahtuu roikkumaan yksi ihmettelijä :x
Olen eri ketjuissa kertonut meidän historiikkia, mutta lyhykäisyydessään se on tässä:
poika nyt 8kk, suoli-ja osittain iho-oireinen maitoallergikko, todettu lopulta noin 4 kk iässä monen mutkan kautta. Profylac ei sopinut, sitten kokeilussa Neocate noin 2 kk, kunnes vakuutuin ettei sekään enää käy. Nyt käytössä Nutrisoija noin 3 vk ja edelleen meillä nukutaan hyvin huonosti yöt, mutta uloste on ensimmäistä kertaa ns normaalia sen vihreän lierun sijasta ja iho oireet poissa. Ts vakuuttunut en ole vieläkkään tuon soijan sopivuudesta, mutta tällä nyt mennään kun on kuitenkin pienempi paha tuohon Noecateen verrattuna.

Tuosta rotaatiosta olen kysellyt ja kiitos vain tuokin vinkki otetaan korvan taakse :flower:
Nyt taas ollaan nollatilanteessa pelkällä maidolla, kun ilmeisesti hirssipuuro aiheutti meille toosi isot itkut yöllä.
 
Piija: Saako sitä Muksun kukkakaalia vielä ostettua? Ajattelin, että vieläkö sulta onnistuu varaston kasvattaminen. Mulla on puoli vaatekaapillista vielä jäljellä ja ajattelin niillä pärjätä. Meillä kukkakaali on onneksi rotaatiossa, joten menekki ei ole noin huima.
 
NallePuh82: Olen kyllä kukkakaalisosetta vielä nähnyt Keskon kaupoissa ja ostanutkin aina silloin tällöin. Taidan käydä vielä hamstraamassa. Kuulin, että valmistajalla/maahantuojalla on sitä vielä jonkin aikaa varastossa, vaikka valmistus on lopetettu, mutta menekistähän se riippuu kauanko niiden varastot riittävät.
Yritetään kovasti löytää lisää ruokia kiertoon, kun ei tuo 4kk alkaen tarkoitettu sose oikein pidä neidin nälkääkään enää... :|

Voi voi, huomenna täytyy taas viedä neiti päiväkotiin. On nukkunut tosi hyvin pari viimeistä yötä (koputtaa puuta) =) Syönyt kerran ja tuttia laitettu kerran tai pari, muuten kuorsannut kuin tukki. Ei ole siis yskinyt! Päivällä tosin yskä vielä on vaivannut, mutta toivottavasti tämä nyt tästä.
 
Hei siitä ketjun uudesta nimestä. Musta olisi hyvä jos siinä esiintyisi sana "allergia", jotta ketjun sisältö olisi myös uusille heti ketjun sisältöä kuvaava ja osaavat klikata auki ketjun. Esim. "Allergialasten tarinoita" tai "Pois allergiasuosta".

Meillä on myös ollut flunssaa. Niin, ja päärynä taisi olla epäsopiva :( Hyvää on että Losec Mups on jäänyt kokonaan pois eikä refluksi ole siitä äitynyt :)

Meillä myös päiväkodin aloitus on ihan ovella, viikon päästä alkaa. Viikko käytetään "pehmeään laskuun". Pitää myös ne ruokavalioasiat siellä selvitellä.

Tervetuloa kaikki uudet! Mukaan vaan kirjoittelemaan!

En nyt ehdi kirjoittelemaan enempää joten :wave:
 
Mä oon ahmuttaren kanssa nyt samoilla linjoilla eli sana allergia olis ehkä kuitenkin hyvä olla ketjun otsikossa vaikka sitä alkuun karsastinkin.
Olen yrittänyt miettiä pääni puhki mutta kun ei välähdä, niin ei.. kuitenkin aika monella on toi refluksikin ollut, olisko jotain siihen viittaavaa hyvä olla?

