Allerginen lapsi tulossa synttäreille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vepasto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vepasto

Vieras
Vietetään kuopuksen synttäreitä lauantaina ja tulossa on maitoallerginen lapsi. Siis hän ei saa syödä mitään maitotuotteita. Kysyin lapsen äidiltä, että mitäs mä voisin tälle lapselle leipoa. Äiti vastasi, että hän tuo omat "eväät" lapselle. Onhan se tietysti mulle helpompaa, mutta mulle tulee kuitenkin sellainen olo, että en ole huomioinut tätä lasta tarjoiluja suunnittellessani. Mitäs mieltä olette, jos leivon vaikka pullaa, niin että maidon sijasta teen taikinan omenamehuun ja sitten ostan kaupasta jotain keksejä?

mie ostaisin ennemmin jotakin valmista ettei tulis mitään riskiä.
Kun jos on niinkin herkkä sille maidolle että samassa valmistusastiassa ei sais olla ollunna maitoa.. :ashamed: ihan varmuuden varalta.

Tuo että tuo omat eväät on hyvä. Ja monestikkin jos on todella pahasti allerginen. Toisinsanoen jos jo pieni pisara maitoa vie sairaalaan. Onkin parempi ettei ota mitään riskejä.

Voithan sä toki leipoa. Mutta älä sitten loukkaannu jos hän ei uskalla niitä lapselle antaa vaan syövät mieluummin omia eväitä.

Lapsi on varmasti tähän tottunut joten sitä sinun ei tarvitse murehtia

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Vietetään kuopuksen synttäreitä lauantaina ja tulossa on maitoallerginen lapsi. Siis hän ei saa syödä mitään maitotuotteita. Kysyin lapsen äidiltä, että mitäs mä voisin tälle lapselle leipoa. Äiti vastasi, että hän tuo omat "eväät" lapselle. Onhan se tietysti mulle helpompaa, mutta mulle tulee kuitenkin sellainen olo, että en ole huomioinut tätä lasta tarjoiluja suunnittellessani. Mitäs mieltä olette, jos leivon vaikka pullaa, niin että maidon sijasta teen taikinan omenamehuun ja sitten ostan kaupasta jotain keksejä?

muistathan sitten margariinin?? meille on tehty erikseen pullaa, mutta margariini oli tavallista, joten ei voitu syödä. sekin siis pitää olla sitten maidotonta. soijajäätelöä vois ostaa.. ja kaupoissa on tosiaan jo maidottomia keksejäkin ym.

harva lapsi nykyään syö pullaa, eli saatat leipoa "turhaan". Täältä oon lukenut, että pullan voi tehdä vaikka veteen, mutta margariinin pitää sit myös olla maidotonta.

Mä ehdottaisin popcornia. Siivottavaahan siitä tulee, mutta ainakin voi syödä. Teet itse, kunhan et paista voissa tai lisäile sitä. Kääretorttu hillotäytteellä on kanssa helppo ratkaisu.

Muumi -kekseissä ei mun tietääkseni ole maitoa.
Mutta saattaahan se olla että lapsella on muitakin allergioita mutta tuo maito pahin.

Kakkuun kerman sijasta vaikka kauravispiä vähän vanilijasokrua mukaan niin tulee hyvää.
Sitten hän voisi kakkuakin syödä huoletta.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Tuo että tuo omat eväät on hyvä. Ja monestikkin jos on todella pahasti allerginen. Toisinsanoen jos jo pieni pisara maitoa vie sairaalaan. Onkin parempi ettei ota mitään riskejä.

Voithan sä toki leipoa. Mutta älä sitten loukkaannu jos hän ei uskalla niitä lapselle antaa vaan syövät mieluummin omia eväitä.

Lapsi on varmasti tähän tottunut joten sitä sinun ei tarvitse murehtia

En loukkaannu, onhan täällä niitä syöjiä kuitenkin. ;) Ja voinhan mä sitten sanoa, että mitä niissä pullissa on. Tämä lapsi ei onneksi ole niin allerginen, että sairaalaan joutuisi. Kärsii enemmänkin ihottumasta.

Allergisen lapsen äitinä minusta tuo olisi ihana yllätys! Mutta allergisten äidit tuo mielellään omatkin eväät, kun onhan siinä aikamoinen vaiva leipoa yhdelle erikseen. Tarjoa vaikka tofu-jäätelöä, jos tuntuu pullien leipominen liian työläältä.

Laitan varmaan ihan öljyä siihen pullataikinaan. Omenamehua ajattelin, että tulee vähän makua.

Vesi pulla maistuu aivan samalle kuin maitopullakin. Ennakko luuloinen äitipuoleni ei suostunut syömään vesipullaa mauttomuutensa takia ennenkuin vahingossa otti sellaisen ja kehui kuinkä maitopullat on apaljon parempia kuin vesipullat.

Itse en uskaltaisi pullaa lähteä mehuun tekemään.

nimim. 10v maidottomana

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
Laitan varmaan ihan öljyä siihen pullataikinaan. Omenamehua ajattelin, että tulee vähän makua.

Vesi pulla maistuu aivan samalle kuin maitopullakin. Ennakko luuloinen äitipuoleni ei suostunut syömään vesipullaa mauttomuutensa takia ennenkuin vahingossa otti sellaisen ja kehui kuinkä maitopullat on apaljon parempia kuin vesipullat.

nimim. 10v maidottomana

Sain tämän mehuidean tämän allergisen lapsen äidiltä joskus. =)

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mä varmaan en uskaltais lähteä itse mitään leipomaan maitoallergiselle vaan olisin ihan kiitollinen, että hänelle tulee omat eväät. :ashamed:

Maitoallergisena pakko todeta että ikävä kyllä tuo on yleinen toimintatapa allergisen kyläilyssä: omat eväät tai olet ilman.

no meiän suvussa on yks aikuinen jolla on maitoproteiiniallergia ja missään ei saa olla mitään maitoon liittyvää ja silti aina leivon sille täytekakun ja jonkin kuivankakakun.
ja lapselle teet ite vaik jotain keksejä tai sitten popparit, sipisit tai jos pystyy niin joku tofujäätelö tai mehujää tms. kaupat on pullollaan täysmaidottomia tuotteita =)

Oikeastaan ihana ja huomaavainen ajatus allergisen lapsen äidiltä. Silloin ei tarvitse sinun eikä tämän lapsen äidin olla huolissaan mistään reaktioista. Onko muuten maitoallergia kuitenkin sellainen, jossa oireet ovat lähinnä mahaoireita tai iho-oireita? Mulla tuttavan lapsella oli niin ärhäkkä kananmuna-allergia, että lapsella meni henki ahtaalle kananmunasta. Sen lapsen kohdalla mä jännäsin aina, että olenko nyt varmasti osannut etsiä tälle lapselle sellaisia herkkuja, mistä varmasti ei tule oireita... Mä varmaankin tässä ketjun aloittajan tapauksessa ostaisin jotain lisäksi tarjottavaksi ja kysyisin äidiltä, että saako lapsi sitä syödä. Meillä on usein ollut myös jäätelöä tarjolla synttäreillä. Kaupasta löytyy onneksi hyviä vaihtoehtoja myös maidottomista jäätelöistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:

nimim. 10v maidottomana

Sain tämän mehuidean tämän allergisen lapsen äidiltä joskus. =)

Täytyy varmaan uskaltaa kokeilla sitä itsekin joskus (jos muistan). Kiitos vinkistä ;)

Yhteistyössä