Allerginen nuha odotusaikana

Hei,

Taas tähän (omalla kohdallani ainakin) ikuisuuskysymykseen:

Mitä allergiavalmisteita on oikeasti turvallinen käyttää odotusaikana?

Aiemmassa kahdessa odotuksessa kärsin vaihtelevasti allergiaoireista, nuha kaikkein pahin - enkä voinut käyttää mitään lääkkeitä.

Nyt ihmettelin kuin (eri) neuvolantäti totesi että 'kaikkea käsikauppavalmisteitahan saat sitten ihan vapaasti käyttää odotusaikanakin...' :/

Ja kun kotoa löytyviä Zyrteciä ja Ratiopharmin valmisteita tutkii niin tuoteseloste kieltää niiden käytön raskausaikana tyystin.

Omakohtaisia kokemuksia kuuntelisin varsin mieluusti :flower:

Kysyin samaa asiaa hoitavalta lääkäriltäni (lapsettomuusklinikalla) ja sain vastaukseksi, että Zyrteciä (vaikuttava aine Setiritsiini) voi käyttää turvallisesti. Samasta asiasta oli myös kysymys uusimmassa vauva-lehdessä lääkäripalstalla ja sama vastaus sielläkin.

Tänä iltana nappasin ensimmäisen kun jaloissa on ekat hyttysen pistot, joiden vuoksi ainoastaan joudun allergialääkettä käyttämään. Muuten ei nukkumisesta tule mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitapaitainen:
Kysyin samaa asiaa hoitavalta lääkäriltäni (lapsettomuusklinikalla) ja sain vastaukseksi, että Zyrteciä (vaikuttava aine Setiritsiini) voi käyttää turvallisesti. Samasta asiasta oli myös kysymys uusimmassa vauva-lehdessä lääkäripalstalla ja sama vastaus sielläkin.

Tänä iltana nappasin ensimmäisen kun jaloissa on ekat hyttysen pistot, joiden vuoksi ainoastaan joudun allergialääkettä käyttämään. Muuten ei nukkumisesta tule mitään.
Aika jännä kun kuitenkin ko. lääkkeessä itsessään mainitaan näin:

Kysy lääkäriltäsi tai apteekista neuvoa ennen minkään lääkkeen käyttöä.
Yleensä Zyrtecin käyttöä on vältettävä raskauden aikana.

Mutta nyt kun mainitsit niin löysin muutaman jutun jotka puoltavat sitä että voisi turvallisesti ottaa.

On vain vielä menossa nämä kriittisimmät viikot (eikös ne kaikki ole? :whistle: ) eli huomenna tasan rv 13, siksikin tahdon olla erityisen varovainen.

Taidan edetä niin että koitan pärjätä ilman mitään, jos en millään pysty niin kokeilen Zyrteciä.

Minun lääkärini totesi, että ei antihistamiineja ollenkaan. Ja muutoinkin suun kautta otettavia vältettävä. Paikallislääkityksiä suositteli (silmätipat, nenätipat, hengitettävät lääkkeet), koska niissä ei vaikuttavaa ainetta pääse juurikaan suoraan verenkiertoon. Minulla käytössä reseptillä saatavat nenäsuihke ja hengitettävät avaavat lääkkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja rakuuna:
Minun lääkärini totesi, että ei antihistamiineja ollenkaan. Ja muutoinkin suun kautta otettavia vältettävä. Paikallislääkityksiä suositteli (silmätipat, nenätipat, hengitettävät lääkkeet), koska niissä ei vaikuttavaa ainetta pääse juurikaan suoraan verenkiertoon. Minulla käytössä reseptillä saatavat nenäsuihke ja hengitettävät avaavat lääkkeet.
Näin myös mulla. Sanottiin, että on tutkimuksia, joiden mukaan zyrteciä voi ottaa, mutta ei mitään varmaa tietoa. Asiaa on kuulemma tutkittu vielä niin vähän. Ei nyt varmaan yhestä tai kahesta mitään haittaa oo, mut jatkuvammasta käytöstä ehkä... Mut en mä mikään asiantuntia oo. ;)

Minä olen käyttänyt Zyrteciä vastaavaa lääkettä päivittäin (joskus jopa kaksi päivässä ) koko tämän raskauden ajan, nyt siis 13+0. Useampi gynekologi on sanonut sen sopivan oikein hyvin, samoin teratologinen tietopalvelu totesi että saa käyttää ihan vapaasti. Näihin tietoihin uskon, varsinkin kun elo ilman tätä lääkettä olisi aika vaikeata...