Eli allergia ja refluksi (GER) olis nimessä jossain muodossa? Allergiapuklut?

piija: Minkälainen teillä on nyt päivärytmi? Ootteko siirtyneet yksiin päikkäreihin?
 
Luppis: Meiän rytmi on ihan sekaisin... Päiväkodissa ei nuku kun yhdet päiväunet ja on sitten ihan viri-viri-tööt-tööt jos ei nuku kun kotiin päästään. |O Mutta yritetään pyrkiä noihin yksiin päikkäreihin, jos joskus nukkuis vähän pidempään (yli tunnin) niin vois onnistuakin.
Mutta nytkin vkonloppuna nukkui useammat päiväunet, ja autossa tietty nukahtaa...
Ja lauantaina nukahti pyörän kyytiinkin... että semmosta sekamelskaa meillä.

Äh, toi nimijuttu on kyllä luovempien ihmisten hommaa, multa ei oikein irtoo :/
Allergiapuklut on jees. (allergiset muruset, puklailevat puluset...)
 
Moikka, tuli tuosta nimikeasiasta mieleen "Allergisten Aarteiden arki" -no joo, ei ihan luovimmasta päästä kun lyhenteenä kuulostaa AAA-kerholta :) Mutta tuo Allergiapuklut kuulostaa kans hauskalta!!

Kauhiaa, mä en tiennyt että tuo muksun kukkakaali lopetetaan, pitää käydä ostamassa meidän lähi K-kaupasta sitä paljon, koska se on sopinut hyvin ja on reissuilla tuiki tarpeellinen. Hassua on että juuri kun löytää jonkun sopivan, niin se joko poistuu lähikaupan valikoimasta tai sitten valmistaja tekee muutoksen reseptiin. No eilen tein pakkaseen urakalla bataatti-lammas sosetta niin saadaan matkalle mukaan...

Rytmeistä -mä olen kans miettinyt (ja hiukan ahistanutkin asia on) kun meillä ei ole rytmiä löytynyt. Joka päivä mennään "fiiliksen" mukaan ja kun tulee huonompi päivä ruokien suhteen niin pakka on sekaisin. Ympäristön ihmettelijät toteaa vaan, että "noin iso poika (8.5kk) ja vielä heräilee öisin, kyllä meidän lapsen on jo nukkuneet 6vkon iästä täysiä öitä -rytmeistä se on kiinni ja siitä että pidät poikaa nälässä..." Kunpa nämä ihmettelijät vainen osaisivat olla hiljaa! Ja sanoa vaikka että koeta jaksaa! Mutta kun on pakko vääntää ns. veistä haavassa...

Meillä päivän kulku menee kyllä suurin piirtein järjestykseltään samalla tavalla, mutta kellonajat vaihtelee. Jos on huono yö, niin nukutaan poika kainalossa 9-10 (tai no isäntä lähtee kyllä töihin 7 aikaan) ja iltaisin pyritään nukkuun 20 maissa, muta silloin kun on ihottumakutinaa ym,. niin uni tulee itkujen kanssa 23-00 aikoihin. Yöllä "normaaleina" öinä herätään 1-2x syömään ja kerran pari muuten vaan. Silloin kun ruokavääntöjä on niin herätään 10x.

Mutta kai se rytmittely siitä iän mukana ja tilanteiden helpottuessa löytyy...

Mun on kanssa pakko kuukauden päästä alotella töitä. Ihan vaan ilta-pari viikossa näin ensin alkuun (jouluun asti) niin saadaan poikaa vielä hetki pitää kotosalla. Miten Piija noi ruokajutut onnistuu päiväkodissa? Joudutko itse viemään jotain sinne mukaan?

Mukavaa päivää :) Taidan hypätä pojan kera bussiin ja huristella Selloon hakemaan sitä kukkakaalia...
 
