Allerginen lapsi tulossa synttäreille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vepasto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun käsittääkseni tämä maitoallergia näkyy ihottumana. Tai näkyi silloin, kun sai vielä maitotuotteita. Joskus puhuttiin äidin kanssa, että onkohan allergia sellainen, joka menee ohi, kun lapsi kasvaa. Mä tiedän monta aikuista, joilla on lapsena ollut kaikenlaisia allergioita, mutta aikuisena ei enää mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Nin, mä ajattelin, että kyllä muutkin vieraat sitten voi syödä niitä pullia. Jos oikein muistan niin lapsi ei saa syödä soijamaitoa.

Sitten toi menee jo aika monimutkaiseksi... Varsinaisen soijan lisäksi monet välttelevät myös soijalesitiiniä (E322), joka on emulgointiaine. Se on varsinaista piilokamaa ja siitä ei edes varoiteta pakkauksessa :( .

Muumi-kekseissä on soijaa, Miina ja Manu -kekseissä ei.

Mun mielestä ei ole törkeää jättää tarjoilua tekemättä, kun toinen kerta ilmoittaa tuovansa eväät. Mulle ainakin tulee stressiä, jos joku tarjoiltava "sopii" allergikolle, mutta ikinä ei voi olla ihan varma siitä miten tarkka toinen on ollut valmistusvaiheessa.

Miten olisi esimerkiksi hedelmäkulho, josta voi sitten ottaa itse "turvallisesti"?

Meillä on tytöllä kanssa kaveri jolla niin monia ruoka aina ellergioita että tua aina omat eväät. Aluksi oli outoa ja tuntui että lasta ei olla huomioitu kun sitten äidin kanssa juttelin niin oli vaan onnellinen siitä että lapsi on kutsuttu synttäreille ja lapsi oli myös onnellinen sillä allergian takia on moni jättännyt kutsumatta kokonaan...

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Nin, mä ajattelin, että kyllä muutkin vieraat sitten voi syödä niitä pullia. Jos oikein muistan niin lapsi ei saa syödä soijamaitoa.

Sitten toi menee jo aika monimutkaiseksi... Varsinaisen soijan lisäksi monet välttelevät myös soijalesitiiniä (E322), joka on emulgointiaine. Se on varsinaista piilokamaa ja siitä ei edes varoiteta pakkauksessa :( .

Mun mielestä ei ole törkeää jättää tarjoilua tekemättä, kun toinen kerta ilmoittaa tuovansa eväät. Mulle ainakin tulee stressiä, jos joku tarjoiltava "sopii" allergikolle, mutta ikinä ei voi olla ihan varma siitä miten tarkka toinen on ollut valmistusvaiheessa.

Miten olisi esimerkiksi hedelmäkulho, josta voi sitten ottaa itse "turvallisesti"?

Mä kuulun myös tähän soijattomien joukkoon ja mun tietääkseni perus muumi kekseissä ei soijaa ole? Tosin ihan viimeaikoina en ole asiaa tarkistanut kun puolivuotta sitten lähti vehnäkin ruokavaliosta..

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:

Mä kuulun myös tähän soijattomien joukkoon ja mun tietääkseni perus muumi kekseissä ei soijaa ole? Tosin ihan viimeaikoina en ole asiaa tarkistanut kun puolivuotta sitten lähti vehnäkin ruokavaliosta..

Ei niissä ole soijaa, mutta ne on valmistettu tehtaassa/hihnalla, jossa käytetään soijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä en lähtis leipomaan, jos äiti on sanonut ottavansa eväät.
Tiedätkö varmasti, ettei ole muita allergioita?

Helpointa sulle, kun ei tarvitse ottaa huomioon. Ja helpointa sille äidille, kun sen ei tarvitse miettiä otatko nokkiisi jos ei vaivannäöstäsi huolimatta uskalla lapselleen tarjota.

Juuri näin :) .

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä en lähtis leipomaan, jos äiti on sanonut ottavansa eväät.
Tiedätkö varmasti, ettei ole muita allergioita?

Helpointa sulle, kun ei tarvitse ottaa huomioon. Ja helpointa sille äidille, kun sen ei tarvitse miettiä otatko nokkiisi jos ei vaivannäöstäsi huolimatta uskalla lapselleen tarjota.

Tiedän, ollaan paljon tekemisissä ja puhuttu lapsen allergiasta. Mä lähinnä ajattelin, että kun kuitenkin ostan niitä keksejä, niin samalla voisin ostaa sellaisia, joita tämäkin lapsi saa syödä, jos haluaa. Ja sama juttu pullan kanssa, teen samaa pullaa kaikille vieraille.

Näin sanoo LU netti sivut: Hakutulos
Hakuehtosi:
? valmistuksessa ei käytetä maitopohjaisia raaka-aineita
? valmistuksessa ei ole käytetty soijaa ja soijalesitiiniä

Aakkos-Carneval 200 g
Bastogne 260 g
Carneval 200 g
Carneval Prinsessa 175 g
Digestive Classic 400 g
Jyväset Cream Cracker 400 g
Jyväset Ohut voileipäkeksi 250 g
Jyväset Yrttimaustettu Cracker 250 g
LU Carneval Merirosvo 175 g
Muumi kuviokeksi 175 g
Paussi Välipalapatukka, Aprikoosi 125 g
Paussi Välipalapatukka, Omena 125 g
Paussi Välipalapatukka, Vadelma-mansikka 108 g

http://www.lu-suomi.fi/kuluttajapalvelu/tietoja_allergisille_hakutulos.cfm

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:

Ei niissä ole soijaa, mutta ne on valmistettu tehtaassa/hihnalla, jossa käytetään soijaa.

Niin kuin muutkin LU keksit, sama juttu maidonkin kanssa.

Yhteistyössä