Mulle myös suositeltiin lähinnä noiden paikallisesti otettavien lääkkeiden käyttöä. Eli käytössä on nyt Lomudal-silmätipat sekä Airomir-inhalaattori (reseptillä). Pahimpina päivinä käytän myös Zyxal-antihistamiinia, jossa myös setiritsiini vaikuttavana aineena, lääkärin kehoituksesta. Tosin tästä suun kautta otettavasta sanoi, että tulisi välttää eikä 12 ekan viikon aikana saisi käyttää. Soitin vielä allergiasairaalaan tarkempia ohjeita ja sieltä kerrottiin, et tää setiritsiini on pitkään käytössä ollut lääke ja siksi se on ainoa jota jollain tavalla voi suositella. Eihän siitäkään tietenkään ole mitään kokeita tehty raskaana oleville, mut kokemusta sen käytöstä on pitkältä ajalta.

mulle raskauden aikaiseen allergioiden hoitoon. Myös naistenklinikka jolla viimeisimmät tutkimustulokset Suomessa antaa luvan setiritsiinin (kuten zyrtec) käyttöön. Naistenklinikan päivystävä sairaanhoitaja/kätilö antaa vastauksia lääkityksiin jos epäselvyyksiä. Sinne mä aina soitan. Lääkäritkin kyselee nkl:stä. Mm. ainakin yskänlääkeiden kanssa mun lääkäri tarkisti sieltä.

nasonex nenäsumute (resepti) käy kans. Oon tosin käyttänyt ihan humidosea tukkoiseen nekkuun ja pyrkinyt ekaks sillä pitää hengitystiet vapaina.

Ja tietystihän nää on aina henkilökohtaisia nämä, että mikä lääke käy kellekin. Suositushan on se, että lääkettä, kuin lääkettä on lääkärin määräyksestä lupa ja edellytyskin käyttää, mikäli oireet olisivat pahemmat ilman lääkettä, kuin lääkkeestä mahdollinen haitta! Esimerkiksi hoitamaton astma ja sen kautta mahdollinen happivaje ovat sikiölle toki vaarallisempia kuin kortisoni, vaikka kortisonit ovat tutkitusti lisänneet mm. kitalakihalkion riskiä. (siis kortisonit per os, ei inhaloitavat!)

Tärkeintä on varmaankin just se, että juttelee sen oman lääkärin kanssa. Jos ei pärjää niillä lääkkeillä mitä lääkäri suosittelee, niin sitten on tehtävä uusi arvio lääkärin kanssa. :hug:

Mulla menossa rv5+5 ja oon koittanu pärjätä pari viikkoa pelkällä nenäsumutteella (Beclonasal Forte Aqua, resepti). Lääkäri sanoi, että voin ottaa cetiritziiniä (Cetiritzin-ratiopharm, sama kuin Zyrtec) 1 kpl/päivä kun on oikein vaikeata. Kun sitten plussasin viikko sitten, en ole ottanut yhtäkään tablettia ja olo on ollut toooooosi kurja. Toinen lääkäri antoi toista nenäsumutetta (Atrovent nasal), kun tuo Beclonasalkaan ei auttanut vetiseen nenään. Vettä vain tuli solkenaan... Nyt onneksi satoi (myrskysi =) ) ja pahimmat siitepölyt lienevät huuhtoutueneet pois. Mulla koivu- ja leppäallergia, joten taitaa piakkoin olla ohi kaikki mahd lääkitys. Näin jälkeenpäin olisin kai voinut ottaa muutaman tabletinkin, vaikka nimenomaan ohjeissa cetiritziiniä ei saisi ottaa... mutta jospa olo nyt helpottuisi tältä keväältä. Edellisen raskauden aikana otin jotain toista tablettia, jota lääkäri suositteli silloisen Zyrtecin sijaan. Tiedä häntä... Tuleva vauva on vielä imetysikäinen ensi keväänä, joten on kysyttävä asiaa uudelleen silloin!

Minäkin pahana koivuallergikkona kävin työterveydessä hakemassa reseptiä, mutta ei suostuttu antamaan kuin Lomudal-nenäsuihkettä sekä samannimistä silmätippaa. Lisäksi sain inhalaattorin hengitysoireisiin. Mitään antihistamiinia lääkäri ei suostunut kirjoittamaan, enkä toki ottaisikaan, jos vaikutuksista vauvaan ei olla varmoja. Onneksi oireet jäivät pariin pahaan päivään, kyllä tämän pienen niiskutuksen kestää, kunhan ei enempää kutita silmiä ja nenää.

Vastailin tuossa juuri toisellekin allergialääkityksestä kyselijälle, mutta pinoudaan nyt tännekin sillä minun lääkitykseni poikkeaa yllämainituista.

Minulla on ollut normaalina lääkityksenä ennen raskautta Nasonex, Ventoline-inhalaattori sekä erillinen antihistamiini, mutta heti plussattuani minulle vaihdettiin käyttöön Rinomar-tabletti josta löydät lisää tietoa täältä: http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/256135.shtml. Saan ottaa puolikkaan tabletin silloin kun olo käy aivan sietämättömäksi eli joudun turvautumaan puolikkaaseen muutaman kerran viikossa. Normaalisti Rinomaria saa ottaa 3 tablettia päivässä.

Kohta minulle vaihdetaan takaisin Nasonex ja erillinen antihistamiini, sillä Rinomaria ei saa käyttää loppuraskaudesta. Nasonex kiellettiin sairaalan korvapolilta alkuraskauden ajaksi. Ventoline käytössä koko ajan tarvittaessa.

Vinkkinä voi kertoa, että seuratkaapas huviksenne närästyksiänne - minä olen niin omituinen, että minulla menee nenä totaalisen tukkoon kun alkaa kunnolla korventamaan ja yllätys, yllätys, usein riittää että nappaa yhden Rennien ja taas ilma kulkee! :D

Yhteistyössä