Älä hätäile sen rytmin kanssa, meillä on kohta 10kk ikäinen tyttö ja kahta samanlaista päivää ei ole :)
Jo oli päiväkodissa kummastusta, rytmitön kestovaippoja käyttävä lapsi, kourallinen ruokia mitä voi syödä ja äiti vielä kantaa kantoliinassa ;)
 
tervehdys kaikki...meille kuuluu tätä urtikariaa vaan edelleen. Olen aika onneton jo tilanteen suhteen, kun mikään ei tunnu auttavan. Sen ilmestymiseen ja rauhoittumiseen ei tunnu löytyvän mitään yhdistävää tekijää vaan jokainen päivä on erilainen... Huomenna on lääkäri, joten josko sieltä taas saatais jotain kättä pidempää.

Kuule Lyyti-mamma, missäpäin asustelette jos sinunkin bussihuristelun kohteena on Sello? Itse asumme Espoossa joten olisi mielenkiintoista tietää sitten kun teillä päivähoitokuviot alkavat että kuinka kaikki järjestyy jos asutte Espoon alueella myös. Olin yhteydessä jo alueemme päivähoidosta vastaavaan henkilöön ja kertoi että moniallergiset toivotaan sijoittuvan päiväkoteihin sillä siellä on kuulemma helpompi hoidella näitä allergioita kun ruoka tuodaan keskuskeittiöistä joissa erikoisasiantuntijat kuulemma tekee kaikki poikkeusruokavaliot, perhepäivähoidoissa taas ei olis resursseja tehdä montaa eri ruokalajia päivän aikana, joka onkin kyllä ihan ymmärrettävää. :) Rotaatioasia minua kiinnostais vähitellen mutta mietityttää vaan, että räjähtääkö tilanne sitten käsille, kun en saa tälläkään ruokavaliolla häntä oireettomaksi. Mutta taas uuteen nousuun, kävin Ruohonjuuresta ostamassa amarantit, quinoat ja hirssit sekä kaupasta poroa. Jos ruokavalioon löytyis joku sopiva puuro, kun kerran tattari ja riisikin tipautettiin pois ja sitten liha niin sitten noilla vadelmilla ja persikoilla ei olis niin väliks vaikka ei saiskaan mutta tällä hetkellä persikkasose on ainoa, jota voin antaa hälle bataatin lisäksi ja surullista katsoa jos toinen syö pelkkää bataattia neljä kertaa päivässä.... eikä hän sitä suostu kyllä syömäänkään niin monasti, vaikka on yritettykin. Mulla olis pakastimessa jo omenasosetta, poroa, kalkkunaa, possua, kesäkurpitsaa, kukkakaalia ja Oolannin perunasosetta odottamassa kokeiluaan mutta ei vaan iho rauhoitu niin en uskalla lähteä uutta antamaan... hemmetikö tähän suuttaantunut jo yli kuukausi ja hyvässä lykyssä iho-oireet aiheuttaa NC, jolle ei kuulemma ole antaa muita vaihtoehtoja muuta kuin NC lääkkeiden kanssa. Vuoden iässähän altistetaan soija ja meillä vehnäkin. Onkos teillä niistä kokemuksia? Mites muuten on sen Kelan hoitotuen kanssa, vammaistukeako se nykyään on? Milloinka sitä voi hakea ja mitä kaikkia dokumentteja mukaan?
 
Pohjolan neito: Jos vaan pystyt, niin rauhoita tilannetta kaikessa rauhassa sen minkä pystyt, ennen kuin aloitat uusia kokeiluja. Muuten on tosi vaikea pysyä oireiden perässä ja lopputulokseksi saa muutaman epävarman kiinteän, jonka sopivuudesta ei ole tietoa. Vaikka olisi ihanaa, että ruokalista olisi monipuolinen, ei se aina onnistu. Tuolla allergialistan puolella on lapsia, joille eka kiinteä löytyy reilusti yli vuoden ikäisenä tai, että useamman vuoden ikäisellä on käytössä vain pari-kolme kiinteää. Usein loppupelissä kaikista nopeiten pääsee eteenpäin, kun ei hätäile vaan rauhoittaa kunnolla ja kokeilee hitaasti.

