Allergisen lapsen juhliminen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ideaköyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ideaköyhä

Aktiivinen jäsen
17.12.2006
4 791
0
36
Jos lapsella on ruokarajoituksia niin laitatteko automaattisesti lapselle "omia" herkkuja mukaan jos menee vaikka kaverisynttäreille? Vai kysyttekö juhlien järjestäjältä tarviiko tuoda?

Mites muuten jos menette kyläilemään, otatteko lapselle mukaan "kahvileipää" varmuuden vuoksi jos kyläpaikassa ei sopivaa olisi? =)

Jos järjestätte itse vaikka just lasten juhlia niin kysyttekö allergioita vai oletatteko että ihmiset ilmoittaa itse? =)

kysyn aina kun kutsun lapsia kylään että saako he syödä sitä ja sitä...

mut jos mulla olis lapsi ja vaikka vilja allergia niin voisin ottaa keksit kyläpaikkaan matkaan itse...

kysyisin myös juhlien järjestäjältä että tuonko omat herkut lapselle vai haluavatko he huolehtia tarjoilusta

Omia juhlia järjestettäessä kysyn aina allergioista ja omien lasten allergiat ilmoitan synttäreille mennessä. Meillä kun jyllää kananmuna allergia, niin synttärikakku jää syömättä. Tarjoudun laittamaan omia herkkuja mukaan, mutta vielä ei ole ikinä tarvinnut laittaa. Ja jos koko perheellä mennään kylään, on yleensä kassissa jotain sopivaa keksiä tms, ettei lapsi jää ihan osattomaksi.

No en kyllä kysele, meillä käy vain sellaisia jotka osaavat kyllä itse kertoa. Siskon tytöllä oli ihan pienenä allergiaa kananmunalle ja vehnälle ja hälle sit kateltiin tarkkaan mitä voi syöttää. Mutta onneksi ei enää tarvii.

lapseni kaverien vanhemmat alkaa aika hyvin tietää nuo meidän perheen allergiat ja aina jotakin syötävää on tarjolla, lapset toki osaa jo itse sanoa mitä ei saa olla (ja lukevat sitten tarvittaessa keksipaketin tuoteselostetta kyläpaikassa). Omia herkkuja en ole koskaan laittanut mukaan.
itse jo omien lapsien vuoksi tarjoan synttäreillä sekä maidottomia että munattomia ja suklaattomia (tuota suklaajuttua ei omilla mutta kavereilta löytyy) yms periaatteella että jokaisella löytyisi jotakin. Riisikakut ja maissinaksut on yksi hyvä lähes kaikille sopiva "suolapala".

Kysyn jos lapsi menossa kylään, että mitä laitan mukaan. Yleensä sanotaan että ei tarvii ottaa (vain vilja-allergia), kyllä nykyisin äidit osaa laittaa gluteenitonta tarjottavaa ja kaupoissa on hyvä valikoimat.

Itse oletan että vanhemmat ilmoittaa jos tarvii erityisruokia, ja kaikki kaverit tunnenkin. Tosin hätätapauksessa meillä löytyy gluteenitonta, joista monet keksit on mm maidottomia tai munattomia.

Otan varmuuden vuoksi mukaan, on helpompaa niin. Ja jos meillä järjestetään juhlia vieraammille, niin kysyn että onko allergioita.

Minua itseäni stressaa vähemmän, jos tiedän mitä tuo meidän lapsi suuhunsa pistää. Ja kun ei vielä ole mennyt edes kaikille lähimmille perille, että mitä lapselle saa ja ei saa antaa, niin on paljon yksinkertaisempaa jos minä pakkaan evästä mukaan. Lapsi siis on allerginen munalle, maidolle, soijalle, suklaalle, vehnälle, speltille, rukiille, ohralle, kauralle, vaniljalle, vadelmalle, persikalle, aprikoosille, omenalle tietyin varauksin, karpalolle, ananakselle jne jne. ja viljoille siinä määrin, että saa oireita myös viljasta valmistetuista tuotteista, joissa ei pitäisi olla proteiinia jäljellä (kuten glukoosi, glukoosi-fruktoosisiirappi, etikka jne).

Että helpompaa varmaan kaikille, kun teen näin. Periaatteessa siis juhlat kyllä onnistuu jos on jotain sopivia keksejä ja vaikka popcornia. Nyt on tulossa pikkuveljen nimiäiset, ja ajattelin helpottaa omaa elämääni niin, että teen vain tuolle allergiselle sopivia ruokia itse, muut ostan valmiina.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaja kirnupiimä:
Jos lapsella on ruokarajoituksia niin laitatteko automaattisesti lapselle "omia" herkkuja mukaan jos menee vaikka kaverisynttäreille? Vai kysyttekö juhlien järjestäjältä tarviiko tuoda?

Mites muuten jos menette kyläilemään, otatteko lapselle mukaan "kahvileipää" varmuuden vuoksi jos kyläpaikassa ei sopivaa olisi? =)

Jos järjestätte itse vaikka just lasten juhlia niin kysyttekö allergioita vai oletatteko että ihmiset ilmoittaa itse? =)
Meidän likalla (9v) on maitoallergia ja ekalla sillä oli viä omat eväät syndeillä, mutta nykyään sen uskaltaa päästää ilman eväitä, syö siellä hedelmäkarkkeja ja sipsiä ja popcornia. Osaa ilmottaa allergian itse juhlien järjestäjälle ja voivat sitten lukee esim. keksipaketin kyljestä, onko maitoo tai voita yms.

Kun itte järjestän synttäreitä, laitan kutsuun mun puhelinnumeron ja äitit sitten saa soittaa, jos haluavat koskien lastensa allergiaa. Jos eivät soita, oletan ettei mitään allergiaa oo vierailla. Ja ainahan popcornia voi syödä kaikki ja jotain muutakin voi löytyä pöydästä lisäks, jos ei omia eväitä oo.

mä otan omat eväät aina mukaan,ku on niin kurjaa kun ei saa mitä muutkin ni on ainakin syötävää. tuo 1v jo tajuaa ja on pahalla mielllä... pidän ne laukussa kunnes on kahvitteluaika ja jos ei ole mitään sille niin vaivihkaa haen ne sille...

Yhteistyössä