Kannattaa varmaan yrittää siis selvittää, mikä on Neocaten osuus oireilussa ja mikä johtuu esim. persikasta. Jos NC vaikuttaa kovin epäsopivalta, on siitä olemassa muita versioita (active, advance) jotka saattavat sopia paremmin. Yksi vaihtoehto on tietysti sitten se jatkuva antihistamiini, jos NC ei muuten sovi.

Meillä on korotettu vammaistuki, joka on jotain 190 ?/kk. Korotettu tulee laajoista allergioista ja astmasta. "Pelkillä" allergioilla pitäsi irrota se alempi tuki, joka on kai jotain 80 ?/kk (en ole varma summasta) Tukea haetaan kai aika usein n. vuoden iässä ja sitä on mahdollista saada puoli vuotta takautuvasti.

Tuohon tukeen tarvitaan lääkärin lausunto ja sitten usein noita altistuksia, joilla allergioita on todettu. Lisäksi kannattaa kirjoittaa itse huolella se oma hakemus. Itse hakemus papereita saa Kelasta, mutta tarvitsette tosiaan siihen lääkäriltä sitä lausuntoa myös. Kannattaa ottaa puheeksi seuraavalla käynnillä!
 
Hei vaan minunkin puolestani :wave:

Jäin miettimään noita tuntojani, mitä tulee tällä hetkellä mieleen ja millaiset fiilikset on ja sieltä kumpusi tälläisiä ajatuksia tämän ketjun nimiehdotukseksi:

- ALLERGIASODAN SITKEET SISSIT
- ALLERGIASUOT JA SOIDINMENOT
- ALLERGIASUO SIELLÄ VETELÄ TÄÄLLÄ
- ALLERGIALIEMESSÄ KIEHUNEET
- ALLERGIASOPAN KEITTÄJÄT JA HÄMMENTÄJÄT
- ALLERGIAMETSÄÄN EKSYNEET

Kuten huomaa, nuo ajatukset on aika pessimistisiä tällä hetkellä, eli todellakin on tunne siitä että on jossain sodassa, suossa, liemessä, sopassa ja ainakin tosiaan pahasti eksyksissä.

Onneksi ei kuitenkaan ihan yksinäinen olo, kun täällä saa purpattaa huolensa ja pahan olonsa julki, kiitos siitä :flower: ja voimia muillekin "tahkoojille" :hug:
 
Lyyti-mamma: Meillä päiväkoti on ottanut asian ihan positiivisesti. Teen viikon ruokalistan aina etukäteen (eli maanantaisin vien aina seuraavan vkon listan) ja antavat sen mukaan ruokaa lapselle. Neiti kun saa kiinteitä ruokia vasta lounaalla ja melkein joka päivä iltapäivävälipalla (ja tietty kotona päivällisaikaan) , ja kun ruokia on määrällisesti vielä aika vähän, niin listan tekeminen on suht helppoa.
Kovasti vaan pitäis päästä tuosta Muksun kukkakaalisoseesta eroon, kun ei tiedä mihin asti varastot riittää. Päiväkoti on ostanut ne vielä itse, mutta olen sanonut, että sitten kun kaupasta loppuvat, niin alan kantaa varastojani heillekin. Keittäjä oli kyllä sitä mieltä, että ei mun pitäis niistä enää maksaa kun maksan jo hoidosta... totta, mutta oman lapseni parhaaksihan se on.
Ja tuolla päiväkodissa siis meidän neidin ruoan tekee päiväkodin keittäjä, vaikka muut ruoat tulee viereisestä koulusta. Sit kun alkaa mennä monimutkaisemmaksi, niin koulun keittiö tekee neidinkin erikoislounaat.

Pohjolan neidolle tsemppiä tuon urtikarian kanssa. Ja muutenkin tuohon oiresuohon... :hug: NallePuh82 jo vastailikin tuohon hoitotukiasiaan. Meilläkin tuo soijamaitoaltistus lähestyy, vehnäaltistusta katotaan sitten kun saadaan soijakokeilu läpi ja tilanne rauhoitettua... Pelon sekaisin tuntein odotan sitä.

Tuo ALLERGIASUO SIELLÄ VETELÄ TÄÄLLÄ nappas kyllä mulle! :D Sitähän tää on, yhtä rämpimistä, vaikka joskus löytyy joku kuivempi pättärä, niin hetken kuluttua sitä taas kahlaa kumisaappaat täynnä turvetta... :headwall: :LOL: :headwall:
 
Heipsan!

Täällähän on ollut tänään kovin eloa..hyvä hyvä :D
Sirpiinalla oli hauskoja nimiehdotuksia :LOL: täältä ei ainaskaan tuon parempia irtoa,joten kaikki käy.
En nyt muista,että kerroinko jo meidän viime viikon allergialääkäri käynnistä?
Samaa pää kesät talvet :headwall:
Mutta siis lääkärimme mielestä meillä pullat hyvin uunissa..pienet pyllyn punotukset ja näppylät siellä täällä saa jättää elämään omaa elämää?!
En sitten tiiä,,jotenki itel tosi sekava olo. Ja viime yönä' neiti hääräs ja pyöri kokoajan sekä välillä itkeskelikin. Noh,sitten kun aamulla herättiin niin huomasin,että neiti on kakannut ja pylly ja "etupylly" oli aivan punanen ja kosketusarka :'( koskaan ei ole vastaavaa ollu,mutta tosiaan tuo kakka on voinut olla vaipassa jo vaikka 10tuntia! eli oisko syy siinä?? vai??
Auttakee!!!! Jotenki musta vaan tuntuu,että tuo neiti on kaikelle allerginen,mutta minä urvelo en sitä vaan tajua :(
Ja kohta pitäs alkaa testailee soijamaitookin,resepti siihen jo saatiin jotta voidaan omine aikoinemme se testata ennen 1vuoden ikää.

Kaupan kaura ja soijajogurteista..voiko niitä antaa näin pienelle? eli siis vajaa 11kk ikäselle.

Voi :kieh: kiukkupussi heräs puolen tunnin uniltaan.
 
Nimestä: hyviä ehdotuksia sirpiinalta ja piijaltakin ja lyyti-mammaltakin se yksi hyvät ehdotukset, erityisesti ALLERGISTEN AARTEIDEN ARKI.

Juu se allergiasana olisi hyvä olla nimessä. Saisikokohan ketjun nimeen vielä jotain positiivista virettäkin..? Ymmärrän kyllä että aina fillarit ei ole yhtään positiivisia mutta pidetään ketjussa sitäkin yllä ja iloitaan pienistäkin edistysaskeleista.

Miten olisi...

ALLERGIASUOSTA KOVALLE MAALLE -KETJU, VOL 1 ???

Musta olisi myös hyvä jos nimessä ei ole mainittu tiettyä tai tiettyjä oiretta, esim. refluksi, näppylät, koska oireitahan on kuitenkin lukemattomia. Ketjun nimi saattaa tällöin johtaa lukijoita harhaan. Taidan ajatella aika akateemisesti :whistle:
 
Mä sitä refluksia kannatan edelleen ihan sen takia et se on ollut meillä ja ymmärtääkseni myös piijalla ja krisulla aika keskeinen oire. Mutta enemmistö päättäköön. Ja jotain positiivista mukaan myös - vaikka huumori on kyllä aika hakusessa suurimman osan aikaa tästä hommasta. Sillä mä ton hirressä roikkumisen tohon laitoinkin..

Rytmeistä kyselin sillä että meillä ollaan kaksien unien rytmistä siirtymässä yksiin - siis poika tekee itse näitä rytminvaihdoksia - mulle olis tää entinen passannu :whistle:
Ja kun unet muuttuu, mun pitää TAAS keksiä, mihin aikaan herra nyt sitten haluaa ruokaa ja milloin parhaiten maistuu :headwall: Kuukauden verran on mennyt aina rytmin löytymiseen ja kuukauden verran tai reilu kaikki ok, sitten alkaa sama homma. Jospa tää yksien unien rytmi sitten sopis vähän pidempään.. Älkää ottako stressiä rytmistä. Se on mikä on eikä sitä kovin helpolla muuteta. Mä saan näihin pähkäilyihin apua anopilta, joka esim. nyt viikonloppuna sai pojalle uuden rytmin - joka ei vielä ihan toimi mutta ehkä jossain vaiheessa (on ammatti-ihminen).

Kaupan kaura- ja soija, lähinnä noita soijatuotteita olis jo kiva antaa. Kysäsen eka lekurilta.. Meillähän siis menee soijamaito nyt jo viidettä kuukautta ja toimii edelleen. =)

Nyt kun uusia pukkaa mukaan, pitäskö tohon ekaan viestiin laittaa et minkäikänen lapsi ja mitä maitoa käyttää. Ei varmaan muuta? Ja jos lapsen nimen vaikka??
 
ahmutar sitä tasaista maata ei aina vain ole näköpiirissä! Mutta täältä saa onneksi niitä kaivattuja "kyllä se siitä" selkääntaputuksia ja se suo ei enää upotakkaan ihan niin paljon. Minulla on vain tapana yrittää vaikeat asiat saada näyttämään vähemmän vaikeita tuollaisen sarkastisen huumorin tapaan, mikä näkyi noissa nimiehdotuksissakin...
Mutta jos haluatte saada noita oireitakin nimeen mukaan niin tässä olisi vielä yksi:
- NÄPYT JA PUKLUT; ALLERGISET KULLANNUPUT!
Hih, hih...No ainakin on jo ehkä myönteisempi ote kuin edellisissä ehdotuksissani...

Noista rytmeistä, ei meilläkään ole mitään päiväunirytmiä, mennään ihan noitten oireiden; refluksin ja vatsanväänteiden mukaan ja sen mukaan onko päiväuni sen puolituntia vai puolitoista. Nykyisin nukahtaminen on tapahtunut kiikkustuoliin hiejaamalla ja siitä sitten sänkyyn kippaamalla. Yöunet on ollut hukassa jo kuukausia ja minä olen alkanut vihaamaan öitä, tuntuu ettei huvittaisi ollenkaan ruveta nukkumaan, kun heti kuitenkin alkaa se heräily ja itkut. Ensimmäisen itkun jälkeen sitä vain odottaa,että tulisi äkkiä aamu....

Tuosta Kelan hoitotuesta vielä, montako noita eri allergioita tulee olla, että saa sitä alinta tukea, kun ainakaan pelkästä maitoallergiasta ei tukea tipu? Ja miten nuo muut ruoka-aineallergiat sitten lääkäri toteaa, kun eihän kaikki reakoi ihollaan eikä prick testit näytä kaikkea?
 
Niin ja jos vielä saan tätä nimisoppaa hämmentää, nyt kun olen kerran hommaan ryhtynyt...
Kaikkien ehdotukset ovat varteenotettavia, mutta jotenkin tuo Lyyti-mamman
ALLERGISEN AAREIDEN ARKI, on jotenkin söpö ja ahmuttaren ALLERGIALASTEN TARINOITA olisi jotenkin naseva otsikko.
 
Huomenta kaikille! Kuulkaas te rotaatiota suorittavat, nyt meillä on neljättä päivää syöty hirssipuuroa. Ekana 1tl, tokana 3 tl ja kolmantena melkein desin verran. Tänään on siis neljäs päivä ja tarkoitus on antaa ihan normi puuroannos. Mitäs sitten tapahtuu, laitanko hirssin tauolle ja otan ensi viikolla yhtenä päivänä vai useammin? Ja pidetäänkö huomenna taukopäivä kaikista uusista ja vasta ylihuomenna uusi maku taas testattavaksi, esim. poroa? Mutta mites noiden lihojen kanssa on toi annostelu? Paljonko sitä parhaimmillaankin annetaan jos laitan sitä bataatin joukkoon? Mites totutteluvaiheessa on annostelujen kanssa, 1/2 teelusikallista kerrallaan vai mitenkä? Mukavaa päivää kaikille!
 
pohjolan neito: Mä en enää tänään antais eli vaan ton kolme päivää ja sitten väliä se 5-7 päivää ja sen jälkeen rotaatioon kerran viikossa. Ja siis neljännellä kerralla se koko annos/niin paljon kun syö, jos kerran on jo saanut ton desin. Ja pari päivää pitäsin taukoa ennenkuin mitään uutta ottaisin, riippuen vähän siitä, miten viiveellä teillä oireet tulee. Mä alotan siis max 2 uutta/viikko, paitsi nyt kun meni hommaan hermot, oon maistatellu useampaakin saman viikon aikana. Mut sitten kun pääsen isompiin annoksiin, vaan harvakseltaan mukaan uusia. Muuten ei tiedä, mikä sopii ja mikä ei. Jos kyseessä joku todella tärkeä esim. liha tai vilja niin, silloin ei mitään muita muutoksia hetkeen vaan hissukseen ja varman päälle että saa varmuuden sopivuudesta/ei sopivuudesta. Lihaa alottasin varovasti esim. 1/2 tl muutamalla kerralla ja sitten 1 tl jonkun aikaa. Se voi alkuun ymmärtääkseni tehdä vatsanväänteitä vaikkei olis allergiaa.. ja sitten kun annetaan normaalimääriä, suositus on 1-1,5 rkl/ateria kaksi kertaa vuorokaudessa eli 2-3 rkl/pv. Ja tämä ohje tonne vuoden ikään saakka, siitä eteenpäin ei mulla vielä ole ohjeita. :/
Ja lihaahan voi antaa muunkin soseen kuin kasvissoseen seassa, puurot ei vaadi sitä hedelmäsosetta (voi tehdä maitoon) jne. eli älä turhaan jämähdä näihin "käsityksiin" mitä minkäkin kanssa tarjotaan. Meillä menee ruusunmarjan kanssa liha ihan sujuvasti :whistle: Ja hedelmäsoseitakin voi syöttää kerralla ihan reilusti, jos ruokalistalla ei muuta ole (esim. persikkaa, päärynää, vesimelonia on meillä syöty 2-3 dl/kerta ja joskus kaksi kertaa päivässä :p ).
 
Ai niin, tosta nimestä. Mä kanssa tykkään tosta Allergialasten tarinoita vaikka mammathan täällä kirjottaa.. Tai mites ois vaan Allergiset kullannuput?

Nyt täytyy mennä, Puuha-Pete loppui ;) Meillä on jo kova poika kattomaan noita piirrettyjä, annan katsoa vaan yhden jakson/päivä, muuten omatunto kolkuttaa... :ashamed:
 
Luppis nyt tuli jo naseva ja söpö nimiehdotus samassa paketissa, tuo Allergiset kullannuput.
Ja antakaa vain kuulua, jos tuntuu siltä että tälläinen uusi tulokas kuin minä olen liian paljon "äänessä" tässä teidän ketjussa, en ole ikinä ollut niitä hiljaisempia....

Ja meillä oli sitten omituinen yö viime yönä: pikkukaveri itkeskeli klo 23-02 välisen ajan jatkuvaan ja olin jo varustautunut valvomaan loppuyönkin, kunnes se sitten nukkuikin KOKO loppuyön kertaakaan inahtamatta, HÖH? Onko teillä tuo refluksi aiheuttanut samanlaisia öyvalvomisia? Ajattelin vain, että se itki kun vatsa oli vielä täynnä ja loppuyö tyhjemmällä vatsalla oli sitten helppoa.
 

Yhteistyössä